جمعیت لاکپشت‌های فراتی رو به انقراض رفت

یک کارشناس محیط زیست گفت: در چند سال اخیر به دلیل کمبود بارش ها زیستگاه‌های لاکپشت‌های فراتی رو به نابودی رفت.

جمعیت لاکپشت‌های فراتی رو به انقراض رفت

اصغر مبارکی کارشناس محیط زیست در رابطه با وضعیت لاکپشت‌های فراتی در ایران اظهار کرد: شمارش و برآورد جمعیتی لاکپشت‌های فراتی به دلیل این که حوزه گسترده و زندگی پنهایی دارند بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه این گونه‌ها بیشتر زمان‌ها در آب هستند و به ندرت از آب خارج می‌شوند، افزود: این لاکپشت بسیار ترسو و محتاط است.

مبارکی ادامه داد: گزارشات ما بیشتر مبنی بر گزارشات جوامع محلی است و در زمان‌های صید و نشانه گذاری می‌توانیم این گونه را شمارش کنیم.

این کارشناس محیط زیست بیان کرد: در برخی از زیستگاه‌ها می‌توان با تله گذاری این گونه را مشاهده کرد، اما براساس مشاهدات جمعیت این گونه بسیار کم است.

وی گفت: زیستگاه لاکپشت فراتی بسیار خاص است و سال‌هایی که در رودخانه‌هایی همچون دز و کرخه و یا هورالعظیم آب کم بود شانس این که بتوانیم زیستگاه‌ها را ارزیابی کنیم بیشتر بود، اما با افزایش سطح آب مشاهده این گونه‌ها به صفر می‌رسد.

مبارکی افزود: در دهه ۵۰ یا ۶۰ جمعیت این گونه‌ها در تالاب شادگان بسیار خوب بود، اما در چند سال اخیر بسیار کاهش یافته است.

این کارشناس محیط زیست اظهار کرد: برای رصد و مشاهده لاکپشت‌های فراتی نیازمند تجهیزات کامل و اعتباراتی برای استفاده از جوامع محلی هستیم.

وی افزود: جمعیت پراکنش جهانی لاکپشت فراتی محدود به کشور‌های ایران، عراق، ترکیه و سوریه بود که در کشور سوریه نزدیک به ۲۰ سال این گونه منقرض شده، در عراق نیز جمعیت این گونه پراکنده است.

مبارکی اضافه کرد: بیشترین جمعیت جهانی این گونه در ایران و ترکیه متمرکز شده است واین نیز به دلیل اقلیم منطقه است.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: در کشور ترکیه به دلیل سدسازی‌های اخیر، شکل جریان آب و مسیر رودخانه تغییر و به زیستگاه لاکپشت فراتی آسیب وارد کرده است.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر به دلیل کمبود بارش‌ها زیستگاه‌های این گونه رو به نابودی رفت و براساس گزارشات تلفات بسیاری از جمعیت این گونه را به دلیل این موضوع شاهد بودیم.

مبارکی گفت: وضعیت آلودگی زیستگاه‌های رودخانه‌ای همچون ورود فاضلاب آلوده و زباله بیشترین عاملی است که منجر به کاهش جمعیت لاکپشت فراتی در ایران می‌شود.

یک کارشناس محیط زیست ادامه داد: همچنین فعالیت جوامع محلی که با قلاب به صید می‌پردازند و این گونه به دلیل این که گوشت خوار است به طعمه واکنش نشان می‌دهد و به قلاب‌ها گیر کرده و موجب ایجاد خطراتی برای خود و انسان مانند قطع انگشت می‌شود.

وی گفت: تور‌های ماهی گیری و یا پروانه قایق‌ها نیز از عوامل به خطر افتادن جمعیت این گونه‌ها هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها