پروانه مافی در گفت و گو با خبرفوری:

طرح استانی شدن انتخابات منتفی نشده/ هیچ قدرتی مانع کارمان نمی‌شود/ قانون را تغییر می‌دهیم تا طرح‌مان به مجلس یازدهم برسد

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس از رایزنی برخی از نمایندگان برای منتفی شدن طرح استانی شدن انتخابات انتقاد کرد.

طرح استانی شدن انتخابات منتفی نشده/ هیچ قدرتی مانع کارمان نمی‌شود/ قانون را تغییر می‌دهیم تا طرح‌مان به مجلس یازدهم برسد

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری ، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سوم اردیبهشت پارلمان و پس از رفت و برگشت‌های مکرر بین شورای نگهبان و مجلس، تصویب و پرونده آن بسته شد، اما شاه‌بیت این طرح که سروصداهایی در مجلس و بیرون از مجلس به‌پا کرده‌، بخشی از آن است که به استانی شدن انتخابات مجلس دلالت دارد. شورای نگهبان علی‎رغم تاکید نمایندگان مجلس، آن را مغایر قانون اساسی دانسته ÷از این رو این طرح برای رفع ایرادات به کمیسیون امورداخلی مجلس ارجاع داده شده است.

با رد طرح استانی شدن انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان برخی از نمایندگان مجلس از منتفی شدن این طرح سخن گفتند (اینجا بیشتر بخوانید) اما با رد و تکذیب این موضوع از سوی رئیس و اعضا کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس بررسی ایرادات شورای نگهبان درباره طرح استانی شدن انتخابات دوباره در دستور کار این کمیسیون قرار گرفت تا مدافعان استانی شدن انتخابات مجلس بر تصمیم خود بر اجرایی شدن این مصوبه تاکید کنند و اقدامات لازم را برای تحقق مطالبات شورای نگهبان براساس اصول قانونی انجام دهند.

موضوع استانی شدن انتخابات مجلس یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در دو دهه اخیر مجلس است که برای نخستین بار در سال 1378 مطرح شد و در سیر ادوار قانونگذاری مجالس کشور از دوره پنجم تا دهم، با انتقادات و واکنش‌های مختلفی از سوی نمایندگان موافق و مخالف آن همراه بوده؛ روندی که سبب شده است تا به امروز اجرایی شدن این طرح به دلایل مختلف از جمله ایرادات شورای نگهبان به تعویق بیفتد.

نمایندگان موافق طرح استانی شدن انتخابات در مجلس دهم بر این باور هستند که تمام تلاش خود را برای تصویب و اجرایی شدن این طرح در انتخابات مجلس پیش‎رو انجام خواهند داد.

پروانه مافی عضو کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس در گفت و گو با خبر فوری با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات با 22 ایراد قانونی از شورای نگهبان مجددا به مجلس ارجاع داده شده است، اظهارکرد: مجلس این طرح را به منظور بررسی ایرادات و اصلاح آنها این طرح را به کمیسیون امورداخلی و شوراها ارجاع داد از این رو کمیته‎ای با حضور 5 نفر از اعضای کمیسیون در راستای رفع ایرادات کار خود را آغاز کرده است.

وی افزود: بعضی از ایرادات شورای نگهبان رفع ابهام است اما برخی مشکلات پایه‎ای و اساسی است از این رو ما معتقدیم دغدغه‎های شورای نگهبان باید برطرف شود تا زمینه تایید این طرح در شورای نگهبان فراهم شود.

عضو کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس تصریح کرد: در حال حاضر ما با دقت و تمام توان مطالعات و راهبردهای لازم را با حضور برخی از کارشناسان شورای نگهبان در راستای حل مشکلات طرح استانی شدن انتخابات آغاز کردیم و امیدواریم با برطرف شدن ایراددات شورای نگهبان بستر لازم در جهت اجرایی شدن این طرح به منظور تقویت جایگاه مجلس در کشور فراهم شود.

مافی درباره اصرار برخی از نمایندگان برای خارج شدن طرح استانی شدن انتخابات از دستور کار مجلس خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون امورداخلی مجلس درباره این طرح کار را طبق روال قانونی پیش می‎بریم و علی‎رغم اینکه در این مسیر لابی‎ و رایزنی‎هایی برای عدم اجرایی شدن این طرح وجود دارد ما کار خود را ادامه خواهیم داد و مشکلی پیش روی ما وجود ندارد.

وی درباره اینکه آیا طرح استانی شدن انتخابات مجلس بالاخره به این دوره از انتخابات می‏‎رسد، تاکید کرد: یک بند در قانون انتخابات وجود دارد که براساس آن تغییرات در قانون انتخابات باید 6 ماه قبل از برگزاری انتخابات ابلاغ شود از این رو درصد هستیم با تغییر این بند قانونی از 6 ماه به 3 ماه در جهت اصلاح آن وارد عمل شویم.

عضو کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس گفت: در صورتی که ما بتوانیم تاریخ اعمال تغییرات در قانون انتخابات را تغییر دهیم و ایرادات شورای نگهبان درباره طرح استانی شدن انتخابات را برطرف کنیم بدون شک این طرح با تصویب شورای نگهبان در انتخابات آینده اجرایی خواهد شد و هیچ مانعی بر سر راه وجود نخواهد داشت.

مافی اظهارکرد: امیدواریم با همراهی و همکاری شورای نگهبان و رفع ایرادات قانونی بتوانیم در جهت اجرایی کردن طرح استانی شدن انتخابات به منظور تقویت و گسترش جایگاه مجلس از نگاه ملی و شان نمایندگی وارد عمل شویم و در این راستا اقدامات مثمرثمر لازم را انجام دهیم.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • روشن
    0

    خداوند سبحان در این شب ها و روزهای قدر همه ما هدایت فرماید و از شر شیاطین انس و جن محفوظ بدارد. چقدر این تشنگان قدرت برای بقای خود در تلاش خستگی ناپذیرند. قانون قانون قانون باید فصل الخطاب باشد سرکار خانم نه تهدید! اگر نصف این تلاش و وقت گذاری را برای مقابله با مشکلات مردم میگذاشتند امروز شاهد این فشار اقتصادی دشمن بر کشور و ملت ایران اسلامی عزیز نبودیم. خداوند ما و شما را از خواب غفلت بیدار کند.

  • کاربر ناشناس
    0

    فقط خیانتکاران پیگیر استانی شدن انتخابات هستند ، زیرا بهتر میتوانند منافع شخصی خود را داشته باشند و بهتر میتوانند چپاول واختلاس ورانت خواری وخیانت کنند ، اینها اگر راست میگویند وبفکر مردم ومملکت هستند پیگیر انتخابات آزاد آزاد واز طریق فعالیت آزاد آزاد احزاب با هر مسلک ومرام باشند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها