قاره‌ای جدید در اقیانوس آرام کشف شد!

قاره‌ای جدید در اقیانوس آرام کشف شده است، اما حتما هیچ وقت نمی‌خواهید که تعطیلات را در آنجا سپری کنید.

قاره‌ای جدید در اقیانوس آرام کشف شد!

مردم سراسر جهان روزانه از پلاستیک استفاده می‌کنند، چون که تولید آن راحت و ارزان است. در اینجا حقایقی آماده کرده ایم تا محبوبیت این ماده را در سراسر جهان درک کنید.

هر ساله تقریبا ۱ تریلیون 1000000000000 (کیسه پلاستیکی دور انداخته می‌شود! به عبارت دیگر این عدد برابر با ۲ میلیون کیسه پلاستیکی در دقیقه است.

در سال ۲۰۱۶ مردم سراسر جهان نوشیدنی‌های خود را در ۴۸۰ میلیارد بطری پلاستیکی خورده اند. ده سال قبل از آن این عدد خیلی کمتر و در حدود ۳۰۰ میلیارد بوده است.

هر روز مردم در سراسر جهان حدود نیم میلیون نی پلاستیکی استفاده می‌کنند.

در مورد پوشش‌های پلاستیکی حبابدار، مقدار تولید شده در فقط یک سال برای پوشاندن زمین دور استوا کافی خواهد بود؛ و شما قادر به انجام اینکار نه یک بار بلکه ۱۰ بار خواهید بود!

سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد لیوان پلاستیکی استفاده و دور ریخته می‌شود. عاشقان قهوه ۱۶ میلیارد لیوان قهوه را سالانه دور می‌ریزند.

هنگامی که برای خرید به فروشگاه می‌روید این عدد را فراموش نکنید: 269000 ! این مقدار عددی به تن است و بیانگر میزان پلاستیکی است که قبلا وارد اقیانوس‌ها شده است.

خب ممکن است که با خود فکر کنید که میخواستید مطلبی درباره یک اقیانوس جدید بخوانید! پس چرا مطلب درباره زباله‌های پلاستیکی است؟! خب یک سوال معقول است. اما این سوال را نخواهید کرد اگر بدانید که این قاره جدید در واقع جزیره‌ای است که به طور کامل از زباله‌های پلاستیکی ایجاد شده است!

در واقع سه جزیره بزرگ زباله‌ای در جهان وجود دارد. یکی در مرکز اقیانوس آرام شمالی، دومی در اقیانوس هندو سومی در اقیانوس اطلس. در واقع اگر بخواهیم رو راست باشیم، این جزیره‌ها همان زباله‌های پلاستیکی است که دور انداخته می‌شوند که سهم عظیمی از آن وارد اقیانوس‌ها می‌شود و به خاطر باد‌ها و جریانات آبی این زباله‌ها تمایل دارند در مکان‌های بخصوصی جمع شوند.

بزرگترین جزیره زباله‌ای در افیانوس آرام شمالی قرار گرفته است. این جزیره برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ مشاهده شد. اما آن زمان نگرانی زیادی درباره آن وجود نداشت. با این حال ارزیابی‌های اخیر باعث تعجب محققان شده است. دانشمندان فهمیده اند که اندازه این جزیره در حال حاضر بیشتر از 1550000 کیلومتر مربع است! این عدد نشان دهنده این است که از سال ۱۹۸۰ تا کنون اندازه این جزیره بیش از ۶ برابر شده است.

برای درک این عدد کافی است آن را با مساحت برخی از کشور‌ها مقایسه کنیم: ۳ برابر کشور فرانسه، برابر با مساحت کشور مغولستان و مساحت کشور ایران تنها کمی از مساحت این جزیره بزرگتر است! از عظمت آن تعجب کردید نه؟!

مطابق با مجله "گزارش‌های علمی" بیشتر از ۱.۸ تریلیون قطعه پلاستیک در این منطقه جمع شده است.

محققان معتقد اند که هر سال بیشتر از ۸ میلیون تن وارد اقیانوس‌ها می‌شود و این عدد سرسام آور تنها ۳ درصد از زباله‌های جهان است. کشور‌های عمده پخش کننده این آلودگی کشور‌های آسیایی اند و کشور چین در بالای این لیست قرار می‌گیرد. صنعت در این کشور در اوج خود قرار دارد که نقش عمده‌ای در مشکلات محیط زیستی دارد.

برای آن‌هایی که معتقداند که زمین از ازدیاد جمعیت رنج می‌برد، خبر کشف یک قاره جدید می‌تواند خبری خوب و امیدبخش باشد، اما نه زمانی که این قاره از زباله تشکیل شده باشد.

چرا وجود پلاستیک در اقیانوس‌ها می‌تواند خطرناک باشد؟ در این جا به معرفی مشکلاتی می‌پردازیم که در اثر آلودگی پلاستیکی اقیانوس‌ها به وجود می‌آید.

تکه‌های پلاستیک در اثر نور خورشید و برخورد با زباله‌های دیگر به شدت ترد و شکننده می‌شوند و تکه‌های ریز پلاستیک به وجود می‌آید. خب چیزی که بعدش اتفاق می‌افتد این است که جانوران آبزی و پرندگان این ذرات ریز پلاستیک را می‌خورند. در بیشتر موارد این ذرات باعث مرگ آن‌ها می‌شود و یا در بدنشان گیر می‌کند.

علاوه بر این تعدادی از زباله‌های پلاستیکی مواد سمی آزاد می‌کنند. مجله بین المللی پاکیزگی اقیانوس‌ها در طول ۳۰ سال گذشته ۷۰۰ گونه از جانداران دریایی را معرفی کرده است که به وسیله این زباله‌ها کشته و یا صدمه دیده اند. این گونه‌ها از پلانکتون‌های ریز تا وال‌های غول پیکر را شامل می‌شود. در زیر به ارائه تعدادی آمار تاسف آور می‌پردازیم:

هر ساله ۱۰۰ هزار جاندار دریایی و یک میلیون پرنده به خاطر خوردن زباله‌های دریایی می‌میرند. تاسف آور این که تعدادی از این گون‌ها در معرض انقراض اند و دلیلش آلودگی پلاستیکی اقیانوس‌ها است.

هنگامی که یک ماهی پلاستیکی را می‌خورد بر روی تمام چرخه غذایی اثر گذار است. موجودات کوچک‌تر به مشکلات گوارشی وحشتناکی دچار می‌شوند که منجر به مرگ آن‌ها می‌شود. این مشکلات همچنین موجودات و پستانداران بزرگ‌تر را نیز درگیر می‌کند. همان طور که قبلا اشاره کردیم انواعی از پلاستیک‌ها سمی اند. بعلاوه پلاستیک این خاصیت را دارد تا چنین مواد سمی را مثل سرب جذب نماید. فکر می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد هنگامی که یک ماهی را که درونش پلاستیک وجود دارد را می‌خورید؟

در ادامه ببینید که همه چیز چقدر می‌تواند وحشتناک باشد! مردم ماهی‌ها را در آب‌های آلوده پرورش و یا ماهیگیران آن‌ها را از آب‌های آلوده می‌گیرند که به سبب می‌شود این مواد خطرناک پلاستیکی راهشان را به بدن انسان‌ها پیدا کنند. مواد سمی موجود در انواع پلاستیک‌ها می‌تواند منجر به ایجاد سرطان، نقص سیستم ایمنی بدن و مشکلات زیادی را برای جنین‌ها ایجاد می‌کند.

علاوه بر مشکلات انسانی‌ای زباله‌ها مشکلات زیادی را نیز برای جانوران ایجاد می‌کند. مطالعات نشان داده است که حدود ۴۴ درصد پرندگان و لاکپشت‌های دریایی در درون یا اطراف بدنشان اشیا پلاستیک دارند.

خب همانطور که دیدید، مشکل زباله‌های پلاستیکی موجود در اقیانوس‌ها واقعا جدی است. برخی ارزیابی برآورد کرده است که تا سال ۲۰۵۰ میزان حجم زباله‌های موجود در اقیانوس‌ها با میزان ماهی‌های موجود در این آب‌ها برابری می‌کند!

برای جلوگیری از تبدیل دریا‌ها و اقیانوس‌های زیبا، به محل انباشت زباله، مردم باید کاری انجام دهند. چندین راه برای حل این مشکل وجود دارد. در برخی موارد این پلاستیک‌ها می‌توانند استفاده‌های جدیدی داشته باشند. برای مثال "یومنوشیما" جزیره‌ای در خلیج توکیو از زباله‌ها ساخته شده است. این روز‌ها یک استادیوم، موزه و پارک در این جزیره مصنوعی ساخته شده است.

راه دیگر، کاهش آلودگی و یا توقف کامل آن است. این مورد با آموزش افراد و استفاده از پلاستیک‌هایی تجزیه شونده امکان پذیر است. این نوع پلاستیک در عرض ۱ تا ۵ سال تجزیه می‌شود.

یک راه حل دیگر که به تازگی کشف شده است، موجودی است که از این که اطرافش پر از زبال‌های پلاستیکی باشد لذت می‌برد! این موجود خارق العاده کرمی است که فقط ۴۰ دقیقه لازم است تا تکه بزرگی از پلاستیک را بخورد. این کرم به راحتی محصولات پلاستیکی را تجزیه می‌کند. دانشمندان هنوز از چگونگی انجام این پدیده اطلاعی ندارند، اما شاید این راهی است که مادر طبیعت استفاده می‌کند تا سلامتی خود را به دست آورد.

خب راه حل هرچه که باشد، زمان آن فرا رسیده است تا مردم سراسر جهان برای حفاظت زمین از دفن شدن زیر زباله‌های پلاستیکی، کاری انجام دهند

منبع: برترین ها

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها