5 دروغی که هنگام خرید عسل ممکن است از فروشنده بشنوید

برخی از فروشندگان برای اینکه بتوانند عسل خود را به هر شیوه ای که شده به فروش برسانند برخی از باورهای نادرست را به خریداران القا می کنند که می تواند تا سال های سال مشتریان را هنگام خرید عسل به اشتباه بیندازد.

5 دروغی که هنگام خرید عسل ممکن است از فروشنده بشنوید

در زیر به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

متاسفانه در سال های اخیر انتخاب و خرید عسل طبیعی سخت تر از گذشته شده است. علت آن هم این است که از یک سو تقلب در این حوزه بسیار زیاد شده است و از سوی دیگر باورهای نادرست در مورد عسل که در بین مردم رواج پیدا کرده است عملا افراد را هنگام خرید عسل به اشتباه می اندازد به طوری که گاهی عسل طبیعی را غیر طبیعی تشخیص می دهند و عسل غیر طبیعی را به جای عسل طبیعی می خرند!

اگر چه هنوز هم می توان زنبورداران و فروشندگان باصداقتی را پیدا کرد که عسل طبیعی و خالص دست مشتری می دهند، اما هستند کسانی که می خواهند با هر دوز و کلکی که شده عسل خود را به فروش برسانند.

در زیر به چند مورد از این دروغ ها که اتفاقا در بین مردم هم رواج پیدا کرده است اشاره خواهیم کرد تا دفعه بعد که می خواهید عسل بخرید آگاهانه تر تصمیم بگیرید.

دروغ هایی که هنگام خرید عسل ممکن است به شما گفته شود

اگر چه تعداد این حرف های نادرست بیشتر از 5 مورد است اما قطعا دانستن همین 5 مورد می تواند به شما کمک کند که خطای کمتری هنگام خرید عسل داشته باشید.

1.عسلی که موم دار باشد قطعا طبیعی است!

قطعا شما هم هنگام مسافرت و درکنار جاده ها فروشندگانی را دیده اید که با چیدن کندو های عسل در کنار هم و قرار دادن قاب های پر از عسلی که زنبور هم بر روی آنها نشسته، پیش خود گفته اید این دیگر عسل طبیعی است و فروشنده هم این تضمین را به شما می دهد که وقتی عسل موم دار باشد قطعا طبیعی است.

با این حال این حرف کاملا نادرست است. بخش بزرگی از عسلی که به عنوان عسل طبیعی در کشور به فروش می رود از جنس عسل تغذیه ای است. یعنی زنبور این عسل را تولید کرده و در همان قاب هایی که عسل طبیعی تولید می شود هم تولید شده اما به جای اینکه زنبور از شهد گیاهان تغذیه کرده باشند از آب و شکر تغذیه کرده است.

علت این کار این است که در این حالت دیگر نیازی نیست زنبوردار زنبورهای خود را کوچ دهد و اصلا نیازی به گل و گیاه هم نیست. همچنین با تغذیه زنبور با آب و شکر اتفاقا کندو بارگیری بیشتری هم خواهد داشت.

پس گول کسانی که در کنار جاده ها بساط می کنند و می گویند این عسل را چون زنبور تولید کرده پس طبیعی است را نخورید. بله ممکن است زنبور تولید کرده باشد اما با آب و شکر.

2. عسل طبیعی تیره رنگ است!

یکی دیگر از حرف های نادرستی که هنگام خرید عسل ممکن است بشنوید این است که عسل طبیعی باید تیره رنگ باشد!

این حرف از پایه اشتباه است. به طور کلی رنگ عسل هیچ ارتباطی با طبیعی یا غیر طبیعی بودن عسل ندارد. عسل طبیعی بسته به این که زنبور از شهد چه گیاهی تغذیه کرده باشد رنگ های مختلفی از آبگون گرفته تا سیاه رنگ به خود می گیرد.

حتی عسل غیر طبیعی نیز رنگ های مختلفی دارد. پس به هیچ وجه صرفا به این دلیل که رنگ یک عسل تیره است آن را طبیعی ندانید.

3. عسل طبیعی قیمت خیلی بالایی دارد!

متاسفانه فروشندگانی وجود دارند که با بیان اینکه عسل طبیعی دیگر پیدا نمی شود سعی دارند عسل طبیعی را به عنوان یک ماده دست نیافتنی و کمیاب جلوه دهند و قیمت بالایی روی عسل خود می گذارند. به طوری که گاهی این قیمت ها به چند میلیون به ازای یک کیلوگرم هم می رسد.

اگر چه همانطور که گفتیم در فروش عسل طبیعی تقلب های زیادی اتفاق می افتد اما این به آن معنا نیست که عسل طبیعی اصلا یافت نمی شود.

قطعا میزان تولید عسل طبیعی در سال های اخیر نسبت به گذشته رشد بسیار زیادی داشته است و اتفاقا به خاطر شیوه های جدید و مدرن در صنعت زنبورداری، کیفت نهایی عسل تولیدی نیز به مراتب بهتر شده است.

پس عسل طبیعی نه تنها کمیاب نیست بلکه با توجه به این که سالانه میزان زیادی از این نوع عسل در کشور تولید می شود قیمت معقول و منطقی نیز دارد.

4. عسل طبیعی نباید خیلی شیرین باشد!

یکی دیگر از حرف های نادرستی که ممکن است از یک فروشنده عسل بشنوید این است که عسل طبیعی نباید خیلی شیرین باشد و گلو را بسوزاند و اگر چنین باشد حتما زنبور شکر خورده است.

این حرف هم مانند سه مورد بالا کاملا نادرست است. چرا که میزان شیرین بودن عسل، ربطی به طبیعی یا تقلبی بودن عسل ندارد بلکه مانند بسیاری از خصوصیات عسل به منبع شهدی که زنبور از آن تغذیه کرده است بستگی دارد.

به طور کلی علت سوزش گلو توسط عسل به علت فروکتوز موجود در عسل است و هر چه میزان این قند طبیعی در عسل بیشتر باشد گلو را بیشتر می‌سوزاند.

۵. هر چه عسل کهنه تر باشد بهتر است!

بسیاری از فروشندگان برای اینکه بتوانند عسل را به قیمت مناسبی بخرند آن را در حجم های بسیار بالا خرید می‌کنند. اینکار باعث می‌شود که در بعضی از مواقع عسل برای چندین سال در انبار‌های این اشخاص بماند.

در نتیجه این فروشندگان برای فروش عسل‌های خود به مشتریان این نکته را یادآور می‌شوند که عسل هرگز فاسد نمی‌شود و اتفاقا هر چه بیشتر بماند کیفیت آن بهتر می‌شود!

اگر چه عسل در گذر زمان فاسد نمی‌شود اما عسل طبیعی به مرور زمان خواص خود را از دست می‌دهد و کیفیت آن پایین می‌آید. پس توجه داشته باشید که حتما عسل تازه خریداری کنید یا حداکثر عسل یک یا دو سال گذشته را بخرید و به هیچ وجه عسل ۵ یا ۱۰ ساله را نخرید.

اگرقصد خرید عسل را دارید اما فروشنده یا زنبوردار صادقی را نمی شناسید می توانید برای خرید عسل طبیعی از طریق فروشگاه روستایی اقدام کنید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • بدون نان
    0

    دلت خوشه کوعسل کو زندگی فقط اینو میدانم جز غصه خوردن چیزی برامون باقی نمونده بخوریم ای لعنت به این زندگی

  • ایرانی
    0

    50 تا دروغ برای هر کالایی طبیعی است

  • س.س
    0

    به قول ارسطوکو پوووووول.....

  • حاج فضیل
    0

    بدبختی اینه که خودمون هم داریم به خودمون ظلم میکنیم توی این وضعیت بی سروصاحبی و نابسامانی

  • سیاوش سلطان
    0

    بهترین راه شناخت عسل طبیعی : یک قاشق چایخوری از عسل را داخل شی ای مثل نعلبکی بریزید و دو قاشق غذاخوری آب ولرم روی آن بریزید اگر بعد ۶۰ ثانیه حل شد ، عسل شکرآب است ، اگر تا ۵ دقیقه حل نشد عسل طبیعی البته هر چه زمان حل شدن عسل طول بکشد طبیعی تر است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها