خبرفوری گزارش می‌دهد؛

تیراژ روزنامه‌ها هر روز کمتر از دیروز/ آیا دوران مرگ روزنامه‌ها فرا رسیده است؟

صبح امروز خبری درباره تیراژ روزنامه‌ها منتشر شد، خبری که نشان می‌دهد یا مردم روزنامه نمی‌خوانند یا روزنامه‌ها به تاریخ انقضایشان نزدیک شدند.

تیراژ روزنامه‌ها هر روز کمتر از دیروز/ آیا دوران مرگ روزنامه‌ها فرا رسیده است؟

به گزارش خبر فوری ، صبح امروز جدول تیراژ تازه روزنامه‌های رسمی کشور منتشر شد، طبق این جدول روزنامه ایران اکنون پرتیراژترین روزنامه ایران با انتشار روزانه حدود 40 هزار روزنامه است. بعد از این ایران اما روزنامه همشهری و جام جم و خبر ورزشی با تیراژ حدود 25 هزار روزنامه در رده‌های دوم ایستادند. این در حالیست که این روزها خبرهای متعددی درباره کمبود کاغذ در بازار به گوش می‌رسد و عده‌ای کمبود کاغذ را بهانه‌ای برای این تیراژ پایین می‌دانند.

هفته گذشته بود که سردبیران روزنامه‌های ایران و همشهری اعلام کردند که بدلیل گرانی و کمبود کاغذ باید حدود 8 صفحه از روزنامه‌شان کم کنند. اتفاقی که واکنش بسیاری از روزنامه نگاران و فعالان توییتر را به همراه داشت. کم شدن تیراژ اما این روزها ارتباط مستقیمی با کاغذ هم دارد. کاغذی که سال گذشته با ارز دولتی وارد می‌شد اکنون نایاب شده و اغلب مدیران مسئول از این کاستی، ابراز ناراحتی می‌کنند و احتمال کم کار شدن بسیاری از خبرنگاران روزنامه‌شان را می‌دهند.

این در حالی بود که از ابتدای امسال بسیاری از رسانه‌ها بدلیل همین گرانی‌ها سراغ گران کردن صفحات روزنامه‌های خود کردند و این افزایش نرخ برای عده‌ی زیادی غیر قابل باور بود.

در کنار همه این‌ها اما مخاطبان مطبوعات کاغذی کم شده است، اینقدر کم شده که شاید از هر رهگذر در خیابان تعداد زیادی حتی نام روزنامه‌ها را در خاطر نداشته باشد. فضای مجازی چنان در افکار عمومی رسوخ کرده است که کمتر کسی سراغ نسخه کاغذی آن هم با یک روز تاخیر می‌رود.

تنها حالتی که می‌تواند روزنامه را زنده نگه دارد، گزارش دسته اول و تحلیل است. یعنی آن دسته از مطالبی که کمتر در شبکه‌های اجتماعی یافت می‌شوند اما به نظر شما چه تعداد از رسانه‌های کاغذی ما امروزه اینگونه رفتار می‌کنند؟

مطبوعاتی‌ها اما این روزها رانت کاغذ می‌خواهند همان چیزی که بتواند تا حد زیادی از مشکلاتشان بکاهد اما سوال اینجاست که باوجود این تیراژ پایین و تعداد مخاطب کم چرا باید رانت کاغذ برای کالایی تخصیص داده شود که هیچ خواننده‌ای ندارد؟

نظر شما چیست؟ شما از آخرین بار که روزنامه خواندید چه مدت می‌گذرد؟

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها