مروری بر روابط ایران و روسیه/ بخش اول

روسیه، همسایه ای که هیچ وقت دوست خوبی نبود/ اختلافات تاریخی تهران و مسکو؛ از حقارت ترکمانچای تا ماجرای عجیب گریبایدوف و افسر روسی که مجلس ایران را به توپ بست

یکی از مفاد عهدنامه گلستان این بود که روسیه از عباس میرزا به عنوان ولیعهد و جانشینانش حمایت می کند. این بند باعث نفوذ بیشتر روس ها در ایران شد. ولیعهد قاجار که در تبریز زندگی می کرد غالبا تحت تاثیر روس ها بود و همواره منافع آنان را در نظر می گرفت.

روسیه، همسایه ای که هیچ وقت دوست خوبی نبود/ اختلافات تاریخی تهران و مسکو؛ از حقارت ترکمانچای تا ماجرای عجیب گریبایدوف و افسر روسی که مجلس ایران را به توپ بست

به گزارش خبر فوری، حرکات اخیر فدراسیون روسیه در رابطه با جزایر سه گانه ایران باعث خشم و ناراحتی بسیاری از ایرانیان شده است. اکانت رسمی وزارت خارجه روسیه در اقدامی عجیب، از نام جعلی "خلیج عربی" برای "خلیج فارس" استفاده کرد (اینجا بخوانید). در حرکتی دیگر، روسیه با امضای بیانیه ‌ای از تلاش‌های امارات برای پس گرفتن جزایر سه‌ گانه تنب‌ کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی حمایت کرد (اینجا بخوانید).

این اقدامات و عدم واکنش صحیح وزارت امور خارجه باعث نگرانی بسیاری از فعالان شده است. بسیاری معتقدند سیاست اخیر ایران مبنی بر نزدیکی به شرق و به خصوص روسیه باعث آسیب های فراوانی به منافع ملی شده و می‌شود. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق ایران یکی از منتقدان است که در سخنرانی اخیر خود تاکید کرد که ایران نباید به طرف شرق یا غرب غش کند و باید راه میانه ای برگزیند (اینجا بخوانید).

 اگر تاریخ ایران را بررسی کنیم متوجه این نکته می شویم که شرق گرایی یا غرب گرایی چه آسیبی به منافع ایران  وارد ساخته است. در باب آسیب هایی که نزدیکی بیش از حد به آمریکا و انگلیس به کشور وارد کرده، مقالات متعددی نوشته شده است.

به علت اظهارات و اقدامات اخیر روسیه و عدم حمایت مسکو از منافع ایران، قصد داریم مروری کوتاه بر روابط ایران و روسیه در عصر قاجار و آسیب هایی که از نزدیکی بیش از حد به مسکو دیده ایم، داشته باشیم:

وقتی غول جدید شرق از خواب بیدار شد

روسیه جدید بعد از ظهور پطر کبیر در قرن 17 به قدرت رسید. پطر ساختار سیاسی روسیه را تغییر داد، ارتش این کشور را نوسازی کرد، مخالفان را سرکوب و قدرت کلیسا را کم کرد و با شکست سوئد توانست به عنوان قدرت جدید اروپا خود را معرفی کند.

یکی از وصیت های پطر به جانشینانش دسترسی آنان به آبهای گرم و آزاد جهان بود. او معتقد بود تنها از این طریق می توان به قدرتی جهانی بدل شد. جانشینان پطر شروع به دنبال کردن اهداف و وصایای پطر کردند و همین امر باعث شد، آنها قصد تصرف قفقاز و دسترسی به دریای مازندران و بخش های شمالی ایران را داشته باشند.

اولین درگیری جدی ایران و روسیۀ جدید در عصر نادرشاه به وجود آمد. روس ها از آشوب دوران شاه سلطان حسین و شورش افغان ها استفاده کرده و به قفقاز و حکام مسیحی ارمنستان و گرجستان نزدیک شدند و آنها را به جدایی از ایران ترغیب کردند. نادرشاه بعد از شکست اشرف افغان و تسلط بر کشور به سمت گرجستان حمله و روس ها را شکست داد و قراردادی با آنان به امضاء رساند تا روس ها دیگر به سمت ایران و قفقاز حرکت نکنند.

بعد از مرگ کریمخان و آشوب مجدد ایران، روس ها مجددا به قفقاز نزدیک شدند. آنها از حاکم گرجستان حمایت کرده و او را به شورش واداشتند. حضور آنان در قفقاز تا زمان ظهور آقا محمد خان و حکومت قاجار ادامه داشت. آقا محمد خان در سال پایانی عمرش به گرجستان لشکر کشید و شورشی های مورد حمایت روسیه را شکست داد اما در همانجا کشته شد و تاج و تختش را به برادرزاده خود، فتحعلیشاه داد.

جنگ‌های ایران و روسیه و سیلی محکمی که جهان جدید به ما زد

جدی ترین مواجهه ایران و روسیه در عصر فتحعلیشاه به وجود آمد. روس ها که حالا از ضعف ایران با خبر بوده و خود نیز به قدرت نظامی زیادی دست یافته بودند با تمام قوا به قفقاز و شمال ایران حمله کردند.

ارتش ایران به فرماندهی عباس میرزا با قوای روس مواجه شد اما بعد از 10 سال جنگ نتوانست پیروز شود و شکست های سختی هم خورد. قوای روس تا سواحل شمالی دریای مازندران پیش رفتند و فتحعلیشاه که ترسیده بود، میرزا ابوالحسن ایلچی را به عنوان نماینده تهران عازم روسیه کرد. نتیجه حضور ایلچی در روسیه انعقاد قرارداد گلستان بود.

طبق این عهدنامه در مجموع حدود ۲۲۰هزار کیلومتر مربع شامل حدود ۲۰هزار کیلومتر مربع از چچن و اینگوش امروزی، حدود ۵۰ هزار کیلومتر مربع از داغستان امروزی، حدود ۸۰ هزار کیلومتر مربع از جمهوری آذربایجان امروزی، حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع از ارمنستان امروزی و حدود ۶۸ هزار کیلومتر مربع از گرجستان امروزی از ایران جدا شد.

مدتی بعد از قرارداد گلستان، جنگ های دوم ایران و روسیه آغاز شد. قوای ایران در این جنگ ها شکست سختی خوردند و روس ها توانستند تبریز را اشغال کنند. بار دیگر دو طرف صلح کردند و قرارداد جدیدی را به امضاء رساندند.

طبق عهدنامه جدید که همان ترکمانچای است، حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع دیگر شامل حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع از ارمنستان امروزی، حدود ۵ هزار کیلومتر مربع از ترکیه امروزی شامل کوه آرارات و شهر ایغدیر که در آن زمان بخشی از خانات ایروان بود و حدود ۵ هزار کیلومتر مربع از جمهوری آذربایجان امروزی (شامل تالش شمالی یعنی شهرستان لریک و نخجوان) از ایران جدا شدند.

ماجرای گریبایدوف؛ وقتی تا آستانه جنگ سوم پیش رفتیم

یکی از مفاد عهدنامه گلستان این بود که روسیه از عباس میرزا به عنوان ولیعهد و جانشینانش حمایت می کند. این بند باعث نفوذ بیشتر روس ها در ایران شد. ولیعهد قاجار که در تبریز زندگی می کرد غالبا تحت تاثیر روس ها بود و همواره منافع آنان را در نظر می گرفت.

از زمان عهدنامه ترکمانچای تا جنگ جهانی دوم دیگر جنگی بین ایران و روسیه در نگرفت اما روابط دو جانبه آنها فراز و نشیب زیادی داشت. بعد از انعقاد پیمان ترکمانچای، اتفاقات عجیبی رخ داد که مهمترینش قضیه "گریبایدوف" است. الکساندر گریبایدوف یک شاعر و سیاستمدار روس بود که برای دریافت مواجب و غرامت ایران به روسیه وارد کشور شد. او فردی متکبر بود و به خصوص با عباس میرزا (ولیعهد فتحعلی شاه و حاکم تبریز) رفتار بسیار بدی داشت.

گریبایدوف وقتی به تهران رسید با گستاخی در برابر شاه قرار گرفت و حتی به او تعظیم هم نکرد. او سپس به بند 17 عهدنامه ترکمانچای استناد کرد و برخی زنان و خواجگان ارمنی و قفقازی را که در تهران می زیستند به زور به سفارتخانه روسیه آورد. برخی از این زنان مسلمان شده و همسر قانونی برخی رجال مهم مانند آصف الدوله (صدراعظم و وزیر امور خارجه ایران) بودند. 

این اتفاقات سرانجام باعث طغیان مردم شد. عده ای از ساکنین تهران به تحریک "میرزا مسیح مجتهد" قیام کرده و با چوب و چماق به سمت سفارت خانه روسیه رفتند. در آنجا سربازان به برخی شلیک کردند و مردم خشمگین نیز از دیوار بالا رفته و وارد ساختمان شدند. درگیری سربازان و مردم مدتی طول کشید. مردم همه اعضای سفارت و من جمله شخص گریبایدوف را کشتند و سپس سفارت خانه را ترک نمودند.

این رویداد باعث خشم تزار شد و ایران و روسیه در آستانه جنگ جدیدی قرار گرفتند. در همین زمان، فتحعلی شاه یک گروه از سیاستمداران زبده من جمله میرزا تقی خان (امیر کبیر) را به روسیه فرستاد تا ماجرا را فیصله داده و مانع از جنگ شوند. پس از مذاکرات، ایران متعهد شد میرزا مسیح را تبعید کند؛ همچنین فتحعلی شاه یک الماس بزرگ 88 قیراطی خود را به شخص تزار هدیه داد تا رضایت او جلب شود. این هدایا و توانایی گروه اعزامی ایران (و شخص امیرکبیر) باعث شد تزار از جنگ منصرف شده و حتی دستگیری زنان ارمنی و قفقازی ساکن شهرهای ایران را ممنوع اعلام کند.

انقلاب مشروطه و پشت کردن مسکو به مردم

رابطه ایران و روسیه در سالهای بعد به رقابت روس و انگلیس گره خورد. دو طرف سعی داشتند منفعت بیشتری از دولت قاجار به دست آورند. اوج این تقابل در عصر مشروطه بود. انگلیسی ها در طول انقلاب مشروطه از مشروطه خواهان و روس ها از دولت مرکزی طرفداری می کردند.

با روی کار آمدن محمد علی شاه که ذاتا روس گرا بود این تقابل اوج گرفت. شاه مخالف مجلس بود و سعی داشت آن را منحل کند. او برای این کار از مستشاران روس خود کمک گرفت. در ساعت ۶صبح ۲ تیر ۱۲۸۷، حدود ۲۰ نفر از افراد بریگاد قزاق برای دستگیری سران جنبش مشروطه به مجلس فرستاده‌ شدند اما با مقاومت و شلیک از سوی مسجد سپهسالار مواجه گردیدند. چندی بعد نیروی کمکی بریگاد به همراه افسران روسی خود وارد عمل شدند.

با تیراندازی‌های مشروطه‌خواهان، عده‌ای از قزاق‌ها کشته می‌شوند. پس از شلیک توپ باروتی بدون گلوله توسط قزاق ها، تیراندازی اعضای انجمن‌ها و نمایندگان شدت می‌گیرد و پرتاب بمب توسط آن‌ها، تعدادی دیگر از افراد قزاق را می‌کشد که منجر به درگیری شدیدی می‌شود. با افزایش تعداد قزاق ها، به سرعت شرایط به نفع آنها تغییر می‌کند و مسجد سپهسالار نیز به تصرف آن‌ها درمی‌آید. پس از فرار مشروطه‌خواهان به ساختمان مجلس، قزاق‌ها ساختمان مجلس را به توپ می‌بندند و مشروطه‌خواهان شکست می خورند.

بعد از این اتفاق، جنگ مشروطه خواهان و دولتی ها آغاز شد. آزادیخواهان و مشروطه طلبان شب سه شنبه (24 جمادى الاخر سال 1327) وارد تهران شدند و محمد على شاه پس از 3 روز مقاومت روز جمعه بیست و هفتم براى اینکه به چنگ آزادیخواهان نیفتد به سفارت روس پناهنده شد. با وساطت روسیه و اعمال نفوذ مسکو، شاه اعدام نشد اما از مقام خود عزل و راهی تبعید شد و بدین ترتیب انقلاب مشروطه ایران به پیروزی رسید.

روسیه و همسایه ای که هیچ وقت دوست خوبی نبود

مروری بر روابط ایران و روسیه در عصر قاجار و قبل از آن نشان می دهد که مسکو هیچگاه دوست خوبی برای ایران نبوده است. البته زمانی که ایران از قدرت برخوردار بوده و یا سیاست «موازنه» را پیش گرفته توانسته از رابطه با روسیه منفعت ببرد اما در اکثر موارد، نزدیکی به روسیه به منفعت ملی آسیب وارد کرده است.  

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 89
  • ناشناس
    81

    عراق هم قبلا دوست خوبی نبود ولی الان خدا را شکر خوبه. مهم الانه که روسیه در مجموع رابطش بهتر شده با ایران

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      همون اندازه که امریکا و انگلیس میخواستن مارو سر کیسه کنن روسیه هم همونقدر از گذشته تا الان داره سرکیسه میکنه مارو اگه مقایسه کنی میفهمی امریکا کمتر به ما ضرر زده با این قرار داد های ترکمن چای و .... که ایران تمامیت ارزیشو از دست داده حتی الانم با اینکه کلی پهپاد دادیم و حمایت کردیم باز میان میگن جزایر فلان ماله امارات مسولین مام که یابو هستن اصلا انگار نمیفهمن بدن مشروطه خواهارو با این همه کشته که دادن تو گور لرزوندین شما

    • ناشناس
      6

      جریان عراق با روسیه فرق دارد. ما با عراق از نظر مذهب و فرهنگ وجه اشتراکات زیادی داریم. این موضوع را با روسیه یکی میدانید آیا؟!

    • خخخخ
      4

      مهم اینه که رابطمون‌خوبه؟؟
      زندگی مردمو نمیبینید؟.؟؟
      شیره‌جون مردمو دارن میمکن‌و پهباد میکنن و تقدیم روس میکنن،دارن راه اهن میزنن از جنوب تا روسیه برای کاهش هزینه های روسیه
      کی میده پول این خوش خدمتی ها رو؟ما‌مردم میدیم
      باج بدی که باهات خوب باشن این خوبه؟
      بدبختی اینه باما خوب هم نیستن،دو روز پیش معاهده واگذاری سه جزیره رو به امارات امضا کردن
      چی میگید ؟؟؟؟؟

    • ناشناس
      1

      عراق فعلا قدرتی نداره ، به موقع درس خوبی به شما ساندیسی ها میده

    • ناشناس
      1

      از ی سوراخ مگه چندبار باید گزیده شد؟!

    • 0

      اینها وقتی توی بدبختی و فلاکت میافتند میشن دوست
      همون ماجرای معروف
      قربون بند کیفتم تا پول داری رفیقتم

    • ناشناس
      0

      هر وقت ضعیف شدی همه سوارت میشن این ضعف میتونه اقتصادی باشی میتونه نظامی باشه میتونه پشتوانه مردمی باشه میتونه ارتباطات سیاسی باشه که تو باید حواستو جمع کنی و مواظب باشی که تعادل در همه جا برقرار باشه هر کدوم رو که از دست بدی اوضاع خرابه و ضعیف میشی و همه ازت سوء استفاده میکنن اونوقت ممکنه همون دوستات تو رو تنها بذارن واسه اینکه کشورها روابطشون بر اساس منافع ملیشونه دلیلی وجود نداره کشوری قوی خودش رو به کشوری ضعیف وصل کنه مگر منافعی در اون تأمین بشه حالا خودت بخوان حدیث مفصل وقتی روسیه و چین مطمئنن که ما با آمریکا و اروپا قطع رابطه ایم هر بلایی سرمون میارن و ما هم هیچ ما نگاه زیرا شیطان بزرگ همچنان بزرگ است و این دشمن بودن این شیطان بزرگ داره بدجور به منافع اقتصادی سیاسی ما لطمه میزنه

    • 4

      برای همه اثبات شد که چرا مرحوم پهلوی دائما هشدار نفوذ کمونیست ها رو تو ایران میداد.
      مردی که ۱۰۰ سال از زمان ما جلو تر بود ، روحت شاد

    • 3

      عراق که بدترن
      همینا بودن هشت سال جوونای ما رو کشتن و شهرای ما رو ویران کردن

    • 15

      شیره ی جون شما رو دارن میمکن پهباد درست می کنن !!!!!!
      عجب تحلیل بچه گانه ای
      بدبخت این یعنی قدرت نظامی ایران که می تونه سرنوشت یه جنگو عوض کنه
      تو به جای افتخار به دانشمندان کشورت اینطر حرف نی زنی
      اگه ما پهباد فروختیم پولشو گرفتین مفت که ندادیم
      تازه به خیلی از کشورای دیگه هم می فروشیم
      این یه راه درآمد زاییه
      را آهن می زنیم برای کمتر شدن هزینه های روسیه !!!
      درسته بیچاره ولی ازاونورم بفهم بعد تا ابد حق ترانزیتی از روسا می گیریم
      یه بیانیه دادن خوش خشک عربا
      روس وچین هم می خوان ما رو داشته باشن هم عربارو
      یه چرتی گفتن اونارو راضی نگه دارن
      والا می دونن این جزایر تا ابد ماله ایرانه

    • 1

      مثل اینکه شما حتی در مدرسه تاریخ مختصر ایران را هم‌نخواندید یا شاید حتی راهنمایی هم تحصیل نکردید تا متوجه شوید روسیه چیکاره بوده که الان عراق رو مثال کردید تازه عراق هم اجازه ش دست آمریکاست

    • به ۰۷:۵۸
      0

      عراقیها هشت سال جوونای شما رو کشتن و شهرای شما رو ویران کردن چون با همدیگه در جنگ بودید. شما از اونها میکشتید و اونها از شما میکشتند. شما شهرهای اونها رو بمباران میکردید و اونها شهرهای شما رو بمباران میکردند. این اسمش جنگه. این همون چیزیه که بهش میگن جنگ. یه چیزی رو میدونی؟ مردم در جنگ همدیگه رو میکشن و شهرای همدیگه رو ویران میکنن. تا حالا کسی اینو بهت نگفته بود؟

  • ناشناس
    5

    یک عمره میگیم روسها خائنن کسی گوش نمیکنه حالا فهمیدن که دیگر هیچ فایده ای نداره حاضرم رییس جمهوربشم اوضاع ایرانو عوض کنم که روسها التماس ایران روبکنند

    نظرات شما -
    • ح
      1

      ببخشید شما به درد رئیس جمهور شدن نمی خورید چون هنوز نمی‌دانید چه عاملی باعث شده اینا از آمریکا
      فاصله بگیرند و ارباب گونه در خدمت روسیه باشند یکی از دلایل این است چون اینا به فکر مصلحت خویش هستند نه به فکر مصلحت مردم سیاست‌ اقتضا می‌کند که با روسیه باشند

    • ناشناس
      0

      روسیه فقط زورش به ایران میرسه. در صورتیکه روسیه هیچ قدرتی هم نداره. فقط چندتا بمب اتمی داره که جرات نداره استفاده هم بکنه.در افغانستان که شکست خورد.فرو پاشید. در اوکراین هم که تو گل گیر کرده و ایران داره به دادش میرسه. فقط خوب بلده با کارت ایران بازی کنه و منافع ایران را به باد بده. یک مشت پوتین پرست مملکت را نابود کرده اند.

    • ناشناس
      3

      از این جریان یه چیز اثبات میشه اونم اینکه دولت ما جاسوس روسیه است.
      تفکر ساندیس ، تفکر کرملین است.
      همه چیز فدای خاک پاک مسکو

    • ناشناس
      9

      آمریکایی‌ها خائن نیستن
      آمریکا که تمام بلاهای ممکنه سر ما در آورده خائن نیسا
      روسیه بیچاره با یه بیانیه شد خائن

    • 10

      گور بگور شده ی پهلوی که خر آمریکا بود
      بدون اجازه ی اونا آب نمی خورد
      نه اومدنش دست خودش بود نه رفتنش
      برید خاطراتشون بخونید که میگه سال ۵۷ مامور ویژه آمریکا به من پادشاه ایران دستور داد باید از حاکمیت برم کنار وگرنه من مقاومت می کردم

    • ناشناس
      6

      اتفاقا غرب زده ی بدبخت به فکر مصلحت مردم هستن که با اون شیطان بزرگ یعنی آمریکا رابطه ندارن
      فکر کردی این همه گرونی و بدبختی و بیچارگی غیر اینه که اون ارباب کثیفتون به سرمون آورده

    • 6

      روسیه ابرقدرت نیست!!
      جرئت نمی کنه از بمب هسته ای استفاده کنه !
      تو افغانستان شکست خورد
      مگه آمریکا جرئت میکنه استفاده کنه !
      مگه آمریکا بعد بیست سال مجبور نشد گورشو از افغانستان گم کنه
      تو اکراین تو گل گیر کرده
      مگه آمریکا برای نابودی جبهه مقاومت و مخصوصا ایران هشت ترلیون دلار خرج نکرد و هیچی به دست نیاورد
      اوکراینی دیگه نیست یه کشور جنگ زده که صد سال دیگه به روز اولش بر نمی گرده

    • 6

      ایران جاسوس روسیه است!!
      از شما غرب زده های اسکلیسم سیاسی همین قدر بیشتر توقع نیست
      شما که هر چیزو می گید کار خودشونه
      حتی دشمنی اسرائیلو آمریکا با ایران کار خود ایرانه
      حتما ما جاسوس روسیه هستیم
      حالا براش کجا جاسوسی می کنیم

    • ناشناس
      1

      همین بس که روسیه 2 بار به تحریم های سازمان ملل رای مثبت داده !!!
      اگر رای مثبت داده با دشمن ما چه فرقی میکنه؟!
      باورش سخته ولی دولت ایران به همراه جماعت ساندیسی جاسوس روسیه هستند و بس !
      هزار و یک دلیل وجود داره که یک ساندیس از درک اون عاجزه!

    • ناشناس
      1

      جالبه!حاکمیت مذهبی فعلی یکی از مواردی که به عنوان دلیل دشمنی خود با آمریکا می آورد را کودتا 28 مرداد می داند!ولی با اینکه روسهای کمونیست سابقه بمب باران حرم امام رضا و اشغال خاک ایران و کشتن و جنگ مستقیم با مردم ایران و انعقاد قراردادهای ننگین و ... را در کارنامه خود دارند و جدیدا هم جزایر سه گانه ایران را به نام اعراب سند زده اند باز هم در جرگه دوستان نزدیک حاکمیت(و نه مردم) قرار گرفته ان

    • 6

      جناب ناشناس
      در این دوران فعلی
      واقعا درست قضاوت کن
      آمریکا ما رو بیچاره کرده یا روسیه
      یعنی این همه تحریم اینهمه ممانعت از فروش نفت اینهمه هزینه برای برندازی این نظام و....
      کار روسیه یا کار آمریکایه
      شما خورشیدو نمی بینید ولی نور یه شمعو می بینید

  • ناشناس
    1

    هنوز هم امید اول و اخر بعضی از روسوفیل های مصدر کار سفارتخانه روسیه است غافل از اینکه خود هیئت حاکمه روسیه بعد از جنگ اوکراین و عملیات پروگوژین حتی در خاک روسیه امنیت ندارند...

  • ناشناس
    1

    و خاک دو عالم بر سر مسولین ما که حالا که فرصتی تاریخی دست داده بود وروسیه خودش را با شاخ گاو درانداخته بود .بجای اینکه انتقام گذشته را بگیریم باز زیر بیرق روس رفتیم تا بیشتر تحقیرمون کنند .

    نظرات شما -
    • 0

      انور سادات خیلی زود فهمید و هفده هزار روس را در جا از مصر بیرون کرد ورابطه اش را قطع کرد

  • ناشناس
    2

    قابل توجه آنهایی که از تجربه ی تاریخی سیاست انگلیس و آمریکا درس گرفتند
    اما در مورد روسیه سرشون رو زیر برف کردند
    هنوز هم خاطرات پدر بزرگ هامون درباره حمله و غارت روسها رو در ذهن داریم.
    قابل توجه پوتین پرست ها

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      کسی پوتین پرست نیست
      اون داره در جهت منافع ما حرکت می
      کنه ماهم حمایتش می کنیم
      شکست روسیه یعنی ناتو بغلدست مایه و اون وقت ما میشیم اوکراین

  • علی
    0

    همه ی کشورها به دنبال منافع کشور خودشون هستند غیر ازما

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ما به دنبال دزدی و رشوه گرفتن از خارجیها جهت تامین منافع دیگران. و خیانت به کشور خودمون هستیم .

    • ناشناس
      1

      مسئولان که فقط واژه مسئول را یدک می کشند فقط بفکر جیب خودشون هستند رفاه و آسایش مردم اصلا برایشان مهم نیست و حتی به آن فکر هم نمیکنند

    • ناشناس
      3

      الان چرا باید حدود ١٠ میلیون مهاجر افغانی غیر مجاز در کشور باشد؟
      مگه این کشور در و پیکر ندارد؟

    • 1

      کشورهایی که مسئولینشون اجنبی نیستند به فکر منافع خودشونند

    • 10

      غرب پرستای خود تحقیر بیچاره
      ما دنبال منافعمون نیستیم !!!
      چه قدر شما ایرانو سیاه می بینید !!
      این تفکر ه که ما رو به سمت جنگ داخلی و سوریه شدن پیش می بره
      فکر کردی اونایی که اون بالا دارن کار می کنن به اندازه ی تو شعور ندارن که به فکر منافع ایران باشن
      خیلی جالبه

  • 2

    پس هر وقت ایرانیها حاکمان لایق وقدرتمند مثل نادر شاه واغا محمد خان داشتند توانستند حتی روسهارا شکست دهند وعامل شکستمون در موارد بعد ناشی از حکام توی سری خور حقیر بوده .

    نظرات شما -
    • 1

      روسیه حریف افغانستان نشد. این هم از وضعیتش توی اوکراین. . توی سوریه هم که اسراییل و آمریکا هر کاری بخواهند میکنند. s300 و s400و جنگنده هاش هم دوزار نمی ارزند.پهپادهای اسباب بازی ایران بهتر کاربرد داشته اند. یک نیروگاه اتمی تو بوشهر خواست بسازه که به اندازه 1000تا نیروگاه پول چاپید و ....هواداراش هم یک مشت دزد و الیگارش و دلال هستند.

  • امید
    2

    45ساله ملت ایران خودش رو خفه کرد از بس گفت این روس‌ها شریکهای خوبی نیستن توی گوش، این مسولین بی کفایت نرفت که نرفت من نمیدونم چرا این شریعت مداری خفه خون گرفته

  • پانته آ
    2

    اوندورانیکه برای فریب ما ازوابستگی وضعف قاجار وپهلوی وقدرت واستقلال خودتان سخن میگفتین تمام شد!!
    وضعیت الان شما خیلی بدتر از آن دورانست! کجاست مجلس انقلابی شاسی بلندسوار؟
    کجاست شریعتمداری؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      یک مشت خل و چل و بی عرضه در زمان قاجار از روسیه شکست خوردند و بعد همیشه از روسیه ترسیدند و فکر کردند که روسیه واقعا قدرت بزرگی هست. از آلمان که داشتند شکست می خوردند و آمریکا به دادشون رسید. حتی از افغانستان هم شکست خوردند .فقط ایرانیهای ترسو از روسیه می ترسند. غلط کرده که میگه جزایر ایرانی متعلق به ایران نیست. خیلی پر رو بازی در نیارن وگرنه...

  • ناشناس
    3

    فقط وفقط وفقط وفقط وفقط یک موشک به سمت کاخ کرملین از طرف ایران میتونه اعراب ملخ خور پا پتی رو بنشاند سر جاشون و به زیر نافشون برسند
    اعراب حاشیه خلیج تا ابد فارس روستاهای ایران بودند
    الان روس کثیف وحرام زاده هز ضعف بعضی سیاسیون خائن ایران سو استفاده میکنن ایران را به بحرین که خودش خاک ایران است رو ترجیح میده به ما
    الان بهترین فرصت‌ است تا ننگ‌ گلستان وترکمنچای رو بشوریم
    حریف اکراین جان دوست ودنیا پرست نشده
    حریف ایران جان برکف میشه ?? در این شرایط که روس به ایران محتاج است داره خنجر میزنه
    وای به آن که‌در اکراین پیروز بشه
    اگه خواستار تعامل برجهان هستیم فقط باید یکی دوموشک به سمت کاخ منحوس کرملین شلیک کنیم
    روس هیچ گوهی نیست .اکراین دهنش رو آسفالت کرده .
    مقاومت اسلامی برای روس کثیف کفایت می‌کند .انشالله که به‌زودی پوزه روس خاک آلود خواهدشد توسط؟ ..ایران ویرانی‌های باغیرت

    نظرات شما -
    • 4

      گور بابای روسیه و اوکراین و چین. و هر خر دیگه ای. ایران ثروتمندترین کشور از لحاظ معادن و نفت وگاز است. خوب مثل بچه آدم با دنیا تعامل کنه و باهاشون شراکت داشته باشه و ایران را به یک کشور صنعتی تبدیل کنید. اینقدر تو فکر جنگ نباشید. دوره جنگ کردن تمام شده.

  • ناشناس
    3

    یک عمر ملت میگن کوگوش شنوا از کمونیست بترسید شعارشون اینکه از ثروت بگیر به فقیر بده این مملکن ما که توهمین چارچوبه

  • ناشناس
    3

    یه حساب سرانگشتی کنید چند میلیون ایرانی بدست روس‌ها قتل عام شدند ، ؟چند میلیون بدست انگلیس از گرسنگی و قحطی مردند ؟ و امریکا چند ایرانی را کشته است ؟

  • اسی
    4

    روح سردار ملی،ستار خان شاد.خوب این روس‌ها را شناخته بود.در دوره محاصره تبریز، به وی پيشنهاد شد پرچم روس‌ها را بر سر در خانه اش بزند، تا در امان باشد.وی در جواب این پيشنهاد گفت: من می جنگم که هفت دولت زیر بیرق دولت ایران قرار بگیرند، حال شما می‌خواهید زیر بیرق روس بروم؟ هرگز چونین نخواهد شد!

  • عادل
    3

    مسولین ایران همش مامور یا روسیه هست یا مامور عرب چرا این پولی که برای آنها میفرستند برای ایرانیها نیست علتش یکی بگه

  • ناشناس
    1

    ما که می دونیم به اون اقایی که تو همه کارها دخالت می کنه بفهمونن

    نظرات شما -
    • 1

      قسمت دردناکترش اینه که برای میدان گارس آرش و جزایر ایرانه هیچ نری نمیده!!!!
      مگه شان و منافع ملت ایران همیشه براش مهم نبود مثل انتخابات یا بیانیه های آمریکا و...
      یعنی حرفهای آمریکاییها فقط شان و منافع مارو نشونه گرفته

  • بینوایان
    10

    بازهم روباه پشت سر این فتنه جولان میده

  • ناشناس
    1

    از ماست که برماست
    وقتی سیاست متوازنی تو دنیا نداری و مجبوری برای حفظ خودت به حمایت های ظاهری یکی دو کشور وابسته باشی بدتر از این به سرت میاد
    چند ماه قبل چین و الان روسیه وقتی مطمئنا که ایران مال اونهاست و به طرف غرب نمیره معلومه که همچین غلط هایی میکنن

  • مهدی
    21

    آره ، ۴۰ ساله روسیه ما رو تحریم کرده، الانم روسیه هر روز بر علیه ایران کارشکنی میکنه،هواپیمای مسافربری رو هم روسیه زد🙄🙄🙄
    کلا آمریکا عالی،روسیه آخ.... بدبختای غربگدا، شما رو مدام غش می کنید سمت غرب و آمریکا،فقط یک فقط یک خدمت آمریکا رو به ایران بفرمایید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      بزرگترین خدمت آمریکا به شما بردن شاه از ایران و روی کار آمدن شما مفت خورها بود که ۴۴ ساله مفت خوری میکنید.

    • ابله
      3

      مختو....
      عهدنامه ترکمنچای کار امریکا بود؟
      عهدنامه‌گلستان‌چی؟
      الان امریکا میگه جزایر مال اماراته یا امریکا؟؟
      چقدر میگیری که چرت و پرت بگی
      خدمات اکریکا به ایران چی بود؟؟
      با چی جلوی عراق هشت سال دوام اوردید؟با سلاحها و اف ۱۴امریکا که شاه خریده بود

      تو کله پوکت فرو کن،مال این غلطها نیستید که باامریکا دشمنی کنید،بزودی میفهمی چخبره
      بزودی روسیه اعلام خواهد کرد که تمام موشکها‌و ناو و ...رو روسیه ساخته برای ایران و پولشو گرفته،اونوقت شما نادانها میگید پیشرفت کردیم😅
      صبرکن ببن چه میشود،راستی برو محافظ حرم پوتین شو جوجه بسیجی

    • 0

      کاسه لیس های روسیه تا حالا به این فکر نکردن که اگر آمریکا ما رو تحریم خرید هواپیما کرد ، چرا روسیه به ما هواپیما نداد!؟
      سگ آمریکایی ها شرف داره به پوتین

  • ناشناس
    2

    مگه مردم مسولین را از خواب راحت اعتماد به روس بیدار کنند مثل ماجرای گیریبایدوف.

  • ناشناس
    1

    روس پدرجد حاکمان

  • علی
    2

    چه لزومی داره روسیه از ایران پهباد بگیره بزنه تو سر اوکراین؟ فقط میخواد ایران رو بد نام کنه. روسیه از اولش هم حرومزاده بازی در میاورده. نباید بهش اعتماد کرد.

  • ناشناس
    3

    از چیزیکه همیشه شاه می ترسید.به سر مردم ایران آمد.از اینکه چپها که وابسته به شوروی سابق یا روسیه فعلی هستند مملکت را به نابودی بکشانند.و امروز او در این دنیا نیست.و ما هستیم و با تمام وجود این درد را احساس میکنیم.که میرسد دوباره روزی که روسها به مانند گذشته ایران را اشغال کنند.و مثل همان دوران هیچ زن ایرانی از چشم هیز این قوم در امان نماند.وآن روز زیاد دور نیست.

  • ناشناس
    1

    روسیه هرگز دوست وفادار برای ایران نبوده و نخواهد بود زیرا کمونیستها فقط منافع خود را در نظر میگیرند وساده کسی است که به انها اعتماد کند

  • شهروند
    1

    کسانی هستن که تاریخ رو ازمن وشما بهتر میدونن ومیخوام اما باز آه خودشون رو میرن چون همه چیز حول وحوش رازبقا میگرده براشون مهم نیست انگلیس با مچه کرد آمریکا چکارکرد ویا روس چه بلایی سرما آورد فقط راز بقا همین

  • داود
    1

    حکایت ماازچاله درآمدن وافتادن درچاهه.از چاله آمریکا درآمدیم افتادیم درچاه روسیه.مسئولین شیفته روسیه هستن.فکرمیکنن ارتباط با روسیه حالاهرچقدر امتیاز هم بدیم خوبه وضرری نداره.اون از امتیازات فراوان که در دریای خزربه اونها دادیم اینم از جزایرسه گانه.این جزایر مال امارت میشه.هیشکی هم کاری نمیکنه.نهایتش با اطلاعیه ای وبهانه ای سر وتهش رو هم میارن.

  • محمد رضا
    3

    مرگ بر روسیه وپوتین ومرگ بر سیاستمداران روس طلب وغرب طلب

    نظرات شما -
    • شرف
      2

      درود بر شرفت مرد

  • ناشناس
    3

    تجربه را تجربه کردن خطاست .همین الان بیاد باآمریکا صلح کنه دهن روسیه سرویس میشه

  • 2

    به همه کسانی که در باره خاک ایران مماشات میکنند اخطار میدهیم خاک مقدس ایران خط قر‌مز همه ملت ایران است تا باخشم طوفانی ملت مواجهه نشدید پای روسهای خائن را از خاک ایران ببرید

  • کاربر ناشناس
    3

    روسیه غلط کرد. جزایر سه گانه ایران چه ربطی به روسیه دارد.. این عربهای سوسمار خور اگر نمی دانند بدانند تا دنیا پابر جاست این جزایر متعلق به ایران زمین است بعد که قیامت برپا شد کره زمین محو گردید بعد از ان جزایر مال انها یعنی تو جهان اخرت مال انها میشه.

  • تربتی
    0

    اگر خودبزرگ بینی مسولان نباشه از دید روسیه ایران همان کشور ۸۰ سال پیش است .

  • حمید
    1

    راستی اونهایییکه از سفارت انگلیس و عربستان بالا رفتند و بر در دیوار سفارت فرانسه و انگلیس شعار می نوشتند چرا در محکومیت روسیه درمورد. جزایر ایرانی حرفی نمی زنند شاید یک وقت عمو پوتین ناراحت بشه

  • آکا یک
    0

    هیچ کشوری مثل ترکیه زرنگ نیست ببینیدچطوری هم بااروپاهست هم با روسیه هم بااوکراین هم با اسراییل .ایرانی جماعت زودخشن وازکوره میزنه بیرون زودخودش را معلوم می‌کنه که من کدوم طرفی هستم .درسیاست کسی به پای اردوغان نمیرسه

  • ناشناس
    3

    دلارهای نفتی عربها مشگلی از شما حل نمی کنه.
    ایرانی باهوشه،همانطور که به رفاقت وفادار هست،به خیانت هم به موقش جواب می ده.
    فقط مسئولین به مردم برگردن،دنیا مقابل ایران و ایرانی زانو می زنه،همونطور که در ۸ سال جنگ زد.

  • ناشناس
    0

    الان هم از میرزا حمایت میکنه و بالعکس

  • 1

    ایرانی قابل پیش بینی نیست.
    ازین استعداد ذاتی استفاده شه،با غرب سیاست،برد برد درپیش بگیریم،شرق بفهمه،مرنجان،دلی را که این مرغ وحشی زبامی که برخواست مشگل نشیند.

  • 0

    نظر منم نشون بدید.
    مشگل دیگاه من چیه نشون نمی دید؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    3

    باید یکی از بندهای صالح با عربستان،کنار گذاشتن مالکیت به جزایر سه گانه بود وحذف نام جعلی خلیج فارس،
    آی شمخانی چکار کرد..؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شمخانی فقط یک مامور بود. همین
      یا نمیفهمی و یا خودتو به نفهمیدن زدی

  • ناشناس
    0

    روسیه دوست نبود که بخواد خوب باشه یا بد

  • ناشناس
    0

    روسیه از اول به ایران ضربه زده تا به حالا ،هیچ وقت قابل اطمینان نیست،چه شرق و چه غرب هر کشور فقط فکر منافع خودش هست وبس این وسط چه کشوری کتضرر خواهد شد؟!

  • ناشناس
    9

    به قول دوستمون وضع فعلی کشورها مهمه
    اگه بخوایم به تاریخ نگاه کنیم
    تمام کشورهای اروپایی استعمار گر بودن
    آمریکا کمتر به ما ضرر زده !!!
    جان من بگو از سی سال قبل چه بلاهایی آمریکا به سر ما آورده چه بلاهایی روسیه
    من که هر چی فکر می کنم یه جا نشنیدم
    روسیه ما رو تحریم کرده باشه
    روسیه ما رو برده باشه شورای امنیت
    روسیه هواپیمای مسافربری ما رو زده باشه
    روسیه داروهای ضد سرطان ما رو تحریم کرده باسه
    روسیه نزاره عراق و کره ی جنوبی بدهکاریهای خودشونو به ما بدن
    روسیه نذاشته باشه کسی از ما نفت نخره
    روسیه تمام تلاشش نابودی نظام ما باشه و...
    الحمدالله دارید اونقدر قدرت پهبادی ایران قوی و مهمه که ورق جنگ اوکراینو برگردوند
    ما پول فروش پهبادو گرفتیم این یا راه درآمد زایی برای ایرانه
    ضمنا در ازاش قراره اف ۳۵ روسی بگیریم
    در ازاش خیلی وقتا در شورای امنیت چین و روسیه نذاشتن قطعنامه های آمریکا و کشورای اروپایی به نتیجه برسه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      واقعا انقدر بی خبری یا خودتو می زنی کوچه علی چپ! همان قطعنامه های تحریم شورای امنیت امضای پررنگ روسیه و چین هم پاشه. رژیم حقوقی خزر با میدان داری روسیه منافع و سهم ایران بین اقمار روسیه تقسیم شد که ضررش کم تر از دست دادن بحرین نبود. زمان جنگ را هم که می گی امریکا مسافربری ما را در جنگ نفتکشها زد، یادت باشه همه موشکها که سر مردم می ریخت شوروی به صدام می داد و آنهمه هواپیمای جنگی که بمبارانمان می کرد. حزب بعث عراق مانند بعث سوریه فرمانبردار و در بلوک شوروی بودند. اضافه کن کارشکنی در نیروگاه بوشهر و ..............

    • 5

      " الحمدالله دارید اونقدر قدرت پهبادی ایران قوی و مهمه که ورق جنگ اوکراینو برگردوند"

      الحمدالله می گویی برای مسلح کردن حکومتی اجنبی باز مانده کمونیستها در کشتن مردم بیگناه اوکراین و اشغال کشورشان!!!!! عجب مسلمانی هستی!! خدا قبول کنه!!!!!!

    • ناشناس
      0

      روسیه به همه تحریمها علیه ایران پایند بوده مانند چین و کره و حتی عراق

  • پناه علی احمدی
    1

    سلام وقتی سرزمین های از دست رفته به یادم می آید این قار همین الان است هر لحظه دلم آتش میگیرد اما روس‌ها نه بلکه همسایه خوبی نیستند مثل شمشیر دولبه هستند دوستی وهمساگی برای روس‌ها معنا ندارد آنها دنبال منافع خود بوده وخواهند بود (روس یعنی دشمن واقعی انگلیس یعنی دشمن واقعی کلا نه شرقی نه غربی )

  • ناشناس
    2

    نه شرقی و نه غربی- فقط........- اینها شعار بود؟

  • ناشناس
    1

    ميخواستيد سوخو بگيريد... چي شد؟؟؟

  • ناشناس
    1

    چرا باید دولتمردان ایران به روسیه اعتماد کنند چرا واقعا به چین و روسیه رو کردن دو کشور بدنام و کمونیست ما مسلمانیم از هیچ نظر با ایدئولوژی کمونیستها جور نیستیم همیشه گفتن آدم را از دوستش میشناسن

  • توانا
    1

    نه روسها نه انگلیسی ها و نه امریکاییها و نه هیچ کشوری در این دنیا که در آن قانون جنگل حکمزانی مسکند هیچ وقت دوست نه تنها ایران بلکه هیج کشوری نیودند و نخواهند بود . فقط هنگامی که ایران قوی بوده آنها را مجبور به تعامل با ایران کرده اتد درست مانند مثالهایی که زدید . زمان نادر شاه افشار و اعلیحضرت محمد رضا شاه فقید . رو قوی شو اگر راحت جهان طلبی . خیانت های روسیه و انگلیس را همه کم و بیش میدانند اما با حکمرانی غولهای رسانه ای شیطان بزرگ و دست نشانده هایش کمتر کسی از خیانت های امریکا در ایران باخبر است . اگر امریکا در ایران مرتکب هیچ جنایتی نشده بود جنایت سال ۵۷ امریکا که منجر به سقوط شاه فقید شد کافی است که امریکا را جنایتکارترین حکومتی بدانیم که ضربه جبران ناپذیری به ایران زدند

  • رسول
    0

    رابطه الان روسیه با ایران کاملا به نفع ایرانه در حال حاظر ایران توانایی تکمیل کلیدور شمال جنوب نداره خزانش خالیه روسیه هزینش رو میده چند ملیار دلار رو هم داده قرارداد هم بسته بقیش بده قرارداد نیروگاه هسته ای که غرب گداها روش مانور میدن بخاطر بی پولی ایران بود ایران هنوز پانصد میلیون دلار بدهکار روسیه هس ولی روسیه بازم هزینه تکمیل راه اهن رشت استارا داره میده با این که میدونه در درازمدت هم ایران توان باز پرداختش نداره در ظمن هیچ گربه ای محظ رضای خدا موش نمیگیره هر کسی بفر خودشه وزیر خارجه ایران هم جواب روسیه رو به نحو احسنت داد با مطرح کردن جزایر چهار گانه و در مورد جنگ اکراین ولی منفعت ایران الان با در کنار روسیه ماندن است شما غرب گداها انتظار دارین با یک حمایت زبانی 《مالکیت امارات رو به رسمیت نشناخته فقط خاستار حل مسئله از طریق دیپلوماتیک شده》ایران با هاشون قطع رابطه کنه اگه ایران خودشو کامل منزوی کنه و بزاره امریکا هر بلای که میخواد سرش بیاره چطوره شماها راضی میشید البته شماها پیرو اینتر اشغالید به شما القا شده هیچ چیز مقدسی وجود نداره اگه بخواین اجازه دارید پرچم جمهوری اسلامی و شیرو خورشید مث کهنه بچه اتیش بزنید

  • ب م
    0

    سلام به هموطنان اینو همه می دونند که هیچوقت روسیه دوست خوب و عهد به وفا نبوده وقتی ثابت شده اینطور بوده به چه دردمان می خورد بابا ولش کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها