خبرفوری تاثیر شورایاری‌ها در مدیریت شهری را بررسی می کند

همه چیز درباره انتخابات شورایاری / چه کسانی می توانند کاندیدا شوند و چه وظایفی دارند؟

انتخابات شورایاری‌ها با وجود تمام حواشی که ایجاد شد، 5 مردادماه برگزار می‌شود. نهادی که شاید برای مردم اندکی ناشناخته باشد و کمتر کسی بداند دقیقا در شورایاری‌ها چه می‌گذرد.

همه چیز درباره انتخابات شورایاری / چه کسانی می توانند کاندیدا شوند و چه وظایفی دارند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ، این روزها فضای شهر پر شده از تبلیغات انتخابات شورایاری‌ها، نهادی شناخته شده برای بعضی و البته ناشناخته برای کثیری از افراد جامعه که حتی نمی‌دانند شورایاران چه کسانی هستند و قرار است چه کنند؟ در این گزارش سعی داریم تا ضمن معرفی شورایاران، تاریخچه نهاد را هم بررسی کنیم.

صفر تا صد شورایاری

شورایاری یک نهاد محلی است که وظیفه آن رسیدگی به امور محلات در کنار اعضای شورای شهرهاست. طبق اطلاعات مندرج در سایت شورای شهر تهران ، وظیفه نهاد شورایاری انجام برخی امور از قبیل پیگیری مطالبات مردمی، امور خیریه، حل مشکلات شهری و... برای کمک به شوراهای محل در شهرهای ایران است. اعضای شورایاری‌ها اما وظایف مشخصی هم دارند، به طور مثال: اعضاء شورایاری می‌بایست از قوانین و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران مطلع باشند تا مطالبات را با توجه به قوانین منتقل نمایند، این نهاد می‌بایست بانک اطلاعات محله را تشکیل بدهند و امکانات را شناسایی نمایند - جمعیت ساکن منطقه را بشناسند که چه توانمندی‌ها و چه مشکلاتی دارند. همچنین آن‌ها باید، نقاط مشکل ساز محلات، را شناسایی کنند و در صدد رفع آن‌ها برآیند. آن‌ها بایستی فرهنگسازی مشارکت را توسعه دهند و هزینه‌ها را کاهش دهند.

چه کسانی می‌توانند شورایار شوند؟

شورایاران باید حداقل 25 سال سن داشته باشند، آن‌ها باید حداقل سواد خواندن و نوشتن داشته باشند، سو سابقه نداشته باشند و حداقل 6 ماه در محله‌ای که قرار است در انتخاباتش شرکت کنند، سکونت داشته باشند. همچنین طبق ماده 6 قانون شورایاری، تعداد اعضای اصلی و علی‌البدل انجمن شورایاری محله شامل 7 نفر عضو اصلی و3 نفر علی‌البدل است، شوارایان می‌توانند برای 2 سال انتخاب شوند.

صلاحیت افراد چگونه تایید می‌شود؟

آرش حسینی میلانی، نایب رییس ستاد شورایاری‌ها درباره روند بررسی صلاحیت‌ها می‌گوید: بررسی صلاحیت‌ها براساس ملاک‌ها و معیارهای قانونی است. در این چارچوب، مدارک شرکت‌کنندگان کنترل می‌شود. حداقل مدرک دیپلم، نداشتن سوءپیشینه، شرایط مدت زمان سکونت و کار و... مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچینین بررسی می‌شود که فرد داوطلب از کارمندان شهرداری منطقه خود نباشد. ادعاهای شرکت‌کنندگان در این مرحله سنجش می‌شود و سپس در روز چهارم مرداد هم انتخابات برگزار خواهد شد. همچنین امیدواریم کاهش سن شرکت‌کنندگان باعث شود در مسائل اجتماعی و فعالیت‌های مدنی شورایاری‌ها تغییرات بیشتری را شاهد باشیم. هم‌اکنون 40 درصد از شورایاران در رده سنی جوانان هستند و ما امیدوار هستیم که این میزان در دوره پنجم شورایاری‌ها افزایش یابد.

شورایاران به کجا وابسته هستند؟

در کلیات قانون شورایاری‌ها آمده است که در جهت تحقق و اجرای قانون شوراها و تقویت مشارکت هر چه بیشتر شهروندان تهرانی در ساماندهی امور مختلف شهری و جلب همکاری واقعی آنان در ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان انجمن‌های شورایاری شهر تهران وابسته به شورای شهر تهران تشکیل می‌شود. اما طبق اساسنامه انجمن شورایاری، انجمنی غیردولتی، غیرمتمرکز، غیرسیاسی، داوطلبانه و مشارکتی و از جهت اقتصادی خودگردان است.

شورایاری چه زمانی ایجاد شد؟

اولین انتخابات شورایاری‌ها در محله جوانمرد قصاب و پس از آن در محله حکیمیه برگزار شد. 10 محله به صورت آزمایشی در شورای اول دارای شورایاری شدند. شورای دوم نیز از این نهاد خلق شده توسط شورای اول استقبال کرد و حتی بیش از گذشته مورد توجه مدیران شهر قرار گرفت. ریاست دومین ستاد شورایاری ها بر عهده رسول خادم بود . در این دوره برای برگزاری انتخابات شورایاری، چمران، شیبانی و حسن بیادی نقش اصلی داشتند. اما در جلسات شورای سوم، شورایاری‌ها در انتهای جلسات گزارش‌هایی از محلات خود ارائه می کردند . زمانی که تقریبا بیشتر اعضا جلسه را ترک کرده بودند. گزارش‌های ارائه شده نیز بیشتر گزارش عملکرد شهرداری منطقه بود تا مشکلات محلات. دوره چهارم شورا اما ریاست ستاد شورایاری‌ها بر عهده احمد مسجدجامعی بود. در این دوره ستاد شورایاری ها دارای ردیف بودجه شدند و جایگاهشان به تثبیت رسید.

شورای پنجم و شورایاری‌ها

شورای پنجم اما دوران پرحاشیه‌ای برای شورایاران بود. انتخابات ریاست ستاد شورایاری دیرتر از هرهنگامی برگزار شد و این روزها بیش از آنکه رییس ستاد که بازهم احمد مسجد جامعی است مطرح باشد، نام آرش حسینی میلانی، عضو جوان شورا و از اعضای حزب اتحاد ملت نایب رییس این ستاد مطرح است. بسیاری علت پرحاشیه بودن این دوره از شورایاری را سیاسی کاری اعضای شورا قلمداد می‌کنند. بسیاری از احزاب مانند اتحاد ملت بیانیه می‌دهند و از مردم می‌خواهند که کاندیدا شودند در حالیکه شورایاری‌ها قرار نیست مجالی برای امتیاز دهی به احزاب در محلات باشند.

شورایاران چه زمانی انتخاب می‌شوند؟

باوجود تمام حواشی اما قرار است انتخابات شورایاری‌ها 5 مرداد ماه برگزار شود و اعضای شورای شهر معتقدند که احتمالا استقبال خوبی از آن هم خواهد شد. اما باوجود تبلیغات محیطی شما تصور می‌کنید که این انتخابات با چه میزان محبوبیت مواجه شود؟ اصلا آیا مردم ضرورت حضور در ان را احساس خواهند کرد؟

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها