دبيركل جمعيت هلال احمر:

6 فروند بالگرد هلال احمر به دليل تحريم ها زمين‌گير است

دبيركل جمعيت هلال احمر گفت: 6 فروند بالگرد امداد هوايي سازمان امداد و نجات اين جمعيت به دليل تحريم هاي بين المللي بر عليه كشورمان زمين گير است.

6 فروند بالگرد هلال احمر به دليل تحريم ها زمين‌گير است

محمودرضا پيروي دبيركل جمعيت هلال احمر روز دوشنبه در نشست خبري با خبرنگاران رسانه هاي خارجي با اعلام اين مطلب اظهار داشت: تحريم هاي بين المللي حتي نمي گذارند ما براي انجام عمليات امدادرساني به انسان هاي متاثر و آسيب ديده از انواع حوادث و سوانح كه در شرايط اضطراري عمومي و پيچيده قرار گرفته اند قطعات مورد نياز تعمير اين بالگردها را خريداري و تامين كنيم.
وي با بيان اينكه ما به عنوان يك سازمان امدادرسان در حوادث در زمان حاضر حتي در خريد بالگرد هاي امدادي هم در تحريم هستيم، گفت: ما پول خريد اين بالگردها را هم داريم، اما اجازه خريد آنها را هنوز پيدا نكرده ايم و نتوانسته ايم به اين نتيجه برسيم كه چگونه بايد اين پول براي خريد اين بالگردهاي امدادي از كشور خارج شود تا اين پرنده هاي امدادرسان وارد كشور شوند.
دبيركل جمعيت هلال احمر با اشاره به اينكه در ملاقاتي كه با مسئولان كميته بين المللي صليب سرخ و سازمان ملل متحد داشتم به اين موضوع هم اشاره كردم، گفت: اما تا كنون اقدام مهم و موثري براي كمك به تامين قطعات و تعمير اين بالگردها نشده است.
دبيركل جمعيت هلال احمر در ادامه به ارائه گزارشي از آخرين اقدامات صورت گرفته در امدادرساني به سيل زدگان كشور پرداخت و گفت: در زلزله كرمانشاه حدود 64 ميليارد تومان كمك نقدي جمع‌ آوري شد كه اين رقم در پي سيل اخير افزايش چشمگيري داشت، به طوري كه برابر گزارشي كه تا صبح امروز دريافت كردم 158 ميليارد تومان كمك نقدي از سوي مردم به حساب‌هاي جمعيت هلال احمر واريز شده و بيش از 70 ميليارد تومان نيز ارزش كمك‌هاي غيرنقدي است.
پيروي با اشاره به اينكه در زمان حاضر بهترين نوع كمك براي سيل ‌زدگان كمك نقدي است، تصريح كرد: با كمك‌ هاي نقدي مي‌توان با توجه به نياز هر منطقه اقلامي را تهيه و ميان سيل زدگان توزيع كرد.
وي در خصوص دريافت محموله هاي كمك‌ هاي بشردوستانه اهدائي دولتها، جمعيت هاي ملي و سازمان هاي بين المللي جهت كمك به سيل اخير در كشور نيز افزود: برخي از كشورها از جمله هلال احمر تركيه، دولت و صليب سرخ آلمان، هلال احمر كويت، آژانس همكاري هاي بين المللي ژاپن(جايكا)، دولت فرانسه، دولت جمهوري آذربايجان، دولت عمان، دولت كره جنوبي، دولت گرجستان، دولت هندوستان، هلال احمر امارات متحده عربي، هلال احمر عربستان، بيمارستان ايرانيان در لبنان، دولت ايتاليا، دولت انگلستان از طريق برنامه جهاني غذا، دولت اتريش از طريق كميسيون اروپا، دولت چين، هلال احمر عراق، دولت اسلواكي، روسيه، فدراسيون بين المللي صليب سرخ و ارمنستان به كشور وارد شده كه ما تمامي اين موارد را به شكلي شفاف هزينه خواهيم كرد.
وي گفت: اما تا اين لحظه به خاطر تحريم هاي بين المللي هيچ يك از كشورهاي خارجي براي كمك به سيل زدگان ايران كمك‌هاي نقدي خود را به حساب اين جمعيت واريز نكرده ‌اند.
دبير كل جمعيت هلال احمر در خصوص نحوه استفاده از كمك‌هاي مردمي نيز گفت: به جز كمك هاي غيرنقدي كه برخي استفاده شده و برخي در انبارهاست، تاكنون هيچ برداشتي از كمك‌هاي نقدي مردمي انجام نشده و به آنها دست نزده‌ايم. تمام كمك‌ها از محل اعتبارات و امكانات خود هلال احمر انجام شده و چندين برابر اين مبلغ جمع‌آوري شده را لازم داريم براي اينكه بتوانيم امكانات اوليه زندگي را براي سيل زدگان تامين و در اختيار آنها قرار دهيم.
پيروي اظهار داشت: در سيل لرستان سه هزار و 500 نفر از محاصره شدگان سيل و آبگرفتگي را با استفاده از بالگرد جابجا كرديم كه اين افراد عمدتا كساني بودند كه براي تعطيلات نوروزي به برخي روستاها رفته بودند و ما به وسيله بالگرد آنها را به پليس راه و ديگر معابر باز رسانديم تا به شهرهاي خود بازگردند.
بالاترين مقام اجرايي هلال احمر در پاسخ به پرسش خبرنگاري عرب زبان مبني بر اينكه برخي ها عنوان مي كنند كه كمك‌هاي هلال احمر كويت در مناطق سيل زده توزيع نشده است، گفت: كشور كويت طي 2 مرحله به سيل زدگان ايراني كمك كرد كه در مجموع حدود ۸۰ تن اقلام امدادي و غذايي و دارويي اهدايي كويت وارد كشور شد كه با هماهنگي هاي صورت گرفته در مناطق سيل زده توزيع شده است.
دبيركل جمعيت هلال احمر در پاسخ به اينكه چرا چادرهاي اماراتي در ميان سيل زدگان توزيع نشده نيز افزود: اين ادعا درست نيست، اما توجه داشته باشيد كه ما بين ۵۰ تا ۵۵ هزار چادر در مناطق سيل زده توزيع كرديم و حتي برخي از خانوارها چندين چادر دريافت كردند، در اين ميان ۲۹۲ تخته چادر به چشم نمي‌آيد و تعدادش كم است، اما ما آمار همين را هم داريم كه در چه مناطقي توزيع شده است.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري پيرامون اظهارات اخير سعيد قاسمي در مورد اقدامات نظامي در بوسني تحت پوشش هلال احمر نيز گفت: به وضوح مي گويم كه ما جمعيتي هستيم كه نيروهاي داوطلب زيادي با ما همكاري مي‌كنند، ممكن است برخي از اين نيروها لباسي را از ما دريافت كنند و آن را در جايي ديگر هم بپوشند كه البته اين كار خلاف قانون است و پيگرد دارد، اما به هرحال ما لباس را از نيروهايمان پس نمي‌گيريم. در مورد ادعاي اين فرد نيز هم جمعيت هلال احمر و هم نيرويي كه آن فرد از آن بازنشسته شده است اعلام جرم و شكايت كرده اند و ايشان بايد ادعاي خود را ثابت كند و در مجامع قضائي در اين خصوص توضيح دهد.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ali
    0

    از یه طرف مینویسین ایزان قوی ترین بالگرد خاورمیانه رو داره از یه طرف میگین بالگرد هلال احمر به دلیل تحریم زمینگیره اگه میتونین بسازین خوب چرا به هلال احمر نمیدین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها