مجلس در مقایسه با سایر نهادها «شفاف‌ترین» است

نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: در مقایسه با سایر نهادها، مجلس شورای اسلامی یکی از شفاف‌ترین نهادها است، آیا مردم امکان دسترسی به مذاکرات مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان را دارند؟

مجلس در مقایسه با سایر نهادها «شفاف‌ترین» است

به گزارش مشهد فوری ، جواد آرین‌منش اظهارداشت: ‌بحث شفافیت اقدام مناسبی در جهت دسترسی مردم به اطلاعات و آگاهی آن‌ها از واقعیت‌هایی است که در کشور رخ می‌دهد، به ویژه اطلاعات و آگاهی‌هایی که با سرنوشت مردم ارتباط پیدا می‌کند.

وی افزود: اینگونه اطلاعات حق مردم بوده و آگاهی از آنچه به سرنوشت آن‌ها ارتباط پیدا می‌کند، جزو حقوق اساسی مردم تلقی می‌شود و اطلاع‌رسانی در اینگونه امور نیز جزو وظایف مسئولان است. اساسا شفافیت در نظام‌های مبتنی بر مردم‌سالاری و دموکراسی امر پذیرفته شده و رایجی است و شفافیت می‌تواند نظارت عمومی را تقویت کند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: در صورتی که مردم بتوانند اطلاعات کافی از تصمیماتی که اتخاذ می‌شود، داشته باشند، می‌توانند ناظران مناسبی باشند و بر امور نظارت کرده و امر به معروف و نهی از منکر کنند. شاید یکی از دلایل اینکه فساد در کشور ما نهادینه شده، عدم دسترسی مردم به اطلاعاتی بوده که حق آن‌ها است. مخفی نگه داشتن اطلاعات و عدم دسترسی آزاد به آن، زمینه‌ساز فساد است.

آرین‌منش با بیان اینکه شفافیت نیازمند الزامات، زمینه‌ها و زیرساخت‌هایی است، عنوان کرد: شفافیت نیازمند عزم ملی و مشارکت جمعی است، یعنی اینکه تمام مسئولان، نهادها، قوای سه‌گانه و نهادهای دولت ی و عمومی بپذیرند که اطلاعات حق مردم است و مردم حق دارند از تصمیمات مطلع شوند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به لحاظ قانونی ما در مجلس شورای اسلامی قانونی تحت عنوان قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را در مجلس هشتم تصویب کردیم، طبق این قانون مسئولان و مدیران موظف هستند به جز اطلاعاتی که حریم خصوصی افراد یا اسرار نظام تلقی می‌شود، بقیه اطلاعات مربوط به سرنوشت مردم را در دسترس آن‌ها قرار دهند و مردم آزادانه بتوانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من اکنون که مجلس شورای اسلامی به طور کلی متهم به عدم شفافیت می‌شود، هم با وضع این قانون و هم با رسانه‌ای شدن مذاکرات مجلس و کمیسیون ‌ها، امروز جزو شفاف‌ترین نهادها در جامعه ما تلقی می‌شود. از لحظه‌ای که زنگ شروع مجلس زده می‌شود، مذاکرات از رادیو فرهنگ پخش شده و موافقان و مخالفان نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند، حتی مذاکراتی که در کمیسیون‌ها اتفاق می‌افتد نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: مردمی که علاقه‌مند به استماع و دیدن مذاکرات از نزدیک هستند، می‌توانند در مجلس حاضر شوند و ناظر به گفت‌وگوهای مخالفان و موافقان و دیدگاه‌های رئیس مجلس و اعضای هیات‌رئیسه باشند، علاوه بر این سخنگوی مجلس معمولا مصوبات را اعلام می‌کند و در سایت مجلس جزئیات آن‌ها و حتی نحوه حضور و غیاب نمایندگان در دسترس مردم قرار دارد.

آرین‌منش با اشاره به اینکه در حال حاضر در مقایسه با سایر نهادها، مجلس شورای اسلامی یکی از شفاف‌ترین نهادها است، تصریح کرد: اگر بخواهیم مقایسه کنیم این سوال پیش می‌آید که آیا مردم امکان دسترسی به مذاکرات مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان را دارند؟ آیا جلسات دادگاه‌های ما به صورت علنی برگزار می‌شود تا رسانه‌ها و مردم بتوانند آن‌ها را ببینند؟ متاسفانه در شوراها و جلسات مختلف ما مردم محرم تلقی نمی‌شوند و اطلاعات در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد، در حالی که قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، دستگاه‌ها را مکلف به ارائه اطلاعات کرده است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قرار باشد شفافیت اعمال شود، باید به صورت یک امر فراگیر باشد و همه ارکان نظام خود را ملزم کنند. شفافیت با عبارات و جملات سخیف و اهانت به مجلس سازگاری ندارد. اگر قرار است به مجلس انتقاد کنیم، باید به موازات آن سایر دستگاه‌ها را نیز مورد توجه قرار دهیم و به عنوان یک مطالبه از همه نهادها بخواهیم تا اطلاعات و آمار دریافت‌ها، حقوق، دستمزد، مصوبات و تصمیمات را به اطلاع مردم برسانند.

وی با اشاره به اینکه شفافیت باید علاوه بر مصوبات و مذاکرات مجلس که مردم می‌توانند بشنوند، به تمام امور در کل کشور نیز تعمیم پیدا کند، تصریح کرد: البته سازوکارهای آن باید فراهم شود، یعنی اگر موانع قانونی و فرهنگی وجود دارد، مجلس باید این موانع را برطرف کند. ما جامعه‌ای هستیم که بر اساس مردم‌سالاری و دموکراسی پیش می‌رویم و یکی از الزامات دموکراسی این است که مردم در جریان امور قرار گیرند و محرم تلقی شوند.

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: اینگونه موضوعات به صورت گفتمان‌هایی در آستانه انتخابات مطرح می‌شود و جناح‌های سیاسی سعی می‌کنند بهره‌برداری‌های خود را از این ماجراها داشته باشند. علنی شدن رای نمایندگان اگر صرفا تمرکز بر شفاف بودن آرای آن‌ها داشته باشد، نیاز به اصلاح آیین‌نامه‌ها و قوانین موجود دارد که باید در مجلس انجام شود.

منبع: ایسنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها