مروری بر زندگی بنیانگذار صفویه به مناسب سالروز تولد او؛

شاه اسماعیل، نوجوانی نابغه که ایران را از نو ساخت/ بزرگترین اشتباه شاه جوان در جنگ چالدران/ چگونه ایران جدید شیعه شد؟

شاه اسماعیل صفوی از سه سنت فکری و سیاسی و اجتماعی بهره می برد؛ سنت شیعی، سنت عرفانی و صوفی گری و سنت ایران باستان. او با هنرمندی توانست این سه سنت را با هم ترکیب و معجونی آماده کند که بتواند ایران را بعد از هزار سال به یک کشور واحد سیاسی تبدیل کند.

شاه اسماعیل، نوجوانی نابغه که ایران را از نو ساخت/ بزرگترین اشتباه شاه جوان در جنگ چالدران/ چگونه ایران جدید شیعه شد؟

حسین نیازبخش- امروز سالروز تولد شاه اسماعیل صفوی است؛ پادشاهی که با وجود تمام سیاست های درست و غلطش ایران نوین را به وجود آورد و مذهب شیعه را مذهب رسمی ایران نمود و از این جهت، یکی از تاثیرگذارترین افراد تاریخ کشور است. در این گزارش قصد داریم مروری کوتاه بر زندگی، سیاست ها و اقدامات بنیانگذار سلسله صفویه داشته باشیم.

کودکی که روزگار او را خیلی زود بزرگ کرد

شاه اسماعیل 5

شاه اسماعیل صفوی فرزند شیخ حیدر و از نوادگان شیخ صفی الدین اردبیلی است. بعد از حمله مغولان به ایران، عرفان و صوفی گری در مناطق مختلف ایران، به خصوص غرب کشور رونق گرفت. اردبیل محل ساخت و توسعه خانقاه ها شد. شیخ صفی الدین اردبیلی بزرگترین صوفی عصر خود بود که خانقاه اردبیل را ایجاد و در آن سکنی گزید. نوادگان شیخ صفی الدین وارث خانقاه او شده و به واسطۀ او به جایگاه اجتماعی بالایی رسیدند. آنها به مذهب شیعه گراییده و آن را با عرفان و صوفی گرایی تلفیق کردند. همزمان بسیاری از آنان با پرورش و رواج سنت فدایی پروری، ارتشی مجهز پرورش داده و آماده نبرد و جهاد شدند.

شیخ حیدر، پدر شاه اسماعیل با جذب ترکان آناتولی که از شیعیان صوفی گرا بوده و به صفویه ارادت داشتند، اردبیل را تصرف کرد و سپس به فداییانش حکم جهاد داد. او به سمت گرجستان و ارمنستان حرکت کرد و با حکومت مسیحی شروانشاهیان درگیر شد. در آن زمان، آق قویونلوها، قدرتمندترین حکومت منطقه ای ایران بودند. آنها که از قدرت گرفتن خاندان شیخ صفی می ترسیدند به کمک شروانشاهیان رفته و لشکر شیخ حیدر را شکست داده و او را هم به قتل رساندند. در زمان مرگ شیخ حیدر، شاه اسماعیل یک سال بیشتر نداشت. او به همراه خانواده و برادر بزرگترش، سلطان علی به فارس تبعید شد.

بعد از چند سال، سلطان علی که حالا صوفی اعظم خانقاه اردبیل و رهبر خاندان شیخ صفی الدین بود از تبعید رهایی یافت. میان وارثان سلطنت آق قویونلوها جنگ درگرفت و یکی از وراث به نام «رستم» برای پیروزی بر سایر رقبا از سلطان علی و طرفدارانش کمک خواست. سلطان علی و خانواده اش از فارس فرار کرده و به اردبیل آمدند. با کمک قزلباشان صفوی، رستم، پادشاه آق قویونلوها شد اما به زودی متوجه خطر صفویه شد و با مکر و نیرنگ، سلطان علی را کشت.

بعد از مرگ سلطان علی، برادر کوچکش اسماعیل، صوفی اعظم اردبیل و وارث خاندان صفویه شد. او در آن زمان حدود 6 سال سن داشت و در خطر قتل یا اسارت بود. فداییان صفوی او را به لاهیجان فرستادند تا مخفیانه زندگی کند و در موعد مناسب به اردبیل بازگردد. اسماعیل در لاهیجان توسط کارکیا میرزا علی فرمانروای محلی دیلمان که شیعه و دوستدار خاندان صفوی بود، پرورش یافت. او در لاهیجان به طرق صوفیه آشنا و برخی عقاید شیعه را فراگرفت.

پس از چند سال که اوضاع داخلی حکومت های محلی ایران به هم ریخت، اسماعیل به اردبیل بازگشت و از فرصت استفاده و تاج گذاری کرد و سلسله صفویه را بنیان گذاری نمود. شاه اسماعیل در زمان تاج گذاری فقط 13 سال داشت اما با استفاده از هوش خود توانست سلسله آق قویونلوها را سرنگون کرده و در کمتر از چند سال سراسر ایران، قفقاز و حتی بصره و بغداد را به تصرف خود در آورد. اما آنچه باعث شد یک نوجوان 13 ساله بتواند ایران نوین را به وجود آورده و کاری کند که در طول هزار سال، پادشاهان بزرگی مانند مرداویج و عضدالدوله دیلمی و یعقوب لیث نتوانسته بودند به انجام رسانند چه بود؟

چگونه شاه اسماعیل ایران جدید را ساخت؟

شاه اسماعیل صفوی از سه سنت فکری و سیاسی و اجتماعی بهره می برد؛ سنت شیعی، سنت عرفانی و صوفی گری و سنت ایران باستان. او با هنرمندی توانست این سه سنت را با هم ترکیب و معجونی آماده کند که بتواند ایران را بعد از هزار سال به یک کشور واحد سیاسی تبدیل نماید.

 او مقام پادشاه ایران باستان را به عنوان نهادی مقدس احیاء کرد. همانطور که در عصر ایران باستان، پادشاه حافظ مذهب زرتشتی بود، شاه اسماعیل نیز شیعه را دین ملی اعلام کرد و شاه صفوی را به عنوان حافظ این دین ملی معرفی نمود. از طرف دیگر، از طریق پرورش طریقت صوفی گری و آموزه «انسان کامل»، توانست فداییان قدرتمندی پرورش دهد. او خود را «مرشد کامل» یا «اعظم» نامید. هفت قبیله شیعه و صوفی گرا که در آناتولی زندگی می کرده و به خاندان شیخ صفی ارادت داشتند، مجذوب آموزه و باور شاه اسماعیل شده و به ایران آمدند و با شاه صفوی بیعت کردند و بدین طرق حکومت صفویه رسما به قدرت رسید.

شاه اسماعیل صفوی در بدو امر با مشکلات فراوانی روبه‌رو بود. از زمان های قدیم میان نیروهای دیوانی و نظامی حکومت های ایران اختلاف بود. دیوان همیشه در دست فارس ها و ارتش در دست ترکان بود و میان این دو گروه نیز اختلافی دائمی وجود داشت. شاه صفوی از طریق پیوند مذهب شیعه و ملیت ایرانی این مساله را حل کرد. او کشوری جدید با محوریت مذهب شیعه به وجود آورد که هم شامل تمام شیعیان از جمله ترکان آناتولی و قزلباشان می شد و هم شامل ایرانی ها از جمله وزرا و دیوان سالاران می گردید. بدین طریق، مشکل تاریخی قوم گرایی و قبیله گرایی توسط شاه جوان صفوی از بین رفت و ایران بعد از سالها به یک مُلک واحد و منسجم تبدیل شد.

نقایص شاه جوان؛ از تندخویی تا اعتماد به نفس کاذب

شاه اسماعیل

شاه اسماعیل پادشاهی عجیب بود. او بسیار زیرک و مطلع بود. مشهور است که عاشق شاهنامه بود و بسیار تاریخ می خواند. با این حال، حکومتی که او ساخت از برخی ضعف های تاریخی و مهم رنج می برد. او نهاد پادشاهی ایران باستان را احیاء کرد اما نتوانست ساختار سیاسی ایران قدیم را به طور کامل زنده کند. مقام وزارت به شدت ضعیف و اشراف نیز کم مایه بودند. از آن سو، قزلباشان آنقدر قدرتمند بودند که می توانستند به راحتی قدرت را به دست بگیرند. شاه اسماعیل با بالا بردن مقام خود و انتسابش به «فره ایزدی» توانست خود را رهبری معنوی معرفی کرده و قزلباشان را مطیع نگه دارد اما بعد از مرگش مشکلات شروع شدند. جانشینان شاه اسماعیل از کاریزمای او برخوردار نبودند و به همین دلیل، قزلباشان شروع به قدرت گرفتن کردند. از آن سو، به علت غیبت نهاد ولیعهدی، فرزندان شاه جذب قزلباشان شده و درگیری های داخلی شدت گرفت. حدود 50 سال بعد از مرگ شاه اسماعیل، فرزند کشی، برادرکشی و پدرکشی در خاندان صفوی رواج یافت و اگر اقتدار شاه عباس و تغییر رویه او نبود شاید سلسله صفوی زودتر از اینها از بین می رفت.

مشکل دیگر شاه اسماعیل خوی نسبتا تند و باورهای اشتباهش بود. خوی تند او باعث شد قزلباشان بسیاری از مخالفان را اعدام کنند. بسیاری از اهل سنت به قتل رسیدند. متاسفانه در برخی موارد اعدام ها بسیار سنگدلانه بود. برای مثال، شاه اسماعیل دستور داد یکی از مخالفانش را تکه تکه کرده و گوشتش را میان قزلباشان پخش کنند تا آنها از آن بخورند. همچنین، بسیاری از زندانیان در عصر او به سیخ کشیده یا پوست بدنشان کنده شد. از این قساوت ها بسیار از شاه صفوی دیده شده است.

صفت بد دیگر شاه صفوی خودپسندی و توهم بسیار عجیبش بود. بسیاری از قزلباشان در ابتدا او را «ولی خدا» و جانشین ائمه هدی می دانستند اما او بعد از قدرت گیری، از باور انسان کامل و حلول صوفیه استفاده کرد و خود را موجودی ایزدی و نیمه خدا دانست. این دروغ رندانه کم کم به نظر شاه راست آمد. شاه اسماعیل با اعتماد به نفس کاذب خود و با این باور که الهی است و شکست نمی خورد شروع به جنگ با اقوام مختلف کرد. این تهور در ابتدا به او کمک کرد. او توانست ازبکان را شکست دهد و سراسر شرق را به تصرف خود در آورد. قزلباشان نیز بیش از گذشته به این جوان شجاع اعتماد پیدا کردند و شکی نداشتند که او موجودی الهی و شکست ناپذیر است. با این حال، تهور او در برابر عثمانی ها کار دستش داد.

شاه اسماعیل معتقد بود تمام عثمانی های سنی مذهب، مهدور الدم هستند. او پس از قتل شیبک خان ازبک، جسدش را پر از کاه کرد و با نامه ای تند و توهین آمیز نزد سلطان بایزید دوم، سلطان عثمانی فرستاد. سلطان عثمانی که درگیر مشکلات داخلی بود در ابتدا سکوت پیشه کرد اما شاه اسماعیل اقدامات تحریک آمیز خود را شدت داد. او به قتل اهل سنت ادامه داد و با تحریک شیعیان لبنان و آناتولی و ترغیب آنان به قیام علیه عثمانی، برای سلطان ترک خط و نشان کشید. بایزید دوم چند پیک برای اسماعیل فرستاد و از او خواست که از جنگ و تحریک دست بردارد اما شاه اسماعیل که خود را شکست ناپذیر می دید، سفیر سلطان را تحقیر کرد و به کشورش بازگرداند. این اقدامات سرانجام باعث وقوع جنگ بزرگی شدند که سرنوشت شاه اسماعیل و دولت نوپای او را زیر و رو کرد.

جنگ چالدران؛ سیلی محکمی که شاه الهی را انسانی کرد

شاه اسماعیل 3

بعد از عزل سلطان بایزید، فرزندش سلطان سلیم به قدرت رسید. او با قتل برادرانش توانست به تاج و تخت برسد و این نشان می دهد که تا چه حد قسی القلب و متهور بوده است. سلطان سلیم با نوسازی ارتش و سرکوب مخالفان و شکست غربی ها توانست عثمانی را به قدرت برساند. او بعد از احیای قدرت عثمانی به سرعت عازم مرزهای ایران شد تا شاه جوان اما متهور صفوی را شکست داده و برای همیشه از شر او خلاص شود.

تعداد سربازان سلطان سلیم بیش از 200 هزار تن بود. او همچنین، 500 عراده توپ جنگی بزرگ به همراه داشت و صدها هزار سوارکار به همراه آورده بود. این نشان می دهد که او قصد تصرف کامل ایران و نابودی صفویه را داشت. سلطان سلیم بعد از رسیدن به آناتولی و دیار بکر، شیعیان را از دم تیغ گذراند و با قساوتی تمام، مخالفانش را سرکوب کرد. او سپس به سمت آذربایجان راه افتاد تا با شاه اسماعیل مصاف کند.

در همین زمان، شاه اسماعیل در شرق، مشغول جنگ با ازبک ها بود. شاه صفوی بعد از باخبر شدن از اوضاع آذربایجان با 40 هزار سرباز عازم آذربایجان شد. در راه عشایر و قبایل مختلفی را هم با خود همراه کرد و آمادۀ نبرد با سلطان سلیم گردید.

سید جواد طباطبایی معتقد است بحران سیاسی ایران را می توان از تحلیل جنگ چالدران به خوبی فهمید. شاه اسماعیل زمانی به محل نبرد یعنی چالدران رسید که ارتش 200 هزار نفری عثمانی هنوز استقرار نیافته و به خصوص توپ هایشان در محل های مناسب قرار نگرفته بود. در این زمان، نورعلی خلیفه لو و محمدخان استاجلو، دو مشاور اصلی شاه به دلیل آشنایی قبلی با روش‌های جنگی عثمانیان و قدرت توپخانه آنها پیشنهاد کردند که پیش از آنکه دشمن موفق به تکمیل آرایش دفاعی خود گردد، حمله را از پشت به آنها آغاز کنند. شاه اسماعیل صفوی با این پیشنهاد مخالفت کرد و آن را خلاف مرام مردانگی دانست. او گفت: «مگر ما حرامی (راهزن) هستیم... ما از جلو حمله می کنیم و خدا به ما کمک خواهد کرد.» این تصمیم به خوبی نشان می دهد شاه صفوی تا چه میزان از درک اقتضائات نظامی و سیاسی زمان خود عاجز بود و منافع ملی را درک نمی کرد.

به هر حال، این تصمیم شاه اسماعیل به یک فاجعه انجامید. در ابتدای جنگ، شاه اسماعیل دست برتر را داشت. سربازان صفوی و قزلباشان و به خصوص شخص شاه متهورانه می جنگیدند و جناح چپ لشکر عثمانی در حال نابودی بود. با این حال، سلطان عثمانی از قدرت توپخانه خود مطمئن بود. با شروع بمباران توپخانۀ عظیم عثمانی، ورق برگشت. توپ ها ارتش ایران را نابود کردند. اوضاع در یک لحظه چنان بد شد که بیم نابودی کامل ارتش ایران می رفت. در این اوضاع، شاه صفوی همچنان متهورانه می جنگید. یکی از اطرافیانش با قرآن نزد او آمد و او را قسم داد که دستور عقب نشینی صادر کند چرا که اگر شاه اسماعیل کشته شده یا اسیر شود ایران نابود می شود. شاه در حالیکه چشمانش پر از اشک بود و همچون ببری زخمی می غرید، دستور عقب نشینی صادر کرد.

سربازان عثمانی از تعقیب شاه اسماعیل اجتناب کردند. سلطان سلیم چند روز بعد فاتحانه وارد تبریز شد. او قصد داشت به اردبیل رفته و کار صفویه را یکسره کند اما به هم خوردن شرایط جوی، قطع ارتباط با کاروان های تجاری و کمبود آذوقه او را مجبور به عقب نشینی کرد. در نتیجه، سلسله نوپای صفویه از نابودی حتمی رهایی یافت اما عزت و غرور آن شکست.

جنگ چالدران به یک فاجعه انجامید. از 40 هزار سرباز ایران کمتر از چند هزار نفر زنده ماندند. تعداد کشته شدگان ایران چند برابر بیشتر از کشته شدگان عثمانی بود. بغداد برای همیشه از دست صفویه خارج شد. کردستان و بخش هایی از آذربایجان به تصرف عثمانی درآمد و تنها در زمان شاه عباس، بخشی از این اراضی تصرف شده مجددا به ایران بازگشتند.

شاه افسرده جان می دهد

شاه اسماعیل 2

سیلی چالدران بیش از همه به گوش خود شاه اسماعیل نواخته شد. تصویر شاه الهی و شکست ناپذیر در یک لحظه از بین رفت. شاه دیگر شأن و مقام گذشته  را نزد قزلباشان نداشت. اعتماد به نفس او از بین رفت. در زمان جنگ حدود 27 یا 28 سال سن داشت اما به سرعت افسرده شد. دیگر تا آخر عمر، هیچ جنگی را فرماندهی نکرد. بعد از ورود به اردبیل، عمامه ای سیاه بر سر بست و تا آخر عمر عزادار چالدران شد. او نام یکی از پسرانش را «القاص» (قصاص کننده) گذاشت و عهد کرد  تا انتقام نگیرد آرام ننشیند. با این حال، قدرت عثمانی آنقدر زیاد بود که شاه اسماعیل فهمید نمی تواند با نیزه و گرز و شمشیر جلوی توپخانه ترک ها را بگیرد. این شد که افسرده خاطر به حرم سرا پناه برد. شروع به میگساری و امردبازی (پسربازی) کرد و چنان در افیون غرق شد که سرانجام در 37 سالگی و در جوانی از دنیا رفت.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 127
  • عه
    12

    اتفاقاً با حیله و فریب مردم توانست قدرت ایران به دست بگیره یکی از حیله هاش هم آن زمان این بود که امام علی(ع) آمده خوابم که تو باید رهبری مردم بدست بگیرید تا اسلام نابود نشود مردم هم باور کردن و پس از مدتی بعداز آن پیوسته شروع به تصرفاتی کرد که باید مردم آن مناطق تحت اشغال او را از طرف فلانی قبول داشته باشند.اصلا پیشینه اعتقادات تاریخی پدرش با خودش هم متفاوت است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      14

      وقتی که بر اثر افراط در لواط و شرب خمر به هلاکت رسید و به درک واصل شد، ماده تاریخ هلاکتش را چنین سرودند:

      بد آمد شاه اسماعیل و بد رفت
      چو فرعون و چو هامان بی رَشَد رفت

      بگو در "سال ظلّ" و "ماه خرچنگ"🦀
      به سوی لعنت‌آبادِ ابد رفت

      کسی میتونه بر اساس ابیات فوق، تاریخ هلاکت آن جانور را مشخص کنه؟

  • 161

    لعنت به شما نویسندگان مزدور...تاریخ رو خیلی راحت جعل و تحریف میکنید...وقتی اسم شاه اسماعیل رو میارید قبلش دهنتون رو آب بکشید...لعنت خدا بر شما کاتبین تاریخ!!!

    نظرات شما -
    • 10

      در تاریخ مقدس سازی و دهنت رو آب بکش و ازین حرفها نداریم...فقط حقیقت حکم فرمایی می کنه...همه جای دنیا و درباره هر شخصیتی باشه همین حکم جاریه...تاریخ مذهب نیست...

    • ناشناس
      12

      افسوس که واقعیت این است برو خوب مطالعه کن .

    • ناشناس
      56

      دقیقا
      اول مطالعه کن بد تحریف کن شاه اسماعیل یک شیعه متعصب بود هرگز خوشگذرانی نکرد تمام زندگیش وقف اتحاد کردن قبایل ایرانی بود بعدشم سپاهش در چالدران ۲۷هزار بود.. از رو معده داستان سرایی نکنید

  • 144

    لعنت به شما نویسندگان مزدور...تاریخ رو خیلی راحت جعل و تحریف میکنید...وقتی اسم شاه اسماعیل رو میارید قبلش دهنتون رو آب بکشید...لعنت خدا بر شما کاتبین تاریخ!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      لعنت به خودت و پدر و مادرت و جد و آبادت
      تو اگه اون زمان بودی لعابچی دربار میشدی

    • ناشناس
      4

      یک آدمکش جانی همه کاره ! برای جانیان باید هم اسطوره باشد...
      لواط کار ، خونخوار و با تعدادی آدمخوار حاضر به خدمت که دشمنانش را ( مرده و زنده ) می خوردند...
      جانوری که حکومت دینی را در ایران شکل داد...

  • آشنا
    17

    عالی بود.
    مختصر و مفید.
    و درس عبرت برای متوهمان مذهبی عصر حاضر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      .. او نام یکی از پسرانش را «القاص» (قصاص‌کننده) گذاشت و عهد کرد تا انتقام نگیرد آرام ننشیند..

      تا انتقام نگیریم آروم نمی‌گی‌گیریم
      جالبه که همین القاص (که قرار بود قصاص‌کننده باشه) بعدا که بزرگ‌ شد خودش هم به عثمانیها پناهنده شد😂😂😂

  • ناشناس
    9

    حقایق تاریخ .همینه برا چی زورت میات .کسی که با کشتن مردم بی گناه به تاج وتخت رسید.....

  • ناشناس
    2

    این که بیشتر شبیه تزار های روسه

    نظرات شما -
    • محمدعلی محمدی(م.ریحان)
      5

      نخیر تزارهای روس مثل صفویه بودند. صفویه ورژن ایرانی بنی عباس و معلم و مربی سوء استفاده از دین به نفع فرقه ای کوچک در تمام منطقۀ ما از ایران تا قفقاز و ماورای قفقاز و الگوی قتل های سیاسی و خانوادگی برای حفظ قدرت کثیف و پوشالی (ایدئولوژیک - فرقه ای) در تمام حکومت های بعد از خود هستند.

    • ناشناس
      3

      دلیلش را باید از مادرش جویا میشدند😏

  • ناشناس
    2

    مدیریت ناکارآمد فاجعه × بی نهایت مدیریت جاهلانه مساوی است با نابودی ملک و ملت و آبو خاک و شرافت ملی و دینی و هما چیز مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت

  • مهدی
    83

    بسم الله.این مقاله بدون کمترین رفرنسی هرچه که خواسته به شاه اسماعیل نسبت داده. به نظرم منبع مقاله خود نویسنده است یا اینقدر منبعش ضایع است که ترسیده ارجاع بده. احتمال میدم رفرنس این مقاله همون عثمانیها یا چیزی مثل اونه. ای کاش درباره تاریخ دوره ای که شکوه ایران را بعد از 3-4 قرن برگرداند،با احتیاط قلم بزنیم. تاریخ ،تحلیل سیاسی نیست که همینطور بنویسیم، تاریخ نیاز به ارجاع دارد. ارجاع معتبر.بخصوص وقتی میخواهی درباره تاریخ مملکت خودت بنویسی.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      رفرنس میخوای؟
      به رفرنس علاقه داری. آره؟
      خیلی هم عالی!
      برو منابع خود صفوی و قزلباش را بخوان
      دو نمونه معروفش:
      - احسن التواریخ از حسن بیک روملو
      - عالم‌آرای عباسی از اسکندر بیک ترکمان منشی
      برو بخوان تاریخ افتخاراتشان را ! برو بخوان

  • هفت لنگ بختیاری
    122

    درود برشاهان بزرگ شیعه که در ترویج تشیع خدمت نمودند.ولعنت بر امثال پهلوی منافق وطن فروش

    نظرات شما -
    • امیر ب هفت لنگ بختیاری
      12

      جناب هفت لنگ بختیاری ماهی 15 میلیون حقوق مفت میگیری این حرفارو میزنی درد مردم نمیفهمی

    • سعید
      21

      لعنت بر اسلام که چیزی نیست جز قتل و غارت و زور گویی و فریبکاری و دروغ

    • 7

      تو بختیاری نیستی ،مزدور پاچه خوار،اسم بلند بختیاری این فاتحان تهران و مؤسسان انقلاب مشروطه را کثیف نکن،تو ضد بختیاری و ضد ملیت ایرانی هستی مزدور

    • ناشناس
      51

      موسس شیعه امام ما علی ع بود
      که در هیچ جنگی شکست نخورد
      در هیج جنگی پست به دشمن نکرد
      از هیبتش مردان جنگی دشمن زهر ترک می شدن
      وقسم می خورد اگر تمام قبایل عرب یک طرف و من علی طرف دیگر باشم من پشت به اونا نمی کنم و فرار نمی کنم
      آنقدر قدرتمند بود که با یک دست در خیبر رو که چهل نفر نمی تونستن حرکت بدن از جا کند
      با همه ی این هیبت و قدرت فقط یه چیز توان اونو می گرفت و دیگه نمی تونست رو پای خودش وایسته
      اونم اشک بچه ی یتیم بود!

    • 47

      اسلام شیوه شاهان صفوی نیست
      اسلام شیوه پیامبر و امامان دوازده گانه ی شیعه ی
      همونا که آزارشون به یه مورچه هم نمی رسید
      و اگه مردم از هر کسی می ترسیدن از اینا نمی ترسیدن
      چون می دونستن اینا ته ته ته تمام خوبی ها هستن
      اینا نماینده خدا روی زمینن

    • 52

      چرا لعنت به اسلام
      لعنت به تو که هیچی حالیت نیست

    • 3

      اتفاقا بزرگترین اشتباهش این بود که مذهب شیعه را رسمی کرد ،دین یعنی راستگوباشی،درست کارباشی،خوش اخلاق باشی،غیبت نکنی دزدی نکنی حلال وحرام خدا را بدانی و.........

  • ناشناس
    9

    موسس مذهب شیعه صفوی چقدر مهربان بود مخالفانش تکه تکه می‌کرد و می‌خورد، صد رحمت به داعش و القاعده

  • بابک
    72

    هر پادشاه و حاکمی ، یک سری کارهای اشتباه دارد و یک سری کارهای درست....مهم برآیند کلی و نتایج کلی کارهایشان است....شاه اسماعیل برآیند کلی کارهایش مثبت است تا منفی....یکپارچه کرون کشور تحت هر عنوان یا خیله یا سیاست یا....کار درست و ارزشمندی بوده....
    عقب راندن ازبکان متجاوز کار درستی بوده...
    قساوت قلب و کشتار بیگناهان ، غرور کاذب و...جز کارهای اشتباه اش بوده...
    کافیه عملکرد کلی صفوی به غیر از شاه سلطان حسین ..را با عملکرد قاجار مقایسه کنید....خیلی از مذهبیون طرفدار قاجار و شاه های قاجار بودند اما دیدید که در قراردادهای ترکمنچای و گلستان و....قاجار چه بلایی سر کشور آوردند

  • ناشناس
    5

    خدا لعنتش کنه مرتیکه متوهم ظالم ، این پایه گزار شیعه در ایران بوده؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      موجود فوق‌العاده کثیف و پستی بوده

    • 43

      پایه گزار شیعه در ایران امام مظلوم ما علی بود
      که شیوه ی پادشاهان اصلا در مرام و مسلکش نبود
      روی خاک می نشت
      نان جو می خورد
      تو خونه ی معمولی زندگی می کرد
      ساده ترین لباسها رو به تن می کرد
      اونقدر عادل بود که جرق جرداق مسیحی میگه علی کشته شد به خاطر شدت عدالتش
      اون در وصف حضرت علی(ع) می گوید: "ای روزگار کاش می توانستی همه قدرت هایت را، و ای طبیعت، کاش می توانستی همه استعدادهایت را در خلق یک انسان بزرگ، نبوغ بزرگ و قهرمان بزرگ جمع می کردی و یک بار دیگر به جهان ما یک علی دیگر می دادی".

  • ناشناس
    68

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران، کتاب تشیع علوی و تشیع صفوی دکتر شریعتی را بخوانید.
    نصر من الله و فتح قریب

  • ناشناس
    4

    در جنگ چالذران زن اش را اسير گرفتند وافسرده شد

    نظرات شما -
    • 10

      زنش اسیر شد و او ناچار به لواط روی آورد😶

  • ناشناس
    87

    چرا دروغ می نویسید
    شاه اسماعیل سنی های ایرانی را نکشت این ها متجاوزان سنی مذهب بیگانه بودند
    قرن ها بود که تورک ها باور داشتند می توانند از سین کیانگ ادم بیاورند مردم ایران را بکشند وزمین هایشان را به ساکنان ترکستان هدیه دهند شاه اسماعیل از خاک وناموس ایرانی دفاع کرد بد بود ؟
    قبل از او در زمان ال بویه هم ایرانی ها شیعه بودند چنانچه در درخواست ال بویه از خلیفه بنی عباسی امده است که باید ازادی عزاداری عاشورا صورت گیرد اون موقع صغویه کجا بود ؟
    این ها را عثمانی ها می گویند همین عثمانی از قبرس وتاتارستان تروریست فرستاد وبا ساماندهی تروریست های ازلی عامل سقوط تهران شد بعد واکسن ابله را نگذاشتند تزریق شود تا ۸ میلیون ایرانی بمیرند
    این مشروطه عثمانی بود مرگ ۴۰ ذرصد مردم یک کشور بخاطر ابله وقحطی بعد از ان ایا بزرگترین نسل کشی تاریخ بعد از سرخپوست ها نیست ؟
    از چه حمایت می کنید
    نسل کشی قبلی مغول ها با سربازان تورک بودند
    اما روزی شاه عباس با توپخانه روسی وانگلیسی وسواران چچنی وملت مبارز ایران وقزلباش ها خلیفه تورک را شکست داد تا دنیا بفهمه که بنی چری چاره دارد
    ان روز پادشاه اتریش گفت
    شاه عباس بین اروپا ومرگ حایل شد

  • ناشناس
    18

    خون مردم ایران بناحق ریخت سنت پیامبر را تغییر داد وهرکی این بدعت جدید قبول نداشت گردن زد

  • مازیارسپهری
    1

    سلام

  • 49

    مطالبب خوبی بود ولی جای چند نکته خالی بود اول اینکه یکی از عوامل قدرت او پدر بزرگش اوزون حسن امپراطور آقیونولوهاست و در ثانی مادر باسیاست و مسیحی او ماریا که با کمک او سدی ساخت که جلوی بلعیده شدن ‌مسیحیت توسط عثمانی ها را بگیرد

  • ناشناس
    11

    چند نکته کوتاه درباره شاه اسماعیل و صفویه:

    صفی الدین اردبیلی جد ایشان درسته اردبیل ساکن بود اما در اصل کرد و سنی شافعی بودند...
    طرفداران ایشان که قزلباش نامیده میشدن از بکتاشهای ساکن عثمانی بودند که پیرو نوعی مرام صوفی گری بودند و نه سنی بودن و نه شیعه

    شیعه ای که اوایل در حکومت صفویه تبلیغ می شد فقط در اسم شیعه بود و ربطی به شیعه فعلی نداشت...مثلن در اون شیعه شراب خوردن و لواط کردن جز موارد ممدوح شناخته می شد..
    زمان صفویه مذهب شیعه با خشونت بسیار تبلیغ می شد و شیعه شدن یا نشدن انتخاب بین مرگ و زندگی بود

    نظرات شما -
    • چطور کرد بودند که هم صفی الدین اردبیلی و شاه اطمال
      5

      چطور کرد بودند در حالی که هم صفی الدین اردبیلی وهم شاه اسماعیل وهم شاه طهماسب دیوان شعر ترکی دارند کسانی که اینگونه سایر اقوام را به قوم خود اختصاص می دهند خود کم بین ونیز برای خود تاریخ درست می کنند

  • ناشناس
    63

    مطمئنید شاه اسماعیل اینقدر بور و مو قرمز بوده؟

    نظرات شما -
    • حسن علی منصور
      51

      در تاریخ اومده که بور بوده. احتمالا به خاطر نسب مادری اش. این تصویر هم تصویریه که هوش مصنوعی ازش ترسیم کرده

  • ناشناس
    1

    بعضی ها هم الان هستند که ایران ویران کردند

  • حامد تورک
    1

    خودم ش

  • هادی
    63

    دوست عزیزی که این متن را نوشتی .دوران صفویه
    از اسماعیل ان تا سلطان حسین ان فقط وفقط خرافه پرستی رونق داشته وبس .هیچکدام نه قدرت
    درستی داشتن ونه درک درستی .نه جهان اطراف خود را میشناختن.ودرون جامعه خود.بله عده ای
    مانند مغهای زرتشت به بی راهه رفتن .فقط منتظر
    جن.پری.حوری بودن وبس .
    قاجارش در جمع پست تر از آنها .
    خدا رحمت کند نادرشاه.وکربم خان وبس .
    وطن ووطن پرستی درون انها جاری بود.
    آبادی وافتخار توی سیصد سال گذشته از ابن دو
    نفر باید آموخت .سال ۱۳۴۵تا ۱۳۵۶دولت مردانی که ایران پرست بودن واقعا کار کردن .توسعه دانشگاه ها.بیمارستانها.مدارس.بهداشت.جاده ها.
    فرودگاه ها.صنعت.تسلط بر خاورمیانه.راه اهن.بنادر.روابط با دبگر کشورها.۹۶کشور بدون ویزا
    ۱۲سال بدون تورم.حقوق پایه معلم ۶۴۰تومان ۳۵۰متر خانه اصفهان ۳۵هزارتومان .سال ۵۰ ش
    بله مسکل هم بوده چون گل بی عیب فقط خدا
    ولی باید درست دید ودرست قصاوت کرد .
    نویسنده محترم مطالب برای آگاهی رسانی خوب
    بود .

  • ناشناس
    5

    سلام
    هیچ سلطنتی قابل دفاع نیست تعریف و تمجید هم نداره. سلاطین صفوی هم مستثنی نیستند .
    تصاویر به جامانده از آنها گویای خلقیات و مسلک باطلشونه.تطهیر سلاطین یعنی مشروعیت بخشیدن به فسق و جور و ستمی امروزه بر مردمان روا می‌دارند.

  • ناشناس
    7

    امیدوارم از اون سیلی ها یک نفری تو ایران بخوره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      زیاد خورده منتها مست ثروت و قدرته و هزینه ش رو کشور و ملت دارن میدن...وضع ایران نتیجه سیاست‌های همونه دیگه...سیلی ازین محکم تر

  • ناشناس
    10

    چقدر دوران صفویه شبیه امروز ماست!

    نظرات شما -
    • 10

      از دوران صفویه تا به امروز مردم ایران را سرکار گذاشته‌اند بخصوص از لحاظ مذهبی

  • کوروش
    6

    بنیانگذار فلاکت در ایران

    نظرات شما -
    • ناشناس
      42

      شیعه از زمان پیامبر شکل گرفته مربوط به دوران صفوی نیست
      در دوران صفوی شیعه ها یکپارچه شدن
      هیچ وقت کردار ورفتار شاهان صفوی به پای شیعه ها نوشته نمیشه
      چون شاه برای خودش و طبق نظر و عقیده ی خودش
      کار می کرده
      نه نظر و عقیده ی خدا پیامبر و امامان شیعه

  • ایرانی
    49

    هرچی بدبختی و خرافات داریم از این دوران منحوس صفویه است ، البته معماری ایرانی اسلامی در این دوره بسیار شکوفا شد و اثار فاخری در ایران هست که زبانزد جهانی هست

  • رضا
    2

    این شیعه رو ترویج داد چون با عثمانی ها لج بود واگرنه عاشق مذهب نبود که

  • ناشناس
    53

    این تصویر از شاه اسماعیل، هیچ سنخیتی با او ندارد. قاعدتا موی ریش و سرش این قدر قرمز نبوده بلکه مشکی و خرمایی پر رنگ بوده

  • ناشناس
    4

    تصاوير زنان رقاصه هنوز هم در عالي قابو هست بعضي ها را بعد از انقلاب باك كرده اند

  • ایرانی آباد و آزاد
    7

    بیشتر خرافات و تحریفات از زمان صفوی وارد شیعه و ایران شد ....

  • ناشناس
    5

    عجب نتیجه میگیریم پدران مداحان و آقایان غلامان شاه اسماعیل بودن که انقدر تعصب مذهبی دارن

    نظرات شما -
    • 1

      پدرانشان امردهای اسماعیل بعد از شکستش در چالدران بوده‌اند

  • ناشناس
    3

    لعنت بر شاه اسماعیل.

    نظرات شما -
    • علی
      53

      مشکل از شاه اسماعیل نیست.مشکل باورها و عقاید ماست.که بهترین راه سواری است.چه اسمایل باش چه .....راست گفتند که اسیا مهد خرافات است هرکه میخواهد حاکم بر جان و عقل انهاشود باید خرافات را دامن بزند.البته اگر او هم نبود ایران زیر پای سربازان عثمانی که خلیف بود یا ازبکها نابود میشد.باید قبول کرد ما ملتی هستیم فقط زنده نباید به این فکر کرد که صاحب زندگی مدرن غربی باشیم.جنسمان فرق میکند تاریخ گواه است

  • ناآشنا
    4

    خدا لعنتش کنه که نسل های زیادی را بدبخت کرد....اسمش در تاریخ به بدی یاد خواهد شد...‌

  • یک ایرانی
    6

    خدا لعنتش کنه تا ابد... فاسد و بی اخلاق و متوهم و نادان .... سنتی بنیان گذاشت که ایران هزارسال به عقب برگردد

  • ناشناس
    5

    گرچه صفویه از نظر جعرافیایی ایران را دوباره متحد کرد ولی برای این کار از ابزار خرافات و جعلیات استفاده کرد گه هم اکنون هم بلای جان ملت است.

  • ناشناس
    7

    خدا لعنتشان کنه که زندگی مردم رو تغییر دادند لباس سیاه دست پختی که انگلیس آورد و غزاداری

  • ناشناس
    4

    .. یکی از حیله‌هاش هم آن زمان این بود که امام علی(ع) آمده خوابم که تو باید رهبری مردم بدست بگیرید تا اسلام نابود نشود مردم هم باور کردن ..

    همین یک مورد ثابت میکنه که مردم ایران از قدیم انسانهای بسیار خردمند و باشعوری بوده‌اند🤗

    نظرات شما -
    • عه
      4

      ناشناس عزیز منم بر این گفته شما باور دارم که ما مردمی هستیم خوش‌باور
      بعد این را به خاطر بسپار تاریخ همیشه تکرار می‌شود فقط شکل و نامش عوض می‌شود
      یعنی صفوی‌هایی به وجود می‌آیند و همان‌ نیز دوباره نابود می‌شود.

  • محمود
    6

    شاه اسماعیل هم یه دیکتاتور وخونخوار زمان خودش بود خدا لعنتش کنه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      90

      شما حق نداری به تاریخ پرافتخار ایران توهین کنی
      شاه اسماعیل حتی اگر فرضا دیکتاتور و خونریز هم بوده باز هم باید بهش احترام بذاری چون لابد یک حکمتی در کار بوده. فهمیدی؟

    • ناشناس
      1

      مثل حکام حالا

  • علی بغدادی
    10

    احساس میکنم صفویان ساخت پرداخت انگلیسی ها بوده خیلی شبیه انگلیسی هاست

    نظرات شما -
    • 3

      در اکثرا دانشگاه های انگلیس رشته های شناخت ادیان تدرسی میشود بخصوص در مورد اسلام و تشیع امثال دکتر شریعتی یکی از شاگردان همان دانشگاه بودن که او هم تا سرانجام و پایان حکومت پهلوی مامور ترویج چنین مذهبی بود ودر اولا انقلاب نیز توسط انگلیس سر بنیست شد .

  • صفا
    12

    پدر واقعی اندیشه های داعش و امثالهم این شخص بود کسی که با وحشی‌گری بی مانندی که تاریخ نمونه آنرا ندارد به قدرت رسید و بدلیل افراط در میگساری و لواط در 38سالگی مرد ارتش او نیز به هیچ وجه وابستگی به وطن و عرق ملی نداشتنند چرا که همه از ترکان آناتولی بودند

  • ناشناس
    7

    لعنت خدابرشاه اسماعیل فهم ودرک درستوحسابی نداشت

  • عادل
    2

    از امروز ایران هم بنویسید شاید تاریخ نویسان بخواهم یکطرفه قضاوت کنند

  • راهب
    7

    مثل استفراغ رو ی لباس حال به هم زن

  • ناشناس
    8

    اسماعیل صفوی بدون شک جنایتکارترین و بدنام ترین حاکم ایران در طول تاریخ است کە روی چنگیز و بقیەی جانیان بالفطرە را با وایتکس سفید کردە... تکە پارە شدن ایران و جداشدن افغانستان در شرق و بخش بزرگ کردستان درغرب در چند قرن بعد ، بە واقع حاصل و دستپخت اقدامات مذهبیی این حاکم خونخوار و روانپریش بود. و جالب اینکە باوجود همەی بدبختیها و مصائبی کە این حاکم فاسدالاخلاق بر سر پدران ما آورد هنوز عدەای او را می ستایند و جنایاتش را بە نام متحد کردن ایران لاپوشانی میکنند.

    نظرات شما -
    • 3

      عدەای او را می ستایند و جنایاتش را بە نام متحد کردن ایران لاپوشانی میکنند چون میراث‌دار او هستند عزیز

  • ناشناس
    7

    ایرانیها از کسانی خوششان میاد که به خودشون یا اجدادشون تجاوز کرده باشه. شما دست بکن توی عسل بذار تو دهن ایرانیها. ببین چگونه گاز می گیرند. متاسفانه فرهنگ ایرانیان در اثر تجاوزات بیگانگان تغییر یافته و امروز گندترین فرهنگ دنیا را داریم.

  • ایرانی
    13

    ترکان وترکمان از اساس حامی خلافت و اهل سنت و دین اسلام بودند و اگر ایشان نبودن الان ایران مانند هندوستان از نظر دینی و مذهبی رنگارنگ بود این ایرانی که لعاب ترکی به خود زده بود بصورت نفوذی ترکان را گمراه کرد و اعتقاداتشان را مسموم کرد و با زبان و هویت ترکی بذر نوعی گمراهی که در بین ما ایرانیان در کجرویی بود را به ایشان انتقال داد و راه را برای انحطاط ایرانی مانند پیش از اسلام گشود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      گفتی لعاب. یاد نکته‌ای افتادم. میدانستی در دربار صفویه یک منصب رسمی وجود داشته به نام "لعابچی‌باشی"؟!
      توضیح وظیفه و کارکرد این مقام به نقل از تواریخ خود صفویها امروز در اینترنت وجود داره 😓

  • سعید
    44

    این چی رو الان بما نشان میدهد که شیعه را صفویه اختراع و اغاز کرد اسلام اگر واحد بود الان ابر قدرت دنیا بود ولی دینهای من دراوردی اثنی عشری دوازده امامی شیعه جعفری اسماعیلیه وهابی تسنن که صدتا شعبه دارد همه با هم اختلاف دارند جای بسی تاسف است

  • غلام
    60

    اولا تاریخ راتحریف کردید اودراثرذات الریه درآذربایجان شمالی

    وفات کرددوم اینکه اوپسربازنبود تاریخ رابه دقت بخوانیدوچیزی که ندانستیدقضاوت نکند

    نظرات شما -
    • 2

      ایدز گرفت سقط شد
      علم ثابت کرده کسانی که بچه‌باز هستند زمان بچگیشون مورد عنایت بچه‌بازها قرار گرفته‌اند
      اسماعیل هم در زمان بچگیش توسط قزلباشها نموده شده بوده

  • ایرانی
    61

    شاه اسماعیل بازورشمشیروباحمایت پیروانش به حکومت رسیدواوبهترین شاه بودودرآن زمان زورلازمه ی حکومتداری بودمگرالآن نیست، ولی باکینه توزی بهتان واهانتهایتان به اونمیچسبه خدارحمتش کنه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      این هم‌ یک کلمه از زبان امرد دربار اسماعیل🤣

  • ناشناس
    56

    چرا مردم تركيه به شاهان خود افتخار مي كنند ولي ما به گذشتگان خود افتخار نميكنيم؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      چون در آنجا بین شاهانشان حرامزادگانی مثل اسماعیل نداشته‌اند. سوال دیگری نداری؟

  • ناشناس
    2

    خدا لعنتش کنه

  • ناشناس
    3

    تاریخ رو تحریف نکنید
    شاه اسماعیل پنج هزارنفر از مردم تبریز رو قتل عام کرد چون بزور میگفت مسلمان بشید، اونا هم قبول نمیکردن..
    شما به این میگید نابغه یا دیوانه؟؟؟

    نظرات شما -
    • 2

      شکی نیست که او یک دیوانه زنجیری بوده و دلیلش هم این بوده که قزلباشها در زمان کودکی او بلاهای زیادی به سرش آورده بودند که باعث شد بعدها سر بقیه تلافی کنه و در زمان حاضر هم یک نمونه مشابه او وجود داره
      ولی اینطور نبود که شاه اسماعیل پنج‌هزار نفر از مردم تبریز رو قتل عام کرد چون بزور میگفت مسلمان بشید و اونا هم قبول نمیکردن. کاملا برعکس، اکثر مردم تبریز در اون زمان مسلمان بودند. او میگفت باید پیرو فرقه من بشید و اونا قبول نکردند. به همین دلیل او مردم را قتل عام کرد. هزاران نفر را کشت و بقیه را به عنوان کنیز و برده به قزلباشهایی داد که از آناتولی آمده بودند.

  • توانا
    40

    کامنت ها چه در مدح و چه در لعن و تخریب شاه اسماعیل صفوی نشانگر آنست که ملت ما هنوز نفرت عجیبی از کتاب و تاریخ ایران دارند . این ملت با یک کشمش گرمیشان میشود و با یک نخود سردیشان !! هر چه بلا سر این ملت آوار شده درست از همین خصوصیات است

  • جانان. صاحب
    0

    هیچ کس از کتابای من حق ندارد سخنرانی کند از اسلام جهان رو بترسونه. نتونم مسلمان کنم.. اسلام وخدا بخشنده ترین ومهربان ترین وعدالت ترین هست اره... ساده میگم که همه ی جهان ادمیت حالیش بشه.... اره.... جانان صاحب...

  • ناشناس
    3

    یک جنایت کار به تمام عیار،،، چنگیز میکشت،، اما این جانور به نام دین و خدا میکشت، در جایگاه یک قدیس،،، معیار و ملاک ظلم، ستم، عدالت، مهربانی و.. است، و ایشان مطابق همان معیارها از شیطان و چنگیز جنایت تر تر بوده

  • ناشناس
    4

    شاه لواط کار ،!!!!!! ترویج مذهب شیعه می کرده ، ارتشش هم لواط کار بودنند ،وقتی شاه لواط کار باشد ملتش ارتشش چی می گردند ،حالا بفرمایید کجای این شخص نابغه بوده ،نابغه لواط کاری ونابغه میگساری ، فقط برای خاطر قدرت وتاج وتخت وبه بهانه مذهب ،می جنگیدند تا تاج وتخت خود را حفظ کنند ،هم جنس باز ،

  • ناشناس
    1

    ای کاش این حقیقت تلخ تاریخی برای فدائیان حکومت فعلی درس باشه و کمی هم از عقل خدا دادی خودشان استفاده کنند که در تمام طول تاریخ،حکومت ها از دین و مذهب برای رسیدن به قدرت و حفظ قدرت و سواری گرفتن از مردم سو استفاده کرده و هرگز هم از نردبان قدرت شیرین با رضایت خود پایین نخواهند امد،این شخص قاتل و خون آشام به چه حقی مردم را از دم تیغ گذراند و به زور مذهب آنها را تغییر داد؟؟؟؟؟،اگر چه شاهان عثمانی هم از شاهان صفوی فاسدتر و کثیف تر بودند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      کدام عقل؟ اگر خدا به کسی عقل داده باشه او هرگز فدائی اسماعیل ملوط و جانشین برحق او نمیشه

  • ناشناس
    1

    شیاددرجه یک بثد

  • حسین
    38

    لعنت خداوند بر نویسنده جاهل و دروغگو باد

  • اتحاد
    2

    بگردید دنبال جاسوس های انگلیسی در لباسهای مختلف آن زمان .که برای سرگرم کردن دولت مقتدر عثمانی ونفوذ آنها به قلب اروپا .ایران را با تفرقه مذهب رودر روی عثمانی قرارداد ونفس راحتی کشیدند . اسلحه هم فروختند .وووشاه اسماعیل شیره ای را به حد خدا رساندند .معروف است روزی سی چهل گوله شیره بالا می انداخته.

  • محمد
    1

    عجب مروج تشیع که خود به میگساری و لواط روی آورد. باهوش هم که بوده. به خیلی چیزها باید شک کرد.

  • جلیل
    35

    واقعا چقدر زیرکلنه تاریخ رو وارونه جلوه می دهید مردم آگاه وکسانی که دنبال واقعیت هستند به دروغها ومزخرفات شما هیچ اهمیت نمی دهند تاریخ رااز روی تعصب ودروغ شما که باواقیات فاصله زیاد دارد پیشنهادم به همه کسانی که دنبال حقیقت هستند بروند مطالعه کنند از حقایق مطلع شوند

  • ناشناس
    38

    انچه امروز هم برای کشور مورد نیاز است .همین دوبال مذهب شیعه و فرهنگ وسنت وزبان و قهرمانان تاریخ باستان از شاهان گرفته تاسرداران وسربازان .برای پرواز است .این ثابت شده وازمایش شده است .انشاله بعد از پشت سر گذاشتن تنش هایی که بود به ان چنان قدرتی رسیدیم که قدرت های جهانی مجبورند استقلال مارا به رسنیت بشناسند .امروز یک سینمای وفادار به این دوبال برای تبلیغ در جهان لازم است .ارزش این دوبال در دبستان تا دانشگاه هرساله باید گوشزد شود

  • ناشناس
    2

    لعنت خدا، ملائکه خدا، انبیاء وجمیع مردم بر شاه اسماعیل صفوی، افکار وانثار واعوان منحوس اش، بابت ایجاد مکتب قتل وخشونت وکینه ونفرت.این جرثومه فساد وحماقت یک هیتلر به تمام معنا بوده است ویک پفویوز سفاک !

  • محمود توکلی
    0

    مادر ارمنی شاه اسماعیل به دستور پاپ شیعه گری در ایران رواج دارد چون سلطان سلیم تاقلب اروپا پیشروی کرده بود و مسیحیت در حال نابودی بود ،وشاه اسماعیل باایجاد جنگ چالدران ۲۰۰ هزار سرباز ترک مجبور شدن از اروپا به طرف ایران آمدند و اروپا با نقشه پاپ و مارتا مادر شاه اسماعیل نجات یافت ولی این دین در ایران ماندگار شد

  • ابوالفضل سرابی
    1

    اسماعیل صفوی یک شخص کافر ونوکرانگلیسی ها بود و آمد تمام مردم ایرانرا ازدم تیغ گذراند و ایران سراسر اهل سنت را شیعه کردوگرنه الان سرنوشت ایرانیان از ترکیه بهتر بود وددشت چالدران دوتازنش اسیر شد که مدت ۱۵ سال فرماندهان ترک برای رابطه جنسی با آنان مسابقه میگذاشتند و آخرهم خوردن عرق اونو مثل یک سگ به جهنم فرستاد وهم نشین استالین وپطرکمونیست شد این تقاس ظلمی بود که به مردم کرد سرنوشت همه آدمهای خودخواه عاقبت همین است. لعنت خدا به اوو همه پیروان کافرش

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      ببین اسماعیل لواط‌زاده ملوط ملعون و لواط‌زادگان تحت امرش چه بلایی به سر این مملکت بدبخت آوردند که الان ترکیه که خودش یک کشور درپیت هست در قیاس با اینجا یک کشور پیشرفته و مترقی محسوب میشه. ببین فاجعه‌ای که در این مملکت رخ داد تا چه حد مخرب و مهیب بود که عواقبش تا امروز گریبانگیر این مملکت باقی مونده

  • نادر
    3

    زمانی که شاه نامه و خافظ نوشته شد . مثل تمام کشورهای که تازیان حمله کردند همه هم زبان و خط خود را از دست دادند وای در ایران به برکت فردوسی و غیره زبان ما تقییر نکرد ولی خط ما ماهیتی از خط عربی است . تا بعد

  • ناشناس
    36

    فقط روی صحبتم با اون حرومزاده هایی هس که دارن به شاه اسماعیل توهین میکنن
    هر شاهی یک معایب و خوبی هایی داره که بعضی حرومزاده ها فقط معایبش رو میبینن
    یکپارچه کردن تمامی ایران بعد از دوران ساسانیان اونم در زمانی که هیچ حکومتی مثل سلجوقیان و غزنویان و .........
    دوام زیادی نداشت کار هر کسی نیست
    عیب شاه اسماعیل اینه که زیاد مغرور شده بود
    درباره بعضی از کارهایی تند خویانه اش هم باید گفت که در اون زمان که هر کسی ساز خودشو میزد و بعضی از این کارا لازم بود

  • میر امیر
    0

    از تاریخ آیا درس میکیریم

  • علی
    3

    صفویه همین داعش وطالبان امروری بود

  • پیمان ابراهیمی
    2

    بزرگترین اشتباه سیاسی اورسمی کردم مذهب شیعه بود که نفهمید ایران ارامنه ،اهل سنت،زردشتی،کلیمی ......دران زمان زیاد دارد که تاسالهای سال وتازمان قاجار ایران تاوانش راپس داد وجداییی بسیاری از سرزمین های ایران بزرگ

    نظرات شما -
    • عباس
      28

      چقدر ساده بایک متن فوری ضد شاه شجاع شدید

  • ناشناس
    26

    بعضی ها چنان حرف میزنن انگار خودشون تو اون دوره زمونه بودن

    نظرات شما -
    • زین العابدین مراغه ای
      0

      پسر چی فکر کردی

  • علی
    17

    گذشته ها گذشته،قبایل و قومیت و مذاهب در طول تاریخ بشر در جابجایی و تغییر بودند،اجداد ما هزاران مذاهب ودرآمیختگی ژنتیکی را پشت سر گذاشتند تا به ما رسیده حالا شما سر چی بحث میکنید،طرف از هر قوم وهر مذهبی بوده به ماچه؟تاریخ تاریخه فقط درسی برای بهتر بودن ماست والسلام.

  • امیر
    10

    اینایی که دارن فحش به شاه اسماعیل میدن چرا اسم شاهان هخامنشی میاد یه جوری حرف میزنن انگار اخر فرهنگ تمدن بودن مگر هخامنشیان فرهنگ همجنسبازی همون گناه پارسی چند همسری ازدواج با محارم روباب نکردن مگر زرتشتی گری فرقی با شیعه گری داره کتیبه بیستون پر از گوش وبینی وزبان بریدن وچشم کور کردن داریوشه که .همه جای کشورکل کل ترک وفارسه شاه ترک باشه فارسها بدمیگن شاه فارس باشه ترکها کی می خواییم عاقل باشیم همه حکومتها خوبی وبدی روباهم داشتن کی می خواییم مال خودمونو سفید وزیبا وبقیه روسیاه وزشت ببینیم؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آقای امیر

      شما از کجا می‌دانی اینهایی که فحش به اسماعیل ملعون میدن وقتی اسم شاهان ملعون هخامنشی میاد یه جوری حرف می‌زنند انگار که آنها آخر فرهنگ و تمدن بودند؟

      اتفاقاً وارون تصورات شما، اغلب مداحان هخامنشی عموماً مداح قزلباشها هم‌ هستند و درباره جفتشان هم جنایات فجیعشان در حق مردم را تحت عناوین مختلف توجیه می‌کنند.

      هیچ سلطنتی قابل دفاع نیست. تعریف و تمجید هم نداره. سلاطین هخامنشی و قزلباش هم مستثنی نیستند. تطهیر سلاطین، چه شاهان جنایتکار هخامنشی و چه شاهان جنایتکار صفوی، یعنی مشروعیت بخشیدن به فسق و جور و ستمی که امروزه بر مردمان روا می‌دارند.

      وضعیت نابسامان و نکبت‌بار کنونی ادامه مستقیم ستمها و جنایات حکام تبهکار گذشته است، چه داریوش جانی روانی و چه اسماعیل جانی روانی

      ضمناً اینجا بحث قومیتی بین فارس و ترک به هیچ وجه مطرح نشد. کامنتها را بخوانید. شما نخستین کسی هستید که مطلب را از دریچه قومیتی دیدید. جنایت از سوی هر کسی که باشد محکوم است و توجیه ندارد، خواه از سوی هخامنشی و ساسانی و خواه از سوی صفوی و قجر

  • ح.ر
    24

    ۱۰۰۰سال اعراب آشغال وترکان وحشی اهل سنت بر فرهنگ ایرانی وشیعی تاختند و ۱۰۰۰سال غارت وتجاوز وسلسله ساسانیان را با جنایت قتل عام یک‌میلیون ایرانی حکومت ایران نابود شد تا اینکه یک بزرگ از خاک ایران به خواست خدا بلند شد و کار سنی هایی که ۱۰۰۰سال تجاوز کردن را یکسره کرد انتقام خون یزگردوفرخزاد وبابک خرمدین ها و علویان ودیلمیان و حسن صباح و آل مرداویج وآِل زیار وآل بویه را گرفت اگر شاه اسماعیل نبود الان ما درکیش وهابیت تروریست بودیم افتخارم اینه که توسط شاه اسماعیل مسلمون شدم

  • ناشناس
    31

    نویسنده محترم ....شاه اسماعیل عارف صوفی مرشد و بزرگ مردی بود که ایران را احیا کرد نه سنی ها را کشت نه به خاطر عقیده افراد را کشت مردی شجاع و دلیر که همه ما ایرانیان مدیون ایشان هستیم حتما کتاب عارف تاجدار را مطالعه بفرمایید با سپاس .

  • عمو
    23

    لعنت خدا بر دروغ‌گویان

  • عمو
    25

    منشآت‌السلاطین عثمانی را بخوانید و مثل ابلهان یبوست فکری هر خزعبل گو را نشخوار نکنید..

  • محمد
    23

    نویسنده بیسواد اصلا در مورد خاندان صفوی کتاب نخوانده ای برو کتب عارف دیهم دار مولف کورت فیرشلر آلمانی را مطالعه کنید.اولا شاه اسماعیل هنگام حمله سلطان سلیم یاووز در کردستان بود نه با ازبک ها می جنگید دروغگو حافظه ندارد دوما شاه اسماعیل با ۲۸ هزار نفر با سپاه ۲۰۰ هزار نفری سلطان سلیم یاووز در دشت چالدران دلیرانه جنگید و ۸۰ هزار نفر از متجاوزان را کشت شاه اسماعیل زخمی با هزار نفر باقیمانده لشکر خود می خواست آخرین حمله را کنندو کشته شوند تا غیرت ترکها را نشان دهد واین ملا شبستری بود که قرآن را باز کرده افتاد زیر پای شاه اسماعیل که برگرد نویسنده مزدور شکم پرست و زیر شکم دوست از ترس اسم ملا شبستری را نیاورد ودر آخر شاه اسماعیل در اثر بیماری کنار رود ارس درگذشت و پیکر پاکش را به اردبیل آورده در کنار قبر مادرش مارتا شاهزاده یونانی دفن کردند لطفا به اردبیل تشریف ببرید و فرمان شاه طهماسب که روی سنگ حک شده مطالعه کنید اطلاعات بیشتر ی بدست می آورید

    نظرات شما -
    • 1

      و در آخر شاه اسماعیل در اثر ایدز در کنار رود ارس درگذشت و پیکر پاکش را به اردبیل آورده در کنار قبر مادرش مارتا شاهزاده یونانی دفن کردند😂

  • عیسی
    34

    بنده تاریخ صفوی را خواندم . مطالبی که نوشته اکثرا اشتباه می باشد. حتی نحوه به قدرت رسیدن شاه اسماعیل.. اسامی افراد . و... کارهای شاه اسماعیل. ضمنا تاریخ شاه اسماعیل را اکثرا سنی ها نوشته آمد و به نفع خود و به ضررذ شاه اسماعیل و شیعه نوشته آمد. شاه اسماعیل 20 سال حکومت کرد 10 سال آمل یعنی تا جنگ چالدران . با عثمانی درگیر بود و 10 سال بعد را مشغول ساخت بناهای مذهبی و فرهنگی کشور مثل عتبات . مقبره شعرای معروف و .. بود.

  • رضا
    1

    شاه اسماعیل خودش رو خدا می‌نامید و می‌توان ب جرات گفت عامل بدبختی این دوره مردم ایران ایشون هستن که با جنایت‌های فراوان و قتل عام سنی مذهب ها، مکتب شیعه رو با کلی دروغ تحویل مملکت ایران کرد.

  • سیاوش دزبرد
    25

    اولا درست حرف بزن سادیسمی صفویان نبودن الان ایران نبود مثل شاه عباس کبیر کسی توجنگ شکست بخوره غوروش بشکنه لواط بازی نمیکنه دوما اون داماد اوزون حسن بود ریس قراقویونها بی سواد شماها چون تاریخ ندارین اونجاتون میسوزه فارس پانها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها