مراقب عوارض کپسول های لاغری باشید/تجمع سموم در کبد و کلیه ها

یک متخصص تغذیه، نسبت به عوارض خطرناک مصرف کپسول های لاغری هشدار داد.

مراقب عوارض کپسول های لاغری باشید/تجمع سموم در کبد و کلیه ها

لادن گیاهی گفت: یکی از رایج‌ترین و شناخته شده ترین کپسول‌های لاغری در دنیا، «اورلیستات» است که بر خلاف تصور افراد که فکر می‌کنند چربی سوز است، این طور نیست. بلکه مانع اثر آنزیم لیپاز و جذب چربی می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که کپسول لاغری اورلیستات در هر وعده غذایی تا ۲۵ درصد جذب چربی را کاهش می‌دهد، افزود: اگر افرادی هستند که انرژی دریافتی خود را از طریق منابع غیر چربی به دست می‌آورند، مصرف این کپسول برای آنها اثربخشی ندارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا، تاکید کرد: مطالعات نشان داده است که اورلیستات، همراه رژیم غذایی و ورزش، می‌تواند در مدت یک سال، ۵ درصد بیشتر منجر به کاهش وزن شود. در عین حال کم عارضه ترین کپسول لاغری است، در صورتی که بیش از دوز مصرفی که سه عدد کپسول در سه وعده غذایی است، استفاده نشود.

این متخصص تغذیه، در عین حال به مطالعات NIH اشاره کرد و افزود: این مطالعات نشان می‌دهد، همان طور که این کپسول از طریق آنزیم لیپاز مانع جذب چربی می‌شود، آنزیم دیگری در ارگان‌های داخلی را مهار می‌کند که نقش مهمی در سم زدایی بدن دارد که می‌تواند به تجمع سموم در ارگان‌هایی مثل کبد، کلیه‌ها و دستگاه گوارش منجر شود.

گیاهی ادامه داد: بنده هرگز توصیه نمی‌کنم در شروع کار برای کاهش وزن، از این کپسول استفاده شود. زیرا، فردی که غذای چرب می‌خورد و بعد از آن اورلیستات مصرف می‌کند، عوارض گوارشی بیشتری به دنبال دارد که می‌تواند منجر به اسهال و نفخ شود.

وی افزود: استفاده از این کپسول در ابتدای شروع لاغری، منجر به دفع ویتامین‌های A ، D ، E ، K و بتاکاراتن شود. بنابراین، لازم است کسانی که اورلیستات می‌خورند، از مکمل‌های این نوع ویتامین‌ها نیز استفاده کنند. البته نحوه مصرف آن، دو ساعت بعد از خوردن کپسول اورلیستات است.

این متخصص تغذیه، گفت: توصیه ما به خانم‌ها در دوره شیردهی، این است که استفاده از کپسول اورلیستات برای آنها جایز نیست.

منبع: مهر

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها