آغاز سال تحصیلی جدید؛ ۱۳ نکته در آماده‌سازی کودکان برای رفتن به مدرسه

هزاران دانش‌آموز پایه اول ابتدایی روز یکشنبه به مدرسه رفتند تا سال جدید تحصیلی را آغاز کنند. سال تحصیلی در ایران از اول مهرماه آغاز می‌شود، اما محصلان پایه اول یک روز زودتر به مدرسه می‌روند تا با محیط مدرسه آشنا شوند.

آغاز سال تحصیلی جدید؛ ۱۳ نکته در آماده‌سازی کودکان برای رفتن به مدرسه

آغاز سال تحصیلی در سال‌های ۱۳۰۷ و ۱۳۰۸ نیمه‌ شهریور تا نیمه مهر در نظر گرفته شد و روز اول سال تحصیلی براساس وضعیت جغرافیایی شهرهای گوناگون متفاوت بود.

در سال ۱۳۶۲ در جلسه ۳۱۹ شورای عالی آموزش و پرورش اول مهر ماه به عنوان آغاز سال تحصیلی در تمام پایه‌ها در نظر گرفته شد و در سال ۱۳۷۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

ورود کودکان به یک دنیای جدید برای آنها هیجان‌، لذت‌ و اضطراب‌ به همراه خواهد داشت. از این‌رو والدین باید بکوشند کودکان را برای رفتن به پیش دبستانی و مدرسه آماده کنند.

اضطراب جدایی و ترس از ورود به محیط جدید از جمله مشکلاتی است که بسیاری از کودکان تجربه می‌کنند. لذا والدین با برداشتن چند گام ساده می‌توانند کودکان خود را در مسیر رسیدن به جاده مدرسه همراهی کنند. در این نوشتار به برخی از این اقدامات اشاره می‌کنیم:

۱. قبل از شروع سال تحصیلی به مدرسه کودک خود بروید و از ساختمان مدرسه، حیاط، کتابخانه و کلاس‌های آن بازدید کنید. این مساله به شما کمک خواهد کرد با شناخت نقاط مثبت و منفی مدرسه، کودک خود را برای پذیرش محیط جدید آماده کنید.

۲. با کودک خود در مورد احساسات او در رابطه با مدرسه، دوستان، معلمان و فعالیت‌های جدید صحبت کنید. همچنین به او بگویید که چقدر از اینکه وارد مدرسه می‌شود شادمان هستید و به او می‌بالید.

۳. برای کودک کتاب‌های شاد کودکانه بخرید و بخوانید و به او مژده دهید با رفتن به مدرسه در آینده نه چندان دور قادر خواهد بود که این کتاب‌ها را بخواند.



۴. کودک خود را برای رفتن به مدرسه تمرین دهید. از چند روز قبل او را بیدار کرده، وسایل مدرسه‌اش را حاضر کنید، و حتی او را تا مدرسه ببرید و از مزایای بودن در میان جمع کودکان و فواید آموزش به زبان کودکانه صحبت کنید.

۵. مهارت‌های خودیاری مانند لباس پوشیدن، استفاده از دست‌شویی و رعایت نظافت شخصی را با کودک تمرین کنید. این مسأله سبب می‌شود که وی در مدرسه دچار اضطراب نشود.

۶. برای او کفش و لباس راحت انتخاب کنید. کفش‌های چسبی در مقایسه با کفش‌های بندی، شلوارهای کشی در مقایسه با شلوارهای کمری برای خردسالان راحت‌تر است و آنها را دچار احساس ترس از ناتوانی در انجام دادن کارهای شخصیشان نمی‌کند.

۷. یک عکس خانوادگی را در قاب پلاستیکی قابل انعطاف قرار داده و در کیف فرزندتان قرار دهید. دیدن این عکس در طول روز می‌تواند به کودک اطمینان خاطر دهد که شما در زندگی او حضور دارید.

۸. کیف و نوشت‌افزار‌های رنگارنگ و بر طبق سلیقه کودک بخرید تا اشتیاق او را برای رفتن به مدرسه افزایش دهید. لازم نیست به سراغ وسایل گران‌قیمت بروید، اما رنگ‌های مختلف را در وسایل کودک لحاظ کنید.

۹. معلم و مدیر را وسیله‌ای برای تربیت کودکان خود قرار ندهید. به عنوان مثال نگویید که گزارش کارهای بد او را به مدرسه خواهید داد.

۱۰. از فرزندانتان بپرسید که مایلند چه نوع غذایی را با خود به مدرسه ببرند. آنها را با خود به خرید مواد غذایی برده و بگویید که قصد دارید مطابق میل آنها خرید کنید.

۱۱. پس از بازگشت کودک از مدرسه از او با روی گشاده استقبال کنید. در روزهای اول مدرسه غذاهای مورد علاقه او را بپزید تا کودک دریابد که مدرسه رفتن او برای شما ارزشمند است.

۱۲. به کودک اجازه دهید بازی و تفریح کند و در انجام دادن تکالیفش سخت‌گیری نکنید. همچنین هرچند وقت یکبار هدیه کوچکی برای تشویق او تهیه کنید.

۱۳. کودک را برای کارهای اشتباهی که در مدرسه انجام داده تنبیه نکنید. سعی کنید با آرامش در مورد آن صحبت کنید و برای او توضیح دیده که چرا رفتار یا گفتار او مناسب نبوده است.

در پایان توجه کنید که کودکان در برابر رفتن به مدرسه واکنش‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهند. اگر با وجود رعایت تمام موارد خود کودک شما برای رفتن به مدرسه مقاوت می‌کند با مشاوران تحصیلی و متخصصان امور کودک مشورت کنید تا به راهکارهای مناسبی برای ترغیب فرزندتان برای رفتن به مدرسه دست یابید.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • شهاب
    0

    جالبه که ۱۴ سال طول کشیده تا بفهمند اول مهر را باید به عنوان اول سال تحصیلی انتخاب کرد حتما ۱۴۰ سال هم طول میکشه تا بفهمند یه کودک در مدرسه نیاز به میز و نیمکت نو دارد نه میز و نیمکتی که مربوط به همان سالهای ۱۳۰۸ است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها