کارت سوخت؛ آری یا نه

قیمت بنزین در ایران و جهان چگونه است؟/ کارت سوخت وسیله جلوگیری از قاچاق/ سه کشوری که تاکنون کارت سوخت داشته اند را بشناسید

ونزوئلا ارزان ترین سوخت را عرضه می‌کند. پس از این کشور آمریکایی، کوبا و سودان قرار دارند و کشورمان ایران هم در رتبه بعد قرار دارد.

قیمت بنزین در ایران و جهان چگونه است؟/ کارت سوخت وسیله جلوگیری از قاچاق/ سه کشوری که تاکنون کارت سوخت داشته اند را بشناسید

به گزارش خبر فوری ، طبق اخباری که مدتی است منتشر شده، با توجه به اجرای مصوبه دولت و مجلس شورای اسلامی برای الزامی شدن عرضه بنزین با استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی، عرضه بنزین از بیستم مرداد تنها با کارت هوشمند سوخت امکان پذیر خواهد بود.

در این رابطه، بسیاری معتقدند که استفاده از کارت سوخت جهت تنظیم قیمت بنزین و ممانعت از قاچاق آن، امری پسندیده و درست است و برخی دیگر معتقدند که این اقدام باعث سردرگمی دارندگان خودرو و به تدریج افزایش قیمت‌ها می‌شود.

اما آیا سهمیه بندی و یا استفاده از کارت سوخت در ایران درست است؟ بدون شک پاسخ این پرسش به قیمت بنزین در ایران گره خورده است. برای فهم درست مطلب و تدقیق این نکته که قیمت بنزین در ایران چقدر پایین است، ابتدا باید نگاهی به قیمت سوخت در سایر کشورها داشته و آن را با قیمت بنزین در ایران مقایسه کنیم.

گران ترین و ارزان ترین بنزین در جهان

بر اساس اطلاعات پایگاه globalpetrolprices.com در تاریخ 25 ژوئن 2019، ده کشوری که بنزین در آنها با پایین ترین قیمت عرضه می‌شود بدین قرار هستند:

رتبه

کشور

قیمت یک لیتر بنزین(دلار)

1

ونزوئلا

0.01

2

کوبا

0.09

3

سودان

0.14

4

ایران

0.29

5

الجزیره

0.35

6

کویت

0.35

7

نیجریه

0.40

8

ترکمنستان

0.43

9

قزاقستان

0.46

10

مصر

0.46


بر اساس جدول بالا، ونزوئلا ارزان ترین سوخت را عرضه می‌کند. پس از این کشور آمریکایی، کوبا و سودان قرار دارند و کشورمان ایران هم در رتبه بعد قرار دارد.

از طرفی قیمت بنزین در کشور هنگ کنگ با بالاترین قیمت در جهان یعنی(2.21 دلار به ازای 1 لیتر) عرضه می‌گردد. جدول زیر ده کشور گران از نظر فروش بنزین را معرفی می‌کند.

رتبه

کشور

قیمت یک لیتر بنزین(دلار)

1

هنگ کنگ

2.21

2

باربادوس

1.98

3

نروژ

1.98

4

موناکو

1.97

5

جمهوری چک

1.91

6

ایسلند

1.91

7

هلند

1.88

8

مایوت

1.84

9

یونان

1.83

10

رژیم اشغالگر قدس

1.83


جداول بالا به خوبی نشان می‌دهد که قیمت بنزین در کشورهای پیشرفته اروپایی به خصوص کشورهای شرق و شمال آمریکا بسیار بالا است و این مایع در کشورهای نفت خیز جهان و به خصوص غرب آسیا و شمال آفریقا ارزان است. به طور کلی قاعده ای وجود دارد که می‌گوید قیمت گازوئیل و بنزین در کشورهای پیشرفته و صنعتی بالاتر و در کشورهای فقیر و جهان سومی پایین تر است.

با این حال، برخی کشورها این قاعده را نقض می‌کنند. قطر و آمریکا از جمله کشورهای ثروتمند هستند که ذخایر نفتی بسیاری هم دارند اما قیمت بنزین و به خصوص گازوئیل در این کشورها نسبتا پایین است. بنابراین، آنچه قیمت بنزین را تعیین می‌کند فقط درآمد سرانه کشورها نیست.

در جدول زیر به برخی کشورهای ثروتمند جهان که درآمد سرانه نسبتا بالایی دارند اما قیمت عرضه بنزین آنها نسبتا پایین بوده و در بین 50 کشور اول دنیا به لحاظ قیمت بنزین هستند، اشاره می‌کنیم:

رتبه

نام کشور

قیمت هر لیتر بنزین(به دلار)

درآمد سرانه(دلار)

19

قطر

0.55

123,306

20

عربستان

0.56

41,405

27

امارات

0.66

62,843

31

روسیه

0.73

15,001

36

آمریکا

0.79

79,136

آمارها و جدول فوق نشان می‌دهد که میزان نفت در منطقه مربوطه، کیفیت بالای خودرو و نوع سوخت مورد استفاده، ساختار درست شهری و کمیت و کیفیت وسایل حمل و نقل عمومی همگی در بهای این سوخت موثرند.

تمام شاخص‌های فوق به خوبی بیان گر این هستند که چرا قیمت نفت در ایران ارزان است. ایران کشوری نفت خیز است و به علت نوع خودروهایش که غالبا پرمصرف هستند، قیمت بنزین باید پایین باشد.

با این حال، بسیاری از کشورهای همسایه ما هم این شرایط را دارند. جدول زیر قیمت نفت کشورهای همسایه ایران را بررسی کرده است:

رتبه

کشور

قیمت یک لیتر بنزین(دلار)

20

عربستان سعودی

0.56

97

ترکیه

1.19

25

عراق

0.63

6

کویت

0.35

25

عراق

0.63

26

افغانستان

0.64

21

عمان

0.57

19

قطر

0.55

16

بحرین

0.53

29

پاکستان

0.72


جدول بالا به خوبی نشان می‌دهد که بهای بنزین در اکثر کشورهای حاضر در خاورمیانه پایین است و بیشتر این کشورها در رتبه‌های 5 تا 30 قرار دارند. در این بین، قیمت بنزین در ترکیه بیش از سایر کشورهای منطقه است و بهای این سوخت در ایران و سپس کویت از بقیه کشورها پایین تر است.

کارت سوخت آری یا نه؟

نکات بالا و تاکید بر این امر که قیمت بنزین چقدر در ایران پایین است می‌تواند راهگشای مساله کارت سوخت باشد. نکته ای که در مورد کارت سوخت وجود دارد ممانعت از قاچاق است. در کشورهای نفت خیز جهان سومی که بنزین با قیمت بسیار کمی عرضه می‌شود، خطر قاچاق بسیار بالا است. ونزوئلا و کوبا که پایین ترین قیمت بنزین را دارند، مناطقی هستند که بیشترین قاچاق سوخت در آنها دیده می‌شود.

بر اساس جداول بالا، قیمت بنزین در کشورما بسیار پایین بوده و حتی در منطقه خاورمیانه هم بی نظیر است. این شرایط نشان می‌دهد که ایران قابلیت قاچاق سوخت را دارد. کارت سوخت یکی از بهترین ابزارها برای ممانعت از قاچاق است.

چه کشورهایی کارت سوخت دارند؟

تا کنون کشورهای بسیاری در این زمینه اقدام کرده و برای کاهش حجم قاچاق از کارت سوخت استفاده کرده اند. بر اساس گزارش فرصت امروز، برخی کشورها تا کنون در زمینه کارت سوخت فعال بوده اند که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

هندوستان

مدت‌هاست که ساکنان کشور هند، با فرهنگ استفاده از کارت‌های سوخت آشنا شده و به خوبی با این فرهنگ سازگار شده‌اند، بسیاری از شرکت‌های خصوصی و نیمه خصوصی در حوزه صدور کارت‌های سوخت فعالیت می‌کنند و فضای کارت‌های سوخت در هند نه فقط یک فضای رفاهی، بلکه یک فضای رقابتی و کارآفرین است. کارت‌های هوشمند پترو که محصولی از شرکت بهارات پترو است، از محبوب‌ترین کارت‌های سوخت این کشور محسوب می‌شود.

علت محبوبیت این کارت‌ها به جوایز نقدی، امتیازها، جوایز اضافه بها و مواردی مشابه مرتبط است. در صورتی که فردی تمایل به استفاده از کارت نداشته باشد، می‌تواند با کمک کوپن‌های سوخت وابسته به این شرکت از پرداخت وجوه نقدی خودداری کند. درواقع کوپن‌ ها نوعی جایزه برای دارندگان کارت‌های سوخت خواهد بود. اغلب کارت‌های سوخت شرکت‌های خصوصی در هند به شکل ماهانه یا سالانه قابلیت شارژ دارند و در ازای هر بار شارژ حائز درصدی مشخص از جوایز می‌شوند.

مصر

بنا بر گزارش پایگاه خبری المانیتور؛ از اواسط سال گذشته میلادی دولت مصر در راستای طرح اصلاحات اقتصادی، از تصمیماتی مبنی بر اصلاحات در یارانه ‌های بخش انرژی خبر دادند، بنا بر گزارش‌ها در طول سال گذشته دولت مصر هزینه‌ای بالغ بر 100میلیارد پوند مصری (13میلیارد دلار) در بخش انرژی متحمل شده است، بر این اساس دولت برای کنترل میزان مصرف سوخت هر خودرو و کاهش هزینه‌های بخش انرژی، برنامه‌هایی برای اعطای کارت سوخت به شهروندان طراحی کرد.

خالد عبد الغنی، مدیر پروژه کارت‌های سوخت مصر در گفت‌وگو با المانیتور، از احتمال اجرای این طرح از اکتبر 2014 در قاهره و از ژوئن همین سال در سراسر مصر خبر داد. وی در این گفت‌وگو تشریح کرد، کارت‌های سوخت دارای سقف استفاده هستند و در صورتی که فردی افزون بر میزان مجاز سوخت مصرف کند ناچار به پرداخت مبلغی خارج از یارانه تامین شده توسط دولت خواهد بود.

اما مدتی بعد خبرگزاری‌های مصر خبر از به تعویق افتادن برنامه‌های دولت در بخش کارت سوخت دادند. بر مبنای جزییات این گزارش‌ها به نظر می‌رسید زیرساخت‌های کشور برای اجرای طرح یارانه انرژی و کارت سوخت، مهیا نیست و اجرای این طرح تا زمانی که آمادگی به حد کافی نرسد به تعویق خواهد افتاد. برخی تحلیلگران منطقه معتقدند مشکل دولت مصر تنها در یارانه‌های بخش سوخت خلاصه نمی‌شود، مدتی است دولتمردان مصر در بخش یارانه‌های شهروندی با معضل نارضایتی مردمی و حتی تظاهرات گاه و بیگاه رو به رو هستند و بر این اساس، دولت تمایلی به ایجاد نارضایتی‌های مضاعف ندارد. درواقع تصمیم‌گیری دولت برای ایجاد زیرساخت‌های کامل بخش سوخت تصمیمی منطقی به نظر می‌رسد.

انگلستان

در سراسر بریتانیا شرکت‌های متعددی همچون شل، آلستار، تگزاکو و... در حوزه سوخت و صدور کارت‌های سوخت فعالیت می‌کنند، برخی از این شرکت‌ها نه تنها به چرخه فروش سوخت و انرژی یاری می‌رسانند، بلکه به افزایش کارآفرینی در کشور نیز کمک می‌کنند. شرکت آلستار بالغ بر 38.000 شغل جدید به جامعه بریتانیا تقدیم کرده که رکورد قابل توجهی است. در این میان دو نکته اصلی جلب توجه می‌کند:

*نخست؛ اعتماد دولت به بخش خصوصی و شرکت‌های مختلف برای صدور کارت سوخت و ساده‌تر شدن مسیر دولت برای پیگیری میزان مصرف افراد از کارت‌های سوخت.

*دوم؛ فرصت‌های شغلی متعددی که در سایه فعالیت شرکت‌های خصوصی ایجاد می‌شوند و نرخ اشتغال را می‌افزایند.

با این حال نمی‌توان نقش زیرساخت‌ها در سیستم کارت‌های سوخت و پیشگیری از چند نرخی شدن را نادیده گرفت. عمده شکایات در خصوص توزیع انواع سوخت، بالا و پایین شدن سقف دریافت سوخت، یکسان نبودن نرخ و به عبارتی چند نرخی بودن آن و در نهایت عدم موفقیت دولت در تامین بودجه مناسب برای این بخش را شامل می‌شود. بر همین اساس است که پیش از تصمیم‌گیری مبتنی بر توزیع کارت‌های سوخت، باید از وجود توانایی تامین نیاز شهروندان اطمینان حاصل کرد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • محمد
    0

    بعضی مقایسه ها درست نیست مثلا شما حقوق و درآمد پزشکان را با اروپا و امریکا مقایسه می کنید و حقوق و در آمد معلمان را با بور کینوفاسا

    نظرات شما -
    • گمنام
      0

      اگر قرار به مقایسه است باید همه موضوعات با هم مقایسه شود نه تنها موضوعاتی که باری است بر دوش مردم در غیر اینصورت به کشوری تبدیل میشویم که از نظر شدت فشار زندگی بر مردم به بدترین کشورها تبدیل خواهیم شد

    • خادم الزهرا س
      0

      بله چرا راجع به درآمد مردم بیچاره حرف نمیزنید چرا نسبت درآمد و خرج مردم را در جدول تناسب خودتون قرار نمیدید؟خجالت هم خوبه بابا دست بردارید به خدا این مردم از مردم زمان پیامبر اسلام به مراتب بهتر ونجیب تر هستند پس قدر این مردم رو بدونید نه اینکه با گرانی مردم را بیچاره تر کنید

  • ع.
    0

    دوست من شما که می نویسی بنزین در ایران ارزان هست چرا نمینویسی در ایران در آمد نیست و به شام شب داریم محتاج میشیم ولی درکشورهای دیگه به همان میزان درآمد بالاتری دارند که اگر از فرمول تناسب استفاده نماییم میبینیم نه اینکه بنزین در ایران نسبت به درآمد ارزان نیست بلکه جزو گرانترین بنزینهای دنیا نسبت به درآمد میباشد

  • نمیدانم
    0

    مگه اونایی که دنبال گران کردن بنزین هستند دست فروش هستند یا کارگر کن ب ای سام شب محتاج باشند اونا علما هستند مملکت دست اونا هست چه فرقی داره بحال اونا ...پس مردم خفه بشن و هیچی نگویند بهتره همون جوری که سالهاست خفه شدیم گرانی بی داد می‌کنه و یکی نیست بگه چرا کنترل نمی کنید

  • میردهقان
    0

    کسانی که قیمت بنزین وفراوده های نفتی ایران را با دیگر کشورها مقایسه میکنندابلهی بیش نیستندشما دولتیها اول دخل و خرج و درامت مردم راتضمین کنند که خوب میشودوقیمتها به سابق برمیگردد بد زِر بزنندکه بنزین در ایران ارزان است گرانی باعث فقر و پس رفت تحصیل وشکست آن کشور است حضرت علی علیه سلام فرمودندتنهاکشور ویا شهری پیشرفت دارد که در آن مردمش امنیت مالی و جانی داشته و مردمش آزادی بیان و تفکر در عمل داشته باشند این کاری که شماها پیش گرفته اید و گرانیهایی بیشتر به مردم تحمیل می کنید به امید خدا به دست همین مردم کارگر وپابرهنه که بالا رفتید به زمین خواهید خورداگر بخواهید در این مشکلات اقتصادی بر ملت ایران فشار مالی بیشتر وارد کنید خود نابود خواهید شدومثل زنان باید از این مملکت فرار کنید

  • مخلوق
    0

    فقط بلدین قیمت بنزین رو حساب کتاب کنید،،،، حقوق مردم رو دیگه سوادشو ندارین،،، ماشین ای که اونا سوار میشنم که بماند،،، با ماشینای احد دقیانوس میخواین مصرف رو لابد پایین بیارید،،،، فکر گران شدن گرایهای ماشین های باربری و بعد تمام اقلام دیگر رو هم که سواد حساب کتاب شو ندارین،،،،،اگه منم پول زیادی داشتم همین حرف ها رو میزدم

  • امیر
    0

    بابا اینا دارو را قطع یا گرون کردند وای بحال بنزین کسانی که به فکر مردم نباشن نشانه ان است که خدا را از یاد بردهاند

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      همش الکی

  • طاها
    0

    جمع کند بابا یه بار چیزی ارزون کنید مردم باور کنن که شما پیرو دین اسلام هستد.اخه این مردم دلشونو به چه چیزی خوش کنن

  • نگین
    0

    تنها دلیلش دست کردن تو جیب مردم است هر طور شده به هر بهانه‌ای این کار را انجام می دهند کدام قاچاق سوخت مگر می شود به این راحتی قاچاق کرد مگر این که دستی در استین داشته باشی زود با کشورهای دیگر مقایسه می کنن تا دلیل تراشی بیاورند

  • علیرضا
    0

    خداوکیلی شما فکر میکنید که قاچاق سوخت از جایگاهها صورت میگیره که میگین کارت سوخت مانعش میشه؟؟؟؟؟!!!!! بابا جان سوخت داره با نفتکش قاچاق میشه!

  • کاربر ناشناس
    0

    هروقت مقایسه قیمت بنزین در کشور با دیگر کشورها مقایسه می کنید بیاد بیسوادی این اشخاص می افتم که چقدر عقب افتاده وبی فکر هستید در امارات العربی یک کار گر اگر ۳۰۰۰درهم دریافت کند می شود حدودا ۱۲میلیون ولی در این چه دست مزدی چه در آمدی دارن حقوق مستمری یک میلیون ششصد هزارتومان است با این درآمد چه باید کرد دارو که ازاد و گران است آجار خانه بالاست تمام اجناس سرسام آور است شما فقط درآمد خودتان نگاه می کنید که با حقوقهای نجومی درآمدهای بالا لطفا به دیگران هم فکر کنید

  • کاربر ناشناس
    0

    فکر می کنم شما بیمار هستید که یا ذینفع زیرا چون سعی دارید قیمت بنزین را بالا ببرید ولی بدون اینکه. درامد مردم کم درامد در نظر بگیرید یک بازنشسته مستمری چقدر دریافت می کند شما باید بروید یاد بگیرید چگونه کشور اداره کنید

  • ملت
    0

    بنزین رو گرون کنید دستمزد همه اقشار جامعه رو بالا ببرید و استاندارد جهانی کنید هرچند شما هرچی گرون کنید ملت جرات اعتراض ندارن چون خفقان اعتراض بالاست برا کشوری که این همه ثروت داره واقعا داشتن یه زندگی متوسط خیلی هزینه بر هه؟خدا رحمت کنه خلخالی رو که اگر زنده بود حساب مسول دزد تا حساب مغازه دار گرونفروش رومیرسید مسولین خودشون معتادن برا نگهداری هر معتاد کلی هزینه میکنن خودشون دزدن عین خیالشون نمیاد ملت فشار اقتصادی دارن

  • امید بابایی
    0

    ایرانو فقط از لحاظ سوخت با دیگر کشورها مقایسه میکنید؟؟؟؟!! چرا از لحاظ درآمد و اقتصاد مقایسه نمی‌کنید؟؟؟ این مبلغ به اصطلاح ارزان بنزین از نظر شما اگه با میزان درآمد 90درصد اقشار این مملکت مقایسه بشه چه بسا که باید ارزونتر بشه چه برسه به گرون کردنش. لعنت به سران دزد وبی همه چیز این مملکت که فقط دنبال خالی کردن جیب ملتنلعنت به همتون انشالله روزی میرسه همتونو تو کوره آدم سوزی بریزن درود به ایران 40سال پیش

  • مرتضی
    0

    قیمت خودرو رو با کشورهای دیگه مقایسه کنید اونقت بیاین حرف بزنید ما داریم پرایدو به قیمت پرادو تو افغانستان سوار میشیم زنده باد ملت همیشه در صحنه

  • ،saeed
    0

    نویسنده این مطلب نهایت بی شعوری خودشو داره به ملت نشون میده اخه ادم احمق درامد ایرانم با درامد کشورای دیگه رم مقایسه کن احمت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها