اجباری کردن قیمت واحد‌های مسکونی امکان‌پذیر نیست

رئیس اتحادیه املاک استان تهران گفت: اجباری کردن و یا تعیین سقف افزایش اجاره در بازار مسکن امکان‌پذیر نیست و مشکل ساز خواهد شد.

اجباری کردن قیمت واحد‌های مسکونی امکان‌پذیر نیست

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک استان تهران با بیان اینکه تعیین سقف اجاره، ضابطه‌مند کردن قیمت‌ها برای خرید و فروش و یا رهن و اجاره باید به شکل صحیح اجرا شود، اظهار کرد: تعیین سقف و کف قیمتی در صورتی که اجباری برای مالکان نداشته باشد، می‌تواند بازار اجاره را ساماندهی کند.

وی گفت: در دولت‌های گذشته همزمان با افزایش اجاره در فصل نقل و انتقالات تعزیرات با سرکشی در مشاوران املاک قیمت‌ها را کنترل و در برخی از موارد میزان رهن و اجاره را تعیین می‌کرد که همین امر موجب نابسامانی بازار اجاره شد و مشکلات بسیاری در آن دوره برای بخش اجاره ایجاد کرد.

قلی خسروی با اشاره به اینکه بازار ملک مانند بازار طلا و نقره نیست، اظهار کرد: دولت می‌تواند بر روی سکه، طلا و یا نقره قیمت‌گذاری کند؛ اما واحد‌های مسکونی به دلیل آنکه تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند و حتی قیمت هر محله با محله دیگر متفاوت است، امکان قیمت‌گذاری وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

رئیس اتحادیه املاک استان تهران تصریح کرد: واحد‌های مسکونی از چندین مولفه مختلف ایجاد می‌شوند، بنابراین راهکار قیمت‌گذاری نمی‌تواند بازار مسکن و یا حتی بازار اجاره را آرام کند.

وی تأکید کرد: باید دولت صنعت اجاره داری و ساخت و ساز صنعتی را وارد حوزه عمرانی کشور کند تا کمی بازار به ثبات برسد و از سوی دیگر با راه اندازی واحد‌های مسکونی استیجاری می‌توانیم بازار اجاره را کنترل کنیم.

قلی خسروی تصریح کرد: در کشور ترکیه شهرداری با همکاری سازمان تأمین اجتماعی تعدادی برج برای اجاره دادن به خانه اولی‌ها در نظر گرفت و قیمت‌های این برج ملاک قیمت‌گذاری در آن منطقه شد. اگر این طرح در ایران به اجرا برسد می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در صنعت اجاره داری داشته باشد.

رئیس اتحادیه املاک استان تهران اظهار کرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته دولت و یا دستگاه‌های اجرایی تصویر خوبی از مالکان و یا موجران به نمایش نگذاشته‌اند در حالی که بسیاری از مالکان با مستأجران خود مهربان هستند و حتی برخی از آنها در سال‌های گذشته قیمت‌های اجاره خود را افزایش نداده‌اند.

وی تأکید کرد: نمی‌توانیم مالکان را مجبور به قیمت‌گذاری مشخص کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حمید شفیعی
    0

    سلام نمیشود بزور قیمت آورد پایین ولی میشه هرمنطقه کارشناسی قطعی بشه بعد نسبت به نوساز وقدیمی بودن یاسال ساخت قیمت درصد ش مشخص بشه اون موقع یه الگوی سراسری درست میشه وخود بخود قانونمند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها