خبرفوری بررسی می‌کند

تداوم فیلتر تلگرام به سود کیست؟ / وقتی فیلترینگ، رسانه‌های داخلی را تضعیف می‌کند

پژوهشی جدید درباره ضریب اثرگذاری رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد برخی رسانه‌های داخلی اثرگذاری بیشتر از رسانه‌های معاند در تلگرام دارند. با این حال بیم‌ آن می‌رود که ادامه فیلترینگ تلگرام، این روند اثرگذاری را کاهش دهد.

تداوم فیلتر تلگرام به سود کیست؟ / وقتی فیلترینگ، رسانه‌های داخلی را تضعیف می‌کند

براساس گزارشی که خبرگزاری دولت منتشر کرده، رسانه‌های داخلی ازجمله خبرفوری، بیش از رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی، من‌وتو، ایران اینترنشنال و رادیوفردا در تلگرام اثرگذار هستند (اینجا بخوانید).

در این گزارش تصریح شده که کانالهای داخلی در تلگرام چه به لحاظ میزان مخاطب، چه وایرال محتوا و چه تعداد بازدید، از رسانه‌های فارسی زبان غیرایرانی جلوتر هستند.

IMG_20221016_212239_392

این اولین بار نیست که قدرت رسانه‌های مستقل داخلی در اثرگذاری بر مخاطبان در تلگرام مورد توجه قرار می‌گیرد. پیش از این و در آستانه فیلتر تلگرام در دولت روحانی، خبرفوری در نامه‌ای به مقامات دولتی و حاکمیتی وقت، براین نکته تاکید کرد که تلگرام بستر رشد رسانه‌های جریان انقلاب است و اگر فیلتر این پیام‌رسان صورت گیرد، بسیاری از این رسانه‌ها تضعیف می‌شوند. (شرح نامه را اینجا بخوانید)

تجربه فیلترینگ سال ۹۷ به‌خوبی نشان داد که رسانه‌های داخلی، قربانی اصلی مسدودشدن تلگرام شدند، هرچند تداوم فعالیتها، مانع از آن شد که این بستر، به‌طور کامل در اختیار جریانات معاند قرار گیرد.

 

اگر فیلتر تلگرام برداشته شود، به همان ۱۷ دلیلی که در نامه اشاره شده شرح آن رفت، نه فقط به لحاظ امنیتی، قدرت اقناع افکارعمومی افزایش می‌یابد و رسانه‌های معاند نمی‌توانند بر روی فیلترینگ موج‌سواری کنند، بلکه از نظر اقتصادی نیز کسب و کارهایی که از قطع اینترنت و فیلتر پیام‌رسان‌ها آسیب دیده‌اند، می‌توانند در تلگرام مشتری‌های خود را بازیابی کرده و کسب و کار خود را دوباره رونق دهند. البته اگر مافیای فروش فیلترشکن، بگذارد

 

تجربه وقایع اخیر در کشور و حذف پیام‌رسانهایی که جایگزین تلگرام نامیده می‌شدند، نشان می‌دهد که اگر فیلترینگ تلگرام برداشته شود، رسانه‌های انقلابی فرصت اثرگذاری بیشتری خواهند داشت. بسیاری از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان یا بسترهای تعاملی اجتماعی که زمانی به نسبت تلگرام، "پاک" توصیف می‌شدند، امروز متهم به نقش آفرینی در اغتشاشات هستند و این به خوبی ابطال ادعاهای قبلی را نشان می‌دهد که مدعی بودند این اپلیکیشن‌های عمدتا آمریکایی می‌توانند در راستای منافع کشور، جایگزین تلگرام شوند.

جالب اینکه حتی در سال ۹۸ یک مقام دولتی مدعی شد که در آشوبهای آبان آن سال، پیام‌رسان‌های داخلی نیز در ناآرامی‌ها دهیل بوده‌اند. سندی درباره اینکه اتهام‌زنی به آشوب‌آفرینی تلگرام به‌دلیل وجود برخی کانالهای ضدانقلاب بی‌پایه بود.

اکنون که مقامات عالی کشور بر ضرورت گفتگو برای کاهش سطح تنش در کشور تصریح می‌کنند، به نظر می‌رسد برداشتن فیلتر تلگرام بسترسازی برای این گفتگو در بستر امنی است که رسانه‌های داخلی دست برتر در آن را دارند.

از یاد نبریم که فیلترینگ، جز به حاشیه راندن رسانه‌های انقلابی نمی‌انجامد و تا زمانی که سیاستگذاران شبکه‌های اجتماعی در ایران به قدرت بالای رسانه‌های مستقل داخلی در کنترل محتوای این عرصه پی نبرند و همچنان از موضع ضعف و ترس به فضای مجازی بنگرند، باید شاهد نقش آفرینی منفی پیام‌رسان‌ها بود.

اگر فیلتر تلگرام برداشته شود، به همان ۱۷ دلیلی که در نامه اشاره شده شرح آن رفت، نه فقط به لحاظ امنیتی، قدرت اقناع افکارعمومی افزایش می‌یابد و رسانه‌های معاند نمی‌توانند بر روی فیلترینگ موج‌سواری کنند، بلکه از نظر اقتصادی نیز کسب و کارهایی که از قطع اینترنت و فیلتر پیام‌رسان‌ها آسیب دیده‌اند، می‌توانند در تلگرام مشتری‌های خود را بازیابی کرده و کسب و کار خود را دوباره رونق دهند. البته اگر مافیای فروش فیلترشکن، بگذارد...

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 28
  • ناشناس
    0

    قطعا مافیای فیلتر شکن اجازه نخواهد داد این اتفاق بیفتد دقیقا مثل تحریم که بعضی از حضرات از قبل تحریم به نان و نوایی رسیده و حاضر نیستند تحریم از بین برود وقتی یک فیلتر شکن که قبلا اشتراک سالانه آن 80 هزار تومان بود الان فروشنده قیمت برای یک ماه را 140 هزار تومان اعلام میکند ((قیمت هایی که گفتم کاملا واقعی هستند و خودم قبلا خریدم اما دیروز فروشنده این قیمت را اعلام کرد) بعبارتی رقم سالیانه آن میشود یک میلیون و ششصد هزار تومان چگونه اجازه میدهند !!!!!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      تداوم فیلتر شبکه های اجتماعی پرطرفدار و محبوب در ابتدا به نفع حکومت جمهوری اسلامی ایران که از تبادل اطلاعات و اخبار ملت ببم و هراس و وحشت دارد می باشد و در مرحله بعد به نفع فروشندگان خارجی و واسطه های داخلی فروشندگان VPN ها می باشد!

  • ناشناس
    1

    مهم نیست که ما پول اینترنت جهانی و دادیم ولی یهو اینترنت ملی بهمون دادن اقایون مسول مسلمان و انقلابی اند معلومه میدونن حق الناس چیه بعدم مگه دسته خودته نخوایی بری بهشت؟؟؟؟؟؟ باید بیای اول چادر میکشی سرت برداری کسی ببینه جهنمی میشی که ما نمیزاریم میزنیم تو سرت یادت بیاد باید بیای بهشت چییییی؟ فیلم و اینترنت بدون سانسور میخوای که ببینی گناه کنی بری جهنم؟؟؟؟ اینجا ایرانه همرو میبندیم که اصلا نتونی ببینی باید بیای بهشت زوره به جان مادرم من بعد مرگم برم بهشت میگم اینا منو به زور اوردن اینجا.
    خب اخه مرد مومن اگه خدا میخواست اینطوری باشه به کسی حق انتخاب نمیداد ولی دوستان اینارو همه مسولین میدونن :)

    نظرات شما -
    • دیرینگ
      0

      وان اپلیکیشن کزو گشت سر داااارررر بلند
      جرمش این بود که اسرار هویدا میکرد

    • نگی نگفتی هاااا
      0

      25 سال قبل
      میخاستی با کسی تلفنی حرف بزنی یا باید از تلفن عمومی استفاده میکردین
      یا میرسیدی خونه و حرف میزدی
      الانه در موبایلتون
      هم چراغ قوه دارین هم تلوزیون دارین هم ضبط دارین هم رادیو دارین هم دوربین دارین هم میکروفن دارین هم اینترنت دارین و ...
      جلوی تکنولوژی رو نمیشه گرفت
      تا 2 سال دیگه هم برخی شرکتها موبایلی میسازن که بشه فرکانس اینترنت استارلینک ایلان ماسک رو بگیره
      اون وقت براحتی فیلترینگ پررررررررررررر
      تا زمان هست برگردین . تا زمان هست جبران کنین

  • ناشناس
    0

    اینم پرسیدن داره به نفع پسر خزعلی

    نظرات شما -
    • 0

      خلایق هر چه لایق

  • ناشناس
    0

    در آینده نزدیک فروشندگان تجهیزات اینترنت ماهواره ای سود خوبی خواهند برد

  • آزادی
    2

    بعد با این محدودیت ها توقع دارند گردشگر به ایران بیاد لعنت به آن کسی که فیلتر می‌کند

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      احتمالا به هر گردشگری که بیاد فیلتر شکن رایگان میدن خخخخ

  • ناشناس
    0

    به سود عمه من .
    حالا هر خری.
    حتما به سود مردم نیست.

  • رضا
    0

    با زور میتوان بر جسمها حاکم شد ولی با دلها چه میکنی!

  • N
    7

    به نفع من است چون باهاش وقت کشی می کردم

  • به نام خداوند
    0

    خیلی تلاش نکنید فعلا فیلتر است و تاهر وقت که بخواهند به نظر من و شما و اینا و اونا نیست. هدف وسیله را توجیه می کند. بنابراین بهتره این مباحث را بزاریم کنار بجایش چندتا جوک قشنگ بگذارید خیلی لذت بخش تر هست.

  • ناشناس
    0

    اینهمه سال با ویدیو و ماهواره جنگیدین.آخرش چی شد؟ البته تنها دلیل جلوگیری از آزادی بیان و اینترنت و همه اینها، فقط و فقط سود حرومی هست که میخواین به جیب بزنید و الفرار، وگرنه اگر آزاد باشد باید سواد و تخصصی داشته باشید تا مردم از شما راضی باشند که ندارید.

  • ناشناس
    0

    به سود لبنان که هم گندم مفت می برد هم سوخت مفت و هم برق مفت ، البته اختلاس 92000 میلیاردی هم فعلا فراموش شده

  • ناشناس
    1

    به نفع ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران

  • ناشناس
    0

    یعنی ماملت اینقدر احمقیم که خدا محتاج بنده خودش شده کاراشو انجام بده خداهرکاری بخواد میتونه بکنه خودش حق انتخاب به بندش داده تمام این بازیها به برده گی کرفتن مردم

  • ali
    0

    باید خاطر نشلن ساخت بعضا" دیده شده فیتر پیام رسانها فقط برای عده خاصی مجاز است و برای بقیه غیر مجاز و غیر شرعی

  • شایان
    1

    به سود حرامخوران و لا مذهبان اختلاسگر

  • ناشناس
    1

    هر آنچه _ محدودتر ، مردم _ مشتاق تر !!!!❤😊

  • فریبرز
    0

    اینهمه روزهای بدون اینترنتی که مخابرات پول دریافت می‌کند از مردم حلال است ؟

  • آتش
    0

    جواب: احمد ( جنتی، علم الهدی، خاتمی(

  • ناشناس
    2

    این اعتراضا اینجور که معلومه کم کم داره دودش تو چشم مردم میره مثل همیشه.آمریکا با اروپا دارن به خاطر مردم ایرانو تحریم میکنن اینا که عین خیالشون نیست چون پول نفت دارن ولی فشار تحریما دوباره رو ماست.بازار بسته است.رکود هم که داره بیشتر میشه.نتم که قطع کردن.مردم‌هم که میریزن دوتا فش میدن.با فش که انقلاب نمیشه.با آشغالی آتیش زدن درست نمیشه این وضع.پس بشینیم سرجامون تا اوضاع بدتر نشده
    خاک تو سرتون که صدای ملتو نمیشنوید

  • ناشناس
    0

    جای تاسف داره برای عاقبت آخرمان
    انقلاب شد که دهان مردم باز باشه
    بیان ازاد باشه
    شما که دارید میبندید
    مشکل تلگرام و واتساپ و اینستا نیست
    چون تلگرام رو که بستی مردم میرن سراغ چیز دیگه
    جلو سیل مردم رو نمی توانید بگیرید

  • Amin
    0

    فیلترکردن هم باعث از بین بردن شغل ها میشه هم استفاده از فیلترشکن رو بین بچه های کوچیک افزایش میده که باعث فساد بیشتر میشه . الان برادرزاده ام 10 سالشه کلی فیلم خاک برسری تو گوشیش داره چون 10 تا فیلترشکن توی گوشیش نصبه چون همه چیز از دم فیلتره .
    اینستا و واتساپ فساد میاره؟؟؟؟ فساد اینه که مسئول کلی پول میگیره که بیاد بگه :" تقصیر خودتونه که تو اون شبکه ها کارتون رو راه انداختین ."
    فساد اینه که 5000 ها فرزند مسئول کشورمون دارن لخت تو کشور دشمن میرقصن و مشروب میخورن .
    فساد یعنی غیب شدن دکل نفتی .
    و هزار تا چیز دیگه که دولت داره به اسم اسلام انجام میده .

  • ناشناس
    0

    به سود فیلترشکن فروش خخخخخ

  • 0

    حتما آقازاده ای فیلترشکن فروش شده خخخخخ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها