عکس یادگاری با رهبران ایران پیروزی بزرگی برای ترامپ محسوب می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: در آلبوم ترامپ عکس یادگاری با رهبران ایران خالی است، اگر ترامپ بتواند این عکس یادگاری را با رهبران ایران بیندازد، پیروزی بزرگی برای او محسوب خواهد شد.

عکس یادگاری با رهبران ایران پیروزی بزرگی برای ترامپ محسوب می‌شود

به گزارش مشهد فوری ،علی‌اصغر داوودی، با بیان اینکه تقابل میان آمریکا و ایران مساله تازه‌ای نیست، اظهار کرد: در طول 40 سال گذشته که انقلاب اسلامی پیروز شد، ما همواره با آمریکا در تقابل بودیم. در دوره‌هایی به سمت مذاکره و بهبود روابط حرکت کردیم، اما شیب کلی روابط رو به وخامت بوده است.

وی با بیان اینکه منافع ملی آمریکا در قالبی بود که دولت اوباما و تیم جان کری برجام را امضا کردند، عنوان کرد: بر مبنای آن آمریکا اطمینان حاصل نمود که ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نمی‌‎رود و به نوعی برنامه‌های هسته‌ای ایران را محدود کردند، البته یک سری امتیازات اقتصاد ی نیز به ایران می‌دادند تا ایران را به مسیر همکاری‌های بین المللی سوق دهند. قصد بعدی آن‌ها این بود که بتوانند با این توافق، پله و گام بعدی را در زمینه مسائل موشکی و ... بردارند، اما ترامپ و تیم او روی کار آمدند، تیمی که گرچه منافع ملی را دنبال می‌کردند و می‌کنند، اما میان این دو تفاوت وجود دارد.

این استاد دانشگاه افزود: شخصیت ترامپ و تیمی که او به دور خود جمع کرده، از یک طرف افرادی غیرعادی هستند و بیشتر به این تمایل دارند که با قلدری و زور می‌توانند امتیازات بیشتری نه تنها از ایران بلکه از تمام متحدین خود بگیرند، این در مورد عربستان سعودی، متحدان اروپا و چین نیز صدق می‌کند، منتها زورشان چندان به آمریکا نمی‌رسد و در مقابل او کوتاه می‌آیند، مانند عربستان که امتیازات عمده‌ای را می‌دهند، اما کشوری همچون ایران پیدا می‌شود که در مقابل این زورگویی و قلدری مقاومت می‌کند.

داوودی ادامه داد: از طرف دیگر افرادی هستند که تمایل دارند از این روحیات قلدرمآبانه آمریکا برای لطمه و صدمه به ایران استفاده کنند، در راس آن‌ها اسرائیل بوده که آرزویش این است بتواند ایران را به شکلی تضعیف کند و کشورهایی چون عربستان، امارات و دیگر کشورهای شیوخ منطقه نیز آرزوی دیرینشان این بوده که بعد از شکست و ناامنی‌های مختلفی که در سوریه، عراق و کشورهای مختلف داشتند، در مقابل ایران بایستدند و چه بهتر که با کمک ترامپ و تیمش بتوانند ضرب شستی به ایران نشان دهند یا به شکلی آن آمال شوم خود را که بحث شکست ایران در منطقه است، رقم بزنند.

بعید است آمریکا وارد جنگ با ایران شود

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با اشاره به اینکه با توجه به شخصیت ترامپ که یک شخصیت بازرگان مسلک بوده، بعید است با ایران وارد جنگ شود، تصریح کرد: هرچند که بولتون، پمپئو و دیگران تمایل دارند که آمریکا را به سمت جنگی در منطقه سوق دهند، اما کلیت نظام آمریکا تمایلی به جنگ با ایران ندارد. هدف اصلی آن‌ها اعمال فشار حداکثری به ایران برای گرفتن امتیازات بیشتر است.

وی بیان کرد: ترامپ می‌خواهد از پرونده ایران مانند پرونده کره شمالی رزومه‌ای برای پیروزی خود در انتخابات بعدی ایالات متحده آمریکا بسازد، به این معنا که بتواند نیرو و جبهه سرسختی که ایران آن را رهبری می‌کند، به زانو در بیاورد و به دنیا و افکار عمومی آمریکا نشان دهد که او توانسته فراتر از آنچه اوباما از ایران امتیاز گرفته، امتیاز بگیرد.

ترامپ در آرزوی مذاکره با ایران است

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اساسا ترامپ در آرزوی مذاکره با ایران است و روی اینکه ایرانی‌ها روزی با او مذاکره کرده و به او زنگ می‌زنند، تاکید می‌کند، این نشان می‌دهد که ترامپ به دنبال چیست. برنامه ترامپ این است که بتواند برنامه هسته‌ای ایران را از آنچه در برجام است، بیشتر به عقب برگرداند.

داوودی اضافه کرد: ترامپ می‎خواهد ایران را از پیگیری برنامه هسته‌ای در هر شکل آن چه مسالمت‌آمیز و چه غیر مسالمت‌آمیز به طور کلی منع کند، به نوعی به ایران فشار آورد که برنامه موشکی خود را متوقف کرده و از کشورهای سوریه، یمن، عراق و کشورهای دیگر عقب‌نشینی کند. ترامپ به دنبال این مورد است و تمام فشارهایی که در این مدت وارد کرده و چنگ و دندان‌هایی که نشان داده، معطوف به این بوده که بتواند ایران را به شکلی به زانو در آورد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه در ایران نیز ما دو طیف مختلف داریم، یک مورد طیفی است که من به آن‌ها هسته سخت قدرت می‌گویم، عنوان کرد: آن‌ها مانند افراطیون آمریکا تمایل دارند که به شکلی ایران را به آستانه یک کشمکش سوق دهند و بتوانند از فضا و التهاب سیاسی در داخل ایران به نفع اهداف سیاسی خود بهره‌برداری کنند، البته عده‌ای نیز هستند که این خطر را به نوعی جدی گرفتند و معتقد هستند که ایران ممکن است در معرض برخورد حساب نشده‌ای قرار بگیرد که پیامدها و عواقب آن برای ایران می‌تواند بسیار خطرناک و وخیم باشد.

ایران در گذشته فرصت‌های خوبی را در مناسبات خود با آمریکا از دست داد

وی افزود: کلیت نظام در ایران هیچ تمایلی به سر شاخ شدن با آمریکا ندارد. دولت ایران فرصت‌های خوبی را در گذشته داشت که می‌‎توانست از آن‌ها در مناسبات خود با آمریکا استفاده کند، اما آن‌ها را سوزاندیم و اکنون با کوهی در آمریکا طرف هستیم که به هیچ چیز جز تمکین و سر فرود آوردن ایران راضی نیستند. ما در این 40 سال نشان دادیم که بیدی نیستیم که از این بادها بلرزیم، بنابراین اوضاع بسیار پیچیده و سخت می‌شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: آنچه از دید ما مهم بوده این است که بتوانیم به گونه‌ای در یکی دو سال باقی مانده از دوره ترامپ مقاومت کنیم، در این صورت کار بزرگی را در تاریخ انجام دادیم، به این دلیل که در طول تاریخ سابقه نداشته کشوری چون آمریکا که قدرت اول جهانی است، فشار زیادی را به یک کشور و ملت وارد کند و ملتی بتواند در مقابل این فشارها جان سالم به در ببرد و سرافراز بایستد.

داوودی ادامه داد: این شکست به مراتب سختی برای کشوری چون آمریکا خواهد بود و شاید پیامدهای این شکست از پیامدهای شکست آمریکا در ویتنام و کشورهای دیگر نیز بسیار بیشتر باشد، زیرا می‌تواند درس مقاومتی برای کره شمالی، ونزوئلا و بسیاری از کشورهای دیگری باشد که دل پُری از آمریکا دارند، اما می‌ترسند و نگران این هستند که آمریکا به منافع آن‌ها لطمه بزند، بنابراین آمریکا بعد از این دیگر نمی‌تواند از یک‌جانبه‌گرایی صحبت کند و بتواند منافع ملی خود را فراسوی مرزهای کشورش تسری داده و اعمال کند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: حاکمیت جمهوری اسلامی به دنبال این است که به شکلی مقاومت کند، هرچند ممکن است به لحاظ اقتصادی و سیاسی هزینه‌های سنگینی برایش داشته باشد، اما مصمم است که بایستد. جمهوری اسلامی همان‌طور که در بیانات مقام معظم رهبری نیز انعکاس پیدا کرد، مصر است که جنگ اتفاق نخواهد افتاد، تا جایی که به ایران مربوط است، هیچ گاه تمایلی به جنگ ندارد و برداشت ایران از آمریکا نیز این است که آن‌ها در شرایطی نیستند که جنگی را تحمیل کنند.

وی اضافه کرد: فشارها تنها برای چنگ و دندان نشان دادن صورت گرفته و شاید در خصوص اینکه جنگی اتفاق بیافتد، چندان جدی نباشد. باید در این یکی دو سال این وضعیت را تحمل کنیم. در شرایط کنونی به لحاظ منافع ملی مذاکره کردن به نفع ایران نیست، زیرا مذاکره کردن به نفع آمریکا بوده و این چیزی است که آمریکا می‌خواهد. جدای از اینکه نتایج مذاکرات به نفع آمریکا باشد یا نه، ایران امتیازی بدهد یا نه، نفس رفتن ایران پای میز مذاکره در این شرایط به مثابه تسلیم شدن ایران است و بهره‌برداری سیاسی که ایران می‌خواهد از آن داشته باشد، خواهد داشت.

آمریکا و ترامپ به صورت جد به دنبال تماس با ایران است

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آمریکا و شخص ترامپ به صورت جد به دنبال تماس با ایران است، تصریح کرد: در آلبوم ترامپ عکس یادگاری با رهبران ایران خالی است. آن‌ها توانستند با رهبران کره شمالی که سرسخت بودند، عکس یادگاری بگیرند. آمریکا با بسیاری از کشورهای دیگر که به شکلی با او سر تعارض داشتند، کنار آمده و در حال حاضر تنها کشوری که در دنیا زیر بلیط آمریکا نمی‌رود، ایران است. اگر ترامپ بتواند این عکس یادگاری را با رهبران ایران بیندازد، پیروزی بزرگی برای او محسوب خواهد شد.

داوودی در خصوص احتمال تغییر کابینه آمریکا به دلیل اشتیاق او برای تماس با ایران، گفت: من این امر را در کوتاه‌مدت محتمل نمی‌دانم، مگر اینکه فشارهایی از ناحیه کنگره آمریکا به ترامپ وارد شود، کما اینکه اکنون تعدادی از سناتورها به راه افتادند و کمپینی را علیه سیاست‌های جنگ‌طلبانه دولت ترامپ به راه انداختند، اگر این فشارها زیاد شود، شاید ترامپ محبور به یک‌سری تعدیلات شود، اما در شرایط کنونی بعید می‌دانم که ترامپ بخواهد دست به تغییر در ترکیب کابینه خود بزند، مگر اینکه منافعش برای پیروزی در انتخابات بعدی ایجاب کند که چنین کاری را انجام دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در خصوص میانجی‌گری برخی کشورها بین ایران و آمریکا، تصریح کرد: کشورهای زیادی هستند که می‌توانند این کار را انجام دهند، اما با توجه به پیشینه موضوع، عمان کشوری است که در گذشته نیز بین ایران و آمریکا میانجی بوده و چندین دور مذاکره بین ایران و آمریکایی‌ها در این کشور صورت گرفته است. سلطان قابوس و کشور عمان پتانسیل خوبی داشته، رابطه بسیار نزدیکی با ایران دارند و رابطه آن‌ها با آمریکا نیز خوب است. طبیعتا این کشور بهتر می‌تواند این نقش را ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای دیگری مانند عراق، ژاپن و سایر کشورها نیز می‌توانند در این قضیه دخیل باشند. مهم نیست کدام کشور باشد، مهم این است که دو کشور بخواهند و چنین اراده‌ای داشته باشند که با هم مذاکره و گفت‌وگو کنند. این مذاکرات و گفت‌وگو در سطوح پایین جریان دارد و در سطوح پایین‌تر بین مقامات ایران و آمریکا در عراق و عمان بده بستان‌ها و گفت‌وگوهایی در جریان است، اما آنچه ترامپ می‌خواهد این است که این گفت‌وگوها در سطح بسیار عالی باشد تا بتواند آن را به عنوان برگ برنده اعلام کند.

منبع: ایسنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها