یکی از مهم‌ترین سلاح‌های دفاعی ایران را بشناسید/ موشک‌های کروز سومار؛ نابودگر موشکهای دشمن

در بیان ویژگی ها و شاخص های کاربردی سومار باید تصریح کرد که اندازه نسبتا کوچک و قابلیت حرکت در ارتفاع پایین، شناسایی آن‌ها را برای دشمن بسیار دشوار می کند در ضمن این موشک دارای قابلیت رادارگریزی است.

یکی از مهم‌ترین سلاح‌های دفاعی ایران را بشناسید/ موشک‌های کروز سومار؛ نابودگر موشکهای دشمن

به گزارش خبر فوری ، موسسه تحلیلی- نظامی CSIS طی گزارش اخیرش تاکید دارد که درحالی که همسایگان ایران در تلاشند تا با هزینه‌های بسیار ارتش خود را مدرن کنند، ایران به طور اصولی و رو به پیشرفتی برنامه مستقل موشکی خود را جلو برده است.

این گزارش که به قلم به قلم آنتونی کوردسمن نگاشته شده است، تاکید دارد که به خوبی مشخص است چرا ایران و کره شمالی نیروی هوایی خود را مدرن نمی‌کنند، چرا که روی توانایی موشکی خود سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده‌اند. در حقیقت، گزارش فوق تاکید دارد که در حالی‌ که کشورهای ثروتمند اطراف تنها به رشد کمی تجهیزات خود توجه کرده اند، ایران علی رغم تحریمها، به رشد و توسعه کیفی تجهیزات نظامی و موشکی خود هم توجه کرده است.

به گزارش خبر فوری، بی شک یکی از مهم ترین این تجهیزات که ایران با ساخت آن توانسته است قدرت خود را به رخ جهان بکشد و بدون شک یکی از مهم‌ترین راههای مقابله با حملات احتمالی هوایی و زمینی دشمن است، موشکهای کروز و بالاخص موشک کروز سومار است.

موشک کروز چیست و سومار چه ویژگی‌هایی دارد؟

سومار یک موشک کروز دوربرد سطح‌ به‌ سطح ساخت ایران است. کروز موشکی بی‌سرنشین است که مسیر آن تا رسیدن به هدف قابل تغییر و هدایت است. در اغلب سامانه‌های کروز از نوعی موتور جت استفاده می‌شود، در حالی که موشک‌های دیگر از موتور راکتی استفاده می‌کنند.

موشک‌های کروز معمولاً تمام مسیر خود را در ارتفاع بسیار پائین (برای جلوگیری از تشخیص توسط رادارهای دشمن) و با سرعت تقریباً ثابت با سرعت مافوق صوت یا نزدیک به صوت طی می‌کنند. تفاوت موشک کروز با پهپاد این است که کروزها فقط به عنوان یک سلاح استفاده می‌شوند و کلاهک جنگی بخشی از بدنه آنهاست.

موشک کروز موشکی راهبردی است و به همین دلیل قابلیت پنهان شدن از دید رادارهای دشمن به دلیل سطح مقطع کوچک، دارابودن موتور توربوفن با تابش حرارتی کم و سطح پرواز پایین را داراست.

همانطور که گفته شد، سومار هم یک نوع بومی از موشکهای کروز ایرانی است. طول موشک سومار، 6 متر و جرم آن هزار و 210 کیلوگرم است. چنین ویژگی هایی این موشک را بسیار کاربردی و شلیک آن را آسان تر می کند. در بیان ویژگی ها و شاخص های کاربردی سومار باید تصریح کرد که اندازه نسبتا کوچک و قابلیت حرکت در ارتفاع پایین، شناسایی آن‌ها را برای دشمن بسیار دشوار می کند در ضمن این موشک دارای قابلیت رادارگریزی است.

ابتدا بسیاری گمان داشتند که برد سومار تقریباً 1500 کیلومتر است اما بعد وزیر دفاع اعلام کرد که برد موشک کروز زمینی سومار 700 کیلومتر است.

بسیاری تاکید دارند که فرم و ساختار این موشک مانند موشک روسی kh-55 است. اما با این حال آنچه واضح است این است که در ساخت و موتور مجهزتر از مدل روسی خود است.

بازتاب قدرت سومار در رسانه‌های خارجی

در طول این چند سال که سومار وارد تجهیزات نظامی ایران شده است، رسانه های مختلف بارها نسبت به این موشک واکنش نشان داده اند. نشنال اینترست طی گزارشی ادعا کرد: "ایران یک موشک کروز دوربرد جدید با نام «سومار» ساخته است که هزار و ۵۰۰ مایل برد دارد. این سلاح ممکن است بر اساس طراحی موشکی Kh-55 روسیه ساخته شده باشد".

یوزی رابین پدر علم موشکی رژیم صهیونیستی هم در سخنرانیش در جمع متخصصین علوم دفاعی در پنتاگون درباره سومار چنین گفت: " این موشک یک طراحی بی نظیر در ساخت موشک های کروز است و همین طور گفت این مدل توربو فقط یک شرکت آمریکایی توانایی ساخت آن را دارد و این موشکی با استفاده از مهندسی معکوس ساخته نشده بلکه طراحی و مهندسی پیشرفته است."

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم در ادعایی این موشک را با کروز مدل kh-55 روسیه مقایسه کرده و نوشته است در صورتی که سومار مانند نمونه روسی عمل کند، برد موشک‌های ایران به جنوب اروپا می‌رسد.

این گزارش می‌افزاید: "این امر ایرانی‌ها را قادر می‌سازد تا اهدافی نه فقط در غرب آسیا، بلکه در شرق و جنوب اروپا را هدف قرار دهد». هاآرتص در ادامه ادعا کرده که تهران در سال ۲۰۰۱ تعدادی کروز kh-55 از اوکراین خریداری کرده و از آن زمان قصد مهندسی معکوس آن را داشته‌است."

در بخش دیگری از گزارش هاآرتص آمده‌است: "موشک سومار از لحاظ ظاهری مشابه kh-55 است و روی آن بوستری تعبیه شده که آن را قادر می‌سازد تا از روی دریا یا خشکی شلیک شود. از آنجا که نمونه اصلی روسی این موشک‌ها، از روی بمب‌افکن شلیک می‌شوند، نیازی به بوستر علاوه بر موتور جت، ندارند."

هاآرتص در ادامه مدعی شده است: "موشک‌های کروز در سرعت کمتر از صوت حرکت می‌کنند و همین امر زدن آن‌ها را ساده‌تر می‌کند؛ اما از آنجا که اندازه آن‌ها نسبتاً کوچک بوده و می‌توانند در ارتفاع پائین حرکت کنند، شناسایی آن‌ها دشوار است."

همچنین وبگاه "آویتیشن ویک" در گزارشی با اشاره به این دستاورد دفاعی ایران می نویسد: "سومار عامل نگرانی اسرائیل است و سیستم دفاع موشکی اسرائیل باید برای مقابله با این نوع از موشک آماده شود."

شبکه خبری راشاتودی هم با اشاره به قابلیت‌های "سومار"، در گزارش خود با بررسی موشک سومار نوشت: "موشک مذکور موجب واکنش هراسان اسرائیل که در مجاورت ایران قرار دارد، شد. جمهوری اسلامی ایران که به دنبال تقویت توان بخش دفاعی خود بوده، در سال‌های اخیر، به صورت مداوم تسلیحات پیشرفته جدیدی را آزمایش کرده است."

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • امیر
    0

    به کوری چشم دشمنان دوران بزن در رو تمام شده ، هر احمقی حماقت کنه ،طومار خودشو بهم پیچیده ، ودر آخر به دولتی ها بگم که از بچه های نظامی یاد بگیرید واز تجربه هاشون استفاده کنید که چه بلایی سر تحریمها اوردن. ملت که بهشون افتخار میکنه ،چون غرور مذهبی و ملی شونو بهشون برگردوندن

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      زنده باد ایران .زنده باد خامنه‌ای

  • پیشگو
    0

    عاشق سیگار سومار هستم

    نظرات شما -
    • hi
      0

      خاک عالم

    • کاربر ناشناس
      0

      زنده.باد.ایران

  • فریدون زنگنه اسدآبادی
    0

    زنده بادایران، زنده بادسید علی خامنه‌ای وسربلندبادسپاه پاسداران دوستتان دارم احساس غرور میکنم. ممنون شما همیشه

  • صادق علی رجبی
    0

    دست مریزاد مرسی دلاوران خسته نباشید

    نظرات شما -
    • امیر بن رشید
      0

      خدا را شکر که این کشور مون در دست امام زمان نگهداری میشه اقاجان سید علی خامنه ای از فرزندان حضرت زهرا حمایت میکنن همیشیه سر بلند باشد ایران من زنده باد سپاه ایران یاعلی به کوری دشمنان ایران بچه های سپاه خسته نباشید دستون درد نکنه

  • مرتضی گل محمدی
    0

    احسنت احسنت به امید خدا فتح قلب اسراییل

  • حمیدقاسمی
    0

    سلام ماشاءالله به غیرت ایرانی به کوری چشم دشمنان

  • پیروی
    0

    کسانی که این موشک را ساختند دستانشان را می بوسم

    نظرات شما -
    • عبدالرضا عساگره
      0

      ماشااله بهدفاع ایران♥️

  • اااا
    0

    باور کنید کسی که داخل تحریم چنین چیزی میسازد ماشین با بدنه و موتور خوب نمیتواند بسازد ؟ یک سری به نمایشگاه دستاورد ارتش و سپاه چه در ساخت موتور جت تا موتور ماشین جنگی و بدنه و غیره و ذالک میبینید میشود نمیگیم سپاه و ارتش خودشون ماشین بسازن که فردا هجمه بشه ای نظامی ها اومدن داخل اقتصاد یا زیر نظر دولت یا اینکه بزارن خودروساز ثالث وارد بشه که سایپا و ایرانخودرو اینطور با این ماشین ها مردم را سرکیسه نکنن به والله اگه این پیر و پاتال ها دولت بزارن جوون ها وارد کار بشن خدا را شاهد میگیرم بوگاتی و مرسدس و... پیششون لنگ بندازن

  • علی
    0

    ای کاش در دنیا اینقدر که هزینه جهت صرف موشک و سلاح جنگی میشد،یک نفر وسیله ای اختراع میکرد ک وقتی به همدیگر نشانه میگرفتند محبت به همدیگر تزریق میکردند. عمرمان از اول مدرسه تا کنون در کتاب تاریخ و اخبار فقط کشت و کشتار قتل قتل عام دیدیم.ای دنیا.ای انسانها بیاییم باهم دوست باشیم

  • مقیمی
    0

    درود

  • محمد صادق قربانی
    0

    تبریک میگویم و دستشان را می بوسم خداقوت

  • امیدواری بهاراقا
    0

    خداقوت می گم به همه دست اندرکاران *مادیگه ازنظردفاعی نیازبه نوکری غرب وشرق نداریم شاکرخاوندیم *حالانوبت مسیولین هست بدادمردم هم برسن زندگی همش دفاع وجنگ نیست بخشی هم خودزنگیه که باید به اون بپردازن مامردم متعصب وغیوری هستیم همه مشکلات رابه جون می خریم اماچراهمیشه دربحران زندگی کنیم . شمارابه خداقسم فکرجوانان باشین تمام مغزهادارن فرارمیکنن.مصیبت فرارهادامنگیرمامیشه.

  • سعید
    0

    دست شما درد نکن

  • محمد
    0

    زنده باد ایران ولی تو رو خدا به فکر اقتصاد هم باشید یاعلی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها