قدرتمندترین زنان عرب؛ از ملکه زیبای اردن تا زنی که رئیس مافیای تونس بود/ آیا قدرت اصلی قطر در دستان یک زن ایرانی الاصل است؟

ملکه رانیا از جمله طرفداران حقوق زنان است. در سال ۲۰۰۴ نشان کلنل ارتش اردن، از سوی همسرش پادشاه عبدالله دوم به وی اعطا گردید. در سال ۲۰۱۱ از سوی مجلهٔ هارپر و ملکه به عنوان زیباترین بانوی اول دنیا شناخته شد.

قدرتمندترین زنان عرب؛ از ملکه زیبای اردن تا زنی که رئیس مافیای تونس بود/ آیا قدرت اصلی قطر در دستان یک زن ایرانی الاصل است؟

به گزارش خبر فوری ، روزنامه القدس العربی چاپ لندن جمعه (۱۹ مهر) مدعی شد که "هیا بنت الحسین"، همسر حاکم دبی و خواهر ناتنی عبدالله دوم(شاه اردن)، اخیرا پیشنهاد مالی "محمد بن راشد آل مکتوم" را که گفته می‌شود یک چک سفید بوده، در مقابل بازگردادن فرزندان خود به دبی رد کرده است.

بر اساس ادعای این روزنامه، حاکم دبی از همسرش خواسته اجازه دهد دو فرزند آن‌ها به نام‌های (جلیله و زاید) به امارات برگردند و او متعهد شده است علاوه بر اعطای مبالغ زیاد به هیا بنت الحسین، این تضمین را به وی دهد که بعد از طلاق رسمی هر وقت خواست با دختر و پسرشان دیدار کند.

زن حاکم دبی نیز در واکنش به این پیشنهاد وسوسه‌کننده گفته است حضانت دو فرزندشان متعلق به او است و حاضر نیست به حق مادری چوب حراج بزند.

مشهور است که شاهزاده بنت حسین نفوذ بسیاری روی حاکم دبی داشته به طوری که بن راشد بعد از فرارش افسردگی گرفته و برای همسرش شعرهای بسیاری سروده است.

این نیز مشهور است که زنان زیبا، قدرت و نفوذ بسیاری روی حاکمان عرب منطقه دارند به طوری که عملا این ملکه‌ها قدرت اصلی در این ممالک سنتی بوده و در حقیقت آنها این کشورها را اداره می‌کنند. به همین مناسبت مروری بر قدرتمندترین و ذی نفوذترین ملکه‌های عرب داریم:

هیا بنت حسین؛ سفیر صلحی که به آلمان گریخت

همانطور که گفتیم هیا بنت حسین نفوذ بسیاری روی حاکم دبی داشته است. شاهزاده هیا بنت حسین دختر ملک حسین پادشاه سابق اردن، عضو فدراسیون جهانی سوارکاری و همسر سابق محمد بن راشد آل مکتوم امیر دبی است. همانطور که بیان شد او در سال ۱۳۹۸ به آلمان گریخته و در نهایت نیز در لندن ساکن شد.

هیا سابقه شرکت در المپیک سال ۲۰۰۰ سیدنی در رشته پرش با اسب را داشته‌است. او از سال ۲۰۰۷ سفیر صلح سازمان ملل در موضوع گرسنگی و اهداف توسعه هزاره است.

هیا نخستین زنی نیست که حاکم دبی را ترک می‌کند. در اوت سال ۲۰۰۰ یکی از دختران مکتوم به نام شمسه آل مکتوم دست به فرار زد که چند هفته بعد در کمبریج ربوده شد و گفته می‌شود که روز بعد از ربوده شدن به دبی برگردانده شده است. او ۸ سال در دبی زندانی بود.

موزه بنت ناصر؛ قدرت اصلی قطر در دستان یک زن ایرانی الاصل

"موزه بنت ناصرالمسند" چهارمین زن "شيخ حمد بن خليفه آل ثاني" امیر قطر و اولین بانوی قدرتمند در این شیخ نشین است. وی در سال 1959 در الخورواقع در شمال قطر به دنیال آمد با این وجود برخی معتقدند که او ایرانی الاصل است. وی تاکنون این موضوع را تکذیب نکرده است.

ازدواج "موزه بنت ناصر" با" شیخ حمد" براساس یک مصالحه سیاسی و اقتصادی صورت گرفت. ناصرالمسند پدر موزه یکی از سرسخت ترین مخالفان شیخ خلیفه امیر سابق قطر بود.

شیخ خلیفه برای کاستن از مخالفت ناصر وارد مصالحه با وی شد .دکتر "اسامه فوزی" در کتاب " حکام و زنان" که در لندن به چاپ رسید، در این رابطه می نویسد:" ازدواج موزه با حمد، حاصل مصالحه مالی و سیاسی شیخ خلیفه با ناصر بود. در قبال این ازدواج قرار شد ناصر از مخالفت با شیخ خلیفه دست بردارد و در مقابل نفوذ خاصی در ساختار سیاسی حکومت پیدا کند."

اولین آشنایی موزه با حمد در میهمانی افطاری در قصر شیخ خلیفه بود . پس از ازدواج، موزه به عنوان چهارمین همسر حمد وارد قصر پادشاهی شد.

او به قدری بر امیر قطر نفوذ داشته که توانسته است وضعيت زندگي کارگران خارجي در قطر و محل هاي اسکان آنها را بهبود بخشد، دستگاه حمل و نقل عمومي قطر را نوسازي کند، امکان تحصيل زنان در دانشگاه را فراهم کند و به عنوان سفير يونيسف هم فعاليت کند.

بر اساس گزارشها، موزه یکی از کسانی است که باعث تغییر قدرت در قطر شده است. انتقال قدرت در قطر نه‌تنها باعث شد که موزه بتواند فرزندش تمیم را از میان 24 پسر 3 همسر حمد بن خلیفه آل ثانی روی صندلی حکومت بنشاند، بلکه باعث شد که رقیب اصلی خود یعنی شیخ حمد بن جاسم وزیر امور خارجه و نخست وزیر را نیز کنار بگذارد و از دستش راحت شود.

رانیا؛ ملکه زیبای اردن

رانیا یاسین ملقب به ملکه رانیا، همسر ملک عبدالله دوم و ملکه اردن است. آشنایی ملکه رانیا با ملک عبدالله دوم در ژانویه ۱۹۹۳ طی یک مراسم شام صورت گرفت.

شایان ذکر هست که "رانیا" در تاریخ 31 اوت ۱۹۷۰ از پدر و مادر فلسطینی‌تبار، در کویت به دنیا آمد. پدر و مادر او اهل طولکرم فلسطین بودند. پدر او در بیمارستانی در کویت دکتر اطفال بود. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدرسه انگلیسی کویت گذراند و در سال ۱۹۹۱ از دانشگاه آمریکایی قاهره در رشته مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل شد.

ملکه رانیا همین طور برای مدتی در کمپانی‌ هاي سیتی‌بانکو اپل مشغول به کار بوده‌ است. وی در سال ۱۹۹۵ در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت از دانشگاه ژنو سوئیس فارغ‌التحصیل شد. آشنایی ملکه رانیا با ملک عبدالله دوم در ژانویه ۱۹۹۳ طی یک ضیافت شام صورت گرفت و دو ماه بعد به ازدواج آن دو منتهی شد.

ملکه رانیا از جمله طرفداران حقوق زنان است. در سال ۲۰۰۴ نشان کلنل ارتش اردن، از سوی همسرش پادشاه عبدالله دوم به وی اعطا گردید. در سال ۲۰۱۱ از سوی مجلهٔ هارپر و ملکه به عنوان زیباترین بانوی اول دنیا شناخته شد. نام ملکه رانیا همچنین در سال ۲۰۰۵ در میان ۱۰۰ زن قدرتمند دنیا به انتخاب مجله فوربز، در رتبهٔ ۸۰ فهرست به چشم می‌خورد.

لیلی طرابلسی؛ وقتی ملکه باعث سقوط حاکم می‌شود

در تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۱۱، دولت جدید تونس، حکم بازداشت بین‌المللی زین‌العابدین بن علی و برخی از اعضای خانواده‌اش از جمله همسرش، لیلی طرابلسی را صادر کرد. بن علی چند ماه بعد در عربستان مرد اما لیلی هنوز در عربستان است و به تونس عودت نشده است.

لیلی طرابلسی همسر بن علی (رئیس جمهور سابق تونس) است. بسیاری معتقدند او و خانواده‌اش قدرت اصلی در این کشور بوده و در زمان زمامداری همسرش اموال بسیاری را از تونس دزدیده و با خود به عربستان بردند.

لوموند گزارش کرده که لیلی طرابلسی کمی قبل از ترک تونس به بانک مرکزی این کشور مراجعه کرده و یک و نیم تُن طلا را که معادل ۴۵ میلیون یورو است، برداشت کرده‌ است.

لیلی طرابلسی در سال 1957 ميلادي به دنيا آمد. پدرش یک ميوه فروش نسبتا فقیر بود. او بعد از دريافت مدرک ابتدايي به آموزشگاه آرايشگري پيوست و در همين زمينه با مردي به نام "خليل معاوي" که يک بازرگان بود آشنا شد، او در سن 18 سالگي با اين مرد ازدواج کرد و سه سال بعد از او طلاق گرفت.

وي بعد از طلاق از همسر خود با بن علي ازدواج کرد، او از رئيس جمهور کنوني تونس سه کودک به دنيا آورد که نسرين و حليمه و محمد نام دارند.

یک روزنامه به نام الحقيقة الدولية تاکید دارد که در سال‌هاي بعد از رسيدن بن علي به حاکميت، اطرافيان اين زن اموال زيادي را به دست آوردند. خانواده ليلی بعد از بيماري بن علي توانستند نفوذ خود را در اين کشور گسترش دهند به صورتي که برادر بزرگ وي موفق شد که شرکت هواپيمايي را در اين کشور به دست آورد. آنها عملا اداره کننده مافیای تونس شدند.

سلمی بنانی؛ بانوی اول مغرب

سلمی بنانی ( زادهٔ ۱۰ مه ۱۹۷۸) بانوی اول مغرب بود. سلمی به یک خانواده فاسی منتسب است. پدرش بنانی ازیکی از خانواده‌های قدیمی فاس بود و مادرش در خانواده یک فاسی قهری فوت کرد. وی همسر محمد شاه ششم پادشاه مغرب بوده و مهندس کامپیوتر است.

سلمی تحصیلات خودش را در رباط گذراند. دوره آموزش ابتدایی اش را در پایتخت بود و سپس تحصیلات متوسطه‌اش را در مؤسسه نمونه وابسته به وزارت تربیت ملی گذراند و در سال ۱۹۵۵ مدرک فوق لیسانس خود را با امتیاز خوب در شعبه علوم ریاضی در دبیرستان الحسن الثانی دریافت کرد. دو سال پس از آموزش در دبیرستان مولای یوسف در قسمت‌های آماده برای مدارس عالی (ریاضیات عالی و تخصصی) به مدرسه ملی عالی برای اطلاعات و تحلیل پیوست به نحوی که سه سال را در این دبیرستان بود و دیپلم مهندسی کشوری در اطلاعات را دریافت کرد.

سلمی در سال ۲۰۰۲ میلادی با پادشاه در یک جشن ویژه ازدواج کرد. آن‌ها بطور علنی ازدواج کردند که این شیوه ازدواج یک سابقه در تاریخ خانواده پادشاهی در کشور مغرب باقی خواهد ماند، آن‌ها همزمان اقدام به دعوت ۴۰۰ عروس و داماد مغربی از سراسر کشور کردند که از آن پس اضافه بر لقب «مادر فرماندهان» لقب لاله هم به آن افزوده شد. وی در دوران مغرب دو فرزند بنام‌های شاهزاده مولای حسن و شاهدخت لاله خدیجه نیز از خود برجا گذاشت.

سلمی در کارهای خیریه به صورت بارزی در سطح مغرب و کشورهای عربی وارد عمل شد، به نحوی که نقش قابل توجهی در زندگی عمومی مردم از کانال سرپرستی پروژه‌های توسعه و خیریه داشت. جمعیت للاسلمی مبارزه با مرز سرطان که در سال ۲۰۰۵ میلادی به ابتکار وی تشکیل شد یک نمونه خلاق در کمک به فعالیت‌های مربوط به کمک به بیماران جدید سرطان در مغرب بود. وی همچنین نقش فعالی در زمینه تحقیقات علمی از طریق ایجاد مناسبات و ارتباطات برای استفاده از تجارب و کمک‌ها و تلاش جهت تکثیر مؤسسات در داخل مغرب و خارج کشور است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • هاشمی
    0

    سلام الهی اون بانوی اول دچار فرح بشه انشالله

    نظرات شما -
    • قاسم
      0

      اخه به شما چه کرده که نفرینش میکنی ؟ اگه میخای میتونی از جمع بانوان اول و دوم و ووووووکشور خودمون اسم ببر و نفرینشون کن کم نیستن بانوان به ظاهر مسلمان که تو کشورهای دیگه بیا ببین چه کثافت کاریهائی که با پول این ملت بد بخت فلک زده نمیکنن اگه بگی دروغه که خیلی احم......ی.

    • لیلا
      0

      شما خون خودتو کثیف نکن یه چیزی گفت حالا

  • پردیس
    0

    بسیار خوب

  • یزدان
    0

    اینم از عربها. ما هنوز تو فکر اینیم که به زنها حق دوچرخه سواری ندیم مبادا اسلام به خطر بیفته. حالا خداییش بدون تعصب بگید ما عقب مانده و متحجریم یا اینا؟

    نظرات شما -
    • علی
      0

      غلط کردید که به زنان عرب توهین میکنین زنان شما خو بدترشونن

  • نفس
    0

    زن امیر قطر و زن بن علی کجاشون قشنگه! ملاکهای زیبایی واقعا تغییر کرده ها

  • کاربر ناشناس
    1

    برای اینکه زنان ایرانی دوچرخه سوارنمیشن یابرای دیدفوتبال راه نمی دادن یاکناردریابایدجوداازمردهاآب تنی کنندماشدیم عقب مانده‌ آناشدن پیشرفته واقعا"خدابتوپول بده به نزدیکانت عقل تانهایت استفاده پول راتجربه کنندآنقدرحقیرهستیدکه این سوه استفاده ازنگاه حرام به زنان دراین منطق شماگم شده حتی به فکرش هم نیستید

  • کاربر ناشناس
    0

    این الان مثلا خیلی مهم بود ؟!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "بهترین سریال سال 1402" کدام بود؟