چای ترش و خواص آنتی اکسیدانی آن

چای ترش مزه‌ای ترش دارد و به همین دلیل معمولا با شکر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترشی موجود در چای ترش به دلیل وجود ویتامین C در آن است و از خواص فوق العاده‌ای برای انسان برخوردار است.

چای ترش و خواص آنتی اکسیدانی آن

چای ترش (Sour tea)، یک نوع چای گیاهی است که می‌توان آن را هم به‌صورت گرم و هم به‌شکل سرد مصرف کرد. این گیاه در قسمت‌هایی از عربستان به‌طور وسیع کشت می‌شود و به همین دلیل برخی آن را به نام چای مکی می‌شناسند. درحال حاضر، این گیاه در ایران در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد. این گیاه به رنگ قرمز است و طعم ترش و دلچسبی دارد.

این چای به دلیل طعم ترش منحصر به‌فردش و همچنین نداشتن کافئین از محبوبیت زیادی برخوردار است. این چای از نظر مواد معدنی نظیر کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی بسیار غنی بوده و نیز دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های گروه B مانند ویتامین نیاسین (ب ۳) و یا فولیک اسید (ب ۹) است. در ادامه شما را بیشتر با خواص چای ترش آشنا خواهیم کرد.

چای ترش سرشار از آنتی اکسیدان

در گیاه‌ هیبیسکوس آنتی اکسیدان‌های مختلفی مثل بتا-کاروتن، ویتامین C و آنتوسیانین به وفور یافت می‌شود. موادی که نقش مهمی در حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های مزمن دارند.

آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌های مضری را که به آن‌ها رادیکال‌های آزاد می‌گویند، از بین می‌برند. رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن آسیب می‌زنند و احتمال ابتلا به مشکلاتی مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. بدن می‌تواند از آنتی اکسیدان‌های خود برای مقابله با رادیکال‌های آزاد استفاده کنند.

چای ترش و خواص آنتی اکسیدانی

چای ترش و جلوگیری افزایش فشارخون

اگر فشار خون بالا دارید چای‌تر ش را برای کاهش آن فراموش نکنید. این چای به کاهش خطر فشار خون شهره است.

تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که نوشیدن چای ترش فشار خون را کاهش می‌دهد. با این حال، متخصصان بر این باورند که کاهش فشار خون در اثر مصرف هیبیسکوس و سایر دارو‌های گیاهی ناچیز است و کسانی که به فشار خون بالا مبتلا هستند نمی‌توانند از این گیاهان به جای دارو‌های تجویزشده توسط پزشک استفاده کنند.

اما در مطالعه‌ دیگری که ۶۵ شرکت‌کننده بزرگسالان مبتلا به فشار خون در آن شرکت داشتند، به مدت ۶ هفته روزانه سه لیوان (در مجموع ۷۲۰ میلی‌لیتر) چای هیبیسکوس مصرف می‌کردند، موفق شدند فشار خون خود را کاهش دهند.

در تحقیقات دیگر هم ذکر شده است که چای ترش می‌تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد. فشار خون بر حسب میلی‌متر جیوه و با دو عدد مشخص می‌شود که به عدد بزرگ‌تر فشار خون سیستولیک و به عدد کوچک‌تر فشار خون دیاستولیک گفته می‌شود.

خواص چای ترش برای جوش صورت

همانطور که پیشتر اشاره شد، چای ترش سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین سی و بتاکاروتن است. این آنتی‌اکسیدان‌ها التهاب و خارش پوستی را کاهش داده و از آسیب‌های پوستی جلوگیری می‌کنند. همچنین نوشیدن چای ترش به از بین بردن لک، کاهش چین و چروک پوست هم کمک می‌کند.

از طرف دیگر نوشیدن روزانه دو فنجان چای ترش، باعث هیدراته نگه داشتن و سم‌زدایی بدن می‌شود. کسانی که پوست خشکی دارند، می‌توانند در کنار نوشیدن آب کافی، با مصرف چای ترش رطوبت و آبرسانی پوست خود را افزایش دهند.

علاوه بر آب‌رسانی، چای ترش باعث افزایش گردش خون نیز می‌شود. این افزایش گردش خون باعث می‌شود مواد مغذی بهتر به بافت‌های پوستی برسد و باعث نرمی و لطافت پوست شود. چای ترش برای کسانی که علاقه چندانی به نوشیدن آب ندارند، انتخاب خوبی است. اما به یاد داشته باشید هیچ جایگزینی برای حذف آب وجود ندارد.

کاهش کلسترول با چای ترش

شایع‌ترین علت افزایش کلسترول، سطح ال دی ال است. بسیاری از دارو‌های تجاری هستند که برای کنترل کلسترول تبلیغ می‌شوند، چای ترش نیز یکی از این خوراکی‌هاست. این نوع کلسترول که بسیار شایع شده است را می‌توان با مصرف چای ترش کنترل شود. دلیل بیماری‌های جدی از جمله حمله‌ قلبی و سکته‌ مغزی افزایش کلسترول است.

محافظت از کبد با چای ترش

هیبیسکوس در حفظ سلامت کبد نقش دارد. عصاره‌ این گیاه به دلیل داشتن فعالیت آنتی اکسیدانی قوی می‌تواند از کبد در برابر انواع سموم محافظت کند. حتی بعضی از مطالعات که در محیط آزمایشگاه و روی سلول‌های کبد انجام شده‌اند، توانسته‌اند فعالیت ضدسرطانی هیبیسکوس را نشان دهند.

یک مطالعه با استفاده از همستر نشان داد که چای ترش به کاهش نشانگر‌های آسیب کبدی کمک می‌کند. در یک مطالعه‌ دیگر که روی انسان انجام شد، عصاره‌ هیبیسکوس توانست خطر نارسایی کبد را کاهش دهد.

چای ترش و خواص آنتی اکسیدانی

تاثیر چای ترش در هضم غذا

از دیگر خواص چای ترش این است که موجب هضم بهتر و بیشتر غذا می‌شود که باعث افزایش ترشح اسید در معده شده و علاوه بر جذب موثر غذا، سوخت و ساز بدن را نیز افزایش می‌دهد. چای ترش با بهبود عملکرد مثانه و روده‌ها، موجب می‌شود مواد مفید غذا به بدن برسد، ولی سموم و مواد مضر آن از بدن دفع شود.

مضرات چای ترش را بدانید

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از چای ترش را بی‌خطر می‌داند، اما ممکن است بعضی از افراد نسبت به این ماده غذایی حساسیت داشته باشند و بدن آن‌ها به مصرف آن واکنش نشان دهد. به عنوان مثال هیبیسکوس در دوز بسیار بالا نه تنها برای کبد مفید نیست بلکه باعث آسیب کبدی می‌شود.

همچنین عصاره‌ هیبیسکوس ممکن است با بعضی از دارو‌ها مثل هیدروکلروتیازید (Hydrochlorothiazide) که یک دیورتیک یا داروی ادرارآور است و استامینوفن (Acetaminophen) تداخل داشته باشد. از طرف دیگر چای ترش ممکن است اثر داروی ضدمالاریای کلروکین (Chloroquine) را نیز کاهش دهد. همچنین اگر از دارو‌های کاهنده‌ فشار خون استفاده می‌کنید، به خاطر داشته باشید که هیبیسکوس ممکن است باعث افت فشار خون شما شود.

این گیاه همچنین حاوی فیتواستروژن (استروژن گیاهی) است و به همین دلیل می‌تواند اثربخشی دارو‌های ضدبارداری را کم کند. همچنین مصرف چای ترش در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، چون می‌تواند باعث زایمان زودرس شود.

منبع: رویداد 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها