نقش جان بولتون و سردبیر پیشین روزنامه کیهان در توییتهای ترامپ

تحلیلگر امور بین الملل نوشت:ترامپ در این توییت ادعا کرده: ایرانی‌ها هرگز هیچ جنگی را نبرده‌اند، ولی هرگز بازنده هیچ مذاکره‌ای نبوده‌اند.

نقش جان بولتون و سردبیر پیشین روزنامه کیهان در توییتهای ترامپ


مجید تفرشی ،تحلیلگر امور بین الملل در روزنامه شرق نوشت:اظهارات توییتری اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران، بار دیگر خبرساز شده است. ترامپ در این توییت ادعا کرده: ایرانی‌ها هرگز هیچ جنگی را نبرده‌اند، ولی هرگز بازنده هیچ مذاکره‌ای نبوده‌اند.
در سال‌های اخیر، فعالیت توییتری ترامپ‌ آن‌قدر متعدد و جنجالی بوده که اکنون کمتر کسی با اظهارات این سیاست‌مدار ناآرام نامتعارف، شگفت‌زده و غافلگیر می‌شود، ولی گاهی، مانند این توییت، آن‌قدر اوضاع به‌هم‌ریخته می‌شود که دوستان، اطرافیان، حامیان و نمک‌پروردگان ناگزیر می‌شوند ‌از راه‌های مختلف، شیرین‌کاری‌های مستر پرزیدنت را رفع‌ورجوع کنند.

برای نمونه، سایت فارسی‌زبان رادیو فردا، ضمن تحریف در ترجمه مستقیم توییتر ترامپ، دو بار تأکید در کلمه «هرگز» را از متن بیرون کشیده و در توضیح آن، به‌جای تصریح ترامپ به «ایران»، نوشته: «جمهوری اسلامی»، تا به نوعی‌شدت و دامنه بی‌دانشی و ایران‌نشناسی ترامپ را رفع‌ورجوع کند.

اینکه گفته می‌شود توییت او ‌نقل‌قولی از یک مقاله از «جان بولتون»، یار نزدیک و مرشد ترامپ در عرصه ایران‌ستیزی و ایران‌هراسی‌ است، چیزی از اهمیت این توییت نمی‌کاهد. اینکه بسیاری ترامپ را دیوانه‌ای عاشق توییت‌کردن افکار لحظه‌ای می‌دانند نیز از ضرورت توجه به پیام آن کم نمی‌کند، چراکه بنا بر ضرب‌المثل مشهور ایرانی: دیوانه به کار خویشتن هوشیار است.
به گمان من، این توییت نادرست و ظاهرا عجیب را هرگز نباید اقدامی اتفاقی و بدون زمینه دانست. ترامپ از یک‌سو ایران را از خودداری از مذاکره می‌ترساند و هم‌زمان از سوی دیگر تلویحا می‌خواهد به ایرانیان نشان دهد که در مذاکره لذت و حلاوتی هست که در عدم مذاکره نیست!
برای ترامپ مسئله مذاکره با ایران اهمیت جدی دارد. اینکه بتواند با اعمال فشار و تهدید و لفاظی، ایران را به یک توافق وادار کند، برای او چند فایده دارد: نخست ارضای عقده اصلی زندگی او؛ یعنی رسیدن به همه اموری که باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به آن دست نیافته است. دوم، ارضای متحدان جدی ایران‌ستیز خود، به‌خصوص رهبران اسرائیل، امارات و سعودی و سوم، کسب برگ برنده‌ای برای پیروزی در کارزار انتخاباتی 2020 و تضمین دور دوم حکومت خود.
اینکه گفته شده بولتون الهام‌بخش ترامپ در این توییت بوده را نباید دست‌کم گرفت. بولتون علاوه‌بر مشاورت امنیت ملی در دولت آمریکا، لابی جدی گروه مزدور و ضدایرانی موسوم به مجاهدین و ریاست عالیه چند کارزار ضدایرانی و مسئولیت اصلی اندیشکده ایران‌ستیز صهیونیستی «مؤسسه گیت استون» را برعهده دارد؛ مؤسسه بدنام و افراطی که کنسرسیومی از فرقه‌گرایان، لابی‌های مجاهدین و سلطنت‌طلبان افراطی، به همراه شماری از خارجی‌ستیزان، اسلام‌هراسان، اسرائیل‌پرستان و جیره‌خواران حاکمان کنونی سعودی و امارات در آن قلم می‌زنند. مؤسسه‌ای که رئیس بخش اروپایی آن آقای «امیر طاهری» است که تعمدا و هوشمندانه، اغلب شغل اصلی و فعلی او در حضور روزمره او در رسانه‌های فارسی‌زبان پنهان می‌شود و از او صرفا به نام سردبیر سابق روزنامه کیهان یاد می‌شود.
از این منظر بی‌جهت نیست که رسانه‌ها و نویسندگان ضدایران که مروج ایران‌ستیزی، جنگ‌طلبی و تحریم حداکثری علیه ایران هستند، از یک‌سو به ترامپ برای انتشار چنین توییت‌هایی برای مخاطب بین‌المللی مشورت می‌دهند و از سوی دیگر در بازنشر و ترجمه آن برای مخاطب ایرانی تلاش می‌کنند تا از بار منفی، مغرضانه و جاهلانه آن بکاهند.


در ایران هیچ‌کس خواهان جنگ نیست و باب مذاکره هم در شرایط متعادل و محترمانه باز است. ضمنا کم نیستند کسانی که خواهان گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا هستند، ولی باید دانست که مذاکره دیپلماتیک، ابزاری است که در شرایط مناسب به‌عنوان بهترین راهکار به کار گرفته می‌شود و نه یک هدف ناگزیر. تحمیل مذاکره به ایران با این «قمه‌های نابرنده»، (به تعبیر ایرج‌میرزا) به همراه این تبلیغات ازرده‌خارج، کارساز نبوده و نخواهد بود. در این وضعیت، چنین گفت‌وگویی، بدون تغییر موازین گفت‌وگو، تحمیل خودکشی از ترس مرگ است.

منبع: شرق

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها