چرا طرح جمع آوری «کودکان کار» موفقیت آمیز نبود؟ / یک نماینده مجلس: رد مرز کودکان کار ممکن نیست

یک نماینده مجلس شورای اسلامی درباره چرایی عدم موفقیت طرح جمع آوری کودکان کار گفت: جمع آوری تاکنون بیش از 18 بار انجام شده است اما متاسفانه موفقیت آمیز نبوده است.

چرا طرح جمع آوری «کودکان کار» موفقیت آمیز نبود؟ / یک نماینده مجلس: رد مرز کودکان کار ممکن نیست

با آغاز فصل تابستان، باردیگر فرآیند جمع آوری کودکان کار آغاز شده است. طرحی که متولی آن سازمان بهزیستی کشور است اما به نظر می‌رسد تاکنون موفقیت آمیز نبوده است. یک نماینده مجلس درباره علل عدم موفقیت این طرح می‌گوید: متاسفانه مسئولین مرتبط جوانب کار را نمی‌سنجند و به وضعیت خانواده‌های کودکان توجه نمی‌شود.

طیبه سیاوشی درباره طرح جمع آوری کودکان کار و عوامل عدم موفقیت آن به خبرنگار اجتماعی خبر فوری گفت: سازمان بهزیستی متولی امر کودکان کار در کشور است. طبق این طرح کودکان زیر 15 سال که در چهارراه‌ها تکدی گری، فال فروشی و ... می‌کنند، جمع آوری می‌شوند. این جمع آوری تاکنون بیش از 18 بار انجام شده است اما هیچوقت موفقیت آمیز نبوده است.

وی درباره علل عدم موفقیت این طرح گفت: ببینید در این طرح‌ها افراد متولی، جوانب کار را نمی‌سنجند. یکی از این جوانب وضعیت خانواده این کودکان است.

این نماینده مجلس ادامه داد: در بازدیدی که اخیرا از مرکز جمع آوری کودک بعثت داشتم، اغلب خانواده‌های کودکان کار، بی بضاعت، مهاجر یا زندانی بودند. مسلم است که بدلیل همین بی سامان بودن وقتی این کودکان از مرکز بیرون می‌آیند دوباره جذب همان مشاغل خواهند شد.

سیاوشی درباره اینکه آیا شهرداری هم ای نبار در سامان دهی به کودکان کار امری به عهده گرفته است یا نه توضیح داد: تفاوتی که این ساماندهی با باقی موارد دارد این است که شهرداری ای نبار به نقشی در جمع آوری ندارد و به هیچ وجه ورود پیدا نکرده است و بهزیستی با کمک چند سازمان مردم نهاد این فعالیت را به عهده گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که این کودکان به هرحال نان آور خانواده هستند و بعد از اینکه از محل جمع آوری خارج می‌شوند بازهم درگیر کار خواهند شد اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات همین است که متولیان امر به این بعد نان اور بودن و فقر موجود در خانواده کودکان کار توجه نمی‌شود. اکنون گفته شده که اگر خانواده ایرانی باشد متولیان ورود کنند و کمک‌هایی به خانواده صورت گیرد تا دیگر کودک مجبور به کار نباشد. اما وقتی خانواده مهاجر باشد قطعا مراجعه دشوارتر خواهد بود.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: چند روز است که بحث رد مرز کودکان کار تابعه کشورهای دیگر به میان آمده که قطعا کاری نشدنی است. اگر قرار بر رد مرز است بهتر است که از همان ابتدا این کودکان اصلا وارد کشور نشوند که اینگونه با آن‌ها برخورد شود.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محمدطاهری
    0

    کودکان کار یک آسیب ساختاری است که با جمع آوری به این شکل حل نمیشودمگربه معیشت و مشکلات خانوادگی آنان توجه ویژه بشودطبق مصوبه سال۸۳ دولت باید۱۱ دستگاه اجرایی مشارکت کنند که تاکنون اقدامی نکرده اند/کارشناس اجتماعی متولی سابق کودکان کارلرستان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها