گردشگران داخلی مشهد بیشتر هستند یا توریست های خارجی؟

نام شهر مشهد را می‌توان همیشه در فهرست 5 شهر برتر توریستی ایران دید. این شهر به لطف حضور آقا امام رضا و همچنین جاذبه‌های دیدنی طبیعی و تاریخی مختلف از جمله طرقبه و آرامگاه فردوسی یا موزه نادری، همیشه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی مختلف قرار می‌گیرد.

گردشگران داخلی مشهد بیشتر هستند یا توریست های خارجی؟

در سفر به مشهد قطعاً متوجه این موضوع می‌شوید که گردشگران خارجی بسیاری از جمله اعراب، در این شهر حضور دارند. بلیط هواپیما مشهد (https://www.alibaba.ir/flights-to-mashhad) نیز جزو پرفروش‌ترین بلیط‌های داخلی ایران به حساب می‌آید.  به نظر شما تعداد گردشگران داخلی مشهد بیشتر هستند توریست های خارجی؟ چند درصد از مسافران مشهد را ترویست‌های خارجی تشکیل می‌دهند؟ بیشتر توریست‌ها از کدام کشورها عازم مشهد می‌شوند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا تحلیل بسیار کاملی درباره تعداد گردشگران مشهد داشته باشید.

گردشگران مشهد در گذر زمان

جالب است بدانید در حدود 20 سال گذشته، جمعیت مسافران مشهد رشدی 800 الی 900 درصدی را تجربه کرده است. در اوایل دهه 80 شمسی، تعداد مسافران و زائران مشهد در حدود 4 میلیون نفر بود. در نیمه دوم سال 1399، بر اساس آمار و ارقام، تعداد مسافران و زائران مشهد به 37 میلیون نفر رسیده است.

طی سال‌های گذشته، شرایط برای سفر به مشهد مهیا شده است. به همین خاطر فعالیت‌های اقتصادی بسیاری در جهت بهبود وضعیت گردشگری مشهد انجام داده‌اند. هتل‌های مختلفی در این شهر مشغول فعالیت هستند و جالب است بدانید که بخش مهمی از اقتصاد این شهر بر پایه گردشگری بنا شده است. این روزها فروش بلیط هواپیما مشهد نیز رشد چشم‌گیری داشته است. همین موضوع به رشد بسیاری از ایرلاین‌ها کمک می‌کند.

ertertr

تأثیر کرونا بر تعداد گردشگران مشهد

از زمان شیوع کرونا، تعداد گردشگران به شدت کاهش پیدا کرد. اکثر مسافران مشهد، به قصد زیارت عازم مشهد بودند. به‌دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، برای مدتی حرم مطهر بسته شد. به همین خاطر تعداد مسافران نیز تا حدودی کاهش پیدا کرد. از طرف دیگر مرزهای خارجی بسیاری از کشورها از جمله عراق بسته شد. اکثر مسافران خارجی مشهد را مسافران عراق تشکیل می‌دادند. به همین خاطر تعداد مسافران به‌صورت مقطعی کاهش پیدا کرد؛ اما خوشبختانه بعد از بازگشایی مرزها، شاهد افزایش عالی تعداد گردشگران خارجی در مقایسه با سال‌های قبل بودیم. در همین دوران تعداد فروش بلیط هواپیما مشهد به شدت افزایش پیدا کرد.

آمار گردشگران مشهد مقدس

در پایان هر سال، آمار دقیقی از تعداد مسافران و گردشگران به مشهد ارائه می‌شود. در پایان سال 1399، بر اساس آمار و ارقام، 37 میلیون نفر به مشهد سفر کردند. از این میان 8میلیون نفر از طریق خطوط جاده‌ای، 6میلیون نفر از طریق خط ریلی، 3میلیون و 800هزار نفر از طریق فرودگاه مشهد و 18میلیون نفر با ماشین‌های شخصی خود به مشهد سفر کرده‌اند.

در این میان، حدود 4میلیون نفر را زائران غیر ایرانی تشکیل می‌دهد. این تعداد در مقایسه با سال‌های گذشته، حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده است. پیش‌بینی می‌شود با گسترش و بهبود زیرساخت‌های گردشگری در مشهد، تعداد این مسافران در سال‌های آینده به‌مراتب افزایش پیدا خواهد کرد. این یعنی حدود 12 درصد از گردشگران را توریست‌های خارجی تشکیل می‌دهد. پس عمده گردشگران و مسافران به مشهد، مسافران داخلی هستند.

تحلیل زائران غیرایرانی

همان طور که حدس می‌زنید، اکثر جمعیت زائران غیرایرانی را مسلمانان تشکیل می‌دهند. از طرف دیگر، تقریباً تمام این مسلمانان، شیعیان جعفری هستند. در حقیقت به‌هیچ‌وجه خبری از اهل سنت در بین زائران غیرایرانی مشهد نیست. همان طور که اطلاع دارید، اهل سنت به زیارت آرامگاه ائمه اطهار، حتی خلفای خود اعتقادی ندارند. پس انتظاری هم نمی‌رود که شاهد حضور آن‌ها در مشهد مقدس باشیم.

یکی از موضوعاتی که باعث تعجب بسیاری از افراد شده است، حضور زائران غیرمسلمان است. بر اساس آمار، حدود 7هزار نفر غیرمسلمان به‌صورت سالانه از مشهد دیدن می‌کنند. اکثر این افراد از حرم مطهر آقا امام رضا نیز زیارت می‌کنند. بر اساس نظر کارشناسان دینی، زیارت این توریست‌ها از حرم این امام بزرگوار مشکل فقهی ندارد و در اصل باعث ترویج دین نیز می‌شود. اکثر جمعیت زائران غیرایرانی را مسلمانان اعراب تشکیل می‌دهد. اکثر آن‌ها از کشور عراق هستند و بخشی از آن‌ها را ساکنین کشورهای حاشیه خلیج فارس همانند کویت تشکیل می‌دهد.

jkuyiyui

پتانسیل جذب گردشگران غیرایرانی

جالب است بدانید با توجه به افزایش تعداد اقامتگاه‌ها و هتل‌ها در مشهد، هزینه اقامت در این شهر بین 10 الی 40 درصد از شهرهای دیگر کشور کمتر است. همچنین تفاوت نرخ ارز ایران با کشورهای دیگر باعث می‌شود تا هزینه سفر به مشهد برای اعراب و کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار مناسب و ارزان باشد.

حتی ساکنین کشور عراق نیز می‌توانند با هزینه مناسبی به مشهد سفر کنند و سفری لوکس داشته باشند. با تمرکز بر این موضوع و ایجاد بستری عالی برای گردشگران خارجی، ارز خارجی وارد کشور می‌شود. ورود ارز خارجی با جلب گردشگر، باعث رونق چرخ اقتصادی خواهد شد. مشهد یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید. همین موضوع باعث شده تا دولت تمرکز بسیاری بر جذب گردشگر این شهر داشته باشد.

امید به آنکه با بهبود زیرساخت‌ها، در چند سال آینده شاهد حضور گردشگران مسلمان و غیرمسلمان بیشتری در مشهد باشیم. فروش بلیط هواپیما مشهد توسط ایرلاین‌های داخلی برای مسافران خارجی می‌تواند به شکوفایی صنعت هواپیمایی کشور کمک شایان‌توجهی کند.

در نهایت همان طور که متوجه شدیم، حدود 12 درصد از مسافران و توریست‌های مشهد را گردشگران خارجی تشکیل می‌دهند. این تعداد طی سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده هم شاهد این مقدار باشیم.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    1

    و بازار صیغه حسابی داغ و علت تجمع توریست ها میباشد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها