انتقاد تند راغفر از شرایط اقتصادی کشور ؛

گرانی دلار یک کودتای ارزی بود که با همکاری دولت و مجلس اتفاق افتاد/ امروز اقتصاد آزاد به معنی مافیایی داریم/ تحریم‌ها بهانه‌ای برای چپاولگران است

حسین راغفر اقتصاددان معتقد است؛ گرانی دلار یک کودتای ارزی بود که با همکاری دولت و مجلس اتفاق افتاد.

گرانی دلار یک کودتای ارزی بود که با همکاری دولت و مجلس اتفاق افتاد/ امروز اقتصاد آزاد به معنی مافیایی داریم/ تحریم‌ها بهانه‌ای برای چپاولگران است

حسین راغفر اقتصاددان با بیان اینکه اعترافات مدیران دستگیر شده بانک مرکزی نشان می‌دهد که گرانی دلار با همکاری دولت و مجلس اتفاق افتاد، می‌گوید: ارزیابی ما این است که متاسفانه کشور به سمت رکود عمیق‌تر پیش می‌رود. ظرف دو سال گذشته یعنی از دولت دوازدهم تاکنون تقریبا دستمزدها بین ۲۵ تا ۳۰ درصد به صورت میانگین افزایش یافته اما هزینه تقریبا سه برابر شده است. هرچند شاخص بورس رشد کرده که البته به معنی تجدید ارزیابی دارایی بنگاه‌هاست، ولی باید توجه داشت که دقیقا همه چیز مرتبط با قیمت ارز افزایش یافته است. چکیده اظهارات حسین راغفر را بخوانید:

* نرخ مسکن در تهران تقریبا سه برابر افزایش یافته است. قیمت کالاهای مورد نیاز مردم بین سه تا پنج برابر افزایش یافته است. براساس اعترافات برخی مدیران بانک مرکزی که در دستگیری‌های قوه قضاییه مطرح شد، افزایش قیمت ارز تصمیم خود دولت بود. همکاری دولت و مجلس در این رابطه کاملا مشخص است. شاخص‌ها نشان می‌دهد که ما به سمت قفل‌شدگی اقتصاد پیش می‌رویم که به نظرم در شش ماهه دوم سال ۹۸ خود را نشان می‌دهد.

*استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا گفت: وقتی اتفاقی در زمینه عرضه و تقاضای ارز رخ نداده، کاهش قیمت ارز هیچ دلیلی ندارد چون تحریم‌ها که تشدید شده و دسترسی به منابع ارزی هم محدودتر شده است. چطور است که ما شاهد کاهش قیمت دلار از حوالی ۱۵ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان هستیم؟ این نشان می‌دهد که تصمیم به کاهش یا افزایش قیمت ارز در اختیار دولت است.

*کسانی که این افزایش را رقم زدند، رانت‌های بسیاری را به جیب افراد فاسدی در اقتصاد سرازیر کردند. بخشی از دستگیری‌ها و زد و بندها نشان می‌دهد اتفاقا همه چیز برنامه‌ریزی شده بود. این حرکت کاملا سیاسی است که من از آن به کودتای ارزی نام بردم. هنوز هم این اعتقاد را دارم که جریان‌هایی در اقتصاد آن را هدایت کردند. آنها به دنبال نارضایتی در گروه‌هایی از جامعه به خصوص طبقات پایین جامعه هستند.

*با کمال تاسف آنچه شاهد هستیم این است که به دلیل سرکوب ارزش پول ملی، تقاضای خارجی برای کالاهای ایرانی افزایش یافته. این نه به دلیل رشد تولید و نه به دلیل بهبود کیفیت تولید است بلکه همه اینها به خاطر سرکوب قیمت ارز اتفاق افتاده است. به جز کالاهای تولیدی حتی این تقاضا در بخش‌های دیگر هم افزایش یافته مثلا مناطقی در کشورهای عربی به دنبال خرید زمین در شمال ایران هستند و این موضوع باعث شده تقاضای زمین در مناطق شمالی ایران افزایش یابد.

*متقابلا ایرانی‌ها عازم کشورهای عربی مثل قطر شده‌اند. در کشوری مثل قطر به‌طور سنتی از نیروی ارزان مثل افغانستانی، پاکستانی و هندی قبلا استفاده می‌کردند. اینکه امروز نیروی کار ایرانی هم به جرگه تقاضای کار اضافه شده نشان از پایین بودن دستمزدها در ایران دارد. قیمت کارگر ایرانی ارزان‌تر از سایر کارگران خارجی شده است.

*مدیران بانک مرکزی، وزارت صنعت و دستگاه‌های مختلف دولتی در فساد دلار ۴۲۰۰ تومانی شریک بودند / اعضای اتاق‌های بازرگانی خودشان بخشی از این چپاولگران هستند.

* شاهد بودید که در جریان قیمت‌گذاری ارز ۴۲۰۰ تومانی، بخش قابل توجهی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به خارج قاچاق شد. سال گذشته ما بارها به این سیاست دولت اعتراض کردیم، اما کسی توجه نکرد. علت هم این بود که همه دست در دست برای چپاول و غارت منابعی که بدون نظارت و کنترل خارج می‌شد، سهیم بودند.


*اتاق‌های بازرگانی اصلی‌ترین عامل این نابسامانی‌ها بودند. ظرف دو ماه ۲۵۰هزارتن خمیر کاغذ که با ارز ۴۲۰۰ وارد شده بود، بدون اینکه وارد چرخه تولید شود، از کشور خارج شد. مشکلات مربوط به کاغذ و رسانه‌ها یکی از دلایل فسادی است که در این دوره پیش آمد. همه هم در این فساد شریک بودند. از مدیران بانک مرکزی تا وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش‌هایی درون دولت و مدیران میانه دستگاه‌های دولتی در این فسادی که شکل گرفته سهیم بودند.

*از ابتدا قابل پیش‌بینی بود که دولت قیمت ارز را هدف‌گیری کرده و قصد دارد روی ۱۰ هزار تومان تثبیت کند. حال آنکه این چپاول و غارتی که اتفاق افتاد، سبب شد گروه‌هایی هم وارد میدان شوند و قیمت دلار را به ۲۰ هزار تومان برسانند. اما تحولات اخیر سیاسی که پیش آمد باعث شد فشار روی دولت و مجلس افزایش یابد و در نتیجه قیمت ارز را مجددا کاهش دهند.

*مساله اقتصاد ما این است ما مدافع اصلی بخش خصوصی واقعی هستیم، اتاق‌های بازرگانی اما بخش خصوصی واقعی نیستند. اینها خودشان بخشی از چپاول هستند همین اتاق‌های بازرگانی به دنبال افزایش قیمت ارز هستند. در نظام بانکی که این میزان فساد کشف شده ،چه اصلاحی انجام شد؟ جز اینکه مدیران را جابه‌جا کرده‌اند؟

*مدافعان اقتصاد آزاد مرتب اتهام می‌زنند که هرکس مخالف ماست، چپ است. بنده خود را نه نهادگرا و نه چپ می‌دانم. من از هر آنچه علم اقتصاد را که یک علم پراگماتیسمی است و می‌تواند از شرایط موجود تحلیل بدهد، استقبال می‌کنم. طبیعی است که امروز هیچ کس نقش نهادگرایی و نقش نهادها را هم انکار نمی‌کند.

*از ۹۸ شاخصی که یکی از راست‌ترین نهاد جهانی برای اصلاح اقتصاد کشورها و ایجاد رقابت و آزادی اقتصادی مطرح کرده است،۲۲ شاخص آن اصلاحات نهادی است. اگر دستگاه قضایی مستقل نداشته باشیم، قوانین و مقررات به نفع عموم مردم دیده نشود، فرصت‌های دفاع از گروه‌های مختلف به خصوص گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه نهادینه نشده باشد و امکان شنیدن صدای معترضان نباشد، آن وقت اقتصاد آزاد یعنی اقتصاد مافیایی. یعنی همین اقتصادی که ما امروز داریم.

*مدافعان اقتصاد آزاد، تئوریسین‌های غارت‌ها و چپاول‌های اخیر در اقتصاد ایران هستند. اینکه استعفا دادند و بیرون رفتند حرف بی‌ربطی است. همین امروز نیروهایشان در سازمان برنامه، مرکز پژوهش‌ها و وزارت اقتصاد تفکرات آنها را پیش می‌برند.

*ظرف چند ماهه ۹۷ فقط ۶۲ تن شمش طلا را ذوب کردند و تبدیل به سکه کردند. سکه یک و نیم میلیونی را به پنج میلیون تومان از طریق همین بانک‌ها فروختند. این مابه‌التفاوت را از جیب مردم درآوردند و به جیب دزدهایی که در نظام بانکی حضور داشتند، ریختند.

*به نظر من تحریم‌ها بهانه‌ای برای چپاولگران بوده است. تحریم‌ها همواره نقش فرعی داشته است. آنچه اهمیت دارد، فسادهایی است که در اثر سیاستگذاری‌های غلط در اقتصاد کشور شکل گرفته است. مادامی که این نگاه اصلاح نشود، هیچ چیز اصلاح نمی‌شود. به دنبال این نوع تغییر است که سیاستگذاری‌ها تغییر می‌کند.

*سیاستگذاری‌ها اصلی‌ترین محل نابرابری‌ها هستند. هر سیاستی که در بخش عمومی اتخاذ می‌شود پیامدهای توزیعی دارد یعنی یا به نفع یک گروه است یا به زیان گروه دیگر.بنابراین تحریم‌ها ‌ذاتا خود مانع نیستند. این زمینه‌های اقتصادی است که مانع است.

*اگر ما یک اقتصاد سالم عاری از فساد داشتیم، اصلا تحریم‌ها کارساز نبود. ما در جنگ هم تحریم داشتیم. با شش میلیارد دلار درآمد ارزی اقتصاد کشور و جنگ اداره می‌شد، اما بعد که درهای واردات باز شد بسیاری از بنگاه‌های کوچک و متوسط ورشکسته شدند. بنابراین این نوع سیاستگذاری است که اقتصاد را اداره می‌کند. اگر امروز مردم ناراضی هستند، علت آن فقر و نابرابری‌هاست. این نابرابری‌های فاحش است که فقر را تولید می‌کند.

منبع: بهار نیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • هادی موسوی
    0

    سلام اینجانب سخنان استاد را کاملا تایید می کنم و بایستی رئیس دولت و معاونین ایشان محاکمه شوند

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      درست است

    • کاربر ناشناس
      0

      استادحرف دل دهها ملیون مردم دلسوز به انقلاب را زدید امید است خداوند این چپاول گران خائنین گرگ صفت را به سزای اعماشان برساند

  • مهدی اسماعیلی
    0

    با سخنان استاد کاملا موافقم ، مملکت ما دست یک عده آدم دزد اداره میشه

  • کاربر ناشناس
    0

    این را هر کس متوجه میشود. چون نفع اینکار شامل همان افراد و بازاریان و تجار میشد که تحت نظارت خودشان بودند.ولی بیچاره مردم عامه. کسیانیکه ، بخاطر این نوسانات و گرانی دارو اصل گیرش نیامد و الان در خاک آرمیده..

    نظرات شما -
    • یوسف هستم
      0

      بنظر بنده تو ایران نمشی کس را متهم کرد چونکه قازی خودش دزد است

  • ایرج
    0

    حرفت حقه آقاجون؛ اما فردا یا یه تهمت و انگ به تو می زنند؛ یا سرت را زیر آب میکنند؛ اینهایی که گفتی را همه قبول دارند ولی کسی جرات بیان ندارد زیرا فقط سرکوب میکنندشان.

  • arman
    0

    من یادمه همون دورانی که ارز کشید بالا همه مردم میگفتن کار روحانیه. فساد لاریجانی ها هم که اثبات شده هست. این دو مرکز فساد به اندازه ۴۰ سال هزینه تحریم، در ۶ سال زندگی مردم ایران رو نابود کردن

    نظرات شما -
    • بی طرف
      0

      اونی که بر همه چیز ناظره چی ؟ اون چرا کاری نکرد ؟‌

  • رصا
    0

    خدا را شکر که این حرف را یک استاد دانشگاه میزند و دیگر نمیشود با پسوند بیسواد او را بایکوت کرد

  • علی
    0

    تعدادی از خدا بی خبر پیدا شدن بخاطر لختی وبی حجابی و ازادی خارج عرف اسلام بنام اصلاح طلب که با همکاری بعضی روحانی نمها این انتخاب نابجا انجام دادن ظلم بزرگی نصیب طبقه پایین کردن .و تا کنون هم دست بردار نیستند هر روز برای عملی کردن هدفشان که نابودی کشور است وعده می دهند و کسانیکه در فکر عیش و نوش دنیا هستند گول می زنند هرکس از ولایت فقیه دور شد راه خودش را گم کرده با کج به منزل نمی رسد

    نظرات شما -
    • علیرضا
      0

      برادر من معضل گرانی چه ربطی به بی حجابی داره . مملکت رو آب برده کجای کاری

  • محمد حسين
    0

    نه اصلاح طلب هستم نه اصولگرا ، نه چپي و نه راستي ولي به صراحت ميگويم ،خدا امواتش را بيامرزد اقلا يك نفر پيدا شده كه حرف دل مردم را رك وپوست كنده گفت حالا آقايان دولتي بيايند هي آمار بدهند و مردم را بيخودي دل خوش كنند..... خودشان هستند .

  • بینام
    0

    فقط بااین کودتامردم رابیچاره کردند

  • علی
    0

    مارا به رخت و چوب شبانی فریفته اند این گرگ سالهاست که با گله اشناست.

  • احمدی
    0

    مجلس باید در برابر زیاده خواهی دولت بایسته واز حقوق ملت دفاع کنه نه اینکه بعنوان یک خیانتکار برای به قهقرا کشاندن ملت با دولت هناهنگ بشه. ‌تعامل بین دولت و مجلس مصداق خیانت به مردم.

  • حمید
    0

    بنده کاملا با نظرات آقای دکتر راغفر موافقم افزایش قیمت ارز عمدی و کار دولت و تایید یا حداقل انفعال عده زیادی از نمایندگان مجلس بود که از دولت حمایت می کردند ایکاش قوه قضائیه مجلس و نمایندگانی که به سادگی از افزایش قیمت ارز چشم پوشی کردند محاکمه کند من کسی را می شناختم که تامهرماه ۹۷ دلار نخرید چون فکر می کرد دولت ارز را کنترل خواهد کرد چون دولت از مردم رای بالایی گرفته و مثل دولت احمدی نژاد نیست اما در ماه مهر ارز ۱۸۰۰۰. تومانی خرید چون دیگر از این دولت تا امید گردیده بود بعد همین ارز را سه ماه بعد ۱۱ هزار تومان فروخت وکلا ضرر کرد و ورشکست شد عده ای هم سکته کردند و مردند همه این ها مسئولش دولت هست که مردم را بدبخت کردند و باید محاکمه بشوند

  • اکبر
    0

    چرا مردم را فریب میدهید دولت هیچ دخالتی در بالا رفتن ارز نداشت متاسفانه مردم خودشون با هجوم به بازار ها سبب افزایش قیمتها شدند و دولت تا جایی که توانسته کنترل کرده است پیش بینی شما در مورد قفل شدگی محقق نخواهد شد و با وجود اقای رییسی در قوه قضاییه و اقای همتی در بانک مرکزی در نقطه ثبات باقی خواهند ماند ببینید الان قیمتها بسیار شکسته شده و همه چیز به وفور در مملکت وجود دارد من اینده را بسیار روشن میبینم

  • احمد
    0

    همه مااین رانت خاریهاراباوجودشان حس وشرمندگیهایی نزدزن.بچه.پدرو....کرده.چاره کارچیه؟مقصراصلی کیه؟اخه اکثرا روحانی هم هستند حق الناس گفتنشان چیه؟مثل امام عطشانمان راخارجی گفتندو.....خدایااگاهی من اندک هرکس درهرمقامی فقط خودت ریشه هاشون بسوزان.من یک معلولم .بارها زیرفشارباگریه ازخدامرگم راتمناکردم.

  • کاربر ناشناس
    0

    خدا نعلت کند دولتمردان ومجلسی ها را که به مردم و کشور خیانت میکنند الهی از دنیا و اخرتشان خیر و بهره نبینند و روزی انشاالله برسد که سر همه اینها را بر چوبه دار ببینیم

  • محمد
    0

    آقای محترمی که میگوئید دولت نقشی در افزایش نرخ ارز نداشته شما کافی است به مصاحبه آقای ترکان مشاور آقای روحانی در بهمن ۹۶ در یکی از سایت ها ی اینترنتی توجه کنید ایشان در این مصاحبه گفتند قیمت ارز به صورت دستوری پائین نگه داشته شده و باید قیمت ارز افزایش پیدا کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها