قدرت سایبری ایران از نگاه رسانه‌های خارجی؛

ایران در بین 10 قدرت سایبری جهان/ حملات ایران باعث شده آمریکا شوکه شود/ آیا ایران مسئول هک بانک‌های آمریکایی و سریال بازی تاج و تخت بوده است؟

مرکز تحقیقات استراتژیک بین المللی (CSIS) اخیرا طی گزارشی با تاکید بر این نکته که توان سایبری ایران دائما در حال افزایش است تاکید کرد که توان نظامی – سایبری ایران اکنون از بسیاری از کشورها بیشتر است.

ایران در بین 10 قدرت سایبری جهان/ حملات ایران باعث شده آمریکا شوکه شود/ آیا ایران مسئول هک بانک‌های آمریکایی و سریال بازی تاج و تخت بوده است؟

به گزارش خبر فوری ، نبرد سایبری یکی از شاخه‌های جنگ نرم و مجازی است که امروز نقش بسیار مهمی در روند ارتباط کشورها با هم دارد. یک حمله دقیق سایبری می‌تواند ساختار کل بانکها، دولت مجازی، دانشگاهها و حتی فروشگاه‌های آنلاین یک کشور را خراب کرده و روند زندگی در آن منطقه را مختل کند.

ایران در طول دهه اخیر توانسته است با تلاش خود تبدیل به یکی از قدرتهای سایبری جهان شود. هفته پیش، نشریه آمریکایی فوربس، ضمن اشاره به رونمایی ایران از سامانه ارتباط تاکتیکی «سپهر ۱۱۰»، آن را تحولی برای انتقال پیام به دشمنان در برهه کنونی و مصون نگه داشتن بستر سایبری کشور توصیف کرد.

به غیر از فوربس، نشریه ها و رسانه های مهم خارجی بسیاری به تمجید از فعالیتها و سیاستهای سایبری ایران اشاره کرده اند. روزنامه وال‌استریت مدتی پیش در گزارش خود نوشت که کشور ایران در حوزه اقدامات سایبری یکی از ۱۰ قدرت بزرگ جهان به حساب می‌آید و این مسئله هم آمریکایی‌ها را ترسانیده است. این روزنامه همچنین در ادامه گزارش خود می‌گوید که ایران در پاییز گذشته به سیستم اینترنتی نیروی دریایی ایالت متحده نفوذ کرده است.
همچنین طبق گزارش مرکز دفاعی دفنس تک (مؤسسهٔ نظامی و امنیتی ایالات متحده آمریکا)، با استناد به آمار دریافتی از سازمان اطلاعات آمریکا، ایران جزء پنج کشور دارای قوی‌ترین نیروی سایبری جهان است. این مؤسسه با تأکید بر اینکه ارتش سایبری ایران زیرمجموعه تیم رصد سایبری سپاه است، بودجه آن را ۷۶ میلیون دلار اعلام کرد. این مؤسسه همچنین تعداد نیروهای این ارتش را حدوداً ۲۴۰۰ نفر و ۱۲۰۰ نفر ذخیره برآورد کرده بود.

به دلیل گستردگی و پیچیدگی حملات سایبری ایران به دانشگاه‌های ایالات متحده، هفته‌نامه نیوزویک، هکرهای ایرانی را بهترین‌های جهان خواند و ارتش سایبری ایران را خطری بزرگتر از چین، روسیه و کره شمالی برای ایالات متحده عنوان کرد. همچنین، شرکت نرم افزاری چک پوینت، یکی از گروه‌های هکری ایران را لشکری با ٩ جان، توصیف کرد.

در همین حال، رئیس ارشد امور سایبری ارتش رژیم صهیونیستی هم در مورد قابلیت‌های سایبری ایران هشدار داده و اظهار خطر کرد. سرهنگ دوم نوام شوار به "اسرائیل هیوم" گفت که یکی از اولین رویدادهای عملیاتی او تشخیص و پیشگیری از تلاش ایران برای نفوذ سیستم هشدار موشکی گنبد آهنین اسرائیل است.

طبق گفته شوار، با خاموش کردن سیستم هشدار موشک، هکرها می‌توانند هشدارهای کاذب را فعال کنند. حتی بدتر از آنکه وقتی سیستم راکت‌های دریافتی را شناسایی کرد، هکرها می‌توانند مانع از فعال شدن آژیر شوند.

مرکز تحقیقات استراتژیک جهانی: ایران ابر قدرت سایبری می‌شود

مرکز تحقیقات استراتژیک بین المللی(CSIS) نیز اخیرا طی گزارشی با تاکید بر این نکته که توان سایبری ایران دائما در حال افزایش است تاکید کرد که توان نظامی - سایبری ایران اکنون از بسیاری از کشورها بیشتر است. این مرکز در گزارش تحلیلی خود تاکید دارد که ایران اکنون توان سایبری خود را تبدیل به یک قدرت ملی کرده است. به طوری که با یک سیستم و سازمان دقیق اقداماتش را برنامه‌ریزی کرده و انجام می‌دهد. بنابراین، هر جمله سایبری ایران به ایالات متحده آمریکا نه یک تصادف بلکه بخشی از یک استراتژی دقیق و منظم است.

از نظر این مرکز تحقیقاتی، توان دفاعی سایبری ایران توسط سه ارگان صورت می‌گیرد: سپاه پاسداران، بسیج و سازمان پدافند غیر عامل. در این میان، به خصوص سپاه نقش پررنگ تری دارد به طوری که بیشتر اقدامات سایبری جدی در مورد آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای خلیج فارس توسط این سازمان صورت می‌گیرد.

از طرف دیگر، بسیج بیش از 120 هزار نیروی سایبری داوطلب دارد. در این میان، پدافند غیرعامل بیشتر نقش مقاومتی و دفاعی دارد. به طوری که وظیفه‌اش حفظ ساختارهای شبکه‎‌ای اساسی کشور است.

از نظر نویسنده CSIS، ایران در طول این سالها آنقدر با صهیونیست‌ها و عربستان مقابله دفاعی و سایبری داشته است که اکنون به یک مهره حرفه ای در این بازی تبدیل شده است.

اقدامات سایبری ایران علیه آمریکا

مرکز تحقیقات استراتژیک CSIS مدعی است که ایران تاکنون علاوه بر برخی کازینوها، بسیاری از بانکهای معتبر آمریکارا نیز مورد حمله سایبری قرار داده است. همچنین اسپوتنیک به نقل از مقامات وزارت خارجه آمریکا، هکرهای ایرانی را عامل اصلی هک شدن شبکه HBO و پخش نشدن سریال بازی تاج و تخت دانست.

با وجود این، انجمن اطلاعات آمریکا در ارزیابی تهدید جهانی سالانه خود، اذعان کرد هکرهای ایرانی فعلا تنها قادر به ایجاد اثرات مخرب موقت هستند. اگرچه، این انجمن همچنین هشدار داد ایران از تکنیک‌های پیچیده سایبری استفاده می‌کند و تلاش می‌کند توانایی‌های خود را بهبود ببخشد.
طبق گفته روزنامه وال استریت، دولت آمریکا مدعی است ایران به سیستم اینترنتی نیروی دریایی حمله کرده و آن را مختل نموده است. اختلالی که برای رفع آن چهار ماه زمان گذاشته شد. این روزنامه، از این اتفاق با عنوان "بزرگ‌ترین حمله طبقه‌بندی نشده به شبکه رایانه‌ای نیروی دریایی آمریکا" یاد می‌کند.

همچنین وبسایت هیل وابسته به کنگره آمریکا، درباره حملات سایبری ایران به آمریکا نوشت: "هکرهای ایرانی در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳، در برخی از نخستین عملیات‌های خود در جنگ‌های سایبری، موسسات مالی ایالات متحده را با ده‌ها میلیون دلار سرمایه و همچنین عملیات تجاری سعودی آرامکو را به صورت آفلاین هک کردند. بر اساس یک گزارش جدید که از سوی مایکروسافت منتشر شد، طی دو سال گذشته، هکرهای ایرانی بیش از ۲۰۰ شرکت را هک کرده‌اند و این خطر روز به روز در حال افزایش است."

همچنین وال استریت گزارش کرد که در یک سال گذشته میزان حملات سایبری به صنعت بانکداری بسیار کاهش یافته و در حال ریشه‌کن شدن است اما گروه‌های سایبری ایران همچنان توانمندی‌های فراوانی برای حمله به بانک‌های آمریکا دارند و با افزایش ترافیک اینترنتی بارها باعث شده‌اند سایت‌های اینترنتی بانک‌های آمریکای از کار بیفتند.

با این حال، مرکز تحقیقاتی استراتژیک بین‌المللی(CSIS) در گزارش خود تاکید دارد که اقدامات ایران مبنی بر حملات سایبری به آمریکا بیشتر جنبه دفاعی دارند و ایران در واقع، با این اقدامات می‌خواهد آمریکا را از مرزهای معنوی و مادی خود دور نگه دارد. این اقدامات ایران باعث شده است که آمریکا به خود بیاید و به درستی درک کند که سیستم امنیتی و سایبری شبکه هایش چقدر آسیب پذیر است. آمریکا اکنون شوکه شده و احتمالا ساختار کلی دفاعی سایبری خود را تغییر بدهد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • عزیز
    0

    اگر چنین است آفرین به ایران و ایرانی. ایرانی پیروز وسر بلند باشی.

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      درود به غیرت ایرانی.....

    • سیدحسین عبدالله زاده
      0

      درود به غیرت ایرانی.....

    • کاربر ناشناس
      0

      چرت و پرت

  • علی حسنی
    0

    نه بابا اینها همه دروغهایی هست که آمریکا برای ایران ساخته دروغ دروغ

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      درود بر شرف سربازان گمنام ایران

    • رضا
      0

      درود بر شرف سربازان گمنام ایران

  • مریم
    0

    خداروصدهزارمرتبه شکر که ایران اسلامیمون آنقدر پیشرفت کرده

    نظرات شما -
    • پیمان
      0

      قدرت وقتی معلوم میشه که ایران تنگه رو ببنده وگرنه همش بلوفه .

  • دختر آریایی
    0

    قدرت کجا بود قدرت ینی اقتصاد قوی که امریکا و اسراییل ده هیچ جلون ازمون....

  • hmd
    0

    احتمال اینکه ایران پهباد امریکایی رو اول هک کرده بعد با موشکهایی که امریکایی ها میگفتن فوتوشاپه زده کم نیست بیخود نیست امریکایی ها شلوارشون رو خراب کرده بودن میدونستن اگه بخان حمله کنن هواپیماهاشون باید با پهبادهای خودشون اول درگیر شن

  • سپاه
    0

    بعضی ها هم نمیتوانند حقیقت هارا بپذیرند. شاید این حقیقت های قدرت انقلابی با ضعف لیبرال ها تفوات زیاد داشته باشد.اما حقیقت برای خیلی ها تلخ است .شاید براندازند.شاید نه؟ساز منفی همیشه مخالف است موافق نیست و مخالف همیشه دشمن است .

  • ‌ ‌ ‌
    0

    alikakakm سر دسته گروه هکری ایران است و مدیریت گروه را بر دوش داشت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها