ادعای تازه دختر صدام درباره اسارتِ شهید تندگویان

دختر دیکتاتور پیشین عراق مدعی شده است که پدرش دستور داده بود با شهید تندگویان در اسارت رفتار مناسب شود و از تحت فشار گذاشتن و بازجویی‌های مکرر نیروهای امنیتی عراق با او جلوگیری کرده بود.

ادعای تازه دختر صدام درباره اسارتِ شهید تندگویان

این دست‌نوشته مربوط به تاریخ ۲۴ دسامبر ۸۲ است (۳ دیماه ۶۱) است که در آن صدام دستور داده است: «با وزیر نفت ایرانی اسیر شده، رفتار خوبی شده و تمامی نیازهایش از جمله تماس با خانواده‌اش فراهم شود و هرگز نباید به طور مستمر از او بازجویی کرد...باید همه اینها متوقف شوند و هر ماه یک گزارش در این خصوص برای من ارسال شود.»

رغد با انتشار اصل دست‌نوشته، کوشیده است که چهره جنایت‌کار دیکتاتور پیشین عراق را بیگناه جلوه دهد در حالی که در خاطرات مربوط به سال ۶۹ آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی آمده است که «عراقی‌ها از طریق صلیب سرخ جهانی در سال ۶۸ به او اطلاع دادند که شهید تندگویان در حین اسارت فوت کرده است.»

156565751

دست‌نوشته صدام متعلق به آغاز اسارت شهید تندگویان است اما رغد درباره شکنجه‌هایی که شهید وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران بعد از این تاریخ با آن در زندان عراق مواجه شد، توضیحی نداده است و انتظار نمی‌رود که او درباره این جنایت و همچنین جنایت‌های رژیم بعث در حق ملت ایران، عراق و کویت توضیح دهد.

شهید محمد جواد تندگویان، دومین وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در ۲۴ خرداد ۱۳۲۹ در منطقه خانی آباد تهران به دنیا آمد. او فارغ‌التحصیل مهندسی نفت از دانشکده نفت آبادان و کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی از مرکز مطالعات مدیریتی ایران است.

او در آبان ۵۹ در حالی که یک ماه از وزارتش می گذشت، برای بازدید از پالایشگاه آبادان عازم جنوب کشور شد ولی در جاده ماهشهر به آبادان به اسارت نیروهای عراقی در آمد و بعد از ۱۱ سال اسارت، در سال ۷۰ در جریان تبادل اسرا، پیکر مطهر این شهید که بر اثر شکنجه شهید شده بود، تحویل ایران شد و در تاریخ ۲۵ آذر ۷۰ در خاک میهن به خاک سپرده شد.

منبع: جماران

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • زهرا
    0

    اینا ن مردان بی ادعا رفتند بجاش لاشخورها یی مانند این د نماینده بجا ماندند که ابروی اسلام وخون شهیدان را ببرن تف به رویتان ی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها