فقط در خصوص نقدینگی و نه سایر زیان‌ها در حوزه‌های دیگر

امضا نشدن برجام ثانیه‌ای 1100 دلار به ایران ضرر وارد می‌کند

در هر ثانیه ایران حداقل ۱۱۰۰ دلار در اثر تاخیر در امضای برجام ضرر می‌کند. توجه کنید این رقم فقط در خصوص نقدینگی است و سایر زیان‌های ایران در حوزه‌های دیگر نیز وجود دارد.

امضا نشدن برجام ثانیه‌ای 1100 دلار به ایران ضرر وارد می‌کند

ماجرای مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص دریافت مالیات از حساب‌هایی که بالای ۳۵میلیون تومان گردش مالی داشته باشد یا در ماه بیش از ۱۰۰ تراکنش داشته باشند از آن دست موضوعاتی است که بررسی آن تصویری شفاف از واقعیت اقتصاد ایران نمایان می‌کند.

واقعیتی شفاف از یک اقتصاد تحریمی و رکودزده که به سبک اقتصادهای توسعه‌یافته از مردم مالیات می‌گیرد اما به شکل و شمایل کشورهای فقیر به آنها خدمات ارایه می‌کند.

در اتمسفرهای اقتصادی اگر نخواهید یا نتوانید به واقعیت‌های موجود و روش‌های علمی توجه کنید، مدام در مسیر خلق مشکل برای مردم خواهید بود. در اقتصاد ایران براساس آمارهای بانک مرکزی در هر ثانیه ۳۴میلیون تومان نقدینگی خلق می‌شود. روش محاسبه‌اش هم اینگونه است که میزان نقدینگی در یک سال تقسیم بر ۱۲، تقسیم بر ۲۴، تقسیم بر ۶۰ و دوباره تقسیم بر ۶۰ که میزان نقدینگی در هر ثانیه را شکل می‌دهد.

در واقع معادل ۱۱۰۰دلار در هر ثانیه عدم‌النفع صادراتی است که ایران باید از نفت می‌داشت اما به دلیل تحریم‌ها از آن محروم مانده است. یعنی در هر ثانیه ایران حداقل ۱۱۰۰ دلار در اثر تاخیر در امضای برجام ضرر می‌کند. توجه کنید این رقم فقط در خصوص نقدینگی است و سایر زیان‌های ایران در حوزه‌های دیگر نیز وجود دارد.

اما برای دریافت مالیات باید خدماتی در ازای آن ارایه شود تا مالیات مفهوم پیدا کند. برای چه خدماتی مدام حجم مالیات‌ها را افزایش می‌دهید؟ آیا ساختارهای حمل‌ونقل کشور به‌روزآوری شده‌اند؟ آیا خدمات تفریحی و ورزشی و رفاهی ویژه‌ای ارایه می‌شود و... در برابر این پرسش‌ها فقط یک پاسخ وجود دارد؛ دولت کسری بودجه دارد و برای جبران آن نیازمند استفاده از درآمدهای مردم است. باید توجه داشت که این ۳۵میلیون تومان اعلام شده، حدود ۱۱۰۰دلار می‌شود. این رقم در برابر درآمدی که شهروندان امارات، عربستان، ترکیه و... کسب می‌کنند عددی نیست. ضمن اینکه ایرانیان اندکی این میزان درآمد را دارند. درآمد ایرانیان حدود ۲۰۰دلار ماهانه است.

وقتی دولت اقدام به دریافت مالیات بدون ارایه خدمات می‌کند، زمینه مهاجرت ایرانیان به کشورهای همسایه یا سوق دادن آنها به اقتصاد واسطه‌ای و زیرزمینی و غیرشفاف را فراهم می‌سازد. این نوع تصمیم‌سازی‌ها حتی اگر حجم اندکی هم باشد، پرستیژ اقتصاد ایران را کاهش می‌دهد و زمینه خروج سرمایه از کشور را فراهم می‌کند. امیدوارم در این تصمیم با هشدار رسانه‌ها و فعالان اقتصادی تجدید نظر صورت گیرد تا بیش از این شاهد وارد شدن خسارت به اقتصاد و کسب‌وکار ایرانیان نباشیم.

منبع: روزنامه اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • 🐜
    0

    هههههههههههههههههههه که به مامورهاهم رشوپرداخت می کنند

  • سوته دلان
    0

    و اما اهریمن این انرژی را دارد که خود را خوشایند نشان دهد ...کشوری که حکومتش دست نشانده باشه جز این انتظاری نمیرود در بدبختی و ظلم بمردم رکورد زدیم

  • ناشناس
    0

    این ضرر و خسارت هنگفت به کشور و مردم فدای یک تار موی کاسبان تحریم!

  • نیری
    0

    ثانیه ای ۱۱۰۰دلار به ایران خسارت وارد می‌کنه نه به آقایون که از تحریم سود میبرن وحثوق دهها میلیونی دارن وهی ماموریت خارجی میگیرن به همه این آقایون بگین بیان قد اکثریت ملت حقوق بگیرن ولیان ایستادگی و مقاومت کنند اگه تونستن ماهم پشتشون نماز میخونیم ومقاوت وایستادگی میکنیم کما اینکه تا الان ملت ایستادگی کرد نه اینا لعنت به همه اشون که با مس مس کردن بیجا ملت را به خاک سیاه کشوندن

  • ناشناس
    3

    وقتی به روسیه و چین کثیف اعتبارمیکنند ودل خوش میکنند به این دوکشور اخر وعاقبت ملت مکر بهتر میشود هنوز کو اینها ازسادگی ملت دارن سواستفاده میکنند بااین تفکر به هیج جا نمی رسند باید بادنیاارتباط داشت تا امکان پیشرفت داشته باشیم

  • ناشناس
    1

    عمرهای سوخته رو چطور و با چه واحدی با پول حساب میکنی؟؟؟

  • ناشناس
    1

    آنڪه نمیداند و بهای ندانستن اش را هم از دیگران می ستاند ، فقط جاهل نیست !
    شریف هم نیست ، همچنانڪه انسان سالمی هم نیست ، حتی اگر پشت همه مقدسات قایم شود !

  • های
    2

    این تحلیل اقتصادی.اززبان چکسی است لطفا معرفی کنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اگر دقت میکردید در زیر متن منبع آن ذکر شده است

  • رابی
    2

    به ضرر مردم ایران نه به ضرر آخوندهای تازی زاده.شغل شریف گذشته اونها روضه خوانی واسه دو زار بوده .الان نفت ایران را هم نصف قیمت بفروشند صد در صدش برای آخوند سود است.چون چیزی ازش جیب ملت نمی رود.

  • علی
    0

    داخل مسئولان .ایرانی مگر پیدا میشود.اگر پیدا میشد هیج ایرانی اینقدر بی تفاوت نسبت به مردم وکشورش نمیشد.

  • ناشناس
    0

    ای لعنت بر این برجام. عمرماتمام شده هنوزهی داریم میگیم برجام وفرجام و...

  • صمد
    0

    کدام بر جام آن برجامی که امضا شد فردایش ایران را باز تحریم کردند یا آن برجامی که تر امپ دیوانه پاره کرد

  • کارگر
    0

    با مالیات بستن به حقوق و اموال مردم و با گران کردن مسکن و اتوموبیل و روغن و ............. جایش پر میشود

  • sk
    0

    در اول امضاء برجام هم همین ضررها رو می گفتند ولی بعد از امضاء برجام دیگه کسی حساب نکرد که این پولها وقتی وارد ایران شد چه کارهایی کرد و چرا تورم بالا و نابودی پول ملی رخ داد . چرا به ما واکسن نمی دادند .. همه فشارهای غربگداها بود برای دادن امتیازات بیشتر . الان هم همین نقشه است و افراد نا آگاه مجددا به دام دشمن می افتند و حرف های دشمن را تکرار می کنند . لطفا کمی به عقب برگردید و خوب فکر کنید ..

  • ناشناس
    0

    رم ماند اما نرون نماند
    این هم بگذرد

  • ناشناس
    0

    ایران شده
    کاباره ی عراقی ها
    فدای سرتان

  • ایرانی بدبخت
    0

    ما نسل سوخته ایم ..... و هیچوقت نمی توانیم در رفاه زندگی کنیم مانند قبل از انقلاب ........لعنت خدا بر شما..

  • ناشناس
    0

    کاسب تحریم هستی؟

  • ناشناس
    0

    تناقضات از این متن می بارد و معلوم هست چیزی بارش نیستو فقط خواسته بگوید من هم هستم و ادای دانستن می کنم در حالی که هیچی بارش نیست

  • ناشناس
    0

    برو دوغتو بخور بابا همه واسه ما كارشناس شدن . با اين تحليل آبكي

  • ناشناس
    0

    به پشم اوناییکه ثانیه ای 1100 دلار می چاپند .

  • 0

    همه ایران برای 4درصدیها بقیه مردم هم به درک .تو کشورهای دیگه لااقل ارتشی غیرتمند دارند که این مواقع حرکتی میکند بحمدولله مااز اونم محرومیم .ومسلحین مون محافظ دزدان شدند .

  • ناشناس
    0

    عوض هر ثانیه 1100دلار می ره توی جیب کاسبان تحریم و آقازاده ها!!!

  • مهرداد سربندی
    0

    ثانیه ای !!!!!؟ 1100*3600 (ثانیه) * 24(ساعت) * 365(روز) * 10 (سال) * 30000 (تومن - نرخ هر دلار) ایکنه شد خدا میلیارد تومن . ای خدا نگذره ازتون. مگه نگفتید تحریم ها هیچ اثری روی اقتصاد ایران نداره. خدا وکیلی این همه ضرر به مملکت و مردم برای اینکه خودتان از تحریم ها سود ببرید؟ اون وقت اسم این کاسبی را می شه چی بذاری؟ اقتصاد اسلامی؟ شما شرف دارید و حلال خور هستید؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها