یک روزنامه نگار:

ایران همانقدر که مال بسیجی ها و باحجاب هاست، سهم طرف مقابل هم هست

این مملکت همانقدری که مال بسیجی‌هاست مال طرف مقابلشان هم هست. همانقدری که محجبه‌ها از این کشور سهم می‌برند طرف مقابلشان هم صاحب حق است. خدایی و دنیایی با هر متر و معیاری که بسنجید، نه فقط به لحاظ مصلحت‌سنجی حذف طرف مقابل کار غلطی است بلکه به لحاظ حقوقی هم کسی نمی‌تواند حق دیگری را تضییع کند.

ایران همانقدر که مال بسیجی ها و باحجاب هاست، سهم طرف مقابل هم هست

سید علی میرفتاح، روزنامه نگار در روزنامه اعتماد درباره حوادث اخیر کشور نوشت: آیا جمهوری اسلامی حکومتی ایدئولوژیک است و در سیاست‌ها و برنامه‌هایش عقیده را بر مصالح و منافع ملی ترجیح می‌دهد؟ مهم‌ترین حرفی که منتقدان جمهوری اسلامی می‌گویند همین است که اینجا منافع و مصالح ایران در پای ایدئولوژی قربانی می‌شود.

اماره‌ها و نشانه‌هایی هم وجود دارد که ارزش و اهمیت ایدئولوژی دینی/ اسلامی/ شیعی را یادآور می‌شود. اما اگر به عنوان یک ناظر بی‌طرف به سیاست‌ها و روش‌ها و شعارهای نظام نگاه کنید اتفاقا می‌بینید که تا حدود زیادی با حکومتی واقع‌گرا بلکه عملگرا روبرو هستید. خاصه در مناسبات بین‌المللی چندان خبری از بایدها و نبایدهای ایدئولوژیک نیست. در این وادی جمهوری اسلامی نه تنها با غیر شیعیان دست برادری می‌دهد بلکه متحد غیر مسلمان‌ها، یک پله بالاتر متحد خدانشناس‌ها هم هست.

من به عنوان یک ایرانی در این زمینه حکومت را برای عملگرا بودن تحسین می‌کنم و از اینکه فرضا به دام اسلامگرایان منطقه نمی‌افتد خوشحالم. همین اتحاد ژئوپلتیک ایران با چین کمونیست و روسیه خدانشناس و ونزوئلای چپ خود گواه آن است که حکومت مصالح دیگری را بر گرایش‌های عقیدتی ترجیح می‌دهد. فقط بحث اتحاد با چپ‌ها نیست. همین جمهوری اسلامی، بیست سال جلوتر از این با امریکا همدستی کرد که صدام و طالبان را کنار بزند. نمونه‌های دیگری هم در خاطرم هست که موید این ادعاست که این نظام چندان هم ایدئولوژیک رفتار نمی‌کند. عرض من این نیست که سیاست بین‌المللی جمهوری اسلامی خبط و خطا ندارد و بر منهج صحیحی پیش می‌رود. نه. موقعیتش پیش بیاید من هم آن‌قدری که عقلم می‌رسد، به سهم خود به این سیاست‌ها منتقدم. مع‌الوصف عملگرا بودنش را می‌ستایم و امیدوار در مواجهه با اروپا و هم همین‌قدر واقع‌بین و پراگماتیست باشد. اما انتقاد اصلی‌ام به نظام این است که چرا در داخل مرزها مصلحت‌اندیشی نمی‌کند و چرا علی‌رغم انذارهای دلسوزانه و سابقه و واقعیت عیان این سرزمین همه چیز را با شدت و غلظت رنگ ایدئولوژی می‌زند. در داخل چنان دوز ایدئولوژی را بالا برده‌اند که در این سال‌های اخیر ناچار مرحوم هاشمی را هم از قطار انقلاب به بیرون انداخته‌اند. جایی که هاشمی از انقلاب طرد شود آیا جایی برای دختران شل‌حجاب می‌ماند؟

در همین نظام مردان واقع‌بینی هستند که سید حسن نصرالله را می‌ستایند و علنا بر او درود می‌فرستند که تنگ‌نظری نمی‌کند و در برابر جبهه اسرائیل و امریکا یارانش را به بهانه‌های واهی از دست نمی‌دهد. در حزب الله لبنان هم محجبه داریم و هم بی‌حجاب افراطی. با این حال سید حسن نصرالله درِ حزب‌الله را به روی هیچ لبنانی‌ای نبسته، دست رد به سینه دختران و پسران آلامد لبنانی نزده. دست راستش زیر سر اعاظم قوم ما که هم‌اکنون به سعه صدرشان محتاجیم. خدا خدا می‌کنیم که مقامات بلندپایه در این موقعیت خطیر قدری به مشرب خود وسعت بیشتری بدهند و بر سر همه دست پدری بکشند. منتها یقین کنید با این تیغی که استادان معزز دست گرفته‌اند و هرکسی را به اتهامی از لیست انقلابی‌ها خط می‌زنند تهش کسی و چیزی نمی‌ماند که بخواهند با استکبار جهانی دربیفتند. در افتادن با استکبار جهانی و نظام سلطه ابزار و لوازمی می‌خواهد که اولینش همین سعه صدر و پذیرفتن هر کسی است که شناسنامه ایرانی دارد.

این مملکت همانقدری که مال بسیجی‌هاست مال طرف مقابلشان هم هست. همانقدری که محجبه‌ها از این کشور سهم می‌برند طرف مقابلشان هم صاحب حق است. خدایی و دنیایی با هر متر و معیاری که بسنجید، نه فقط به لحاظ مصلحت‌سنجی حذف طرف مقابل کار غلطی است بلکه به لحاظ حقوقی هم کسی نمی‌تواند حق دیگری را تضییع کند. این مملکت ملک مشاع هشتاد میلیون ایرانی است با گرایش‌های مختلف. اگر این طرفی‌ها سهم دارند از خیابان و رسانه و آسمان و هوا و پول و شغل، طرف مقابلشان هم دارند. زبان ما مو درآورد که بگوییم به بهانه‌های واهی نمی‌شود حق دیگری را ضایع کرد یا ندیده‌اش گرفت. بگیری سر از روزن برآرد کار هم دست خودش می‌دهد و هم دست تو. وقت حرف تکراری نیست، وقت گله‌گذاری هم نداریم. یک کلام ختم کلام. وقتی می‌گوییم ایران متعلق است به همه ایرانی‌ها منظورمان فقط خاک و جنگل وآسفالت نیست. اینها هم هست اما «ما» شرعا و عرفا باید که در دولت و مجلس و صدا و سیما سهم داشته باشیم که متاسفانه نداریم. یعنی نگذاشتند که داشته باشند.

امروز ایرانیان بسیاری را می‌شناسیم که نه نماینده‌ای در مجلس دارند نه سهمی در دولت و نه حقی در رسانه‌ها. تعجب نکنید اگر در این شلوغی «دیگران» بیایند و صدای بی‌صداها شوند. این وسط شیاطینی به کمین نشسته‌اند که از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و کار پلید خود را پیش ببرند. چرا نگیرند و نبرند؟ برای همین حق بدهید که در این اوضاع و احوال پیچیده تعجبم بیشتر ‌شود وقتی ببینم که در چنین موقعیتی کماکان بر طبل حذف و تمامیت‌خواهی و عجب و خود بنیادی کوبیده می‌شود و... نمونه بارز این حذف و تمامیت‌خواهی را در صدا و سیما به‌وضوح هرچه تمام‌تر می‌شود دید.

مرحوم بازرگان به مزاح می‌گفت رهبر اولیه انقلاب اسلامی محمدرضاشاه بود که با استبداد و تنگ‌نظری‌اش راه را بر انقلابیون هموار کرد

مرحوم بازرگان به مزاح می‌گفت رهبر اولیه انقلاب اسلامی محمدرضاشاه بود که با استبداد و تنگ‌نظری‌اش راه را بر انقلابیون هموار کرد. امروز هم اگر می‌بینید مردم پای شبکه‌های سعودی می‌نشینند و سفره جلوی تلویزیون دولتی انگلیس می‌اندازند دلیلش این است که تلویزیون خودمان جلوتر اینها را از خود و از نظام تارانده و با تنگ‌نظری و خود محوری سهم دیگران را به نام خود زده، حقشان را پامال کرده. بزرگ‌ترین شاعر معاصر ایران مرحوم سایه بود که هم مردم دوستش داشتند هم به معنی واقعی کلمه مردمی بود. برای انقلاب مردم هم دردمندانه شعر گفت که اتفاقا جزو بهترین سرودهای انقلاب ماندگار شده‌اند . مع‌ذلک سهم سایه در رسانه ملی چقدر بود؟ صفر. سهم استاد شفیعی کدکنی از رسانه ملی چقدر است؟ صفر. سهم مرحوم باستانی پاریزی از تلویزیون و رادیو چقدر بود؟ سهم دکتر موحد؟ سهم... باز هم نام ببرم؟ ما کم شاعر و متفکر و ادیب و فیلسوف و دانشمند نداریم اما هربار که گذرتان به رسانه ملی می‌افتد از بد حادثه چهره‌های تکراری و ملال‌آوری می‌بینید که هرآنکه جز خود را منکوب می‌کنند و به راحتی آب خوردن به دیگران بد می‌گویند و حقشان را می‌خورند، تهمت می‌زنند و... می‌گویند استکبار جهانی با تمام قوا به میدان آمده تا با ایران بستیزد. سلمنا. من هم می‌فهمم که امپریالیسم همه وزن تاریخی‌ و سیاسی و اقتصادی‌اش را روی تن و بدن نحیف ما انداخته تا استقامت‌مان را درهم شکند. منتها تعجبم از این بابت است که آیا با این رسانه‌های بیننده ستیز می‌شود به جنگ امپریالیسم رفت؟ آیا با این رسانه‌ها می‌شود در برابر جنگ هیبریدی نظام سلطه قد علم کرد؟ صریح باشم که وقت صراحت است. آیا با فروغی و رائفی پور و اذناب و انصارشان می‌خواهید به جنگ استکبار جهانی بروید؟

جمهوری اسلامی با دوستان داخلی‌اش خوب تا نمی‌کند. سهل است. آنها را به هر دلیلی از خود می‌رنجاند. جاهایی مثل بعضی روزنامه‌ها و رسانه‌ها و نهادها ساخته شده‌اند برای اینکه دوست را یک شبه تبدیل به دشمن کنند،‌ انصافا هم در این کار توفیقی بس عظیم دارند. در شعار البته دم از جذب حداکثری می‌زنند اما کیست که نداند کار اصلی بعضی‌ها، شغل بعضی‌ها، ماموریت‌شان همین دفع حداکثری است. این معدود دوستانی که مانده‌اند حقیقتا جای تقدیر و تشکر دارد که علی‌رغم جور و جفاهایی که دیده‌اند هنوز به جبهه دشمن نپیوسته‌اند. با این حال عمده دوستانی که ردای رسمی دفاع بر دوش می‌اندازند و وظیفه اداری‌شان دوستی است، دوستی‌شان چندان ارزش و فایده‌ای ندارد. دوستی که حقوق‌بگیر باشد و دفاعش منوط به ردیف بودجه باشد همین بهتر که دفاع نکند. مرحوم شهریار درباره سیدالشهدا شعری دارد که می‌خواهم از آن اقتباس لفظی کنم و آن را در وصف نظام به کار ببرم: دوستانش بی‌وفا و دشمنانش بی‌امان/ با کدامین سر کند مشکل دوتا دارد حسین. و البته مشکل دوتا دارد نظام. بخوان صدتا. هزارتا.

وسط دعوا حلوا خیر نمی‌کنند. عرصه دعوای خیابانی جایی است که دست‌ها و زبان‌های بی‌قرار به جنبش درمی‌آیند تا نگفتنی‌ها را بگویند و نکردنی‌ها را بکنند. در این میان چیزی که بیش از بقیه به چشم و گوش می‌رسد حجم فوق‌العاده بی‌ادبی و بی‌نزاکتی است. حجم رو به فزونی رکاکت کلامی و یدی هر وطن‌پرستی را به واهمه می‌اندازد. در کمال شرمساری هم این‌طرفی‌ها و هم آن‌طرفی‌ها حیا را خورده‌اند آبرو را قی کرده‌اند. بچه مدرسه‌ای‌ها چیزهایی می‌گویند و نشان می‌دهند که من جنوب شهری شرمم می‌آید از شنیدن و دیدنش. مع‌الاسف اینجا هم جایی است که باید تیر ملامتم را به نهادهای فرهنگی و آموزش و پرورش و صدا و سیمای علیه ماعلیه نشانه بروم. از قدیم گفته‌اند هرچقدر پول بدهید همان‌قدر آش می‌خورید. شما به من بگویید در این سال‌ها چقدر برای ادب هزینه کردید تا بگویم چیزی که پیش آمده شایسته است که هزار بار بدتر از این باشد. باز هم دم خانواده‌ها گرم که هنوز تتمه‌ای از ادب و نزاکت باقی گذاشته‌اند و گه‌گدار به نشانه اعتراض جلوی بچه‌ها لبی گاز می‌گیرند وگرنه در آموزش و پرورش، در رسانه ملی، در رسانه‌های رسمی، در برنامه‌های فرهنگی، گزارش بدهند بگویند از این بودجه‌هایی که مصرف کردند چه تمهیدی برای ادب و اخلاق اندیشیدند و چه کردند. چه بذری کشته‌ایم که حالا می‌خواهیم ادب درو کنیم؟ چه تلاشی کردیم که حالا در موضع ناصح مودب می‌نشینیم و متوقع ادب طرفین درگیر شده‌ایم. از خدا جوییم توفیق ادب/ بی‌ادب محروم ماند از لطف رب. ما بابت همین بی‌ادبی فراگیر چیزی نمانده زبانم لال، خاکم به دهن، محروم شویم از لطف ربی که بیش از هر زمان دیگری به خیرش نیازمندیم. ادب و آزادگی عدل دینداری‌اند اما ما نه برای اولی کاری کردیم و نه برای دومی. برای سومی هم البته گرفتار ظاهر شدیم و در ظاهر گیر کردیم.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 83
  • کوروش
    4

    همه پرسی تحت نظارت سازمان ملل مشخص میکنه سهم طرفدارهای حکومت حدودا ۱۵درصد هست نه بیشتر.اگر اشتباه هست پس یه همه پرسی انجام بدید اگر دین دارید که حتما ندارید

    نظرات شما -
    • 2

      دقیقا

    • ناشناس
      0

      از نظر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فقط ماله رشوه‌گیرها ، اختلاسگرها ، ریشوها ، جای مهر بر پیشانی ها ، حزب‌الله لبنان حشدالشعبی عراق انصارالله یمن و .... است بقیه مردم حکم کنیز و غلام و دارن

  • ناشناس
    2

    دروغ خوبی بود . در عمل 98 درصد نعمت و ثروت کشور ، شغل ، سهمیه کنکور ،خودرو ، مسکن ، وام ، کارت هدیه ، حق داشتن باطوم واسپری فلفل ، حمل صلاح گرم و... در این 40 و چند سال فقط دراختیار افراد وابسته به حکومت و خانواده هایشان بوده بوده است

  • ناشناس
    5

    به قول استادی که فرمود ایران آتیش گرفته اگر نمی دانی بدان
    7درصد ذخایر دنیا را داریم
    1درصد جمعیت دنیا
    ولی مردمی فقیر و تنگدست
    چرا؟؟
    چون امثال قالیباف و ریسی مدیریت میکنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      منفی برای چی میدی اها مزدور کثیفی، همون سهمیه ای هستی ،همون رانت خوره هستی

  • ناشناس
    1

    با وجود پیشنهاد میزهای ازاد اندیشی که میتوان مثل بقیه ی وعده‌ای دولت، سر خرمنی دانست نمیدانم بعد از چاپ این مقاله کجا باید دنبالت گشت ولی حقیقتا که حرف دل میلیونها انسان را زدی ،،واقع بینی باید باشد گاها سرفه دلیل بر بیماری نیست ، شاید از گرسنگی ،،تشنگی ،،خشکی گلو ،یا از سر سیری باشد و لقمه در گلو افتاده

  • ناشناس
    1

    کشور ایران مال مردم ایران است ،نه خارجی ها

  • ناشناس
    2

    دست بردار

  • ناشناس
    3

    اشتباه نکن ایران کلا ارث پدر این بسیجی ها عرب است. چون پدران آنها ۴۰ سال پیشبا حمله به ایران آن را فتح کرده و ضمیمه خلافت اعراب کردند

  • حر ف حساب
    3

    درود به شرفت با این قلم شیوا سلامت باشید در پناه خداوند
    ولی ولی دارد د دلسوز ندارد ؟؟؟؟

  • ناشناس
    4

    ایران را بر اساس دین، مذهب و عقاید افراد تقسیم بندی نکنید! هر ایرانی با هر دین و مذهب و عقیده ای از امکانات و ذخایر ایران سهم می برد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      18

      وقتی حکومت جمهوری «اسلامی»است دیگر نمی‌تواند قوانین براساس طرف مقابل تنظیم شود مگرحکومت غیردینی شود براساس اسلام حفظ حجاب واجب شرعی است هیچ مرجع تقلیدی حکم براختیاری بودن حجاب در احکام اسلامی نداده یعنی حفظ حجاب حکم واجب شرعی است که حکم خداست و قابل تغییر بشری نیست این مقاله ازنظر حقوق اسلامی باطل است فقط با تغییر حکومت از «حکومت دینی»به «حکومت غیردینی»مساله آزادی حجاب امکان دارد ویک احتمال هم هست که تفسیر ازحجاب در اسلام تغییرکند

    • سرباز فدایی ولایت
      83

      این کشور با خون پاک شهدا به اینجا رسیده
      باید همه تابع قوانین کشور باشن
      هر کی مخالفه باید تشریف ببره

    • ناشناس
      6

      ما دهه شصتی ها با کمترین امکانات در زمان خودمون بیشترین اعتقاد رو به خدا داشتیم ...
      مدرسه می‌رفتیم با یک مداد و یک دفتر کاهی ،حتی بعضی بچه ها کیف نداشتند و کتابها رو با کش می بستند،اما درس می‌خوندیم و پدر و مادر رو تحت فشار نمی‌گذاشتیم .در نمازخانه مدرسه به نماز جماعت می ایستادیم و دعای فرج رو می خوندیم
      زندگی ما ساده بود اما برکت داشت توقع زیادی نداشتیم و به همان اندکی که داشتیم راضی بودیم همسایه از حال همسایه خبر داشت و در موقع گرفتاری‌ها به داد هم می رسیدیم
      ولی امروز انسان‌ها از زندگی چیز دیگری می‌خواهند
      یکی ثروت ،یکی قدرت ،یکی آزادی ،یکی برهنگی. یکی حکومتداری....
      اما به نظرم اگر انسان دوست داره فرزندی صالح و سر به راه داشته باشه تنها یک راه داره و آن لقمه حلال است...
      کسی که برای به دست آوردن ثروت بیشتر،، مدام در حال گوشبری دیگران است و مال حلال خود رو با حرام مخلوط می‌کنه و به خورد فرزندش میده نباید انتظار داشته باشه فرزندی اهل صالح و متدین و اهل تقوا داشته باشد
      ایران برای ایران شدن، نیاز به اهل صالح دارد ای کاش در این مورد بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم

    • واقعیت تلخ
      5

      شعار نظام مرگ بر ضد ولایت فقیه ، تفسیرش بعهده خوانندگان

    • ناشناس
      9

      سرباز فدایی ولایت روشن است که تو از مردم و میان مردم نیستی.
      پول میگیری پشت رایانه بنشینی، وب گردی کنی و از این گونه پیام ها بگذاری

    • ناشناس
      1

      شهدا هم ازما مردم عادی بودند ما انقلاب کردیم وجبهه راهم ما حفظکردیم مثل بقیه چیزها شهدا را هم سرقت نفرمایید شما حامیان رشوه واختلاس ودروغ وریا را چه نسبتی ا ست باشهدا !

    • متفاوت
      5

      هرکه در هر کاری تلاش بکنه سهم میبره.حالا هم هرکه سهم میخواد باید تلاش بکنه و شهید بده تاسهم ببره.سهم مفتکی بدست نمیاد.اونکه مفتکی بدست میاد سمه نه سهم.

    • فریبرز
      4

      خطاب به سرباز ولایت ، کشور متعلق به همه انسانهایی است که خون آریای ایرانی دارند ،بختیاری ،ترک ،عرب،لر،کرد ،بلوچ،ارمنی وووو لطفا با مغز پوچ خود ،مهر بر کسی نزنید ، تقسیم بندی سلیقه ای نکنید ،کسی تشریف نمی‌بره و همینجا همه کشور رو می‌سازیم ،به حد کافی مغزها و سرمایه ها رفتن برای همین اکثر مقامات امروز وطن انسانهای نالایق هستند و مملکت رو به نابودی کشوندن .

    • 🐜
      1

      کسانیکه ریش خودراباتیغ میزنندنزدخداعزیزتراز ناکسانی هستن که باریش وپشم جیب ملت رامیزنند.

    • ناشناس
      9

      شما فعلا از مزدوری و شست و شوی مغزی که توسط دشمن ایران شدید بیرون بیا بعد اقوام ایران را لیست کن

    • 0

      مسعولین پشت میزی ومفت خور سهم شهدا وجانبازان روخریدن چون خانواده جانبازان وشهدا ارزوی جنگی دیگر دارند تااینبار مسعولین به جنگ برن وبهرشو مردم ببرن

  • علی
    2

    نه نویسنده محترم مقاله.ایران شده سهم یه عده خاص و برای همینم میلیون ها ایرانی که خیلیاشون نخبه هستن و یا فقط یه زندگی آروم و باثبات می خوان، از کشور رفتن و حضرات هم عین خیالشون نیست. این چه مملکتیه که حتی برا یک روز هم ثبات اقتصادی نداره و سادترین چیزهای زندگی به رویا تبدیل شده. اکثریت زیر فقر و بیکاری و... و یه عده ای هم غرق در رفاه. تا حرف هم میزنی میگن دشمن و استکبار و محور مقاومت و ... همه چیز شده زور و توسری و اجبار و تهدید. ولی کدوم حکومت با این روش مونده؟! کدوم حکومتی با این روش، خداییش اکثریت مردمش رو خوشبخت کرده؟ کاش اونایی که میزنن توی سر مردم وجدان و انصاف و حقیقت بینی داشتن

  • ناشناس
    6

    فاتحه ت خوانده س ایران مال اعراب و کسانی که از قبل این مسولان گدا زاده نان میخورن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      24

      شما فعلا برو شبکه عرب انتر ببین!!!

  • بحث نکن
    6

    ██ دشمنی که صادقانه باهات دشمنه ( آمریکا ، کانادا و . . . ) شرف داره به دوستی ( اصلاح طلبان ، ترکیه و . . . ) که خائنانه باهات دوسته ██

    نظرات شما -
    • 9

      باز که تو زر زدی

  • احمد
    0

    کو گوش شنوا؟ ایدئولوژیست در میان مسئولین نداریم، پول، منافع مالی و سیاسی کر و کورشان کرده ، لباس شخصی هایی که مردم را میزنند همه منافع مالی دارند. اکثر دینداران واقعی جامعه آدمهای روشنفکر و دلسوز میباشند ولی متاسفانه به خاطر حجب و حیاشان به حاشیه رانده شده اند.تا یه عده ....

  • 🐜
    0

    ساعت خواب بعداز۴۴سال یادت افتاده ساندیس خور ها واربابشان همه ثروت وطن راغارت کردن .دیگه دیره برا این حرفهای تسکین بخش ودروغ های تکراری

  • ناشناس
    19

    چه حرفی سطحی پس این کشور فقط مال مواد نکشان و نفروشان هم نیست مال مواد مخدر کشان و فروشان هم هست
    مال مشروب نخورها هم نیست مال مشروب خورها هم هست ولی در هر دو مورد طبق قانون مجازات وجود دارد!

    جمعش کنید دوقطبی سازان قانون

    نظرات شما -
    • احمد
      1

      داداش کجای کاری؟ کشور همش شده مال آنها، برو تحقیق کن، ببین مواد و مشروب فروشان چه زندگی ایی برای خود درست کرده اند ، آپارتمانهای متعدد لوکس ماشین های مدل بالا و ... نگم بهتره . صد تا مثل من و تو را آدم هم حساب نمیکنند.

    • 3

      درست گفتی ایول اینا موقعی میتونن حجاب واختیاری کنن که حکومت اسلامی به حکومت سکولار تغییر کنه اونم یه رفراندوم میخواد مردم رای بدن به همین سادگی

    • ناشناس
      12

      خیلی علاقه به بی‌حجابی داری نه؟؟؟؟
      نمی‌دونم چی گیرتون میاد ولی هر چی باشه سعادت آخرت نیست ،،البته اگر به آخرت اعتقاد داشته باشید

    • ناشناس
      3

      سکولار هم اینقدر رو هوا نیست

    • 1

      بله هست حقوق اجتماعی وشهروندی برابر سیستم حکومت علوی برای همه هست چنان که خوارج با وجود اعتراضات وکارشکنی ها ومخالفتهای اشکار باعلی ازتمام حقوق شهروندی خود برخوردار بودند !در برابر هر خطایی مجازات عادلانه بلید انجام شود اما سایر حقوق مردم باید حفطشود طرز فور یا خطای افراد بهاته ای برای سایر حقوق اتها نیست !

    • ناشناس
      2

      تو هنوز نمیدانی فرق اعتراض با تخریب و آشوب و مزدوری در چی هست آن وقت آمدی بله می گویی

  • ناشناس
    1

    وقتی یک جامعه بر اساس دین و مذهب دسته بندی شود بین مردم فاصله ایجاد می شود و در نهایت انسجام ملی سست و ضعیف می شود مبنای اتحاد باید چیزی باشد که بین همه مشترک است و آن ملیت هست.

  • ناشناس
    1

    ایران به نام ما ، به کام اعراب

  • یدالله آرام
    0

    خوب بود مطلب. من سیستم معاویه صفت رو نمیپسندم. نظام سیاسی ما مشی امیرالمومنینی نداره و دین مردم رو به مسخره گرفته و این بسیار اسف باره.

    نظرات شما -
    • متفاوت
      7

      جناب امیرالمونین شما بفرمایید وسط میدان تا ماهم صفت شمارا بپسندیم.قدمتان روی سرما.افاده ها چقدر طبق طبق....

    • ب متفاوت
      0

      اگر خوردنی بودبفرمامی زدی جون مامانت راست بگو

    • ناشناس
      1

      خواهر !وقتی میگه سیستم نسبتی با روش علی نداره درباره جهاز دخترت که صحبت نمی کنه که صربالمثلهای سرکوچه رو طبق طبق جواب میدی ! فاضله خانم !این پتیاره هایی که در قدرتند مدعی اند پیرو علی اند هرچوپونی میدونه دروغ می گن ! در ضمن تاروش معاویه هست منش علی وپیروان علی درحاشیه خواهد بود شما هم بعد از طی دوره نهضت یه بار ترجمه فارسی عهد نامه مالک اشتر رو بخون شاید به بصیرت علوی رسیدی وچشمانت بینا شد !

  • سیدمهدی حسینی
    8

    درد شما و هم فکراتون اینه که مسئولین فعلی فشار تحریم رو خنثی کردن و به سرعت رو به پیشرفت هستن که در آینده خواهید دید. مزدورانی غرب و آمریکا ماموریت دارن که این شکست غرب رو لوث کنن. کشور خدانشناس و ... هم آثار همون درده.
    سیاهی لشگر جبهه غرب شدین و خیال تغییر نظام دارین. چه احمقهایی هستین

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کارتون تمومه. دست و پای الکی نزن کمونیست

  • لقمان
    1

    ادب از مداحان و حاج حسین شریعتمداری باید اموخت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      ادب مال نخبه نماهاي دانشگاه شريف است و بس

    • 2

      نخبه ها در شان شما شعار دادن. لایق احترام نیستین

    • ناشناس
      1

      مال نخبه های های دانشگاه شریف به کامتون

  • سید
    0

    یه تفسیر غیر واقعی کرده این روزنامه نگار ....
    قوانین بر مبنای مذهب(تشیع) و سختگیرانه برای مردم .....
    عملگرایی سیاست فرمان برداری از کمونیستها ......
    اصلا حکومت ملی گرایی نداریم ......
    تعصب دشمن ستیزانه ای که هیچ منافع ملی رو در بر نداره و بخاطرش با همه بیخدایان دوستی و با خلق خدا و خدا دشمنی ......

  • ناشناس
    1

    به سرباز فدایی ولایت
    کشور به کجا رسیده؟
    سهمیه های گوناگون و بی عدالتی در کشور بیداد میکند!
    دزدی، اختلاس، مواد مخدر، قاچاق کالا و منکرات در کشور بیداد میکند!
    شاید تو سهمیه بگیر هستی که اکنون از سهمیه هایت دفاع میکنی و نه از کشور و مردم.

  • ناشناس
    1

    واقعا تعجب میکنم از این اقای میرفتاح یعنی بعد از 43سال هنوز ندیده و متوجه نشده که ورزشکاران ما بخاطر عقیده سیاسیون باید از مسابقات کنار بروندو نتیجه را به ورزشکاران اسراییلی واگذار کنند؟هنوز متوجه نشدند که ثروت ایران بخاطر عقیده بعضیها خرج گروهکهای عرب کشورهای دیگرمیشود؟ بخاطر ترویج عقیده در فلان کشور افریقایی پول مملکت را خرج میکنیم تا بتوانیم از انها بخواهیم چند کودک برای ما یک سرود را بخوانند.ایا مهسا امینی بخاطر عقیده همان دسته نمرد؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      شما با رسانه انتر عرب چی کار داری؟ همین را جواب بده تا به جواب دادن بقیه نوشتن شما برسیم

  • ناشناس
    0

    بسیار منطقی به ریشه ی مشکلات پرداخته شده است ولی این متحجرین انحصار طلب کی خواهند فهمید

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      همیشه به ریشه ها پرداخته میشود ولی میوه اش وقتی کرمو میشه باید به کجاش پرداخته بشه؟

  • فواد ری
    0

    ایران و انقلاب به یک سری ادم به ارث رسیده که همه کاره کشورند وهرگز بازنشستگی ندارند جز زمانی که انها را در قبر بگذارند حتی وقتی به کما می روند هم مسئولیت وجایگاه شان تا لحظه بعد از خاکسپاری به دیگری واگذار نمی شود انها تمامیت خواهانی هستند که فقط خود را صالح و وارث زمین می دانند وهر کس چون انها نباشد مترود و مرتد است ادمهایی نطیر محسن رضایی ، سردار نقدی ، حسن عباسی ، یامین پور ، حسین شریعت مداری ، حداد عادل ، رائفی پور ،حاجی عباسی ، علم الهدی و کلا طیفی که چون این افراد می اندیشند ، می گویند هرچه ما بگوییم دیگران باید بپذیرند ، اخیرا دایره قیچی استصواب را هم کوچک تر کرده اند وخودی های جان نثار را هم قیچی می کنند مانند رد صلاحیت علی لاریجانی که ۱۲ سال رئیس مجلس کشور بود !؟ جالبه این خودشیفتگان معتقدند انها طرفدار اسلام وقران هستند ومخالفان انها مزدور امریکا و انگلیس !!!! می گیرند و می بندند وحبس و حذف می کنند غافل از این که روزی می اید که حتی بچه های خودشان در داخل خانه هایشان یقه شان را بگیرند !؟

  • ناشناس
    1

    بسیجی واقعی سهمی ندارد اصولا آدمی که کارش برای خدا باشد سهمش ودلخوشیش شادی مردم برای خداست سهم ما جان دادن برای خداست وکسی که جانش را معامله کند خنده دار است برای چند روز زندگی اردکی تعدی وتجاوز به حقوق انسانها بکند غیر از این باشد دورغی بیش نیست

  • ناشناس
    1

    فعلا که مملکت شده مال یه عده مفسد و اختلاسگر و دزد بقیه هم غلط میکنن که حرف بزنن.

    نظرات شما -
    • 0

      اسبی که به صاحبش جفتک بندازه نصیب گرگهامیشه مسعولین بامردم خودبد کردن عاقبت خوشی براشون نیست

  • علی
    4

    مملکت مگر کیک تولده یا ارث که سهم تعیین می کنی شیطنت را کناربگذار واز دوگانه وچند گانه سازی دست بردار لازم به این همه آسمان وریسمان نبود عجیبه که عادت بدی داریم مثل همین نویسنده محترم که در هر محفل ومجلس وهر جمع که گوش مجانی گیر می آوریم و میکروفون وبلندگویی وستون روز نامه ای دستتمان می افتد در صندلی حق می نشینیم ودیگران به باد انتقاد می گیریم یکی نیست بگوید شما نویسنده چکار مثبت کرده ای روشی که من مدتی است بکار می گیرم واز گنده گویی وخود حق پنداری وحمله به همه ملت منهای یک نفر من از طرف می پرسم پریشان گویی وپرمدعایی را کنار بگذار مثلا" می پرسم شغل وکار شما چیه می گوید نانوا و راننده وکارمند ومدیر ومعلم وکاسب هکذا آیا در کار خودت بی نقص کار می کنی به مردم اجحاف وناراضی تراشی نمی کنی چند ترفند ظالمانه وفریبنده هر شغلی را می گویم نوعا" خاموش می شوند اگر هرکس ازخود شروع کند توپ اتهام ونادرستی را به زمین دیگران نیندازد کار درست می شود وسامان می یابد

  • ناشناس
    2

    متاسفانه سو استفاده یک عده لاشخور از مذهب و شهدا و.... باعث ایجاد وضعیت کنونی است و متاسفانه پاسخگو هم نیستند

  • 0

    جامعه مدرن با حاکمیت افکار سنتی پیشرفت نخواهد کرد.

  • ...
    4

    جناب میرفتاح؛
    کاملا حق با شماست.
    ایران برای همه ی ما ایرانی هاست، فارغ از گونه قومیت، و نژاد و رتگ و تحصیلات و موقعیت اجتماعی ونگرش سیاسی و...
    به نظر شما؛ تمکین از فرهنگ که شامل ارزشها و هنجارها و قانون وضعی کشور که قسمتی از هنجارهاست به عهده کیست؟؟؟
    لطفا دیدتون رو وسعت بدید و تفرقه افکنی نکنید.
    # انسانم آرزوست.

  • متفاوت
    0

    چرا چرت وپرت میگویید،ایران که نه ، دنیا فقط مال پنج نفره 1-شیعیان2-مال اندوزان3-وهابیون4-پورن استارها5-داعشیون.....هرکه سهمی میخواد حتما باید جزو این پنج نفر باشه.غی از این فقط بندگان وعبد این خدایانند که درکشاکش سهم خواهی این پنج تن متلاطمند.اما دربین همه اینها هم یکی هست که با اینکه سهمی بزرگتر دارد اما هیچ کس برایش سهمی قائل نیست و شاید شاید شاید یه جمعه ای بیاید، شاید.و بیگمان که پشت وپنهان دعواهای سهم خواهی همیشه خنجری از غلاف بیرون خواهد زد.

  • م
    2

    بسیجیها وبا حجابها قشرمتوسطوپایین جامعه هستند چه دارند که مرفین بی درد ندارند.

  • ناشناس
    4

    وقتی مشروبات الکلی در سوپرمارکت ها فروخته بشه ایران درست خواهد شد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      همه فهمیدن دردتون چیه

    • 0

      یعنی الان فروخته نمیشه ! ایران اسلامی یکی از بزرگترین بازارهای مصرف مشروبات الکلیه !

    • به آدمك
      2

      بله دشمنان مملكت سرمايه گذاري زيادي كردن براي واردات مشروبات الكلي و مواد مخدر و ماهواره براي انحراف جوانان ما

  • ايراني واقعي
    6

    سهم بسيجيها از انقلاب شركت در جنگ و آوار برداري هنگام زلزله و كمك رساني هنگام سيل است و سهم خائنين پر ادعا فقط قر زدن و بي حجابي و بي حيايي و عشق وحال است . ما موافقيم كه طرف دوم هم هنگام سيل و زلزله و جنگ سهمي برابر داشته و به جاي صدمه زدن و تخريب اموال مردم
    در اباداني كشور سهمي داشته باشند .

    نظرات شما -
    • 4

      پس چرا بعد چند ماه متروپل رو اوار برداری نکردین !

    • به آدمك
      2

      خودت را به خواب زده اي يا خوابي .

    • ناشناس
      1

      هزاران درود و سپاس به ایرانی واقعی....
      احسنت احسنت احسنت
      جواب دندان شکنی به بیفکران....

    • مریم
      2

      خب بسیجی ها از روی عشقی که به آقا دارند باید هم فداکاری کنن

    • م
      0

      همتون از اون بی عرزه هایی هستید که به چند نفر با عرزه حسودیتون میشه و فقط بلدین پشت سرشون حرف بزنید

  • 9

    متاسفانه بسيج خيلي مظلوم واقع شده هنگام گرفتاري مردم در عين گمنامي به ياريشان آمده و هميشه از طرف عده اي وطن فروش و منافق فحش خوردن

  • ناشناس
    0

    مشکل مردم حجاب نیست و نبوده تبعیض و رانت و اختلاس و زندگی مرفه مسئولین و انگل زاده های زالو صفت مسئولین کشور و مافیایی کردن پول و اقتصاد در کشور به نفع طیف حاکم و بی نصیب ماندن ملت از منابع سرشار ایران و دشمنی و جنگ زرگری با دنیا که به بدبختی مردم انجامیده مشکل واقعی مردم است که به دلیل فساد نهادینه در حکومت قابل اصلاح نیست و مردم را خسته کرده

  • ناشناس
    0

    ایران و مردمش انگار مال بسیجیها نیست ،فقط پولهاش مال اوناست

  • ناشناس
    0

    نه اقایون فکر میکنند ایران ملک پدریشون هست یا ارثیه مادرشون ومعترضین از خارج واردشده اند در صورتی مردم ناراصی از معیشت وبیکاری معترضند

  • ناشناس
    1

    بله درسته همه حق دارند ، تا وقتی که تابع قانون باشند. اما ایران هیچگاه جایی برای تروریست های داخلی ندارد. جای آنها در قبرستون است.

  • سید علیرضا قدسی‌پور
    2

    این حرفا تفرقه افکنانه است! کدوم طرف مقابل؟ ملت ایران همه دنبال اسلامن، همه دنبال پیشرفت اقتصادی، علمی، ... هستن. فقط باید دست به دست هم بدیم با انحرافات مبارزه کنیم. با امید و اصلاح همه چی درست میشه. آینده روشنه.

  • اسکندرمقدونی
    0

    تمام پیاماروخوندم.هیچکس به مساله اصلی اشاره ای نکرده بود.واون اینه که حکومت ماٱسمانیه.وچون ٱسمانیه زمینونمی بینه که باعث توقع مندی وگله شماشده!!!!!

  • ناشناس
    0

    ببخشید ما نه بسیجی داریم نه بد حجاب همه اینها اعضای خانواده ایران هستند شما چهار تا اغتشاشگر غربگرا رو جزو مردم ندونید ضمنا ازبسیجیان هم ممنونیم که زحماتشون در زمان کرونا باعث نجات مردم شد و واقعا از جون مایع گذاشتن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها