شرط ایران برای ماندن در برجام

برخی منابع مطلع اروپایی مدعی شده‌اند که مقامات ایران در دیدارهای اخیر خود با مقامات غربی صادرات ۱/۵میلیون بشکه نفت در روز را به عنوان شرطی برای ماندن در توافق هسته‌ای مطرح کرده است.

شرط ایران برای ماندن در برجام

مقامات مطلع از مذاکرات اخیر ایران و اتحادیه اروپا گفته‌اند که ایران به عنوان شرطی برای ماندن در توافق هسته‌ای، می‌خواهد نفت خود را حداقل به میزان ۱.۵‬ میلیون بشکه در روز صادر کند و این سه برابر میزان مورد انتظار تحت تحریم‌های آمریکا برای صادرات نفت ایران در ماه مه است.

به گفته چهار منبع دیپلماتیک مطلع، این رقم در دیدارهای اخیر میان مقامات ایران با مقامات غربی از جمله محمدجواد ظریف مطرح شده، اما صورت مکتوب نداشته است.

یک مقام اتحادیه اروپا اظهار کرده است که ایرانی‌ها دقیق بیان نکرده‌اند اما می‌خواستند مطمئن شوند که تولیدات [نفتی] به دوره پیش از تحریم‌ها باز می‌گردد.

منابع مطلع دیگری نیز گفته‌اند که به نظر می‌رسید درخواست ایران در بازه۱.۵ میلیون تا ۲ میلیون بشکه نفت در روز قرار داشته باشد.

همچنین یک منبع مطلع به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشستی در نیویورک اظهار کرد که "ظریف به طور مشخص گفت که آن‌ها می‌خواهند تا ۲ میلیون بشکه (در روز) صادر کنند که این همان میزانی است که ایران پیش از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای صادر می‌کرد. اما من فکر نمی‌کنم که این درخواستی جدی باشد. این ممکن نیست و ایران هم آن را می‌داند".

ظریف همچنین در سفر اخیر خود به نیویورک در ماه آوریل اظهار کرده است که ایران تنها می‌تواند ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز صادر کند.

آمریکا پیش از این اعلام کرد که معافیت‌های هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران را دیگر تمدید نخواهد کرد. این معافیت‌ها در ماه مه به انقضا رسیدند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها