گزارش خبر فوری از یک ورق تاریخ ؛

حفظ ثروت افسانه‌ای در لابلای اموال گمشده مردم ایران ؛ بومرنگ زنجانی

دو میلیارد و دویست میلیون دلار ازمنابع مردم این کشورتحت عنوان بدهی بزرگترین بدهکار نفتی ایران ،هنوز رمزو رازهایی را با خود دارد که هرروز باورق زدن یک برگ از این طومار به پایان این سیاه بازی نرسیده است.

حفظ ثروت افسانه‌ای در لابلای اموال گمشده مردم ایران ؛ بومرنگ زنجانی

دو میلیارد و دویست میلیون دلار ازمنابع مردم این کشورتحت عنوان بدهی بزرگترین بدهکار نفتی ایران ،هنوز رمزو رازهایی را با خود دارد که هرروز باورق زدن یک برگ از این طومار به پایان این سیاه بازی نرسیده . از قراردادهای جعلی و گمشدن دکل نفتی تا کشف دستگاه کارت خوان در دفتر ژنرال نفتی ایران .روایت، بومرنگی است که باز به نقطه اول خود بدون هیچ دست آوردی حداقل برای عموم مردم بازمی گردد.

6 سال پیش خبر بازداشت میلیاردی درصدر اخبار رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت. نامی است که این روزها مترادف با اختلاس و تخلفات مالی شده است. کسی که ناگهان ثروتی افسانه ای پیدا کرد و تبدیل به یک چهره مشهور در رسانه ها و همچنین محافل سیاسی، ورزشی، هنری و تجاری شد، اما هنوز ستاره اقبالش افول نکرد، چراکه بخشی از اموال او در حال شناسایی است و وکالتی داده‌اند که برخی از اموال و طلب هایش در خارج از کشور مطالبه شود همین باعث شده که طناب عدالت بر گردنش آویخته نشود .

پدیده فساد نفتی و بزرگ‌ترین‌ بدهکاری نفتی در تاریخ صنعت نفت ایران در شرایطی رخ داده است که کارشناسان معتقدند چند عامل در این پدیده دخالت دارند؛ نخست عدم تعریف مشخص رابطه مالی بین شرکت نفت و دولت و در کنار آن برخی عدم شفافیت‌ها در زمان تحریم و مواردی از این دست مهم‌ترین‌ موضوعاتی هستند که به بروز برخی چالش‌های نفتی منتهی شده و هنوز دامنگیر صنعت نفت کشور است.

بابک زنجانی با نام کامل بابک مرتضی زنجانی که پیش از دولت احمدی‌نژاد فعالیت‌های اقتصادی محدودی داشت، به یکی از بزرگترین سرمایه داران تاریخ ایران بدل شد. سرمایه‌دار افسانه ای که بعدها تبدیل به یکی از بزرگترین متهمان به فساد و رانت خواری در تاریخ ایران شد.

نام زنجانی با بسیاری از رانت‌ خواری‌ها و تخلفات عظیم مالی در دوران دولت احمدی‌نژاد از جمله قراردادهایی با تامین اجتماعی، انتقال کانتینرهای طلا، فروش نفت ایران و میعانات گازی در خارج و عدم انتقال وجه آن و ... گره خورده است.

زنجانی که ره صد ساله را یک شبه پیمود، اکنون رازهای ناگفته را هر سال با خود به سال بعد می برد .داستان بابک زنجانی از زمانی داغ شد که شایعه بدهی چندین میلیاردی وی دهان به دهان چرخید.

بعد از بحث های فراوان و جنجال های رسانه‌ای، زنجانی متعاقب شکایت عده‌ای از نمایندگان مجلس، در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۲ بازداشت گردید. دستگیری زنجانی یک روز پس از دستور حسن روحانی صورت گرفت که به دولتش گفته بود با فساد اقتصادی خصوصاً در مورد کسانی که برای پر کردن جیب خود از تحریم‌ها سود برده‌اند، مبارزه کند.

این درحالی است که دو روز پیش از دستگیری زنجانی، محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون وقت اصل نود مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که بابک زنجانی بدهی ۲٫۶ میلیون یورویی خود بابت فروش نفت ایران را به دولت پرداخت کرده است.

با این حال، مدتی بعد، مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی وقت کمیسیون اصل نود مجلس گفت که در ابتدا مسئولان بانک مرکزی ایران گمان کردند با توجه به اسناد و مدارک ارائه‌شده از جانب زنجانی، پول حاصل از فروش نفت در حساب این بانک می‌باشد؛ اما با بررسی بیشتر جعلی بودن این اسناد محرز شد و زنجانی متهم شناخته شد.

داستان واقعی یا تخیلی

از زندگی بابک زنجانی و چگونگی ثروتمند شدن، چندین روایت وجود دارد. نخستین روایت که به ادعای این افسانه ساز،در آن نقطه عطف زندگی اش را دوران سربازی و رانندگی برای محسن نوربخش، رئیس وقت بانک مرکزی می توان بیان داشت .

او زمان سربازی به اردکان اعزام شده است. در اردکان چون مرتب تر بود و تمیزتر می‌نوشت به قرارگاه فرماندهی منتقل شد. بعد از حدود ۱۳ تا ۱۴ ماه وی را به عنوان سرباز به بانک مرکزی تهران می‌فرستند. بابک زنجانی چندی بعد راننده محسن نوربخش، رئیس وقت بانک مرکزی می‌شود. او در آنجا غیر از رانندگی کار ثبت نامه‌ها را هم بر عهده می‌گیرد.

وی بعد از اتمام دوره سربازی به دلیل اینکه «صاحب چند کارت» برای دلالی بانک مرکزی بود تصمیم می‌گیرد در تزریق دلارهای بانک مرکزی برای کنترل بازار فعالیت کند. هرچند این ادعاهای زنجانی اکثرا رد و تکذیب شده است.

طبق اظهارات زنجانی ، وی بعد‌ها تصمیم می‌گیرد «سالامبور فروش» شود که به معنای فروش پوست گوسفند به خارج از ایران است. او پوست گوسفندان را می‌خرید، سپس دباغی کرده و آنها را به ترکیه می‌فرستاد.

در نخستین کانتینری که به ترکیه فرستاد هر «سالامبور» برایش نیم دلار تمام شد؛ اما آنها را در ترکیه به ۱۹ تا ۲۰ دلار فروخت و پولش یک‌باره چندبرابر شد. او کارش را با ۵ هزار پوست شروع کرد. اما بعد ها ناگهان مسیر زندگی زنجانی تغییر کرد. او ناگهان به بهانه دور زدن تحریم ها وارد بازی های اقتصادی پیچیده ای شد که منجر به یک شبه میلیاردر شدن وی شد.

ثبت شرکت‌های خارجی و داخلی در عرصه اقتصادی کشور و تاسیس چندین بانک در کشورهای مالزی و تاجیکستان نیز از ابداعات زنجانی است.

درهمان سال 92 جلسه‌ای در بانک مرکزی و اتاق رئیس کل این بانک به همراه محمود بهمنی ریاست سابق بانک مرکزی و چهار وزیر دولت دهم تشکل می‌شود، که ما حصل آن تاییدیه 4 وزیر مبنی بر اینکه بابک زنجانی می‌تواند در معاملات بانکی کشور ورود کند، شد.

بابک زنجانی کلکسیونی از انواع اتهامات را دارد، از ارتشا و اختلاس گرفته تا بسیاری موارد دیگر که در نهایت منجر به گم شدن 2 میلیارد دلار از پول نفت مردم ایران شد. براساس اعلام وزیر نفت دولت روحانی و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اصل ۹۰، اتهامات این مرد بدهی بیش از دو و نیم میلیارد یورویی به وزارت نفت و بانک مرکزی و همچنین جعل اسناد بانکی است.

بعلاوه، پرونده بابک زنجانی حتی فراتر از مرز های ایران رفت، از یک طرف با بحث پرداخت رشوه به بانک ملی تاجیکستان مطرح شد و از طرف دیگر رضا ضراب ایرانی الاصل در ترکیه به اتهام قاچاق طلا دستگیر شد. رضا ضراب در دادگاه گفته بود که مدیری تحت فرمان زنجانی بوده و هیچ اختیاری نداشته است.

البته گویا بابک زنجانی پیشتر هم سوابق نه چندان مطلوب مالی داشته است. به گفته منصور سلطانی راد، وکیل پرونده طلاق «ثریا اسدی»، همسر پیشین «بابک زنجانی» وی چندبار به زندان رفته بود و اوایل سال ۸۸ بابت چک‌های برگشتی شرکت «سورینت قشم» به مدت سه ماه به زندان رفت. اما به قول همان ضرب المثل معروف که تخم مرغ دزد ، شترمرغ دزد می شود . بابک زنجانی از چند چک برگشتی، ناگهان به میلیاردهای دلار اختلاس رسید.


بابک زنجانی کلکسیونی از انواع اتهامات را دارد، از ارتشا و اختلاس گرفته تا بسیاری موارد دیگر که در نهایت منجر به گم شدن 2 میلیارد دلار از پول نفت مردم ایران شد. براساس اعلام وزیر نفت دولت روحانی و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اصل ۹۰، اتهامات این مرد بدهی بیش از دو و نیم میلیارد یورویی به وزارت نفت و بانک مرکزی و همچنین جعل اسناد بانکی است. نام زنجانی با بسیاری از رانت خواری‌ها و تخلفات عظیم مالی از جمله قراردادهایی با تامین اجتماعی، انتقال کانتینرهای طلا، فروش نفت ایران و میعانات گازی در خارج و عدم انتقال وجه آن و ... گره خورده است.

ترفندهای جذب بیت المال

نام زنجانی با بسیاری از رانت خواری‌ها و تخلفات عظیم مالی در دوران دولت احمدی‌نژاد از جمله قراردادهایی با تامین اجتماعی، انتقال کانتینرهای طلا، فروش نفت ایران و میعانات گازی در خارج و عدم انتقال وجه آن و ... گره خورده است.

زنجانی ۱۳ هزار میلیارد تومان بالا کشیده است، ۱۳ پرونده تخلف مالی داشته و شناسنامه جعلی استفاده می‌کرده است، متأسفانه در دولت قبلی با وجود این تخلفات بازهم نفت را در اختیار او قرار می‌دادند. زنجانی شرکت‌های بزرگ خود را نیز به نام افراد دیگری کرده و مدیرعاملان آنها اشخاص دیگری هستند، با همین ترفند توانسته کار کند که نتوانند این شرکت‌ها را مصادره کنند.

شرکت ملی نفت ایران معتقد است؛ بابک زنجانی ۲.۶ میلیارد یورو به این شرکت بدهکار است، اما قاضی صلواتی در دادنامه‌ صادره، متهم ردیف اول پرونده نفتی را به رد یک میلیارد و ۹۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو در حق شرکت نفت محکوم کرده است.

بابک زنجانی که به گفته خود، دارای بیش از ۷۰ شرکت از جمله هولدینگ توسعه سورینت قشم، بانکی به نام «اولین بانک سرمایه‌گذاری اسلامی»در مالزی، هواپیمایی انور ترکیه، یک مؤسسه مالی اعتباری در امارات و بانک ارزش تاجیکستان است.

زنجانی علاوه بر فعالیت های اقتصادی به فوتبال هم علاقه داشت. او زمانی مالک و رئیس هیئت مدیره باشگاه فوتبال راه‌آهن بود. حتی در ۱۴ آذر ۱۳۹۲ در گفت و گویی با علی پروین اعلام کرد حاضر است ۲۰۰ میلیارد تومان نقد بدهد تا مالک باشگاه پرسپولیس شود.

زنجانی در سینما نیز فعالیت‌هایی داشته که از آن جمله می‌توان به سرمایه گذاری در فیلم «هیچ کجا هیچ‌کس» به کارگردانی ابراهیم شیبانی و به مبلغ ۱٫۵ میلیارد تومان و امکانات دیگر استودیویی، بیلبورد تبلیغاتی و سی دی برای پخش در شبکه خانگی، اشاره کرد. وی همچنین مجموعه‌ای تحت عنوان یاسین فیلم یا سورینت فیلم تأسیس و ادعا کرد: «ما دوربین‌هایی را که به دلیل تحریم نمی‌توانستند وارد ایران شوند خریداری کردیم، در بخش صدابرداری و تدوین هم سیستم‌های جدیدی وارد کردیم.»

جعبه سیاه بابک

دی ماه سال ۹۵ بود که اداره کل امور بین‌الملل قوه‌قضائیه از دستگیری و استرداد یکی از عوامل اصلی فساد نفتی خبر داد و در اطلاعیه ای اعلام کرد: یکی از متهمان اصلی پرونده فساد بزرگ نفتی به کشور مسترد شد.

علیرضا زیبا حالت منفرد کسی است که برای اولین بار نامش در یکی از جلسات دادگاه بابک زنجانی در لابه لای کیفرخواست صادره، به گوش رسید.

زیبا حالت منفرد، در سال ۱۳۸۹ با بابک زنجانی آشنا شد و به لحاظ نفوذی که در کشور مالزی داشته، به گونه‌ای که مقام مشورتی داتو را دریافت نموده، موفق می‌شود مجوز فعالیت بانک اف.آی.آی.بی را برای اقدامات مجرمانه زنجانی اخذ کند.

زیبا حالت، با استفاده از ارتباطات خود و اخذ ۵۰۰ میلیون تومان حق‌الزحمه، بانک مذکور را به مبلغ چهار میلیون دلار برای بابک زنجانی خریداری می‌کند. بابک زنجانی هم‌چنین با خرید بانک کنت در تاجیکستان، با توجیه فراهم شدن زمینه پرداخت دستمزد پیمانکاران شرکت ملی نفت در خارج از کشور، موفق می‌شود دو بانک مذکور را به مبلغ یک‌صد و شصت میلیون یورو به یکی از بانک های دولتی ایران واگذار کند.

متهم پول‌هایی که بنا بود بر اساس قرارداد نفتی به پیمانکار داده شود به این بانک می‌دهد که بعدها در ردیابی‌ها مشخص شد که این فرد پول‌های دولت و برای پرداخت بدهی با نام به بانک "م " استفاده کرده است که این وجوه از سوی دادستانی در بانک مرکزی توقیف شده است.

زیبا حالت منفرد، یکی از اصلی ترین مهره های پرونده بابک زنجانی است که محموله‌های نفت دریافتی توسط بابک زنجانی از وزارت نفت را از طریق یک شخص هندی تبار، به شرکت‌هایی از جمله العقیلی در امارات می فروخته است.

کمی نزدیکتر

جنجال بر سر وجود سه دستگاه کارتخوان و مقادیری سکه و طلا در دفتر بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت از دیگر مواردی است که این روزها گمانه زنی سیطره بابک زنجانی درکلیدی ترین وزارت خانه کشور که منابع ملی و مردمی جزء دارایی آن می باشد را قوت می بخشد . چهارم خردادماه ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفته است: «سه کارتخوان فروش در دفتر زنگنه کشف شده که ده میلیارد تومان گردش مالی این کارتخوان‌ها در ماه بوده است؛ یکی از این کارتخوان‌ها به نام یکی از آبدارچی های دفتر آقای زنگنه است.»

روز یکشنبه پنجم خردادماه روابط عمومی وزارت نفت در بیانیه‌ای این ادعاها را رد و آن را شایعه‌ای با هدف تخریب و جریان‌سازی منفی خواند.

روابط عمومی وزارت نفت برای مضحک نشان دادن این ادعا گفته است که «با این روند دور از انتظار نیست که در اظهار نظرهای بعدی این آقایان تعداد دستگاه‌های پوز مکشوفه به ۳۰ یا ۴۰ برسد! همانگونه که جای تعحب ندارد اگر از زبان آنها اعلام شود که موفق به کشف تونلی از دفتر وزیر نفت تا خزانه بانک مرکزی شده‌اند!»

روابط عمومی وزارت نفت همچنین تأکید کرده که «وزارت نفت بار دیگر وجود هرگونه دستگاه پوز در دفتر وزیر که با قصد و نیت مورد ادعای این آقایان از آن استفاده شد باشد را تکذیب می‌کند و همه این ادعاها را از طریق قانونی پیگیری خواهد کرد.»

با این وجود ساعاتی بعد وزارت اطلاعات کشف دستگاه پوز در دفتر وزیر نفت برای تخلفات مالی را در اطلاعیه‌ای تأیید کرد.در اطلاعیه وزارات اطلاعات آمده است که «استفاده از پوز کارتخوان در دفتر وزیر نفت از سوی یک کارمند اداری آن دفتر بوده که این موضوع از سوی معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات پیگیری و با کارمند خاطی برخورد مقتضی صورت گرفت. اضافه می‌نماید متعاقباً به دستور وزیر محترم نفت، کارمند یادشده در آن زمان از ادامه خدمت معلق می‌گردد.»

البته در اطلاعیه وزارت اطلاعات کشف مقادیری طلا و ارز دستگاه‌های کارتخوان و کشف مقادیری طلا و ارز تکذیب و تأکید شده است اختلافی میان وزارت نفت و وزارت اطلاعات وجود ندارد.

سخن اخر

این روایت که سال هاست باعث دلخوری مردم و بی اعتمادی به برخی از مسائل کشور شده است باید یک ایستگاه پایانی داشته باشد . باید اموال مردم به خودشان به اقتصادشان برگردد . در شرایطی که دشمن با تحمیل جنگ اقتصادی و تحریم‌های شدید نفتی، به دنبال شکستن قدرت نظام جمهوری اسلامی و آسیب به وحدت و انسجام ملی می باشد، انتظار می‌رود همه دلسوزان نظام با حفظ و رعایت اصول اخلاقی، در تقویت و همگرایی بیشتر جهت مقابله با دسیسه‌های دشمن خارجی کوشا باشند.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • علی
    0

    این آقا یا تخلف کرده یا نکرده. اگه تخلفی کرده باید مجازات بشه و اگر هم نکرده باید آزاد بشه. قوه قضاییه باید چابک تر عمل کند. یک پرونده که این قدر کش و قوس نداره مگر اینکه ....

    نظرات شما -
    • mohammad solgi
      0

      اینقدر لفتش می دین که چی؟ سریع بایو مجازات بشه داستان هزارویک شب که نیست

    • sharif solgi
      0

      اینقدر لفتش می دین که چی؟ سریع بایو مجازات بشه داستان هزارویک شب که نیست

    • کاربر ناشناس
      0

      آخرین پرونده اعدام زنجانی وهاپولی هاپو پول ملت فعلا سر مردم رو گرم دارن

    • m.
      0

      بابک رو نباید اعدام کنند بلکه همچین نابقه اقتصادی را باید وزیر اقتصاد و دارایی کنند،، چون در کشور ما اختلاس در دستگاه های مختلف مثل سرطان شده، یک سرطان واگیر دار، پس یه نفر که خودش سرطانه میتونه مشکللت اقتصادی ایران رو درست کنه، چونکه شکمش سیره، و نیازی به اختلاس نداره

    • یه نفر
      0

      چون پای خودشون میاد وسط مجبورن لفتش بدن

  • حمید
    0

    بنظر می رسد اختلاس ورانت وفساد درایران تبدیل شده به اکوسیستم

  • کاربر ناشناس
    0

    خدا کجاست

  • x
    0

    توکشوری که اطلاعاتش بسیارقوی است این رابه روشنی می گوید که بابک زنجانی خوداطلاعاتی بوده که توانسته این ارتباط ورانت رابوجودبیاورد.چرامن نمی توانم چراتونمی توانی؟

  • مردم
    0

    اموال ما گم نشده بیخودی آگهی برای اموال ما ندین!!!! اموال ما افتاده به دست یه عده مال مردم خور حریص که سیرمونی هم ندارن و باهم رقابت بخور بخور راه انداختن.... ما هم که هر روز از روز قبل بی عرضه تر میشیم!!!!!!!!!!!!!!

  • مریم
    0

    به نظر می رسه باید برگشت اموالمون و از ذهن ها پاک کنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها