دانستنی هایی درباره رسوم غذایی چینی در رستوران ها

هر کشوری دارای رسوم و آدابی خاص است که هنگام سفر به آن ها، دانستنشان باعث ارتباط بیشتر با مردمان بومی آن منطقه می شود.

دانستنی هایی درباره رسوم غذایی چینی در رستوران ها

در این میان کشورهای شرقی به خصوص شرق آسیا با داشتن تمدن هایی کهن، آداب و رسوم بیشتر و مردمانی پایبندتر به این رسوم دارد. رسم و رسوم غذایی و عادت های اهالی بومی یکی از آن مطالبی است که دانستنشان در سفر به نظر ضروری می رسد. یکی از این کشورها بدون تردید کشور چین است. به طور مثال در یک رستوران چینی هیچ گاه چوب های غذا خوری خود را به طور مستقیم داخل یک ظرف برنج قرار نمی دهند زیرا این کار در مجالس ترحیم کاربرد دارد. برای اینکه در یک رستوران چینی بتوانید یک میز لذت بخش سفارش دهید بهتر است در ادامه رسوم غذایی چینی در رستوران ها همراه ما باشید تا با راهنمایی های توماس اومالی، با فرهنگ غذا خوردن چینی ها آشنا شوید.

وظیفه سفارش غذا در یک رستوران چینی را به یک نفر بسپارید

رستوران های چینی دارای منویی هستند که ضخامت آن از یک کتابچه راهنما بیشتر است چرا که همه رستوران های چینی به داشتن منوی غذایی متنوع خود افتخار می کنند و به تنوع و تعداد آن می بالند. بنابر رسوم غذایی چینی در رستوران ها، سفارش غذا همواره به عهده کسی است که قرار است میز سفارش داده شده را حساب کند و از آنجایی که طبق رسوم غذایی چینی در رستوران ها، میز غذا در رستوران توسط یک نفر حساب می شود، آن ها یک منوی ضخیم سر میز غذای شما می آورند. بهتر است شما هم به یک نفر اطمینان کنید و بگذارید چندین نوع غذا سفارش دهد تا هم معطل نشوید، هم چند نوع مختلف خوراکی چینی را در آن رستوران مزه کنید. البته در مورد حساب کردن صورت حساب، قبل از ورود به رستوران تصمیم بگیرید.

برای داشتن یک میز کامل از غذا های چینی باید کمی عجله کنید

بسته به اینکه عادت دارید شام خود را چه ساعتی میل کنید باید میزان عجله کردن خود را تنظیم کنید چرا که طبق رسوم غذایی چینی معمولا حوالی ساعت شش عصر شام خود را میل می کنند. بنابراین رسم و رسوم نباید از بسته شدن رستوران های چینی در ساعت نه شگفت زده شوید. اگر در این کشور پهناور به در بسته رستوران ها خوردید، بهتر است خود را به یک رستوران بیست و چهار ساعته مک دونالد برسانید و قید مزه کردن یک وعده بومی در رستوران را بزنید.

با تعداد نفرات بیشتری به یک رستوران چینی بروید

رستوران های چینی طبق فرهنگ غذا خوردن چینی ها برای هر سفارش غذا، یک بشقاب از خوراکی مورد نظرتان را می آورند به همراه سوپ و برنج. پس اگر تعداد نفرات بیشتری باشید می توانید غذای کمتری سفارش دهید و از سوپ و برنج خود لذت ببرید. یادتان باشد در فرهنگ غذا خوردن چینی ها، چیزی به نام پیش غذا، دسر و غذای اصلی وجود ندارد و همه سفارش ما به یکباره سر میز حاضر می شود. اگر سر یک میز شش نفره نشسته اید می توانید با سفارش دو بشقاب سالاد بزرگ سرد، سه تا پنج بشقاب (بستته به میزان اشتهای خود) غذای اصلی و گرم را به همراه سوپ و برنج میل کنید و لذت ببرید.

ردیف و نوع ترتیب معرفی غذای ها را در یک رستوران های چینی بدانید

یکی از رسوم غذایی چینی، نحوه چیدمان غذاها در منو است. منوی رستوران های این کشور طبق سنت و رسوم آن منطقه، با غذاهای خانگی شروع می شود که شامل عالی ترین غذاهای آن ناحیه از کشور پهناور و کهن چین است. خوراکی های لذیذی چون آبگوشت تند سیب زمینی، کباب اردک، وعده کامل دریایی از این دست خورداکی های لذیذ بومی است.

در ادامه منو باید به دنبال خوردنی های گوشتی، سبزی های سرخ شده و سالادهای سرد باشید. مواد غذایی چون نان سوخاری، کوفته، انواع دسر، برنج و مدل های متنوع نودل را در آخر منو خواهید یافت. از آن جایی که عادات و رسوم غذایی در مناطق مختلف چین تفاوت دارد پس بنا به منطقه ای که در آن حضور دارید، منوی خاص آن منطقه را نیز در رستوران های آن ناحیه خواهید دید. در شهرهای شمالی این کشور و پکن می توانید کباب هاب لذیذ اردک و بره را در کنار نودل های پر سیر و نشاسته دار امتحان کنید.

در بخش مرکزی و سیچوان، با مزه کردن دانه های فلفل سیچوان دهان خود را بی حس خواهید کرد و اگر به خوراکی های تند علاقه دارید می توانید در این بخش از کشور، آبگوشت تند فلفلی را از منوی یک رستوران بومی انتخاب کنید. گوشت های بریان و دلمه های چینی نیز مخصوص منوی رستوران های جنوب و غرب این منطقه گسترده است. البته کسانی که در رستوران های چینی، وعده های غذاهای چینی را امتحان کرده اند بدون شک برای شما از مره ینان، خوراکی های طبخ شده در دیگ چه های خشک هونان و نودل های برنجی گوینگجو تعریف خواهند کرد.

اما اگر در میان تنوع و تعدد منوهای یک رستوران های چینی سرگیجه گرفته اید بهتر است، بروید سراغ غذاهایی که کم و بیش در تمام کشور زیبا و تاریخی چین سرو می شوند و معمولا باب طبع توریست ها طبخ می شوند. در این میان می توان به برنج همراه با تخم مرغ سرخ شده (jidan chaofan)، گوجه همراه با تخم مرغ سرخ شده (xihongshi chao jidan )، سالاد سرد سیر و خیار (pai huanggua) و مرغ تکه تکه شده همراه با بادام زمینی و فلفل خشک (gongbao jiding) اشاره کرد.

سفارش غذایی خود را بر اساس طب سنتی یین و یانگ سفارش دهید

طبق نظریه طب سنتی چینی ها، غذاها به دو دسته یین (سرد) و یانگ (گرم) تقسیم می شوند و بهتر است هنگام میل یک وعده غذایی در یک رستوران چینی، در میز غذای خود بین یین و یانگ تعادل ایجاد کنید. اگر می خواهید بر اساس این رسوم و آیین سنتی چینی ها، یک میز غذا سفارش دهید باید توجه داشته باشید که به طور مثال خیار یک غذای یین (سرد) و فلفل ها یانگ (گرم) هستند.

پس هنگام سفارش غذا در یک رستوران چینی باید علاوه بر توجه به مغذی و خوش طعم بودن غذا، به سرد و گرم بودن آن نیز توجه کنید. اما اگر خواستید به این رسوم طب سنتی چینی پایبند باشید بهتر است بدانید که اگر یک خرچنگ دریایی سفارش داده اید، روی میز خود یک غذای یانگ دارید. برای حفظ تعادل باید خرچنگ کرب سفارش دهید که یین است. در نهایت شاید در این مواقع به این نتیجه برسید که از خیر این رسوم چینی بگذرید و یک پرس کباب از بره ای که وسط رستوران به سیخ کشیده شده، سفارش دهید با یک لیوان نوشینی گاز دار باب طبع و بی خیال یین و یانگ شوید.

با صدای بلند پیشخدمت را صدا کنید

بعد از مطالعه کتابچه منوی غذایی در یک رستوران چینی، و تصمیم گیری بابت غذاهایی که قرار است سفارش دهید با صدای بلند پیشخدمت را صدا کنید. در رسوم به جا مانده میان رستوران های چینی، این یک عمل بی ادبانه نیست و شما با کمی دقت متوجه می شوید که این اتفاقی است که سر همه میزهای غذا می افتد. پس با خیال راحت بگویید: «Fuwu yuan» و اگر در جنوب چین به سر می برید باید بگویید: «xiaojie»

از بشقاب های وسط میز چشم بر ندارید

طبق عادت و رسم و رسوم رستوران های چینی، برنج به صورت جداگانه سر می شود و باقی سفارش شما در وسط میز چیده می شود. پس اگر خانوادگی به یک رستوران چینی رفته اید از همه غذا های وسط میز مزه کنید. در رستوران های چینی رسم و رسوم به این شکل است که یک دست چوب غذاخوری برای شما و یک دست هم برای کشیدن از غذاهای وسط میز قرار داده می شود. پس با چوب های غذاخوری وسط میز توی بشقاب خود غذا بریزید.

اگر یکی از غذاهای وسط میز شور بود آن را با برنج خود مخلوط کنید. در ضمن روی میزهای رستوران های چینی روغن تند و سرکه سیاه قرار دارد. اضافه کردن آن ها به نودل به شدت توصیه می شود. البته از سرکه سیاه و روغن تند برای سرو کوفته های سرخ شده و یا بخار پز هم استفاده می شود.از بشقاب های وسط میز چشم بر ندارید.

سخن آخر
آداب و رسم و رسوم غذایی در رستوران های چینی، از آن مطالبی است که قبل از رفتن به یک رستوران چینی بهتر است بدانید تا یک میز غذای لذت بخش را میل کنید. بخشی از آداب و رسوم ذکر شده در مطالب بالا فقط در رستوران های چینی جاری است و بخشی از فرهنگ خاصه اهالی چین محسوب نمی شود. برای داشتن یک سفارش رنگین و خوش طعم، بهتر است این رسوم را به خاطر بسپارید.

منبع: همگردی

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها