آیا به خاطر امتحانات و کنکور می‌توان روزه نگرفت؟

هم‌زمانی ماه رمضان و ایام امتحانات این سوال را ایجاد می‌کند که آیا دانشجویان و کنکوری‌ها می‌توانند به خاطر شرایط سخت روزه نگیرند؟

آیا به خاطر امتحانات و کنکور می‌توان روزه نگرفت؟
حجت‌الاسلام و المسلمین رضایی، عضو دفتر استفتائات مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال امکان روزه خواری دانشجویان در ماه مبارک رمضان اظهارکرد: خیر، ما مجاز به روزه خواری به خاطر امتحان و کنکور نیستیم.
وی افزود: برای رفع مشکل دانشجویان دو توصیه وجود دارد، یکی این که می‌توانند شب تا صبح را بیدار بمانند که هم هوا خنک‌تر است و هم می‌توانند آب بخورند.
رضایی عنوان کرد: توصیه دوم مسافرت رفتن است، به این صورت که از حد ترخص خارج شده و پس از خروج کامل می‌تواند روزه خود را باز کنند، البته این امر برای شخصی که نیت رفت و برگشت دارد، مجاز است.
وی در رابطه با حد ترخص گفت: به میزان راهی که از محدوده شهر خارج شده و به مکان‌هایی که آثاری از شهر و تاسیسات شهری وجود نداشته باشد که حدود هزار و 400 متر براورد شده حد ترخص می‌گویند.
عضو دفتر استفتائات مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: خانواده‌ای که دانشجو را تا حد ترخص مشایعت می‌کند نیز می‌تواند روزه خود را باز کند اما اگر این کار را نکرد و بازگشت باید تا قبل از ظهر نیت روزه کند و روزه‌اش صحیح است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • رضوان فر
    0

    با سلام من دانشجوی پزشکی هستم امتحان سختی هم دارم واقعا بازده خوندم به مرور پایین اومده تا جائیکه الان فقط افتادم و نمیتونم درس بخونم اگه به خاطر امتحانم که هفته ی بعده یک یا دورروز رو روزه نگیرم میتونم بعدا قضاشونو بدم یا کفاره هم داره؟البته دو سال پیش دکتر هم به هم گفتن به خاطر بیماریم روزه نگیرم ولی توی این دوسال گرفتم و برای بدنم هم ضرر داشته ولی بهش اهمیت ندادم خواهش میکنم زودتر جواب بدین که بدونم باید چیکار کنم

    نظرات شما -
    • مدیریت خبر فوری
      0

      سلام بر شما؛ بخشی از پاسخ سوال شما در متن خبر هست. مثل رد کردن حد ترخص و برای جزئیات بیشتر می توانید از مراکز پاسخگو به سوالات شرعی استفاده کنید. موفق باشید

  • محمد مهدی بلاغی
    0

    کسانی که سرکار دولتی میروند ومرخصی به انان نمیدهندنه میتوانندمسافرت بروندونهومیتوانند شب تا صبح بیداربمانند.چون صبح زود باید سر کار بروند.باید چکارکنند.خوب ما چنین شرایطی داریم دانشجو هم هستیم.امتحانات رو میشد بندازی قبل و بعد ماه مبارک.ما چکارکنیم؟؟؟

  • رضا
    0

    می شود حد ترخص را به زبان ساده تر بیان بفر مائید

  • سمیرا
    0

    میشه امتحاناتو بهد از ماه رمضون پشت سر هم، یا تو یه روز دو امتحان گرفت. شبم نمیتونم بیداربمونم باشکم گشنه ام نمیتونم درس بخونم

  • رضا میرزایی
    0

    در جواب آقای رضوان فر عرض میکنم که چون به نظر متخصص برای شما ضرر دارد و خودتان یقین هم یقین به ضرر دارید پس نباید روزه بگیرید. در مورد اصل مطلب هم ظاهرا اشتباه در نقل وجود دارد چون اگر کسب بخواهد روزه خود را بخورد باید به اندازه مسافت شرعی که حدود 23 کیلومتر است از شهر خارج شود. در این صورت بعد از رد شدن از حد ترخص میتواند روزه خودش را بخورد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها