بررسی توانمندی نظامی-امنیتی ایران در مواجهه با آمریکا/ چرا جنگ نخواهد شد؟

برخی از کارشناسان حوزه امنیتی-نظامی با دلایل راهبردی و راه‌کنشی (تاکتیکی) معتقد هستند که تقابل آمریکا و تهاجم به خاک ایران برای این کشور هزینه بسیار گزافی خواهد داشت.

بررسی توانمندی نظامی-امنیتی ایران در مواجهه با آمریکا/ چرا جنگ نخواهد شد؟

به گزارش خبر فوری ، درحالی‌که بسیاری از کارشناسان بین‌‌المللی و نخبگان سیاسی به احتمال رویارویی نظامی ایران و آمریکا پرداخته و برخی از سیاستمداران آمریکایی که در دولت‌های گذشته ایالات متحده برمسند کار بودند از فعالیت روزافزون آمریکا برای تحریک ایران به یک جنگ فراگیر سخن رانده و انتقاد می‌کنند؛ اما برخی از کارشناسان حوزه امنیتی-نظامی با دلایل راهبردی و راه‌کنشی (تاکتیکی) معتقد هستند که تقابل آمریکا و تهاجم به خاک ایران برای این کشور هزینه بسیار گزافی خواهد داشت.کاخ سفید در شرایط فعلی هرچند با هدایت ترامپ، پمپئو و بولتون سعی بر آن دارد تا در یک جنگ روانی گسترده ایران را به‌سمت منازعه سوق دهد اما به‌نظر می‌رسد این روند بیش از آن‌که واقعی باشد؛ یک واقع‌نمایی و در حوزه عملیات روانی ابزاری به‌نام دروغ بزرگ است. در این تحلیل با در نظر گرفتن ابعاد امنیتی-نظامی موضوع، چرایی و چگونگی واقعی نبودن احتمال جنگ بررسی شده است.

بررسی ابعاد نظامی

در بررسی ابعاد نظامی از دو منظر راهبردی و تاکتیکی تقابل نظامی آمریکا علیه ایران احتمالی بعید است.چرا که توانمندی ایران در این عرصه باعث افزایش هزینه‌های ایالات متحده خواهد شد و این مسئله در چهار دهه اخیر همواره عاملی برای بازدارندگی بوده است.از منظر جغرافیا،جمعیت،توان نظامی و نفوذ منطقه‌ای ایران؛ دولت آمریکا با چالش‌های بزرگ و غیرقابل پیش‌بینی روبرو خواهد شد.

1.ایران برخلاف کشورهایی نظیر افغانستان و عراق دارای عمق استراتژیک است.در جنگهای 2001 و 2003 با سقوط کابل و بغداد شاهد فروپاشی این دولت‌ها بودیم. اما در خصوص ایران با وجود مناطق متعدد راهبردی در سراسر جغرافیا عملا با عمق استراتژیک بالفعل روبرو و موجب تردیدهای جدی برای تقابل نظامی خواهد بود.

توانایی ایران در دفاع از خود در مقابل تهاجم آمریکا با شرایط جغرافیایی دشوار ایران آغاز می شود. همان گونه که استراتفور اعلام کرده:« ایران همانند یک دژ است. ایران از سه طرف تحت محاصره کوهستان قرار دارد و از سوی چهارم نیز اقیانوس آن را در بر گرفته و زمینی بایر در مرکز آن واقع شده است. ایران همانند همیشه به سبب شرایط جغرافیایی مناطق ساحلی خود از مزیت هایی بهره می برد . رابرت کاپلان تحلیل گر مسائل سیاسی می گوید:« ایران جزایری در اختیار دارد که می تواند از آنها برای مخفی کردن قایق های پر سرعت و انتحاری استفاده کند.» همچنین مایکل کانل مدیر برنامه مطالعات ایران در مرکز سی ان ای معتقد است:« جغرافیا عنصری مهم در برنامه ریزی دریایی ایران محسوب می شود.فضای محدود خلیج فارس که عرض آن در بسیاری از مناطق کمتر از ۱۰۰ گره دریایی است ، قدرت مانور کشتی های بزرگ از جمله ناوهای هواپیمابر را محدود می کند؛ اما عنصری تقویتی برای نیروی دریایی ایران به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.»

2.تجربه ایران در مواجهه با تروریسم در عراق و سوریه و جنگ نامتقارن باعث شده تا حمله نظامی به این کشور در شرایطی کاملا غیرقابل پیش‌بینی قرار گیرد. همچنان‌که مرکز ارزیابی های راهبردی و بودجه ای آمریکا اعلام کرده:« ایران در حال توسعه راهبردی نامتقارن برای مقابله با عملیات آمریکا در خلیج فارس است. این راهبرد ممکن است با تاکتیک های نامنظم و برخی تسلیحات پیشرفته ادغام شود که مانع از دسترسی ارتش آمریکا به این پایگاه ها می شود و در عین حال قدرت مانور آمریکا را در تنگه هرمز محدود می کند.»بر این اساس شاید آغاز حمله با آمریکا باشد اما پایان آن در اختیار واشنگتن نخواهد بود.شگفتی و غافلگیری مواجهه نظامی با ایران برای ایالات متحده بسیار هزینه‌زا و غیر قابل هضم خواهد بود.

3. ایران دایره ی نفوذ و امکانات فراوانی در سراسر خاورمیانه دارد که در صورت حمله ی نظامی از آنها استفاده خواهد کرد. قوای نظامی ایران هم از منابع خود و هم از این امکانات استفاده خواهد کرد تا جبهه ی درگیری را به سرعت و فراتر از جغرافیای آن گسترش دهد.

4.در حوزه تجهیزات و تسلیحات نیز ایران برای مواجهه با آمریکا غافلگیری های فراوانی خواهد داشت. مهم ترین ابزار دکترین نظامی ایران؛ حجم وسیع موشک های بالستیک است. به گفته زاخاری کک کارشناس ارشد تسلیحاتی شناخته شده‌ترین نوع موشک های بالستیک ایران از خانواده شهاب هستند.این موشک زمین‌به‌زمین دو مرحله‌ای، ۲ موتور سوخت جامد مرکب و بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر بُرد دارد که ایران در سال 2008 آن را مورد آزمایش قرار داده است. موشک سجیل بر خلاف موشک های شهاب، با سوخت جامد تا حد قابل توجهی زمان پرتاب را کمتر و قدرت مانور را افزایش داده است. رابرت گیتس، وزیر دفاع اسبق آمریکا در سال 2009 گفت: «موشک سجیل دارای برد تقریبا 2000 تا 2500 کیلومتر است. سجیل می تواند کلاهک هایی را تا محدوده 750کیلومتری به اسرائیل و حتی بخش هایی از جنوب شرقی اروپا پرتاب کند. این موشک می تواند کلاهک های هسته ای را با خود حمل کند.»

موشک سجیلِ دو برای نخستین بار در سال 2009 مورد آزمایش قرار گرفت. طبق دیدگاه گلوبال سکیوریتی: «سجیل دو توانایی برد 2510 کیلومتر با حمل کلاهک سه مخروطی به میزان 650 کیلومتر را دارد. این میزان می تواند از 1000 تا 2000 کیلومتر ارتقا پیدا کند.» بزرگترین دستاورد در موشک های بالستیک از بعد دقت را می توان موشک سجیل دو دانست که در مقایسه با سجیل یک؛ به سیستم ناوبری جدید و سنسورهای دقیق و پیشرفته مجهز است.

به گفته زاخاری کک شاید بتوان بزرگترین عامل تهدید بازدارنده ایران در زمینه تهدید محموله های نفتی در تنگه هرمز را زیردریایی های با کلاس های غدیر نامید. بر اساس برخی از برآوردها، ایالات متحده آمریکا از سال 1976 تا کنون حدود 8 تریلیون دلار برای حفاظت از تنگه هرمز هزینه کرده است. بنابراین این زیردریایی ها برای ایران در مسدود سازی تنگه هرمز ارزشمند هستند. موسسه مطالعات جنگ آمریکا تبیین کرد: «نیروهای نظامی، خطوط ارتباط دریایی و کشتی های تجاری که مسیرهای آنها قابل پیش بینی است؛ طمعه های آسانی برای زیردریایی ها هستند.»

کریس هامر، متخصص نظامی در سال 2013 گفت: « ساکت‌ترین زیردریایی‌ها در جهان آنهایی هستند که بر روی بستر شنی دریا قرار گرفته و بی‌حرکت می‌مانند. این همان کاری است که زیردریایی‌های غدیر در ایران انجام می‌دهند. از بنادر حرکت کرده به عمق دریا رفته و در بستر خلیج‌فارس روی شن موضع می‌گیرند و منتظر اهداف خود می‌مانند.»

مولفه دیگر از قابلیت های دریایی نامتقارن ایران، موشک بالستیک ضد کشتی خلیج فارس است. این موشک یک موشک بالستیک ضد کشتی با سوخت جامد تک مرحله‌ای و سرعت مافوق صوت با برد ۳۰۰ کیلومتر است که بر اساس موشک فاتح ۱۱۰ طراحی و ساخته شده‌است. این موشک با یک کلاهک انفجاری ۶۵۰ کیلوگرمی تجهیز شده که از ترکیبی از سیستم‌های هدایت شونده بهره می‌برد که از رهگیری آن جلوگیری می‌کند. ویژگی متمایز این موشک به سرعت مافوق آن بر می گردد و این موشک به صورت عمودی پرتاب و با سرعت مافوق صوت هدف را شناسایی کرده، روی آن قفل و به آن اصابت می‌کند.مجید باکویی، معاون وزیر دفاع ایران در همین رابطه تاکید کرد: «ما پس از اولین آزمایش موشک خلیج فارس شاهد عقب نشینی ناوگان دریایی آمریکا بودیم.»

بررسی ابعاد امنیتی-سیاسی

برای رسیدن به تحلیلی جامع در بررسی دلایل عدم رویارویی نظامی آمریکا در مقابل ایران؛در نظر گرفتن ابعاد امنیتی و سیاسی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.روند یک‌سال اخیر خصومت‌ورزی واشنگتن نشان‌دهنده تشدید تنش و فشار حداکثری است که در بازگشت تحریم‌ها و خروج از برجام بازتاب داشته ؛اما تحرکات نظامی ایالات متحده در چندماه اخیر گمانه‌زنی برای رویارویی را تقویت کرده است.در بررسی ابعاد سیاسی-امنیتی بخش زیادی مرتبط با دستیابی ایران به دانش هسته‌ای است اما این تلقی(احتمال نزاع)به دلایل زیر کمرنگ و فاقد مشروعیت و اجماع‌سازی برای آمریکا در داخل و خارج از این کشور خواهد بود.

1. سازمان ملی برآوردهای امنیتی (National Intelligence Estimate) ایالات متحده بر این باور است که ایران سلاح هسته ای نداشته و تصمیمی بر ساخت این سلاح ندارد و همچنین در آستانهٔ دستیابی به آن نیست. جامعهٔ بین الملل نیز این نظر را قبول دارد.

2. در دهه‌ی گذشته، آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای با بیش از 4 هزار ساعت بازرسی بارها اعلام کرده که هیچ نشانی از انحراف برنامه‌ی هسته‌ای ایران به سمت تولید سلاح وجود ندارد.

3. در میان کشورهای مسلمان، ایران پیشرو درخواست برای برچیدن سلاح های هسته ای است و از نظر مذهبی نیز خود را مقید به عدم استفاده از سلاح های کشتار جمعی کرده است. رهبر انقلاب اسلامی فتوایی صادر که بر طبق آن تولید، انبار و استفاده از انواع سلاح های کشتار جمعی حرام است.

4. حملهٔ ایالات متحده به ایران فرایند عدم گسترش سلاح های هسته ای را معکوس و ان پی تی را تضعیف می‌کند. از آنجا که ایالات متحده عضو ان پی تی و کشوری با چند هزار کلاهک هسته ای است، تهدید هسته ای علیه کشوری غیرهسته ای اعتبار ان پی تی را به شدت کاهش خواهد داد.

5. حملهٔ نظامی نه تأسیسات هسته ای ایران را به صورت کامل نابود می سازد و نه تأخیر قابل توجهی در برنامه هسته ای ایجاد می کند.

6. تردیدی نیست که در صورت وقوع هر گونه حمله، تمامی جناح های سیاسی ایران زیر یک پرچم برای دفاع از سرزمین، اصول، هویت و حقوق خود و برای مقابله با تهدیدهای امنیتی متحد خواهند شد.

7. جنگ افغانستان و عراق فشار زیادی را بر بودجه ایالات متحده وارد آورده و تلاش برای آغاز سومین جنگ در زمانی که آمریکا تلاش می کند خود را از خطر فروپاشی اقتصادی دور نگه دارد واقع بینانه نیست.

8. انتقال امن انرژی از تنگهٔ استراتژیک هرمز به خطر خواهد افتاد و ممکن است قیمت نفت به بشکه ای دویست تا سیصد دلار برسد.

نتیجه‌گیری

در بررسی انجام شده با در نظر گرفتن محورهای سیاسی،امنیتی و نظامی هزینه بالای تقابل نظامی با ایران برای آمریکا به وضوح قابل تشخیص است.به همین دلیل ترامپ رییس جمهور ایالات متحده در سخنرانی‌ها و توییت‌های متعدد از حمله نظامی سخن نمی‌گوید؛ چرا که به روشنی و با گزارش‌های مستند دریافتی از مراکز نظامی و اطلاعاتی کشورش خطر بالای چنین اقدامی را دریافته است.تقابل آمریکا علیه ایران هر چند در شرایط کنونی با گمانه‌زنی‌های نظامی نیز توام است اما به‌نظر می‌رسد در یک کلان روند بزرگ‌ترین هدف کاخ سفید فشار حداکثری برای توافقی جدید با ایران است.

✍حسین درجانی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا)

منبع: شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • علی
    0

    این ها که نوشتید خوب است اما کمی هم از توان مخرب و هوشمند نظامی آمریکا در کنار مطالبتون بنویسید

  • محمد
    0

    فقط یک کلام((مرگ بر آمریکا)) آمین....

    نظرات شما -
    • مینایی
      0

      با سلام به همه ما نباید به حرفها آمریکا اعتماد کنیم از تاریخ باید عبرت بگیریم و پشتیبان ولایت فقیه باشیم

    • شهزاد مینایی
      0

      با سلام به همه ما نباید به حرفها آمریکا اعتماد کنیم از تاریخ باید عبرت بگیریم و پشتیبان ولایت فقیه باشیم آمریکا اگر میتونست حمله کرده بود فقط از راه تحریم نامردانه با ایران مقابله میکنه این برای ما بهتر شد وقتی تو فشار باشیم روی پای خودمان می ایستیم همانند هشت سال دفاع مقدس

  • یه نفر
    0

    سلام چقد میتونین خارج از باغ و مفنگی باشید که این مقایسه رو انجام بدین حتی قدرتهایی مثل چین و روسیه از تقابل نظامی با آمریکا میترسن اونوقت ایران میخاد با سجیل امریکا رو بترکونه؟ جنستون چیه انصافا به ما هم بگین تنها نزنین

    نظرات شما -
    • علی
      0

      فعلا با جنس امریکایی که حتی جرات حمله به کره شمالی نداشت جور باش تا به ما برسد!!!

    • وحید ۷۷۷
      0

      مشکل ما اینه ایرانی رو ترسو میبینیم بزرگوار ایران یکی از قدرت های جنگی جهان شده

  • وحید ۷۷۷
    0

    امریکا اگر میتونست تو این چند سال حمله میکرد . مثل عراق مثل افغانستان ...... مطمینن تو باتلاق میفته کلا جنگی نمیشه

    نظرات شما -
    • پارسا
      0

      سری رو که درد نمیکنه رو دسمال نمیبندند که... آمریکا میدونه که ایرا نه از لحاظ نظامی بلکه از لحاظ اقتصادی و سیاسی در حال تحلیل و نابودیه... حیف و افسوس برای سید علی خامنه ای که رهبر همچین ملت و دولت شده.و افسوس برای اسلام و دین که اسمشو بر روی این کشور گذاشتن؛کشوری که هرکس به عرش میرسه میخوره و میبره و اونی هم که تو فرشه نگاه میکنه و گرسنه سر خودش و خانوادشو میزاره زمین و میخوابونه.

  • امین
    0

    از مهمترین امکانات بازدارنده ایران، اینکه اسراییل زیر تیغ حزب الله هست، خودشون میگن حزب الله بین ۸۰۰۰۰ تا صدهزار راکت و موشک دارد، اسرائیل ثابت کرده نمیتونه جلوی حزب الله مقاومت کند، اسرائیل از هرچیزی برای آمریکا مهمتر هست، تا موقعی که کوچکترین تهدیدی برای اسراییل وجود داشته باشه، جمله ای نخواهد کرد، در واقع هیچ وقت آمریکا مستقیم حمله نخواهد کرد بلکه با تجهیز عربستان، ایجاد ناتو ی عربی مارو به جون همدیگه خواهد انداخت، آمریکا به دنبال صدام سازی جدید هست، چون انبار های ما مقل زمان شاه پر شده اون وقت تو عربستان رو با موشک شخم بزن، چی به ما میرسه؟ قدرت بازدارندگی مهمترین چیز هست

    نظرات شما -
    • پارسا دهقانیان
      0

      داداش اسراییل یه طئمه هست که من و شما اونو باور کنیم. اسرائیل هیچ چیزی در مقابل ایران نیست ولی اگه آمریکا بخاد تغدیش کنه.. چرااا؛ چیزی هم میشه

  • رحیم
    0

    اگه آمریکا یه سوزن درست کنه آنقدر این گل به خود زنهای داخلی اونو بزرگش میکنن که چنین است وچنان اونوقت وقتی موشک حوت رو ایران با توانمندیهای بالا می‌سازه جوری که مقامات ارشد نظامی اسرائیلی به اذعان خودشون بلند میشن و میگن به احترام این تکنولوژی و قدرت دستیابی ایران به آن باید کلاه از سر برداریم نمیدونم چرا در نظر این فرومایگان کوچیک جلوه میکنه یا مرغ همسایه غازه یا از عوامل نفوذی یهودند که آگاهانه ویا ناآگاهانه دارند آب تو آسیاب دشمن می‌ریزند دریغ از یک جو معرفت یک جو غیرت یک جو تعصب تف بر این ذات کثیف شون آخه یه ذره شعور هم خوبه اگه آمریکا آنقدر که شما میگید قدرت داره چرا خواهان مذاکره است مگه در جنگ با عراق یا افغانستان مذاکره خواست اونموقع زورش رسید بدون مذاکره به اهدافش رسید حالا چرا هی دم از مذاکره با ایران میزنه چون می‌دونه که خسارت سنگینی بهش وارد میشه تنها کاری که میتونه بکنه عربده کشی برای ترسوهایی هست که مرتب سایه جنگ رو بالای سرشون حس میکنن تو را بخدا یه کم تعقل کنید. و بصیرت داشته باشید و گوش به فرمان رهبر هم اگر نیستید به خدا توکل کنید

    نظرات شما -
    • پارسا دهقانیان
      0

      داداشا شما که این همه میگین آمیکا هیچکاری نمیتونه بکنه؛درست و به خاطر همینه که جنگ نرم راه انداخته....اون هیچ ولی به اینم توجه داشته باشین که هر کشور به نفع خودش از این جنگ ها فکر میکنه نه مرام و معرفت که ما ایرانی ها برای لبنان و فلسطین خرج میکنیم. شاید هنگام جنگ این دوتا کشور حدودا از پا افتاده کمکمون کنن البته اگه تا اونوخ دوام بیارن ولی اگه روسیه و آذربایجان و... از آمریکا به خاطر منافعی کا براشون داره تبعیت کنن؛اونوخ میخان چیکار کنن؟ خیلیا میگن (ما تو زمان جنگ تحمیلی با چند کشور همزمان جنگیدیم) ولی داداش اون زمون اگه تایلند یا کشور های دیگه یه موشک به عراق میدادن میگفتن(ما با تایلندم میجنگیم و به همین ترتیب)ولی اگه این چند کشور باهم اساسی متحد بشن و روسیه هم بیاد جزو اونا دیگه کار ایران تمومه...داداش الان ایران چقدر تجهیزات جنگی و ناو جنگی و سلاح و راکت گذاشته تو خزر؟!! الان روسیه بیاد به دلایلی با آمریکا متحد بشه و کشور های شمالی ایران هم با اونا متحد بشن صد در صد به ایران از خزر حمله میکنن درحالی که منابع تسلیحاتی و نظامی تو اونجا کمه..۹۰درصد کسایی که از دانشگاه نظامی نیروی دریایی فارغ التحصیل میشن میرن خلیج فارس؛چون ایران خیالش به کشورای همسایه شمالی اعتماد داره. کلام آخر: به قول شاعر که "از اونایی نترس که های و هوی دارند؛از اونایی بترس که سر به تو دارند"

  • علی
    0

    جنگ در هر صورت برای هر دو طرف زیان باراست حال یکی کمتر ،یکی بیشتر ،ایران درحال حاضربیشتر نیاز به آرامش دارد،هرچند اگر جنگی به کشور تحمیل شود بدون شک اکثریت مردم ایران از خاک و ناموسشان با تمام وجود دفاع میکنن بدون در نظر گرفتن نظام حاکم ،چون حاکمان ماندنی نبوده و نیستن ،این ایران و ایرانی است که هزاران سال است که ماندگار است و پا برجا می ماند. ولی مردم ایران از حاکمان انتظار دارن نه تنها تا حد امکان از بروز فاجعه ی جنگ جلوگیری کنند بلکه نسبت به رفع فشارهای خرد کننده بر مردم تمام تلاششان را به کار گیرند ،هرچند امیدی به این حاکمان جهت رفع مشکلات روزافزون مردم نیست ،ولی با توجه به سخنان رهبر انقلاب جنگی رخ نخواهد داد ان شاءالله ،بقیه این حرفا هم به کار مردم نمیاید .فقط این را میدانم که بودجه ی نظامی سالیانه ی ایالات متحده پنجاه برابر ایران است،حال خود بخوانید حدیث مفصل از این موجمل.ملت ایران باید به خودشان متکی باشن و حسابی روی نیروهایی که در خارج از ایران هستن باز نکنن ،چون تجربه نشان داده وقتی فشار اقتصادی بر کشورشان وارد شد آنها مقاومت وتعصب ایرانی را ندارند و خیلی زود کمر خم میکنن و عقب میکشن ،حالا میخواهد حشد الشعبی عراق باشد خواه انصارالله یمن خواه حزب الله لبنان خواه حماس و جهاد اسلامی فلسطین .به امید جهانی سراسر از صلح و عدالت و احترام .

  • کلیوان
    0

    چرا همه اش حرف از جنگ میزنید چرا از صلح و صفا و دوستی حرف نمیزنین مگه تو جنگ حلوا تقسیم میکنن که از همین الان بر طبل جنگ میکوبید. اسلام دین صلح و دوستی و آرامش هست نه جنگ و خشونت و خونریزی. مگه آقازاده ها هم از کانادا برگشتن آماده جنگ‌ شدن.که دلتون به جنگ خوش کردین

  • پارسا دهقانیان
    0

    آقایان؛ من قدرت تسلیحاتی ایران رو واقعا پیشرفته و مجهز میدونم ولی اگه پیامی رو که برای آقا رحیم دادم بخونین میتونین از نظر منم مطلع بشین. آقا الان دلار پول جهانیه؛و پشتوانه ثروت آمریکا هم طلاست. شرکت های:گوگل؛ مایکروسافت؛ اپل ؛و بسیاری از شرکت های مهم جهان مال آمریکاست. پس به همین دلیله که یه دنیا پول داره؛وقتی که ایران از کشور لبنان موشک میخره و مهندسی معکوس میکنه چرا آخه آمریکا نتونه با اون همه مهندس های خوب این کارا رو بکنه ؛شما همتون میگین که (ایران میتونه موشک سجیل درست کنه و آمریکا نمیتونه) آمریکا گنبد آهنی داره(نه گنبد آهنینی که به اسراییل داد؛اسراییل فقط یه طئمه است)؛با گنبد آهنین یا هرچی که باشه بکی از موشک های به استلاح سجیل رو میزنه یا خنثی میکنه و مهندسی معکس میکنه و تماام. آقا آمریکا ۱۱ تا ناو هواپیما بر داره که میتونه هواپیماهای گروهf رو حمل کنه. شما فکر نکنین ارتش آمریکا رو قراره یه دیوونه ای مثل ترامپ هدایت کنه. ارتش آمریکا صد تا سردارایی مثل صردار سلیمانی ما داره؛شما چرا فکر میکنید که آمریکا نمیتونه بزنه؟؟!! شما با جمله احمقانه(آمریکا اگه میتونست تا الان حمله کرده بووود)خودتونو قانع میکنید ولی یکمم از روی منطق حرف بزنین. کلام آخر؛تولید نکردن کلاهک هسته ای مرگ محضه شما فکر کنید که یه نفر یه بمب دستی بزرگ داره و یه نفرم یه بسته سیگارت یا بهتره بگیم ترقه های بچه گانه...تو اون دوتا سیگارت بندازه اونیکی بمب دستی رو انداخته و تماااااام. امیدوارم با جواباتون من جوان رو که نمیدونه کدوم طرف بره؛قانع کنین

  • کاربر ناشناس
    0

    آمریکا غلطی نمی تواند بکند شک نکنید

  • محمد
    0

    خدا شکر پس به این نتیجه میرسیم که هیچ وقت جنگ نمیشه پس تو را خدا این حرفا ول کنید به داد مردم برسید اقایون دولت مردا خانواده شما که مشکل نداره اجاره خانه هر چه بالا بره بچه شما اثلا معنی اجاره را نمیدونه چون اگه خارج هم شایدخانه اجاره کردن جلوتر پولش از بانگ مرکزی پرداخت شده قیمتا سر به فلک بکشه شما ها که نمیفهمید باور ندارید که شاید کشوری مثل ایران گرسنه ای هم باشد ولی باور کنید نصف مردم مانند اتیوپی زندگی میکن از فساد و هرزه هم نپرس پس بیشتر به خارج پول حواله کن از مسابقه عقب نمون

  • رحیم
    0

    خدمت آقا پارسای عزیز عرض کنم که اولا خوشحالم که متنی رو که نوشتم رو خونده بودی و جواب داده بودی عرض کنم که قدرت نظامی که بواسطه تکنولوژی بالای آمریکا ازش یاد میشه مگه مهندسان و اندیشمندانشون همگی آمریکایی هستند مگر غیر از اینه که همگی از کشورهای مختلف اونجا جمعند و برای آمریکا کار می‌کنند از جمله خیلی از ایرانیها به هر تقدیر اگر یه مغز ایرانی و یا هر کشور دیگه ای در آمریکا بتونه مفید باشه یعنی این امکان داره که در کشور دیگه ای هم اندیشمندانی باشند پس صرف اینکه بخواهیم بپذیریم اگر آمریکا به این توانایی نرسد پس در هیچ کجای دیگر نمی‌رسند شاید جالب باشه این هم یادآوری کنم که الان امکاناتی که برای ورود به کنکور در تهران هست وکلاس و استادان زبردست به نظر شما چرا باید بهترین رتبه های تک رقمی مربوط به شهر های دیگر وحتی بعضا دور افتاده باشه تهران رو آمریکا فرض کن و شهر های دیگه و دورافتاده رو ایران و... از طرفی ترامپ یه تاجره و فکر اقتصادی بیشتر داره تا سیاسی براش مقرون به صرفه نیست که هزینه زیادی بخواهد در این جنگ بکند ثالثاً چرا فکر می‌کنید که یهود و اسرائیل یه طعمه است و سپر آهنین اونها که در جنگ سی و سه روزه به راحتی گشوده شد الکیه اتفاقا محض خاطر دوستان عرض کنم که اون امکانات و ثروت‌هایی که برای آمریکا برشمردید برای یهودیان خصوصا مقیم آمریکا هست کارتل های بزرگ نفتی سیاسی اقتصادی شبکه های اجتماعی و... همه زیر نظر یهود داره اداره میشه برخلاف عوام که فکر می‌کنند آمریکا یه کشور لائیک هستش برعکس اونا کاملا مذهبی و معتقد هستند و اساسا مسیحیان پروتستانی که در آمریکا طیف گسترده ای هم داره معتقدند که سگ در خونه یهود هم نیستند یعنی ایمان دارند که اگر آمریکا الان به جایی رسیده از صدقه سر یهود هستش و آنها به مبحث آخر الزمانی هم اعتقاد راسخ دارند که حضرت مسیح ظهور میکنه و بر اساس این اندیشه هست که الان دارند دولت یهود رو تشکیل می‌دهند در فلسطین که مقدمات ظهور منجی شون رو فراهم می‌کنند که با بر پا کردن جنگ آرماگدون سپاه خیر (یهود و اذنابش) بر سپاه شر(مسلمانان و اعراب) جهان از وجود ایرانی واعراب خالی بشه پس کمک آمریکا و طرفداری از یهود یه قضیه سیاسی نیست که مذهبیه پس نمیتونه یه طعمه برای آمریکا باشه از طرفی الان فراماسونرها که عمدتا یهودی هستند بر دنیا خصوصا آمریکا احاطه دارند که البته بهتر میدونید که ارباب فراماسونرها شیطان هست وقس علی هذا در موردی که فرمودید سردارانی داره که از سردار سلیمانی برترند بهتره که ارجاعتون بدم به تقابل نطامی بین داعش و سردا سلیمانی در عراق و سوریه که چه جوری با قدرت اقتصادی کمتری تونست اونا رو شکست بده که البته ناگفته نمونه که دست خدا بر سرشون هم بوده امیدوارم نخواهید بگید که اونا داعش بودند و ربطی به آمریکا نداشته که کاملا واضحهدر آخر هم ازهمه خوانندگان این متن بلند بالا تشکر و عذرخواهی میکنم در پایان باید بگم مکروا ومکرالله والله خیر الماکرین

    نظرات شما -
    • پارسا
      0

      ممنونم از اطلاعاتی که بهم دادیت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها