گوش کردن به موسقی در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد؟

اگر موسیقی لهوی باشد، گوش دادن به آن حرام است، چه در روزهای محرم باشد، چه در غیر روزهای محرم چون ماه محرم از ماه های حرام می باشد، ممکن است گناه آن در ماه محرم بیش تر باشد.

گوش کردن به موسقی در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد؟

گوش کردن به آهنگ در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد؟

پاسخ
اگر موسیقی لهوی باشد، گوش دادن به آن حرام است، چه در روزهای محرم باشد، چه در غیر روزهای محرم چون ماه محرم از ماه های حرام می باشد، ممکن است گناه آن در ماه محرم بیش تر باشد.

موسیقی بر دو قسم است:
موسیقى که به نظر عرف مردم، مطرب، و متناسب با مجالس لهو و لعب و عیاشی و عیش و نوش باشد.نواختن و گوش دادن به این قسم موسیقی و آهنگ حرام است.

موسیقى غیر مطرب و معمولى که انسان را به هیجان شهوانى وادار نمی‌کند؛ این قسم موسیقی حرام نیست.(1)

معنای لهو:
از نظر اصطلاح مراجع و فتوایی که در مورد لهو داده اند: عبارت است از سرگرمى و خوشگذرانى که غالباً انسان را از یاد خدا و آخرت غافل می سازد. منظور از مجالس لهو و لعب مجالسى است که براى عیاشى و هوس رانى و بی بند و بارى تشکیل شده است.

به تعبیر دیگر:
به مجالسى گفته می شود که نزد عرف مؤمنان و متدیّنان مجلس گناه محسوب شود.

بنابراین هر موسیقی که انسان را از یاد خدا غافل کند و یا از حال عادی انسان را خارج کند و یا موسیقی باشد که معمولا در مجالس لهو از آن استفاده می شود، گوش دادن به این نوع موسیقی در هرجا که باشد، حرام است.

تشیخص این که کدام موسیقی لهوی است و کدام موسیقی لهوی نیست، با عرف است . اگر از نظر عرف متدینان موسیقی لهوی و مطرب حساب شود ،حرام است.

منابع:
آیت الله خامنه ای، استفتاآت،سؤال 1127 و 1139
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

منبع: افکار نیوز

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • کاربر ناشناس
    4

    گوش کردن موسقیی در همه ایام خوب است به شرطی که اصیل باشد و هیچ منعی ندارد هرکس میگه حرامه بی خود میگه بستگی به شرایط افراد دارد یه موقع می بینی روز عید هم شما دوست دارید نوحه گوش بدهید آیا حرام است دنیا به کجا رسیده ما را ببین کجا هستیم شدیم کاطه داغ تراز آش کشورهای که مهدتمدن اسلام هستن مثل ما عمل نمی کنند

  • علیرضا
    2

    از خداوند سئوال کنید جواب در قران است اگثر علمای ما عربی بلد نیستند امافتوا زیاد میدن .

  • یه بدبخت
    4

    نه خوشی داریم نه آدمای شادی هستیم که بخائیم یه موسیقی هم گوش بدیم که اونم شاید یه خورده از فکر بدبختیامون در بیایم بیرون حالا ببینیم آیا حلاله یا حرام

  • adfgg
    2

    کلا فکر کنم تا چند وقت دیگه هم نفس کشیدن هم حرام کنند....

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      1

      اتفاقابعلت جوعزاداری که تحمیل شده موسقی دل آدمی راشادمیکند

  • کاربر ناشناس
    3

    براهمتون متاسفم ک ازاسلام هیچ اطلاعی ندارین.

  • مهزیار
    1

    اگر دقت کنیم می بینیم گفته شده موسیقی که حالت غنا داشته باشد و طرب انگیز و مناسب مجلس عیش و نوش باشد حرام می باشد ولی هر موسیقی حرام نیست حالا اگر ما با عقل و خرد خود در نوع موسیقی که گوش می دهیم دقت کنیم متوجه نوع آن می شویم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها