چگونه کتاب‌های اضافی خود را به مناطق محروم بفرستیم؟

رئیس گروه مبادله و اهدای کتاب معاونت سازمان اسناد و کتابخانه ملی، جزئیات طرح جمع آوری کتاب‌های بدون استفاده مردم برای اهدا به مناطق محروم را تشریح کرد.

چگونه کتاب‌های اضافی خود را به مناطق محروم بفرستیم؟

الهام حیدری رئیس گروه مبادله و اهدای کتاب معاونت سازمان اسناد و کتابخانه ملی، درباره طرح جمع‌آوری کتاب‌های بدون استفاده مردم برای اهدا به مناطق محروم گفت: این طرح جدید نیست؛ از زمانی که بخش مبادله و اهدای کتاب در سازمان اسناد و کتابخانه ملی شکل گرفت، طرح جمع آوری کتاب‌های بدون استفاده مردم برای اهدا به مناطق محروم اجرا شده است. هر سال فراخوان این طرح را برای کسانی اعلام می‌کنیم که از اجرای آن آگاهی ندارند.

او افزود: مردم می‌توانند کتاب‌های مازاد خود را به کتابخانه ملی بفرستند. اغلب مردم کتاب‌های مازاد خود را یا خمیر می‌کنند یا اینکه می‌فروشند. سال انتشار کتاب مازادی که برای کتابخانه ملی می‌فرستند اصلاً اهمیت ندارد. فقط کتاب باید به گونه‌ای باشد که بتوان از آن استفاده کرد. کتاب‌های پزشکی که چند سال از انتشار آن می‌گذرد، به دلیل قدیمی شدن مطالب قابلیت استفاده ندارند، اما مردم می‌توانند کتاب‌هایی را که در زمینه ادبیات و فرهنگ منتشر شدند - حتی اگر قدیمی باشد- برای کتابخانه ملی بفرستند.

رئیس کارگروه مبادله و اهدای کتاب معاونت سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با اشاره به تمیز بودن و قابل استفاده بودن کتاب‌هایی که برای کتابخانه ملی ارسال می‌شود، بیان کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی کتاب‌هایی را که نسخه خطی یا چاپی قدیمی باشد، از مردم دریافت می‌کند. این دسته از کتاب‌ها در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد. مردم می‌توانند برای ارسال کتاب هایشان به کتابخانه ملی با شماره تلفن های این کتابخانه (۸۱۶۲۳۲۴۰ و ۸۱۶۲۳۱۵۴) تماس بگیرند.

حیدری در خصوص نحوه دریافت کتاب مردم توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای ارسال به مناطق محروم اظهار کرد: اگر تعداد کتاب‌هایی که برای ارسال به مناطق محروم در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار می‌گیرند، کم باشد؛ مردم خودشان کتاب‌ها را به کتابخانه ملی تحویل دهند. درصورتی که تعداد کتاب هایشان زیاد است، سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای دریافت کتاب هایشان وسیله نقلیه‌ای در اختیارشان قرار می‌دهد و کتاب‌ها را از خانه، کتابخانه یا هر محلی که نگهداری می‌شود به سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتقل می‌کند. در صورتی که کتاب‌ها بسته بندی نبود، در کارتون بسته بندی و به این سازمان منتقل می‌شود.

او ادامه داد: درخواست‌هایی را از مناطق مختلف کشور از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان و روستا‌ها و شهرستان‌های دورافتاده برای دریافت کتاب از سازمان اسناد و کتابخانه ملی دریافت کرده‌ایم. کتاب‌های جمع آوری شده ابتدا به مناطق محروم فرستاده می‌شوند. مناطق محروم در اولویت ما برای ارسال کتاب قرار دارند و سپس کتاب‌ها را براساس زمان دریافت درخواست به دیگر مناطق کشور ارسال می‌کنیم.

رئیس کارگروه مبادله و اهدای کتاب معاونت سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پایان گفت: مردم همیشه می‌توانند کتاب‌های خود را برای ارسال به مناطق محروم در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار دهند و زمان محدودی را به این کار اختصاص نداده‌ایم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها