کارشناس مسائل منطقه:

اگر عراق به تعهدات خود عمل نکند نیروی نظامی ایران برخورد خواهند کرد

کارشناس مسائل منطقه گفت: دولت عراق باید بر اساس زمان‌بندی مشخص شده ای که با طرف ایرانی به نتیجه رسیده‌اند نسبت به خلع سلاح آن گروه‌ها اقدام و امنیت مرزی را برقرار کنند که این جز به منافع دو کشور منتهی نخواهد شد.

اگر عراق به تعهدات خود عمل نکند نیروی نظامی ایران برخورد خواهند کرد

مصطفی انتظاری در خصوص احضار سفیر عراق در ایران به واسطه حضور برخی رهبران گروه‌های مسلح ضد انقلاب در یک مراسم رسمی در اقلیم شمال عراق اظهار داشت: دولت عراق به خوبی متوجه اصرار ایران به تامین امنیت مرزهای غربی خود است و بعید می‌دانم که بخواهد بر سر توافقنامه امنیتی که بین دو کشور برای مقابله با گروه‌های مسلح تجزیه‌طلب در این مناطق امضا شده است، مانع ایجاد کند. 

 
او گفت: با این حال نفوذی که ایالات متحده و برخی دیگر از کشورها در عراق دارند، باعث می‌شود که روند اجرای این توافقنامه با مشکلات و کاستی‌هایی روبرو شود. 
 

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: فشارهایی که در درون پارلمان عراق و گروه‌های سیاسی مستقر در عراق وجود دارد، این مشکل را به وجود می‌آورد که دولت عراق برای اینکه خود را پاسخگو در مقابل این گروه‌ها بداند مماشات به خرج دهد و برخورد لازم و کافی را با گروه‌های مسلح نکند. 

 

انتظاری مطرح کرد: جمهوری اسلامی ایران هشدار داده است که اگر دولت عراق به تعهدات خود در این رابطه عمل نکند تهران مجددا مجبور می‌شود که از طریق نیروی نظامی به رفتارهای گروه‌های تروریستی واکنش نشان دهد.

او تصریح کرد: بنابراین من فکر می‌کنم که به نفع عراق است، برای حفظ تمامیت ارضی خود و برای اینکه رابطه مثبت خود با ایران را حفظ و گسترش دهد هر چه سریع‌تر توافقنامه امنیتی را اجرا کند و جلوی اقدامات نمادینی چون حضور مقامات تجزیه طلب در مراسم رسمی اقلیم شمال عراق را بگیرد و نگذارد که چنین رفتارهایی بر تعاملات دو کشور سایه اندازد.

این مدرس علوم سیاسی دانشگاه با تاکید بر اینکه هم بغداد و هم تهران به خوبی می‌دانند که امنیتشان به یکدیگر وابسته است، عنوان کرد: عراق از یاد نبرده است که دوره‌ای که داعش در این کشور جولان می‌داد، این نیروهای مسلح ایران و حامیان آنها بودند که عراق، کُردهای عراق، مردم مختلف شیعه و سنی و همه قومیت‌های عراقی را از شر تروریسم نجات دادند.

انتظاری بیان کرد: الان این خواسته منطقی و معقولی از جانب ایران است که دولت عراق به کشورمان کمک کند برای اینکه مانع از حضور گروه‌های تروریستی در این مناطق شود. از یاد نبریم که این گروه‌ها سالهاست که در مناطق مرزی متاسفانه اقدام به ترورهای کور کردند، بسیاری از مردم ما را هدف قرار دادند، تفرقه‌افکنی و ایجاد بی‌ثباتی کردند و حاضر هم نیستند از سیاست‌های خود دست بردارند.

او گفت: آنها حاضر نیستند که گروه‌های مسلح و اردوگاه‌های نظامی خود را تعطیل کنند و دست از نفوذ و نفاق بردارند و حمایت خارجی که برخوردار هستند را فراموش کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در‌ پایان خاطر نشان کرد: بنابراین من فکر می‌کنم دولت عراق باید بر اساس زمان‌بندی مشخص شده ای که با طرف ایرانی به نتیجه رسیده‌اند، نسبت به خلع سلاح آن گروه‌ها اقدام و امنیت مرزی را برقرار کنند که این جز به منافع دو کشور منتهی نخواهد شد.

منبع: منیبان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • رابی
    0

    فقط برای پنجاه شصت نفر معارض کورد شیر شدید.نه غیرت و نه جرأت درگیری با طالبان وحشی را ندارید.

    نظرات شما -
    • عه
      0

      خب بجز طالبان
      جمهوری آذربایجان و یا اسرائیل هم پیش این‌ها شیر شدند

  • ناشناس
    0

    حالا خیلی هم ترسیدن . فیس فیس

  • ناشناس
    1

    همه تمرکز مغزهای پوسیده خودتون رو گذاشتید رو مرز عراق، غافل از اینکه مرز آذربایجان و ترکمنستان کارهای مهمی داره انجام میشه.

  • ناشناس
    0

    استاد انتظاری عزیز فرمایشات شما کاملا متین ولی ظاهرا ما فقط برای کسانی خط و نشان میکشیم که عملا عکس العملی در مقابل ما ندارند و با بقیه قضیه را ماستمالی میکنیم نمونه اش طالبان و آذربایجان و ترکمنستان که همه جوره میتازند...

  • ناشناس
    0

    تا حالا من فکر میکردم ایران در عراق نفوذ داره

  • ناشناس
    0

    ببین اینطرف چارتا پاپتی هستند که خیل وقت نیست از غار بیرون اومدند .دارند گنده گو....می کنند .بهتره اول حساب اینطرفا برسی بعد بری سراغ عراق .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها