تجمع دوباره مردم سیستان برای پیگیری حق‌آبه هیرمند/ انتقاد از بدعهدی افغانستان/ ویدئو

مردم شهرستان‌های منطقه سیستان عصر امروز در اعتراض به عدم تحقق حق‌آبه هامون و هیرمند از جانب کشور افغانستان تجمع کردند.

تجمع دوباره مردم سیستان برای پیگیری حق‌آبه هیرمند/ انتقاد از بدعهدی افغانستان/ ویدئو

 مردم شهرستان‌های منطقه سیستان شامل زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز عصر امروز در اعتراض به عدم تحقق حق‌آبه هامون و هیرمند از جانب کشور افغانستان در میدان «یعقوب لیث» شهر زابل تجمع کردند.

مردم در این تجمع شعارهایی قبیل «حق‌آبه حق ماست»، «نجات تالاب هامون, مطالبه حیانی», ”تنگه احد جمهوری اسلامی را دریابید»، «اصلاح بند کمال خان پیام مردم سیستان» و «حق‌آبه سیستان، آزمون دولتمردان» سر دادند و خواستار مطالبه جدی حق‌آبه توسط مسئولان از کشور افغانستان و رسیدگی به شرایط دشوار سیستان در پی وقوع بادهای 120 روزه و پراکنده شدن ریزگردها شدند.

مردم سیستان در این تجمع خواستار پیگیری وزارت امورخارجه حق‌آبه رودخانه هیرمند طبق معاهده 1351، حق‌آبه زیست محیطی تالاب بین‌المللی هامون، اصلاح سامانه انحرافی بند «کمال خان» و جلوگیری از تکمیل سد «بخش آباد» روی «فراه رود» شدند.

پیش از این نیز در اسفندماه سال گذشته پیرو پیگیری‌های مردمی انجام شده و ارائه مجوز از سوی فرمانداری زابل، مردم سیستان در محل چهارراه شهرداری تجمع و در ادامه به سمت مصلی شهر زابل راهپیمایی کردند. همچنین اردیبهشت‌ماه امسال نیز تجمع قانونی مردم شهرستان‌های منطقه سیستان در خصوص مطالبه حق‌آبه هیرمند در بستر تالاب خشکیده هامون برگزار شد.

گفتنیست، دی‌ماه 1400 انتشار تصاویر باز شدن دریچه‌های سد کمال‌خان و ورود آب رودخانه هیرمند به‌سمت دشت هامون در استان سیستان و بلوچستان به‌شدت در فضای مجازی دست به دست شد، اتفاقی که برخی آن را نشانه تعامل و بهبود روابط طالبان با ایران در دوره جدید و اعطای حق‌آبه ایران از هیرمند تعبیر می‌کردند اما این اتفاق بیشتر از یک ماه دوام نیاورد. با کاهش بارندگی و نزولی شدن حجم ورودی آب به پشت بند کمال‌خان دریچه‌های سد بسته شد و از آن زمان تاکنون هامون دوباره تشنه شد. گروهی از کارشناسان معتقد بودند که رهاسازی آب ارتباطی با تحویل حق‌آبه ایران ندارد و تنها جریانی است که به‌دلیل افزایش بارندگی در ماه‌های پیش از آن و برای تأمین امنیت سد و جلوگیری از وقوع سیل در افغانستان رها شده است.

موضوع حق‌آبه هیرمند از زمان جدایی هرات از خاک ایران در سال 1857 میلادی جدی شد. سال 1351 قراردادی موسوم به کمیسیون دلتا افغانستان را ملزم کرد که از جریان هیرمند ثانیه‌ای 26 مترمکعب یعنی سالانه 850 میلیون مترمکعب آب در اختیار ایران قرار بدهد تا اینکه سال 1396 هنگام آغاز به کار ساخت سد کمال‌خان؛ مسئولان دولت غنی ارتفاع تاج سد را از آنچه مورد نظر بود بالاتر بردند و این اتفاق بر خشکی هامون اثر زیادی گذاشت. اشرف غنی در روز افتتاح سد کمال‌خان گفته بود: «آب را به کسی مفت نمی‌دهیم و فرآورده‌های خودمان را به همسایه‌ها می‌فروشیم.»

پس از پایان عمر حکمرانی اشرف غنی، نیروهای طالبان بعد از استقرار، وعده‌هایی درباره اعطای حق‌آبه را بر زبان آورده‌اند اما همچنان در این رابطه اقدام درخورتوجهی صورت نگرفته است، این اتفاق با اعتراض رسمی مقامات ایرانی در دستگاه دیپلماسی و وزارت نیرو و حتی شخص رئیس جمهور نیز همراه بوده، چرا که ظاهراً به‌سبب ساختار ایجاد شده بر رود هیرمند بخش زیادی از آب پشت سد به‌جای آزادسازی به‌سمت ایران به شوره‌زار «گودزره» هدایت می‌شود.

استان سیستان و بلوچستان , بحران گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان , استان سیستان و بلوچستان , بحران گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان , استان سیستان و بلوچستان , بحران گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان , استان سیستان و بلوچستان , بحران گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان , استان سیستان و بلوچستان , بحران گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان ,

استان سیستان و بلوچستان , بحران گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان , استان سیستان و بلوچستان , بحران گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان ,

حجم ویدیو: 5.98M | مدت زمان ویدیو: 00:01:13 | دانلود ویدیو
منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • ناشناس
    0

    وزارت خارجه با اقتدار مشغول پذیرایی از فرستادگان طالبان در سفارت افغانستان در تهران است تا سر فرصت سناریوی مثبت رو به جلو را که همیشه برای بقا در پست جواب داده را اجرا نماید ضمنا فکر نان کنید که خربزه اب است....

  • رابی
    0

    مردم سیستان و بلوچستان اصلا نگران نباشند.حضرت آیت الله دکتر رئیسی برای حل سریع مشکل آنها شب ها تا صبح بیدار هستند و از فرط بی خوابی سایز دور کمرشان یک نیم متری بزرگتر شده است.

  • ناشناس
    0

    افغانستان مثل شمر، آب را روی ایران بسته، بجاش ایران داخل افغانستان بیمارستان رایگان می سازد.
    لبنان و سوریه کم نبودن، الان افغانستان رو هم اضافه کردن

  • تا نباشد چوب تر، فرمان نبرد گاو و خر
    0

    گروه تروریستی طالبان زبان مذاکره را نمیفهمد، فقط زبان زور را می‌فهمد.

    تا نباشد چوب تر، فرمان نبرد گاو و خر

  • ناشناس
    1

    ظاهراً غزه مهم تر از سیستان است.

  • ناشناس
    1

    از این حکومت بخاری بلند نمیشه،مردم سیستان (زابل) باید از سازمان ملل کمک بگیرند.

  • ناشناس
    0

    ما سالها زیادی از افغانهای پاپتی در ایران پذیرایی کردیم وانها کارهای مارو گرفتند ومالهای مارا خوردند وحالا حسابی کلفت وپررو شده اند ومملکت مارا بی در و پیکر یافته اند‌وچاره ای جز مفت خوری بیشتر ندارند ....بگذریم که با آوردن مواد مخدر به ایران جوانان مارا معتاد وکا رها را ادست جوانان ما ربودند رأفت اسلامی یه طرفه خیلی حال میده به طرف افغانستانی ها

  • 0

    واقعاً از افغان‌ها ی پاپتی اینقدر باید حساب برد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها