چرا امواج مودم‌های وای فای با تلفن‌های بی‌سیم تداخل دارند؟

در شرایط زندگی امروز، هرچه به جلوتر پیش می‌رویم، وسایل بی‌سیم بیشتری جایگزین وسیله‌های قدیمی می‌شوند. لوازم وایرلس نه‌تنها امکان جابه‌جایی مناسب‌تری دارند بلکه از تکنولوژی پیشرفته‌تری برخوردار هستند.

چرا امواج مودم‌های وای فای با تلفن‌های بی‌سیم تداخل دارند؟
ارتباطی که در وسایل بی‌سیم صورت می‌گیرد، توسط فرکانس‌های مختلفی انجام می‌شود؛ در واقع، دستگاه‌های متفاوت از فرکانس‌‌های مختلفی بهره می‌برند و گاهی ممکن است به‌علت نزدیکی فرکانس‌ها، شاهد تداخل امواج مودم وای فای و تلفن‌های بی‌سیم باشیم.
در ادامه، علت تداخل امواج رادیویی و راه‌های برطرف کردن این اختلال را بررسی خواهیم کرد.

تداخل امواج مودم وای فای با تلفن بی‌سیم

هنگامی که در یک مکان، دستگاه‌های بی‌سیم متعددی وجود دارند، فرکانس‌های آن‌ها همیشه از هم مجزا نخواهند بود. در نتیجه، فعالیت فرکانس‌ها در نزدیکی هم سبب ایجاد اختلال در کارکرد دستگاه‌ها خواهد شد. تداخل امواج مودم وای فای و تلفن‌های بی‌سیم از مشکلات رایجی است که به دلیل عدم تمایز فرکانس آن‌ها از یکدیگر به وجود می‌آید.
تلفن‌های بی‌سیم در طول تاریخ، از زمان پیدایش تاکنون، از باندهای فرکانسی مختلفی استفاده کرده‌اند که در بازه ۱.۷ مگاهرتز تا ۵.۸ گیگاهرتز بوده‌اند. این باندها از ابتدا تا حال حاضر عبارت‌اند از:
- ۱.۷ مگاهرتز (به‌عبارت دقیق‌تر میان ۱.۶۴ الی ۱.۷۸ مگاهرتز)
- ۲۷ مگاهرتز
- ۴۳ الی ۵۰ مگاهرتز (متداول در سال ۱۹۸۴)
- ۹۰۰ مگاهرتز (از سال ۱۹۹۳ مورد استفاده قرار گرفتند و میان ۹۰۲ تا ۹۲۸ مگاهرتز بوده است)
- ۱.۹ گیگاهرتز (این فرکانس از سال ۱۹۹۳ ارتقا یافت و میزان تقریبی آن از ۱۹۲۰ الی ۱۹۳۰ بود، در سال ۲۰۰۵ از این باند فرکانسی برای DECT 6.0 استفاده شد)
- ۲.۴ گیگاهرتز (بازه این فرکانس میان ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ مگاهرتز بود و از آن در سال ۱۹۹۸ استفاده شده است)
- ۵.۸ گیگاهرتز (این باند از سال ۲۰۰۳ و به دلیل شلوغی باند ۲.۴ مورد استفاده قرار گرفت و پهنای آن از ۵۷۲۵ تا ۵۸۷۵ مگاهرتز بوده است)
ممکن است بسیاری از افراد قصد خرید مودم adsl، vdsl یا هرمدل دیگری باشند اما به خاطر تداخل امواج مودم وای فای و تلفن‌های بی‌سیم از این کار منصرف شوند. در ادامه تاریخ فرکانس‌های گوشی‌های بدون سیم و راهکارهایی برای حل مشکل مذکور را بررسی می‌کنیم.

علل تداخل امواج مودم‌های وای فای با تلفن بی‌سیم

برای علت‌یابی تداخل امواج مودم وای فای و تلفن‌های بی‌سیم ابتدا تاریخچه فرکانس‌های گوشی‌های وایرلس را بررسی می‌کنیم. اولین سری تلفن‌های بی‌سیم که از آنتن تلسکوپی بزرگی برخوردار بودند، از فرکانس ۱.۷ مگاهرتزی استفاده می‌کردند.
امروزه نیز در باند AM رادیویی از برخی فرکانس‌های این مدل تلفن‌ها استفاده می‌شود. این ویژگی سبب می‌شود با داشتن رادیویی که به باند AM مجهز باشد، مکالمات این تلفن‌ها به‌راحتی در دسترس قرار بگیرد و شنیده شود. این نوع تلفن‌ها به علت سیستم امنیتی تهدیدپذیر وهمچنین نویزهایی که از طریق سیستم‌هایی مانند استارت ماشین یا لامپ‌های فلوروسنت دریافت می‌کنند، بیش از این تولید نخواهند شد‌.
با وجود تمام این خطاهای امنیتی و نویزها، تا قبل از اختراع جدی و در دسترس قرار گرفتن تلفن‌های همراه امکان داشت از طریق سیستم AM در گوشی‌های وایرلس تا ۸۰۰ متر برد و در نتیجه، ارتباط را تجربه کرد.
تغییر فرکانس مودم

توسعه باند‌های فرکانسی از ۴۳ تا ۵۰ مگاهرتز

در گام بعدی علت‌یابی تداخل امواج مودم وای فای و تلفن‌های بی‌سیم، با توسعه فرکانس ۴۳ تا ۵۰ از سال ۱۹۸۴ و به‌خصوص در دهه ۹۰ میلادی روبه‌رو هستیم. در این باند ترافیک شدیدی وجود داشت و به همین علت، فرکانس‌های مازادی برای آن در دسترس قرار گرفت. آنتن این دستگاه‌ها کوچک‌تر بودند و همچنین این امکان وجود داشت تا کانال‌ رادیویی به‌طور خودکار انتخاب شود.
به دلیل مازاد فرکانس‌های این باند، گوشی‌هایی به فروش رسیدند که به‌جای ۱۰ کانال، ۲۵ کانال داشتند. پس از مدتی و با فهمیدن این نکته که این فرکانس‌ها با هررادیویی دردسترس و قابل شنود هستند، تولید آن‌ها متوقف شد.
پس از فرکانس ۵۰ مگاهرتزی، باند ۹۰۰ مگاهرتزی ایجاد شد. این تلفن‌ها علاوه بر داشتن آنتن‌های کوچک‌تر، میان ۳۰ کانال به‌طور خودکار عمل می‌کردند. تلفن‌هایی که در این باند بودند، دو نوع آنالوگ و دیجیتال داشتند و در مقابل اختلال امواج رادیویی، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دادند اما با وجود رخ ندادن مشکلاتی چون تداخل امواج مودم وای فای و تلفن‌های بی‌سیم در این مدل‌ها، این انواع تلفن به طور کامل از شنود در امان نبودند.
در مدل‌های دیجیتال، امکان شنود توسط اشخاص و وسایل عادی میسر نخواهد بود و در صورتی که امکان شنود نیز باشد، با نویز زیادی همراه است؛ در حالی که انواع آنالوگ این تلفن‌ها که ارزان قیمت و پرفروش‌تر هستند، قابلیت شنود در آن‌ها بیشتر است.

تلفن‌های بی‌سیم مدرن با فرکانس‌های پیشرفته‌تر

تلفن‌های بی‌سیمی که با عنوان مدرن از آن‌ها یاد می‌شود، از فرکانس‌های بروزتری استفاده می‌کنند. فرکانس‌هایی چون ۱.۹ گیگاهرتز، ۲.۴ گیگاهرتز یا ۵.۸ گیگاهرتز از انواع باندهایی هستند که در گوشی‌های بی‌سیم مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند. از فرکانس‌هایی که از تداخل امواج مودم وای فای و تلفن‌های بی‌سیم جلوگیری می‌کند، فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز است. این باند امنیت بیشتری دارد و در استاندارد DECT از آن بهره گرفته می‌شود.
در قرن جاری، بیشتر تلفن‌هایی که تولید شده و به فروش می‌رسند، از صدای باکیفیت و بدون نویزی برخوردار هستند. اکثر این تلفن‌ها از نوع دیجیتال بوده و اجازه هیچ‌گونه شنود رادیویی در آن‌ها وجود ندارد.
افزون بر تلفن‌های بی‌سیم، از فرکانس‌های ۹۰۰ مگاهرتزی، ۱.۹ گیگاهرتزی و سایر فرکانس‌های توسعه‌یافته‌تر در انواع وسایل که الکترونیکی هستند، استفاده می‌کنند. بلوتوث، اتصال وای فای، مایکروویو از جمله موارد کاربرد این فرکانس‌ها به شمار می‌روند. استفاده از فرکانس‌های مشابه در وسایلی چون وای فای و گوشی‌های وایرلس و نزدیکی این لوازم در کنار یکدیگر سبب تداخل امواج مودم وای فای و تلفن‌های بی‌سیم می‌شود.

راهکار عدم تداخل امواج مودم با تلفن بی‌سیم

زمانی که گوشی‌های بدون سیم در مجاورت دستگاه‌های الکترونیکی که از فرکانس‌های مشابه استفاده می‌کنند، قرار بگیرد، امکان ایجاد اختلال بسیار است. در صورت تداخل امواج مودم وای فای و تلفن‌های بی‌سیم، مکالمات تلفنی دچار نویز یا قطع و وصلی بسیاری می‌شوند و صدای افراد به‌سختی شنیده خواهد شد.
از سوی دیگر، این اختلال ممکن است سبب قطعی سیستم وای فای یا افت محسوس سرعت اینترنت شود و کارکرد هردو دستگاه را مختل سازد. در صورتی که مودم adsl یا هرمدل دیگری از استاندارد ۸۰۲.۱۱b/g/n و فرکانس ۲.۴ گیگاهرتزی استفاده کند، مجاورت آن با گوشی بی‌سیم در عملکرد هردو دستگاه تداخل ایجاد خواهد کرد.
از جمله بهترین راهکارهایی که برای حل این اختلال وجود دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- مهم‌ترین راهی که می‌تواند کارساز باشد، استفاده از تلفن‌های بی‌سیمی است که از فرکانس ۱.۹ گیگاهرتزی و استاندارد DECT برخوردار هستند.
- ممکن است مودم وای فای شما از نوع مودم adsl یا هرمدل دیگری باشد، در صورتی که امکان داشته باشد، می‌توانید فرکانس آن را جابه‌جا کنید یا تغییر دهید تا از تداخل امواج مودم وای فای و تلفن‌های بی‌سیم جلوگیری شود.
مودم همراه

کلام نهایی

در تمامی مراحل خرید، نصب و راه اندازی تجهیزات شبکه، خرید تجهیزات شبکه، انتخاب محصول و نصب و نگهداری تجهیزات شبکه کامپیوتری، کارشناسان و پرسنل فروشگاه اینترنتی راف نت پاسخگو هستند.
همانطور که گفتیم، تلفن‌های بی‌سیم از ابتدا تاکنون فرکانس‌های مختلفی داشتند و روبه‌روز توسعه بیشتری پیدا کردند. گوشی‌های تلفن و وسایل الکترونیکی چون مودم wifi ممکن است از فرکانس‌های مشابهی استفاده کنند و مجاورت آن‌ها در کنار یکدیگر سبب ایجاد اختلال شود. برای رفع تداخل امواج مودم وای فای و تلفن‌های بی‌سیم پیشنهاد می‌کنیم یا تلفن‌هایی با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتزی را مورد استفاده قرار دهید و یا با تغییر فرکانس مودم مشکل را حل کنید.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها