تعزیرات یقه مدارس لاکچری را هم گرفت

گشت تعزیرات حکومتی استان تهران برای نظارت بر نحوه دریافت شهریه توسط مدارس غیرانتفاعی به این مراکز سرکشی کردند.

تعزیرات یقه مدارس لاکچری را هم گرفت

پس از قراری که با رئیس گشت تعزیرات استان تهران مبنی بر سرکشی به مدارس غیر انتفاعی و مهد‌های کودک گذاشتیم؛ به مجتمع گشت تعزیرات استان تهران آمده و به اتفاق آقای رئیس و کارشناسان سازمان صمت تهران و سازمان حمایت از تولید و مصرف کنندگان به سمت مقصدمان حرکت کردیم.

در ابتدا به سراغ یکی از مهد‌های کودک در محدوده کوی نصر رفتیم، وقتی که وارد مهد شدیم خانم مدیر به همراه بچه‌ها به اردو رفته بود و به ناچار به سراغ مسئول ثبت نام بچه‌ها رفتیم و از او مدارک و اسناد ثبت نامی کودکانی که برای حضور در مهد کودک آمده بودند را درخواست کردیم.

زمانی که اسناد ثبت نامی به دست کارشناسان رسید پس از بررسی آن‌ها، هیچ گونه تخلفی مبنی بر دریافت شهریه نامتعارف از سوی مسئولان مهدکودک مذکور دیده نشد و تنها تخلف موجود در این مکان عدم نصب تعرفه شهریه ثبت نام بر روی دیوار دفتر بود که مسئول ثبت نام مدعی شد که به دلیل تعمیرات و رنگ کاری دیوار‌های مهدکودک این تعرفه به صورت موقت برداشته شد؛ با دستور مامور تعزیرات تعرفه بر شیشه ورودی دفتر مهد کودک زده شد.

در ادامه بازرسی‌ها به سراغ مهدکودک دیگری آمدیم و زمانی که به داخل محیط کودکستان رفتیم، بچه‌های قد و نیم قد در حال بازی بودند.

مدیر مهدکودک به استقبال ما آمد و همگی به دفتر وی رفتیم، او زمانی که اسناد ثبت نامی بچه‌ها را آورد اعلام کرد که این مهدکودک یک ستاره است و در حال دریافت مجور برای ۳ ستاره شدند هستیم. «هرمهدکودکی که امکانات بیشتری نسبت به مهدکودک‌های دیگر دارد دارای ستاره خواهد بود و دریافت آن تا سقف ۴ ستاره است»

کارشناسان پس از بررسی اسناد ثبت نامی کودکان این مهدکودک متوجه دریافت مبالغ بیشتری نسبت به نرخ دریافت شهریه مهدکودک دارای یک ستاره شدند، زمانی که چرایی موضوع را از مدیر این مجموعه پرس و جو کردیم، او در پاسخ مدعی شد که امکاناتی را به کودکان این مجموعه ارائه می‌دهد که در حد مهد‌کودک‌های ۳ ستاره است.

شنیدن این موضوع به دل بازرسان و کارشناسان حاضر در مهدکودک خوش نیامد و ضمن تذکر و اخطار به مدیران این مجموعه اعلام کردند که باید در زمان مشخص نسبت به دریافت مجوز لازم اقدام کنند و در صورت عدم دریافت مجوز‌ها؛ جریمه سنگین در انتظار آن‌ها خواهد بود.

در ادامه گشت به سراغ یکی از مدارس مشهور غیر انتفاعی در محدوده سهروردی رفتیم و زمانی که وارد ساختمان مدرسه شدیم، آقای مدیر در آن‌جا حضور نداشت و معاون مدرسه به استقبال ما آمد.

رئیس گشت تعزیرات و کارشناسان حاضر در گشت از آقای معاون اسناد ثبت نامی دانش آموزان را درخواست کردند و او هم تمامی پرونده‌ها را در اختیار بازرسان گذاشت.

پس از بررسی پرونده‌ها کارشناسان متوجه دریافت شهریه ۸۰ میلیون ریالی از والدین دانش آموزان شدند و با برقراری تماس تلفنی با یکی از والدین از او درباره کم و کیف موضوع سوال کردند.

پدر این دانش آموز گفت: حدود ۸۳ میلیون ریال شهریه برای ثبت نام فرزندم به مدرسه پرداخت کردم و مدیر مدرسه اعلام کرد که با توجه به برگزاری کلاس‌های فوق العاده این مبلغ تا ۱۵۰ میلیون ریال افزایش خواهد یافت و قرار شد تا مابقی مبلغ را نیز به صورت اقساطی در هر ماه به مبلغ ۱۰ میلیون ریال به حساب مدرسه واریز کنم.

پس از انجام این مکالمه بازرسان از معاون مدرسه علت دریافت این مقدار از وجه را پرسیدند و او گفت که طبق تعرفه و دستور العملی که اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به ما ابلاغ کرده است علی الحساب از والدین دانش آموزان مبلغ ۸۲ میلیون و ۱۶۰ هزار ریال را دریافت کردیم و مابقی مبلغ را که بابت برگزاری کلاس‌های فوق برنامه و تابستانی است، پس از اعلام تعرفه و دریافت آن از والدین طلب خواهیم کرد.

پس از شنیدن صحبت‌های معاون مدرسه کارشناس اداره صمت تهران گفت که این تعرفه مورد قبول ما نیست چرا که اداره کل آموزش و پرورش هیچگونه هماهنگی برای تعیین نرخ شهریه مدارس غیر انتفاعی با شورای تنظیم بازار نکرده است و باید قبل از ابلاغ تعرفه به مدارس کشور مبلغ پیشنهادی خود را به شورای تنظیم بازار اعلام می‌کرد و پس از بررسی‌های کارشناسانه این مبلغ تایید می‌شد.

در ادامه با توجه به رسمیت ندانستن تعرفه ابلاغی اداره کل آموزش و پرورش استان تهران به مدارس غیر انتفاعی، رئیس گشت تعزیرات مهلت ۴۸ ساعته‌ای به مسئول مدرسه داد تا ظرف این مدت تمام پرونده‌های مالی دانش آموزان را برای بررسی به سازمان حمایت از مصرف و تولیدکنندگان ارائه دهد تا بررسی کارشناسانه بر روی آن صورت گیرد و در غیر این صورت مدرسه مذکور با اعمال جریمه سنگین توبیخ خواهد شد.

در ادامه گشت به سراغ یکی دیگر از مدارس معروف زنجیره‎‌ای غیر انتفاعی در محدوده ظفر رفتیم و پس از بررسی موضوع مشخص شد که مسئول ثبت نام و مالی مدرسه در مجتمع حضور ندارد، لذا با تهیه صورت جلسه و تحویل آن به مدیر مدرسه مهلت ۴۸ ساعته‌ای برای ارسال مدارک و اسناد مالی به سازمان حمایت از مصرف و تولید کنندگان داده شد.

بهروز طالبیان رئیس گشت مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: با توجه به بازگشایی مدارس، تعزیرات حکومتی به همراه دستگاه‎‌های نظارتی از قبیل سازمان صمت، سازمان حمایت گشت‌های ویژه‌ای را مبنی بر نظارت بر نحوه دریافت شهریه از دانش آموزان در مدارس غیر انتفاعی در سطح شهر برپا کرده است.

وی افزود: پس از بررسی‌ها مشخص شد که تغییرات فاحشی نسبت به پرداختی‎ها در سال قبل از سوی والدین دانش آموزان مشاهده کردیم، تاکید کردیم تا کارشناسان پرداختی‎های شهریه پارسال را با دریافتی‌های امسال مطابقت دهند و در صورت مشاهده هرگونه اضافه دریافتی پرونده تشکیل و به تعزیرات ارجاع شود.

طالبیان تصریح کرد: با توجه به فعالیت شورای عالی هماهنگی اقتصادی که متشکل از سران سه قوه، نمایندگان وزارت خانه‌ها است و این شورا به تاییدیه مقام معظم رهبری رسیده است، هر سازمان و آموزشگاهی که شهروندان خدمات دهی می‌کنند بایستی مورد تایید کارگروه تنظیم بازار باشد.

رئیس گشت مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: با توجه به اینکه سازمان حمایت از مصرف و تولید کنندگان جلسات متعدد و مکاتباتی با سازمان مدارس غیر انتفاعی داشتند قرار بر این شد تا قبل از دریافت هرگونه شهریه، سازمان مدارس غیر انتفاعی نرخ پیشنهادی خود را به کار گروه تنظیم بازار ارائه دهد، اما هیچ گونه هماهنگی از سوی سازمان مدارس غیر انتفاعی در این باره دیده نشد و به صورت سلیقه‌ای در حال فعالیت هستند.

محمد رضایی کارشناس بازرسی ویژه خدمات سازمان حمایت از مصرف و تولید کنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار ، گفت: در بحث شهریه مدارس غیر انتفاعی با توجه به اینکه مکاتبات و جلسات متعددی را با متولیان امر در حوزه آموزش و پرورش برگزار شد، متاسفانه همکاری در این خصوص مشاهده نشد.

رضایی با اشاره به عدم پذیرش آموزش و پرورش مبنی بر انجام پروسه قیمت گذاری در شورای تنظیم بازار، درباره علت این موضوع گفت: مسئولان آموزش و پرورش مدعی هستند که به صورت مجزا قانون و مصوبه‌ای داریم که خود متولی کارشناسی تعیین قیمت مدارس غیر انتفاعی هستیم و خود نظارت بر امور را برعهده داریم.

کارشناس بازرسی ویژه خدمات سازمان حمایت از مصرف و تولید کنندگان تصریح کرد: شورای تنظیم بازار مصوبه‌ای دارد که آن به تایید مقام معظم رهبری رسیده است و تمام دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی باید این حکم حکومتی را اجرا و از آن تمکین کنند و در صورت عدم فعالیت خارج از این مصوبه به صورت قانونی با متخلفان برخورد خواهد شد، لذا تا به امروز مسئولان آموزش و پرورش هیچ عملکرد مثبتی در این رابطه نداشتند.

با توجه به صحبت‌های رئیس گشت مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران و کارشناس بازرسی ویژه خدمات سازمان حمایت از مصرف و تولید کنندگان این طور برداشت می‌شود که از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان تهران هماهنگی برای نرخ گذاری بابت دریافت شهریه مدارس غیر انتفاعی صورت نمی‌گیرد.

در حالی شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تایید مقام معظم رهبری رسیده که افراد مسئول در زیرمجموعه برخی از ادارات و وزارت خانه‌ها در حال کارشکنی هستند، حال باید دید که چه برخورد‌های قضایی قرار است با متخلفان صورت پذیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها