زمان آن رسیده که روس‌ها برای حفظ برجام جدیت بیشتری از خود نشان دهند

یک کارشناس مسائل روسیه اظهار کرد: دولت مسکو با توجه به عضویتش در شورای امنیت و ابزارهای دیپلماتیکی که در اختیار دارد می‌تواند در راستای حفظ برجام از جمله با فشار به آمریکایی‌ها در عرصه بین‌المللی اقدامات موثرتری را انجام دهد .

زمان آن رسیده که روس‌ها برای حفظ برجام جدیت بیشتری از خود نشان دهند

محمود شوری در ارتباط با اهمیت حفظ برجام از نگاه روسیه و اقداماتی که این کشور می‌تواند برای حفظ این توافق بین‌المللی انجام دهد، گفت: برجام توافقی بین‌المللی است که با مشارکت تمامی اعضای شورای امنیت از جمله روسیه شکل گرفته است. برای حصول این توافق سال‌ها تلاش شده است و بسیاری از کشورها از جمله روسیه در جریان شکل گیری توافق برجام تلاش کردند که مانع از تشدید بحران بین ایران و غرب شوند چنانکه اجازه ندهند بحرانی که بین ایران و غرب در آن سال‌ها وجود داشت برای کل منطقه ایجاد مشکل کند.

وی با بیان این‌که در وضعیت کنونی نیز روس‌ها از افزایش تنش بین ایران و غرب از جمله آمریکا نگران هستند و تمایلی ندارند که این بحران از سطح کنونی بالاتر برود، خاطر نشان کرد: در همین چارچوب آنها تلاش دارند که توافق برجام همچنان زنده بماند و در راستای حفظ آن نیز تاکنون تلاش‌هایی را انجام داده اند.

این کارشناس مسائل روسیه ادامه داد: آنها از این‌که ایران سطح غنی‌سازی‌اش را از سطح مشخصی بالاتر ببرد و توانمندی‌اش در مورد هسته‌ای به سطحی برسد که غیر قابل کنترل باشد نگران هستند از طرف دیگر از این‌که خروج آمریکا از برجام و افزایش تنش بین ایران و آمریکا به حدی گسترش پیدا کند که موجب درگیری درکل منطقه شود نیز نگران هستند و آن را به نفع خود نمی‌دانند در همین چارچوب آنها تصور بر این دارند که به نفع‌شان است که توافق کنونی پابرجا بماند و مهم‌ترین دلیلی که دولت مسکو را وادار کرده که در این زمینه تلاش کند که از یک طرف اجازه ندهند نقض برجام از سوی آمریکا بیشتر از این صورت بگیرد و از طرفی دیگر ایران بیش از این تعهدات برجامی خود را کاهش ندهد، به موضوعی بر می‌گردد که به آن اشاره شد.

شوری در پاسخ به این سوال که به نظر وی روسیه از چه ابزارهایی می‌تواند برای حفظ توافق برجام استفاده کند، خاطر نشان کرد: روسیه عضو دائم شورای امنیت است ، دارای ابزار های دیپلماتیک است با آمریکایی‌ها در تماس است و می‌تواند در مجامع بین‌المللی به این کشور در ارتباط با موضوع برجام فشار بیاورد گرچه متاسفانه به نظر می‌رسداین فشارها تاکنون موثر نبوده است.

وی تاکید کرد: اکنون زمان آن رسیده که روس‌ها در ارتباط با موضوع برجام و حفظ این توافق بین‌المللی جدیت بیشتری از خود نشان دهند و در ارتباط با حفظ این توافق فشار بیشتری را به آمریکایی‌ها وارد کنند.

شوری همچنین تصریح کرد : شاید برخی از کنش‌های روسیه در عرصه بین‌المللی برای ما راضی کننده نباشد ولی واقعیت این است که همین اقدامات روسیه باعث شده که آمریکایی‌ها با احتیاط بیشتری بحث نقض برجام و خروج از این توافق بین‌المللی را دنبال کنند، ما باید توجه داشته باشیم که دست روس‌ها نیز چندان باز نیست و باید از همین ابزاری که اکنون وجود دارد به نحو مطلوب‌تری استفاده کنیم.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها