تاک پلو؛ پلوی اصیل و خوشمزه ایرانی

تاک پلو یکی از غذاهای اصیل و قدیمی ایرانی است که از ترکیب برنج با برگ درخت مو تهیه می‌شود و یک پلوی مخلوط خوشمزه و مجلسی است.

تاک پلو؛ پلوی اصیل و خوشمزه ایرانی

پلو‌های مخلوط در سفره غذای ایرانی‌ها جایگاه مخصوص به خود را دارند. باقالی پلو، کلم پلو، هویج پلو، شیرین پلو، کشمش پلو مرصع پلو و... از انواع پلو‌های مخلوطی هستند که در مهمانی‌ها طرفداران خاص خود را دارند. تاک پلو یکی از پلو‌های مخلوط بسیار خوشمزه و اصیل ایرانی است که قدمت طولانی دارد. در زمان‌های گذشته با شروع فصل بهار و به بار نشستن درخت مو، درست کردن این غذا هم رونق پیدا می‌کرد. برگ درخت مو برای پخت دلمه بسیار مناسب است، چون طعم ترش جذابی دارد. تاک پلو هم با برگ درخت مو تهیه می‌شود و به همین دلیل طعم دلچسبی دارد. اگر دوست دارید این پلوی مخلوط خوشمزه را در منزل تهیه کنید و از خوردن یک غذای جدید در کنار اعضای خانواده لذت ببرید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

مواد لازم

برگ موی تازه خرد شده: ۲ لیوان
پیاز درشت: ۲ عدد
برنج: ۳ پیمانه
لپه: ۱ پیمانه
زعفران دم کرده غلیظ: به میزان لازم
نمک، زردچوبه و فلفل: به میزان لازم

 

طرز تهیه

تاک پلو

 

برای درست کردن این غذای خوشمزه واصیل ابتدا لپه را که از شب قبل خیس داده‌اید، با مقداری آب و نمک بپزید و آبکش کنید. پیاز‌ها را پوست و به صورت نگینی خرد کنید و داخل یک ماهی تابه با مقدرای روغن بریزید تا کم کم سرخ و طلایی شود. مقداری زردچوبه اضافه کنید، سپس برگ مو‌های خرد شده را داخل پیازداغ بریزید و به مدت ۵ دقیقه تفت بدهید. مقداری نمک و فلفل سیاه و زعفران دم کرده هم به مواد اضافه کنید. وقتی برگ مو تغییر رنگ داد، لپه پخته را داخل قابلمه بریزید و برنج را که از قبل خیس داده‌اید، به مواد بالا اضافه کنید. به اندازه یک بند انگشت آب سرد داخل مواد بریزید و اجازه بدهید برنج کم کم بجوشد و آب برنج کشیده شود، سپس برنج را هم بزنید و روی درب قابلمه دمکنی بگذارید و حرارت را کم کنید. ۴۵ دقیقه زمان بدهید تا برنج کاملا دم بکشد. حالا تاک پلوی خوشمزه شما آماده سرو است که می‌توانید آن را همراه با سالاد شیرازی یا ماست و خیار میل کنید، نوش جان.

نکات مهم
۱ ـ برای پخت این غذا می‌توانید به دلخواه از گوشت چرخ کرده و یا سینه مرغ نیز استفاده کنید. به این صورت که سینه مرغ را بپزید و خرد کنید و به مواد اضافه کنید و یا گوشت چرخ کرده را همراه با پیاز داغ تفت بدهید، اما تاک پلو در اصل بدون گوشت و مرغ طبخ می‌شود.

۲ ـ سعی کنید برای پخت تاک پلو از برگ مو‌های ریز و جوان استفاده کنید. برگ مو‌های درشت و پیر برای درست کردن تاک پلو مناسب نیستند.

۳ ـ در صورت تمایل می‌توانید کمی آبغوره و یا پودر غوره نیز به مواد تاک پلو اضافه کنید تا ترش‌تر شود.

۴ ـ بعد از پخت برنج، در صورت تمایل کمی روغن داغ یا کره روی تاک پلو بریزید. تاک پلو هرچه چرب‌تر باشد، خوشمزه‌تر است.

۵ ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد‌ها از آن استفاده کرد. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها