درمانگران حوزه اعتیاد درباره توزیع متادون نگران نباشند

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: صدای کارشناسان و درمانگران حوزه اعتیاد و انتقادات‌ آنها درباره توزیع متادون از طریق داروخانه‌ها شنیده شده است و جای هیچ نگرانی نیست.

درمانگران حوزه اعتیاد درباره توزیع متادون نگران نباشند

سردار سعید منتظرالمهدی سخنگو و معاون درمان و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: قصه متادون، داستان امروز و دیروز نیست و از سال ۱۳۹۵ دستگاه‌های دولتی مرتبط از جمله وزارت بهداشت نسبت به این موضوع و نشت متادون حساسیت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند و طرح واگذاری متادون به داروخانه ها هم در راستای همان حساسیت‌هاست.

به گفته وی در سالیان گذشته این موضوع در جلسات کارشناسی وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با موادمخدر طرح شده و خروجی این جلسات، منتج به تصویب این طرح و ابلاغ آن توسط رئیس‌جمهور شده است.

سردار منتظر المهدی گفت: اندک ایامی است در ستاد مبارزه با مواد مخدر توفیق خدمت پیدا کرده ام و تمام تلاشم را به کار می‌بندم تا این موضوع به بهترین نحو ممکن به فرجام برسد؛ این روزها جلسات متعددی با کارشناسان حوزه درمان اعتیاد از جمله کانون درمانگران اعتیاد، مرکز ملی مطالعات اعتیاد و انجمن پزشکان عمومی در برخی استان‌ها داشته‌ام و نظرات آنها را شنیده‌ام و البته برخی از درمانگران نیز با اجرای طرح توزیع متادون در داروخانه‌ها موافق هستند.

وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر از چندین دستگاه و ارگان مختلف تشکیل شده است، افزود: هر کدام از نمایندگان دستگاه‌های عضو، مکلف هستند که در رابطه با حوزه تخصصی‌شان نظرات مشورتی ارائه کنند. مثلاً در مورد موضوعات مرتبط با کاهش عرضه و تقاضا و مقابله، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری، سازمان زندان‌ها و ... دستگاه‌های اصلی به شمار می‌روند؛ در حوزه درمان اعتیاد هم وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی، جزو دستگاه‌های تخصصی هستند که اظهارنظرهای کارشناسی‌شان مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گفته سردار منتظرالمهدی، در جلسه 136 ستاد مبارزه با مواد مخدر که توزیع متادون از طریق داروخانه‌ها به تصویب رسید، وزیر بهداشت و معاون درمان آن وزارتخانه و رئیس سازمان بهزیستی که دستگاه‌های مرتبط هستند، حضور داشتند و نظرات کارشناسی آنها در حوزه درمان اعتیاد حتماً مورد توجه رئیس‌جمهور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته و تصمیم بر آن شده است که توزیع متادون از طریق داروخانه‌ها انجام شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین افزود: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در آخرین نشست خبری خود که در اواخر مردادماه برگزار شد، اعلام کرد که مرجع تصمیم‌گیری درباره موضوع واگذاری متادون از طریق داروخانه ها، وزارت بهداشت است.

به گفته وی، دغدغه شبانه‌روزی سردار مومنی علاوه بر مبارزه بی امان با سوداگران مرگ موضوع پیشگیری و درمان و باز اجتماعی شدن معتادان است و تمام ظرفیت‌های موجود و سرمایه‌های اجتماعی را در این حوزه بسیج کرده و چشم امیدش در حوزه درمان به پزشکان، متخصصان حوزه اعتیاد و دیگر اقشار اثرگذار است.

سردار منتظرالمهدی تصریح کرد: نمی‌توان وجود مشکل در زمینه نشت متادون به بازار آزاد را انکار کرد و به هر حال این طرح بر اساس یک مشکل واقعی و مهم به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه جای هیچ نگرانی نیست و صدای کارشناسان و درمانگران حوزه اعتیاد و انتقادات‌شان شنیده شده است، افزود: در چنین شرایطی بهترین اقدام این است که همه، دست به دست هم بدهیم و جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی عضو و مرتبط و کارشناسان اعتیاد و منتقدان این طرح برگزار کنیم تا نظرات و آراء، به هم نزدیک شود و سپس با لحاظ کردن نظرات کارشناسی، دستورالعمل اجرایی این مصوبه در سایه تشکیل کمیته درمان به ریاست معاونت درمان وزارت بهداشت نوشته شود به طوری که هم از مزایای سیستم توزیع داروخانه ای بهره ببریم و هم از تخصص، دانش و تجربه مراکز درمان اعتیاد سرپایی کما فی‌السابق استفاده کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: قدردان خدمات پزشکان و درمانگران در حوزه درمان اعتیاد هستیم و کماکان پزشکان در صدر جدول اعتماد مردم هستند و اعتبارشان در جامعه بسیار بالاست.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    سلام خداخیرتون بده اگربشه متادون راازطریق داروخانه توضیع بشه بسیارخوب است مردک کمترسراغ موادهای بدمثل شیشه تریاک ووومیروند بنده خودم براثرافسردگی گرفتارشدم فقط تریاک مصرف میکردم سنم بالاست دیدم ارزش نداره رفتم سراغ متادن هم کم مصرف میکنم هم حالوروزگارم بایک سخس سالم فرق نمیکند بازهم شکرخدا،اگرمیشدازطریق داروخانه تهیه میکردیم خوب بودراحت تربود خداوندخیرتان بده عزیزان دراین موردکوتاهی نفرمایید باعرض تشکروسلامتیه تمام ملت بزرگ ایران ،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها