عکسهای مسافر گرجی؛ از ماهیگیران تفلیس تا مارگیرهای تهران/ تصاویر
دیمیتری یرماکوف عکاس خستگیناپذیر اهل گرجستان بود که مجموعۀ عکسهایش تصویری درخشان و ماندگار از سرزمینها و فرهنگهای مختلف دنیا در پایان قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم ارائه میدهند.
![عکسهای مسافر گرجی؛ از ماهیگیران تفلیس تا مارگیرهای تهران/ تصاویر](https://cdn.khabarfoori.com/thumbnail/HVFCP1GYUcLc/Z16wE4UvYwwq6tR2EOJTejVKGi50irI1BRxa7rEvYTnP-Bf9ahgZsp-WJuyTV3Z4V6BMQR8T-nfsv9pue1duJLnz_oMzFgUx/dmitriy-ermakov-fotografia-vert1_12.jpg)
فعالیت حرفهای دیمیتری ایوانوویچ یرماکوف به عنوان عکاس در دهه ۱۸۶۰ در تفلیس آغاز شد. او در دهه ۱۸۶۰ صاحب یک عکاسخانه بود. این عکاسخانه بسیار محبوب بود و همه اهالی تفلیس مشتاق بودند تا در آنجا پرترههای شخصی و عکسهای خانوادگی بگیرند. او در سال ۱۸۷۰ یک استودیوی دیگر در تفلیس و یک استودیوی دیگر در کیسلوودسک برای فصل تعطیلات افتتاح کرد.
یرماکوف که یک مسافر خستگیناپذیر بود، عکاسی از مناظر و به تصویر کشیدن صحنههای روزمره را مهمترین چالش زندگی خود میدانست. او کارگاه سیار خود را بهروزرسانی کرد و بهبود بخشید، دوربینش را قابل حمل کرد و به فراگیری زبانها پرداخت (تا اوایل ۱۹۰۰ یرماکوف ۱۰ زبان و گویش را میدانست).
ماهیگیران گرجی
دختران چچنی
دهههای ۱۸۸۰ تا ۱۹۰۰ به دورهی پرکارترین فعالیت عکاسی یرماکوف تبدیل شد. ظهور تجهیزات جدید مانند «دوربین صحرایی» و جعبهی بزرگ استروسکوپی، فرصتهای جدیدی را برای او فراهم کرد. بدین ترتیب، یرماکوف در حین سفر از مکانهای دیدنی قسطنطنیه، آتن و بیتالمقدس نیز عکس گرفت.
در سال ۱۸۹۶، یرماکوف مجموعهای شامل ۲۵۵۵۶ نگاتیو داشت که گزیدهای واقعی از زندگی روزمره، فرهنگ، باورها و آداب و رسوم ملل و ملیتهای مختلف بود. تقریباً تا آخرین روزهای زندگیاش، یرماکوف به کار مورد علاقه خود مشغول بود.
مارگیرها و درویشها در تهران
یرماکوف جوایزی را از انجمن عکاسی فرانسه (۱۸۷۴)، نمایشگاه انسانشناسی مسکو (۱۸۷۸) و همچنین از انجمنهای عکاسان ایرانی، ترک و ایتالیایی دریافت کرد.
درویشها در تهران
یک درویش در تهران
مغازه فروش ماهی تفلیس
مغازهای در تفلیس
دختران قفقازی
دختر اشراف زاده با لباس تاتاری
فروشگاه ظروف سفالی و فلزی در قفقاز
نانوایی در تفلیس