آدرس غلط هفت سر اژد‌ها در رسانه ملی

مطرح شدن آدرس غلط گاه با تحرک مفسدان صورت می‌گیرد و گاه نیز ناشی از جهالت سخنوران است که درک درستی از مقوله فساد ندارند و با اظهارنظر‌های جاهلانه خود ذهن متولیان امر را دچار انحراف می‌کنند.

آدرس غلط هفت سر اژد‌ها در رسانه ملی

شرایطی را تصور کنید که در یک جامعه مبحث مبارزه با فساد با همت رسانه‌ها و نهاد‌های مردمی به یک خواسته عمومی تبدیل شده، و مسؤولان تحت فشار افکار عمومی سرسختانه اجرای برنامه فسادستیزی را آغاز کرده‌اند. در چنین شرایطی سردمداران شبکه فساد تلاش خواهندکرد با دادن آدرس غلط ذهن مسؤولان و فعالان میدان فسادستیزی را منحرف کرده، و برای خود حاشیه امن ایجاد کنند.

درواقع مطرح شدن آدرس غلط گاه با تحرک مفسدان صورت می‌گیرد و گاه نیز ناشی از جهالت سخنوران است که درک درستی از مقوله فساد ندارند و با اظهارنظر‌های جاهلانه خود ذهن متولیان امر را دچار انحراف می‌کنند.

به‌ویژه در جامعه ما که بسیاری از مسؤولان علاقه چندانی به مراجعه به اهل فن و استفاده از ذخیره دانایی و توان کارشناسی کشور ندارند، خطر آدرس غلط بسیار جدی شده، و می‌تواند تلاش‌های صادقانه مسؤولان و نهاد‌های مردمی فعال در میدان فسادستیزی را بی‌نتیجه یا کم‌دستآورد سازد، زیرا آنان را به‌اصطلاح دنبال نخودسیاه روانه می‌سازد.

سریال تلویزیونی «هفت سر اژدها» که چندی است از شبکه ۳ تلویزیون پخش می‌شود، یکی از مصداق‌های بارز تلاش برای دادن آدرس غلط است. سازندگان این سریال که از امکانات عظیم بودجه‌ای رسانه ملی بهره‌مند هستند، با توجه به سلیقه سیاسی حاکم بر مدیریت این رسانه، تلاش می‌کنند از فرصت ساختن این سریال برای دفاع از آن جریان سیاسی که اتفاقاً پایگاه اجتماعی بسیار ضعیفی دارد، و جا انداختن تفکرات آن استفاده کند. تأمل در نکات و موارد زیر به‌خوبی از تلاش سازندگان سریال در مسیر دادن آدرس غلط پرده برمی‌دارد:

۱ – سال‌هاست اقتصاد ما فشار تحریم‌های ظالمانه را تحمل می‌کند. به‌ویژه بعد از مطرح شدن پرونده هسته‌ای ایران در اوایل دهه ۸۰ امریکا به تشدید تحریم‌ها روی آورد که ابتدا صنایع نفت کشور را هدف گرفته‌بود. بعد‌ها به‌ویژه همزمان را ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد دامنه تحریم به فروش نفت و سپس تحریم بانکی گسترش یافت.

درواقع به بیان کوتاه می‌توان جریان تحریم و تشدید آن را ناشی از بدخواهی دشمنان خارجی از یک‌سو و بی‌تدبیری برخی مسؤولان از سوی دیگر دانست. زیرا آنان با اقدامات نسنجیده خود به موفقیت دولت امریکا در همراه ساختن سایر کشور‌ها و تنگ‌تر ساختن حلقه تحریم کمک می‌کردند.

ریچارد نفیو که به چهره پشت پرده طراحی برنامه تحریم علیه ایران معروف است، در کتاب خود «هنر تحریم‌ها» چگونگی طراحی مجموعه تحریم‌های هدفمند را برعلیه کشور‌های خاص تشریح می‌کند.

بااین‌حال جریانی همواره تلاش کرده تا با جعل واقعیت‌ها مسؤولیت تشدید تحریم را از دوش خود بردارد و در این راه حتی از طرح اتهام‌های دروغین و بسیار عجیب به رقبای سیاسی خود نیز ابا نداشته‌است. سخنوران این جریان بار‌ها به دروغ چهره‌های سرشناس جریان اصلاح‌طلب را متهم کردند که از امریکایی‌ها خواسته‌اند تحریم‌ها را تشدید کند! گویی امریکایی‌ها نمی‌دانند که تحریم می‌تواند اقتصاد ملی ما را دچار دشواری‌های جدّی بکند و باید کسانی به آن‌ها رهنمود بدهند.

در سریال مورداشاره، قهرمان داستان که سرحلقه شبکه فساد است و البته با جریان تندرو اختلاف سلیقه جدّی دارد، به نوچه‌هایش می‌گوید بروید از غربی‌ها بخواهید تحریم‌ها را تشدید کنند و به‌ویژه باید استفاده ایران از خدمات سوئیفت غیرممکن شود. آن‌ها این واقعیت مسلم را که اتفاقاً همفکران خودشان با ممانعت از پیوستن ایران به FATF، به شکل‌گیری تحریم بانکی کمک کرده‌اند، نادیده گرفته و آدرس غلطی را به مخاطبان خود می‌دهند.

۲ – در طول چند ده‌سال گذشته با جریان مداوم کاهش ارزش پول ملی و در مقابل آن افزایش نرخ ارز روبه‌رو بوده‌ایم. افزایش حجم نقدینگی که ناشی از سیاست‌های نادرست دولت‌ها بوده، یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش ارزش پول ملی است.

علاوه‌براین‌ها افراط در استفاده از انواع معافیت‌های مالیاتی برای نهاد‌های ریز و درشت، شرایطی را برای دولت ایجاد کرده که ناگزیر از تحمیل کسری بودجه تورم‌زا به اقتصاد ملی است. علاوه‌براین تحریم‌های تحمیلی نیز بر شدت و سرعت جریان کاهش ارزش پول ملی افزوده‌است.

بااین‌حال سازندگان سریال ظاهراً طبق دستور مسؤولان ذیربط تلاش دارند برای افزایش نرخ ارز مقصر دیگری معرفی کنند و در این حوزه هم آدرس غلط به مخاطبانشان بدهند. همان‌گونه که محمدرضا رحیمی معاون رئیس‌جمهور در دولت دهم یک دلال خرده‌پا معروف به جمشید بسم‌الله را مقصر اصلی افزایش نرخ ارز معرفی کرد!

روایت سریال از جریان افزایش نرخ ارز این است که یکی از نوچه‌های قهرمان سریال که در بازار ارز فعالیت دارد طبق دستور او تلاش می‌کند قیمت ارز را به طور مصنوعی بالا ببرد، و ظاهراً این افزایش اصلاً ربطی به سیاست‌های تندروانه و بی‌اعتنایی به ضرورت تعامل مثبت با جهان ندارد.

۳ – در چند دهه گذشته شرایطی بر اقتصاد ملی حاکم بوده که برخی افراد متنفذ توانستند با راه‌انداختن کسب‌وکار‌های خانوادگی ثروت‌هایی افسانه‌ای کسب کنند. به‌عنوان نمونه تشدید تحریم‌های نفتی موجب شد جریان فروش نفت با دشواری روبه‌رو شود. در همان زمان برخی افراد قدرتمند با کمک لابی پرزور خود امتیاز فروش محموله‌های نفتی را برای گل‌پسر‌های خود ثبت کردند.

بدین‌ترتیب اینک شاهد نسلی از مولتی‌میلیاردر‌های تازه به دوران رسیده هستیم که معمولاً فرزند یا داماد فلان مقام متنفذ هستند و تجارت خود را چندسال پیش با کمترین امکانات مالی شروع کرده و اینک جزو بزرگترین ثروتمندان کشور هستند. برای سنجش صحت و سقم چنین ادعایی فقط کافی است آدرس محل زندگی برخی ار مقامات را در طول چهل سال گذشته بررسی کنید تا دریابید مثلاً فلان فرد که در اوایل دهه ۷۰ در فلان محله فقیرنشین تهران مستأجر بود، اینک مالک چندین واحد آپارتمان گرانقیمت در مرغوب‌ترین محلات شهر است.

ازاین‌رو اگر روزی سریالی تلویزیونی در مورد فساد ساخته‌شود و اصرار بر واقع‌نمایی و نه لاپوشانی واقعیت‌ها داشته‌باشد، باید به زندگی دلاورانی بپردازد که آقازاده‌هایشان را با جیب خالی وارد میدان فعالیت اقتصادی کردند تا اینک جیبشان فربه‌تر از خزانه کشور شود! یا آنان که توانستند گل‌پسرهایشان را با کمترین اندوخته دانش و تجربه در سمت‌های پربازده (؟!) از نوع عضویت در هیأت‌مدیره بنگاه‌های بزرگ اقتصادی بنشانند.

سازندگان سریال اژد‌های هفت نمی‌خواهند یا اجازه ندارند به این نوع از فساد بپردازند. در روایت آن‌ها سرحلقه شبکه فساد به قول خودش از بچگی در پول غلت می‌زده، و نوچه‌هایش افرادی در سطح دلال جمع‌آوری‌کننده ضایعات و نون‌خشکی بوده‌اند که در سایه زدوبند‌ها به ثروت و مکنت رسیده‌اند و هیچکدامشان از وابستگان قدرتمندان نیستند!

اما جنبه فانتزی سریال این است که رئیس شبکه فساد باشگاهی با مأموریت جذب فرزندان مقامات و آلوده کردن آن‌ها راه انداخته و با هدف تسلیم کردن برخی مقامات یا استفاده از نفوذ فرزندان در والدین، آنان را صید می‌کند. درواقع در فضایی که سازندگان سریال ترسیم می‌کنند، هیچ‌یک از مقامات متنفذ فرزند خود را در موقعیت‌های پرسود نمی‌چپاند و برای آن‌ها فرصت میلیاردر شدن با جیب خالی ایجاد نمی‌کند. بلکه این شبکه فساد است که این اطفال معصوم را از راه به‌در می‌کند!

به‌طوری‌که ملاحظه می‌شود، چنین روایتی از مناسبات حاکم در جامعه را می‌توان مصداق دیگری از تلاش برای دادن آدرس غلط دانست.

۴ – امروزه رسانه‌ها و نهاد‌های مردمی فسادستیز بخش اعظم بار مبارزه با فساد را در بسیاری از کشور‌ها بر دوش می‌کشند، و درواقع بدون همراهی آنان برنامه‌های دولت‌ها برای مبارزه با فساد پیشرفت رضایت‌بخشی ندارد. ازاین‌رو اهل فن همواره دولتمردان را به حمایت از این نهاد‌ها توصیه می‌کنند. فعالان میدان فسادستیزی گاه حتی با به خطر انداختن جان خود مشعل مبارزه با فساد را روشن نگاه می‌دارند.

سازمان‌های جهانی حامی جریان‌های فسادستیزی همواره از روزنامه‌نگارانی، چون خدیجه اسماعیلوا از جمهوری آذربایجان که خطر حبس طولانی را به جان خرید، و دافنه کاروآنا گالیتزیا از جمهوری مالت که جان خود را بر سر مبارزه بی‌امان با فساد مقامات کشورش گذاشت، تجلیل می‌کنند.

تصویب قانون حمایت از گزارشگران فساد که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی محقق شد، خود بهترین شاهد این مدعا است که اساساً گزارشگری فساد امری پرمخاطره است، و معمولاً شبکه‌های فساد اجازه نمی‌دهند دشمنان قسم‌خورده‌شان به اصطلاح سر راحت بر بالین بگذارند. هرچند قانون مذکور ایرادات جدّی دارد، اما نقطه شروع خوبی برای طرح مبحث ضرورت حمایت از فسادستیزان است.

در فضای فانتزی که سازندگان سریال مورداشاره ترسیم و تصویر کرده‌اند، رسانه یا نهاد مردمی فسادستیز حضور ندارد. سران شبکه فساد اصلاً نگران فعالیت نهاد‌های مردمی و رسانه‌های مستقل نیستند، بلکه دغدغه آنان فقط و فقط جدّیت برخی مسؤولان و اهل معامله نبودن آنان است.

انتخاب چنین سبکی برای روایت پرونده فساد اتفاقی نیست. درواقع جریان سیاسی موردعلاقه سازندگان سریال دل خوشی از رسانه‌ها و نهاد‌های مردمی ندارد، و معمولاً بیشترین محدودیت برای رسانه‌های مستقل و فعالان میدان فسادستیزی از سوی مقامات وابسته به همین جریان مطرح و تحمیل شده‌است.

آنان معمولاً به دنبال افشای اطلاعات و اسنادی از مناسبات مفسدانه فلان مقام، در قدم اول دنبال مقصری می‌گردند که اسناد محرمانه را منتشر کرده، و به‌جای این‌که از عاملان این اتفاق تقدیر کنند و دستشان را به گرمی بفشارند، آنان را توبیخ می‌کنند.

این رفتار سازندگان سریال را نیز می‌توان رفتاری از نوع تلاش برای دادن آدرس غلط و منحرف ساختن جریان فسادستیزی تلقی کرد.

جمع‌بندی

به‌طوری‌که ملاحظه می‌شود، تلاش سازندگان سریال بیشتر از آن که در مسیر مقابله با فساد و ایجاد عزم ملی برای این مبارزه از طریق جلب همراهی مردم صرف شود، مصروف دفاع از تصورات و توهمات یک جریان سیاسی فاقد پشتوانه مردمی شده‌است. آنان سعی کرده‌اند با ارائه تصویری غیرواقعی از مسائل حوزه فساد در کشور، مردم و متولیان امر را با دادن آدرس غلط گرفتار اشتباه کنند.

اما در پایان بی‌مناسبت نیست به نکته مهمی که ناگفته مانده اشاره شود. سازندگان سریال مدعی هستند خط داستان را از پرونده‌های متعدد فساد برداشت کرده‌اند، و اگر شباهتی بین قهرمانان داستان با اشخاص واقعی وجود داشته‌باشد، تصادفی است. اما بااین‌وجود آنان با برنامه‌ای روشن وارد میدان شده‌اند، و هدفی مشخص دارند: سرحلقه شبکه فساد جوانی است که پدرش در سنین بالای ۷۰ سال قصد رسیدن به سمت ریاست‌جمهوری را دارد! او از مهم‌ترین شخصیت‌های کشور است.

او در انتخابات مجلس خبرگان لیست داده‌است! همان لیستی که جریان تندرو آن را لیست انگلیسی نام نهاد. این جوان که در سفر خارج از کشور بود، خواسته پدر را اجابت کرد و به کشور برگشت تا دستگیرش کنند! به‌راستی این همه شباهت اتفاقی و تصادفی است؟!

 

ببینید: حضور هنرمندان در مراسم ازدواج حسین سلیمانی

 

بخوانید: میثاقی دانش فردوسی‌پور را ندارد؛ در ایران مثل عادل کم پیدا می‌شود

 

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 40
  • ناشناس
    4

    خسته نباشید

  • سید حسین
    2

    من مکالمه تلفنی مهدی هاشمی با بزدانخواه را گوش کردم 🤔

  • ناشناس
    13

    از قديم گفتن فحش رو بنداز زمين صاحبش خودش برميداره حالا شده حكايت اصلاحطلب ها كه اين تيكه ها رو به خودشون گرفتن
    هرچند از واقعيت نميشه فرار كرد و مدارك و مستندات قوي از درخواست اين قشر روغنفكر براي تحريم كشور وجود داره

    نظرات شما -
    • چای دبش باغ ازگل
      8

      چه مثال بی ادبانه ای زدند قدیمی ها فحش چرا

    • مینا
      4

      دمت گررررررم

    • یک ایرانی
      2

      شما حتما از همون رسانه های اصلاح طلبانین که از متین سلطانخواه جیره میگرفتین

  • ناشناس
    10

    چوب را برمی داری گربه دزد فرار می کند. حالا شما چرا ناراحت شده اید ؟لابد ابوالقاسم طالبی به عنوان معدود فیلم ساز متعهد را می خواهید بزنید همانطور که بعد از قلاده های طلا و یتیم خانه ایران خیلی ها دردشان آمد.

  • ناشناس
    3

    هیچ جناحی پاک و مقدس نیست در هر جریان و گروه سیاسی افراد فاسد حضور دارند، مشکل اصلی که باید به آن توجه شود مفسدانی هستند که در سیستمهای نظارتی و قضایی نفوذ کرده اند، تا این باند پدرخوانده ها هستند دست مفسدان از جیره مردم کوتاه نمی شود حتی اگر نام تک تک مفسدان را هر روز در رسانه ها اعلام کنید

  • امید
    18

    سالهاست کشور دست اصول گراهاست اما فساد و تورم خیلی بیشتر شده چرا؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      واقعا یعنی در این حدم نمیدونی که بیش از 24 سال دست اصلاحطلبا بوده

    • ناشناس
      0

      محض اطلاع شما رو به مصاحبه پسر هاشمی ارجاع میدم که میگه از وضع موجود راضیم چون حاصل تفکر خودمونه غیر از دوره احمدی نژاد همیشه قدرت دست ما بوده
      هاشمی هشت سال
      خاتمی هشت سال
      روحانی هشت سال
      تازه احمدی نژادم شش سال انقلابی عمل کرد بعد چسبید به همونا

  • ناشناس
    5

    من چند قسمت سریال رو نگاه کردم افرادی مثل بابک زنجانی ،خاوری وتعداد زیادی از افرادی که من نامشان را نمی دانم چطور میتوانند نفت یک کشور را با نفتکش کشورش بفروشند سلطان سکه یا طلا چطور بدون هماهنگی این کاروکرده ،بطور مثال شما یک میلیارد بریز به حسابت ببین چطور آمار میگیرن مگه میشه مدیران فاسد خبر دار نباشن فساد سرطان شده در مملکت از دهیاری تا شهردار ووزیر......

  • Mhammad
    5

    حالا اینا آدرس غلط
    اگر وا دادگی جلوی حرف زور اسمش تعامل با دنیاست ایرانی اهلش نیست
    ببخشید اگه هر سر فساد رو میگیرن یه سر دیگش دست اون خاندان و اون افکار اشرافیتیشونه
    نقدتون در مورد نهادهای مردمی رو درست میفرمایید،یک نمونه از حمایتهای غیر جناحی از این نهادهارو هم مثال بزنید!پس نقد دو طرفست آدرس غلط ندین هرچند هر دو‌طیف از اهداف و‌آرمان های انقلاب فاصله دارند.
    در ضمن انقلابی بودن تندروی نیست، جالبه با دامنه ir. در ایران بر علیه آرمان های انقلاب تبلیغ میکنند

  • سجاد
    14

    فیلم هفت سر اژدها بدجور سوزنده نویسنده رو احتمالا قطع شده جیره ش به جلیز پلیز افتاده آبو بریز جایی که میسوزه

  • رضا
    21

    تحلیل قشنگی بود به آقای ابوطالبی که ریزه خوار گروه خاص هستند برسد

  • گل پسر
    3

    اینکه کدوم جریان سیاسی هست که چند بار باید تکرار بشه که پشتوانۀ مردمی نداره به کنار! اما تطهیر چهرۀ اصلاحطلبان با وجود دورۀ مدیریت افتضاح هشت سالۀ آنها در دو دورۀ قبلی ریاست جمهوری آقای روحانی و همچنین وجود صوت مهدی هاشمی در مورد درخواست تحریم از آمریکا واقعا حیرت آوره!!!!!!!

    کاش «انصاف» متر و وجب داشت.

  • امین
    17

    مگه کسی اینا رو هم میبینه خودشون میگن بیست درصدم بیننده نداره
    در کل همه فاسدن این ور و اون ور نداره
    همین الانش دارن فساد های همدیگه رو سر مجلس افشا میکنن

  • علی
    3

    سلام، متاسفانه شما هم آدرس غلط میدی، و یک روی سکه را نشان دادی ، ولا تلبس الحق الباطل . با آرزوی توفیق روز افزون..

  • علی
    9

    آدرس غلط دادن یعنی دقیقا همین مطلب کذبی که شمای نویسنده زحمتش رو کشیدید 😅

  • جانباز و فرزند سردار شهید
    6

    درود ، مهم ترین آدرس غلط که فراموش کردید به آن اشاره کنید نفوذ و قدرت و ثروتی که سلطان خواه دارد بسیار فراتر از خانواده مد نظر سازندگان سریال است و دکتر متین را توی خونه مجتبی صدا میزنند😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اسمت غلط انداز
      در تشویش خبر توهم زدی

  • حمید.
    3

    خوب گرفتید. عدام کردید. پس کو. هر. روز وضع خو بد بدتر میشه مسولان. اگر دزد. نیستن. خودشون. پس دزد. کیست. ؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    5

    امپراطوری رسانه‌ای! هفت سر اژدها خوب سوزونده تون 😂
    اینقدر چرت بود که از بند ۱ پایین تر نرفتم، تا همینجا میشه ربط کرسنت به تحریم رو بفرمایید؟ خودتونید 😏

    نظرات شما -
    • الهه
      2

      این سریال بدجوری سوزونده بعضی‌ها رو .

  • سطح
    7

    باور این سریال برای همان احمق هایی هست که آن را منتسب به هاشمی و اصلاح طلب ها میکنند ، در حالی که فسادهایی که در این سریال نمایش داده شد ، همچنان و با شیب تندتر ادامه دارد .
    حال سوال اینست چه خانواده هایی با قدرت بالاتر همچنان به ایجاد چنین فسادهایی دامن میزنند ؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    4

    این متن بلندبالا فقط یه چیز رو‌میگه این که شما بایه سلطان خواه واقعی دستت تو یه کاسه است که داری تخریب میکنی

  • مرتضی
    1

    تو راست میگی ، ولی من ، یه آدم ساده کم سواد باچشمم فساد را دیدم با جان وجسمم لمس کردم ، وبعد دیدم انسانهای با شرفی را که پوزه بی شرفان دزد را بخاک مالیدن تا درس عبرتی شود ،زدن این سریال هم همه میدانند از طرف زخم خورده هاست

  • امیرحسین
    2

    سلام به نظر می رسد همان طور که در فیلم هم گفته شد خیلی از رسانه ها با پولهای همین افراد به نفعشان می نویسند شما هم از آن گروه هستید

  • ناشناس
    2

    مگریادتان رفته فائزه هاشمی گفت ایران راتحریم کنند تاشاید دولت دربرنامه ها وسیاستهایش تجدید نظر کند؟ملت آگاه است شما کودنش حساب نکنید.درد آگاهی مردم از کرده هایتان بیش از این شاید الی الابد آزارتان خواهد داد.

  • ناشناس
    5

    هفت سر اژدها یه سریال پراز نقص بود و کاملا جهت دار مردم بهترین قاضی هستند وخودشون همه چیز ومیدونند

  • سلام
    0

    البته این فیلم یک هزارم واقعیت ها را نگفته

  • ناشناس
    2

    آدرس درست فقط مال شما اصلاح طلبانی که فقط خدا میدونه چقدر غرق در نفسانیات شدید ،هست

  • ناشناس
    1

    این همه سریال در رابطه با فساد درست کردن مانند هفت سر گاندی وغیره چی شد تورم آمد کم شد نه بازی سرکاریم

  • ناشناس
    0

    تو مملکت ماهم هرکی فسادسوگلی ها رامشخص کرده، مجازات شده

  • رضا
    0

    و گاهی هم چون آدرس درست می ده باعث نگرانی کانون های قدرت در سایه و ذی نفعان شبکه فساد می شود.
    کلیدواژه هایی که در این سریال به مخاطب داده شد،اتفاقا دقیقا درست بود.
    شما چرا نگران شدید؟

  • ناشناس
    0

    ما که متوجه شدیم !؟
    این هم مثل گاندو توهم است !؟
    دختر مظلوم وزیر برادر رییس برادر معاون رییس
    دری ،دامادوزیر ،اسم رمز تقلب ، نبودن تعلیق در برجا ،نفوذی کو کجاست ،ودها مورد دیگر الکی است
    شما راست می گویید !؟!؟

  • ناشناس
    0

    ما که متوجه شدیم !؟
    این هم مثل گاندو توهم است !؟
    دختر مظلوم وزیر برادر رییس برادر معاون رییس
    دری ،دامادوزیر ،اسم رمز تقلب ، نبودن تعلیق در برجا ،نفوذی کو کجاست ،ودها مورد دیگر الکی است
    شما راست می گویید !؟!؟

  • ناشناس
    0

    قشنگ معلومه بی طرفید؟؟؟؟قشنگ معلومه کدوم طرفی هستید؟؟؟؟شاید جیره خوارشونید؟؟؟؟؟شاید هم حزبید؟؟؟؟حزب باد

  • ناشناس
    0

    جمشید بسم الله دستگیر شد ولی سکه باز هم بالا رفت،متین سلطانخواه تمام مقصر بدبختی مردم بود و هرچی خرابی هست زیر سر او بود،پس چرا با دستگیری و اعدامش مشکلات حل نشد،چرا هنوز دارو کمیابه،هنوز قیمت ارز بالا میره ،هنوز مردم فقیرتر میشن،باشگاه انحراف فرزندان مسئولین که بسته شد،پس چرا هنوز فرزندان مسئولین رانت میخورند،آدرس غلط ندهید

  • حمید رضا
    0

    همه ی اینائی که گفتی درست،
    میشه لطف کنی،بفرمائی پس چرا اون افراد خدوم که ازشون دفاع میکنی بلا استثناء محاکمه شدند و محکوم شدند!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد