آیت‌الله مکارم شیرازی:

مردم اهتمام دولت به مسائل درمانی را لمس می‌کنند / طرح تحول نظام سلامت باید استمرار داشته باشد

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، بر لزوم استمرار طرح تحول سلامت تاکید کرد و گفت: مردم و خیرین نیز باید کمک کنند که مسئله درمان که به صورت فعلی درآمده، عقب‌گرد نکند و بلکه پیشرفت داشته باشد.

مردم اهتمام دولت به مسائل درمانی را لمس می‌کنند / طرح تحول نظام سلامت باید استمرار داشته باشد

آیت‌الله مکارم شیراز ی عصر شنبه(دوم اردیبهشت) در دیدار با رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در مدرسه امام سجاد(ع)، با بیان این‌که مسئله سلامت از نظر شرعی و عقلی در زندگی انسان حرف اول را می‌زند، افزود: انسان تا سلامت نباشد، نمی تواند در هیچ تخصص و علمی نقش آفرینی کند و همه چیز در سایه سلامت است .

وی با اشاره به این‌که امام سجاد(ع) در دعای خود از خداوند، نعمت سلامتی را درخواست می‌کنند، افزود: هرچه کمک به موضوع سلامت در جامعه شود، کمک به تولید، علم، پیشرفت و جهاد شده است .

این مرجع تقلید با بیان این‌که تامین سلامت و ایجاد زیرساخت‌های درمانی فقط از سوی اشخاص و افراد امکان پذیر نیست، تصریح کرد: دولت، ملت و خیرین باید دست در دست یکدیگر دهند تا تامین سلامت صورت گیرد .

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین بر لزوم گسترش فرهنگ پیشگیری در جامعه تاکید کرد و افزود: پیشگیری ارزان، موثر و مفیدتر از درمان است و نسبت به این مسئله باید تلاش گسترده‌ای صورت گیرد .

وی با اشاره به عواملی که امروز موجب بیماری می شود و در گذشته وجود نداشته است، گفت: بعضی از پزشکان به بنده می گویند این پارازیت‌ها و حتی امواج موبایل یکی از عوامل مهم گسترش سرطان است .

معظم‌له با بیان این‌که باید فکری برای این امواج کرد، افزود: شخص مطلعی می‌گفت وقتی افراد در خارج کشور وارد منزل می شوند، موبایل خود را وارد اتاق نمی‌کنند که از آن‌ها دور باشد اما اینجا موبایل در خواب و بیداری کنار افراد است .

این مرجع تقلید بر لزوم آموزش و آگاهی مردم نسبت به موضوع امواج تاکید کرد و افزود: این مسئله فرهنگ‌سازی شود که افراد در داخل منزل سلامتی خود و خانواده را حفظ کنند .

آیت الله مکارم شیرازی همچنین بر لزوم مطالعه جامع، کامل و دقیق نسبت به آسیب امواج از سوی وزارت بهداشت و درمان تاکید کرد و گفت: باید راهکاری جهت پیشگیری برای این مسئله نیز اندیشیده شود .

وی با بیان این‌که هورمون‌هایی که به حیوانات می دهند، تاثیر زیادی در بیماری ها دارد، گفت: عدم تحرک مردم در افزایش انواع بیماری‌ها بسیار موثر است؛ براساس سخن بزرگان سلامتی اول در تحرک، دوم تغذیه و سوم دارو و درمان است .

این مرجع تقلید بر لزوم تقویت ورزش همگانی در کشور تاکید کرد و گفت: مردم باید روزی سی دقیقه تحرک حسابی داشته باشند و از گسترش بیماری ها جلوگیری کنند؛ امروز مسئله چاقی در کودکان و بزرگسالان زیاد شده و ام‌الامراض است .

آیت‌الله مکارم شیرازی بر لزوم تلاش رسانه ملی و رسانه‌ها در راستای آگاهی مردم تاکید کرد و افزود: گسترش آموزش عمومی در مسئله سلامت موجب کاهش بیماری‌ها و هزینه های درمان می‌شود .

وی همچنین افزایش آلودگی هوا را یکی دیگر از عوامل مهم بیماری‌ها عنوان کرد و گفت: نهادهای مختلف باید دست در دست هم دهند و مسئله آلودگی هوا را کاهش دهند؛ گاهی یک وسیله نقلیه دودزا، فضای زیادی از جامعه را آلوده می‌کند .

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود، اهتمام دولت یازدهم به موضوع درمان را برجسته‌تر از سایر اقدامات برشمرد و گفت: مردم اهتمام به مسائل درمانی را لمس می‌کنند و می بینند که هزینه‌های درمانی کاهش یافته و کار قابل ملاحظه‌ای در مسائل درمانی انجام شده است .

منبع: ایسنا

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها