جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها

کدام ارگان ها مشمول تعطیلی شنبه ها نمی‌شوند؟

یکی از نمایندگان مجلس گفت: جزییات این که چه دستگاه‌هایی، سازمان‌های و نهادهایی در شنبه تعطیل خواهند بود، طبق آیین نامه دولت تعیین می‌‎شود.

کدام ارگان ها مشمول تعطیلی شنبه ها نمی‌شوند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که روزهای جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته باشد؛ البته باید این مصوبه به تایید شورای نگهبان برسد.

محمدعلی محسنی بندپی، نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب تعطیلی روز شنبه گفت:  در مجلس با کلیات تعطیلی شنبه موافقت شد. قطعاً به جزییات این قانون هم پرداخته خواهد شد. قرار است این قانون به شورای نگهبان برود و قطعاً اصلاحاتی صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه توضیح داد: اصل قضیه این بود که ما برای برقراری ارتباطات بیشتر با دنیا و تحقیقاتی که کارشناسان امر انجام دادند، به این نتیجه رسیدیم که تعطیلی شنبه از نظر اقتصادی برای کشور مفیدتر خواهد بود تا تعطیلی پنجشنبه.

این نماینده مجلس مطرح کرد: براساس آن چیزی که امروز تصویب شد از یکشنبه تا آخر وقت پنجشنبه ساعت کاری محسوب می‌شود. جمعه که مراسم دینی برگزار می‌شود، مانند نماز جمعه و شنبه هم روز استراحت خواهد بود.

محسنی بندپی بیان کرد: حال باید ببینم نظر شورای نگهبان براساس قانون اساسی و شرع به چه شکلی خواهد بود. این قانون مخالفین و موافقین خیلی زیادی داشت و امروز صحن مجلس شرایط ملتهبی را داشت. با اینکه روزهای آخر مجلس یازدهم است و مجلس رمقی برای بررسی موضوعات نداشته باشد. همچنین 166 نماینده فعلی در مجلس بعدی حضور ندارند، ولی امروز نمایندگان دوره یازدهم تا آخرین روز کاری نسبت به مسائلی که در کشور اتفاق می افتد حساس هستند. موافقین و مخالفین صحبت‌های خودشان را داشتند و به این شکل مصوب شد که شنبه‌ها تعطیل شود و تا ببینیم نظر شورای نگهبان چه خواهد بود.

این نماینده اشاره کرد: بعد اینکه این قانون اجرا شود، دیگر پنجشنبه ها تعطیل نخواهد بود. یعنی همانطور که ما چهارشنبه را تا آخر وقت سرکار هستیم، پنجشنبه را هم سرکار هستیم و دوباره یکشنبه سرکار برمی‌گردیم. این کلیات قانون است، اما جزییات این که چه دستگاه‌هایی، سازمان‌های و نهادهایی در شنبه تعطیل خواهند بود، طبق آیین نامه دولت تعیین می‌شود.

وی در نهایت گفت: بخش عمده می‎گفتند که ما به دولت اجازه دهیم 5 روز کاری را خودش تعیین بکند. اما این شرایط باعث مشکل و ناهماهنگی در کل کشور می‌شد.

منبع: اقتصاد آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • ناشناس
    0

    مشمول مشکلی شمول مشولو

  • ناشناس
    4

    جالب شد حالا «چه نهادها وارگانهایی شنبه تعطیل باشند»به شعار انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری اضافه شد هردولت وقتی سرکار میاد ازاختیاراتش برای اظهار وجوداستفاده می‌کنه (مثل تغییر رؤسای ادارات و...)این اختیار هرج ومرج ایجاد خواهدکرد پس این قانون برای اجرا نشدن ویا تصویب نشدن داره بررسی میشه

    نظرات شما -
    • فریبرز
      0

      جمعه تعطیل مذهبی است شنبه تعطیل اداری است. از انجا که تعطیلی شنبه ها بر اساس بررسی های دقیق متخصصان سازمان اداری و استخدامی کشور، اعضای هیات دولت، مراجع عظام تقلید، رئیس جمهور محترم و کمیسیون اجتماعی مجلس، تایید شده و با 136 رای موافق با اکثریت قاطع در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده است مخالفت با مصوبه نمایندگان ملت باعث 1- بی اعتبار شدن مجلس و کاهش مشارکت در انتخابات آینده می شود 2-از آنجا که کارمندان مستقر در تهران بجای شنبه ها پنجشنبه ها تعطیل هستند موجب تبعیض و بی عدالتی نسبت به کارمندان شهرستانی و نارضایتی از حذف 53 روز از تعطیلات آنها می گردد 3- افزایش انزوای اقتصادی و کاهش تعاملات بین المللی کشور را موجب می گردد 4-باعث هزینه تراشی برای دولت شده و مانع کاهش یک ششم از هزینه های آب، برق، تلفن، اینترنت، بنزین و گاز ادارات دولتی و حذف هزینه نهار کارکنان مستقر در تهران می شود 5- فرصت تعاملات بیشتر اعضای خانواده و تحکیم بنیاد خانواده را کاهش می دهد6- باعت توهین و ناراحتی هموطنان کلیمی و یهودیان کل جهان می شود. 7- به رژیم صهیونیستی بهانه می بخشد که ایران نه بخاطر مساله فلسطین بلکه اساسا با یهودیت و دین پیامبر اولوالعزم حضرت موسی کلیم الله (ع) ضدیت دارد 8-تعصب دینی و یهودستیزی، اسلام ستیزی را در کل جهان افزایش می دهد. در نتیجه این مخالفت یعنی یک افتضاح سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.

  • ناشناس
    11

    مصوبه تعطیلی هفتگی شنبه ها قطعاً در شورای نگهبان هم با ایراد قانون اساسی و هم ایراد شرعی مواجه خواهد شد چونکه جهت افزایش تعطیلی بین دستگاههای اجرایی از جمله بانکها تبعیض ناروا قائل شده است!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      اصل 17تعطیلی هفتگی را جمعه قرار داده است واختیاری هم برای مجلس یا دولت نگذاشته باید قانون اساسی تغییرکند مثلا به یک ئیس شرکت میگویند چراتعطیل کردی میگویدتعطیل نکردیم به کارگراگفتم نیایدسرکار

    • ناشناس
      1

      شنبه راتعطیل رسمی نکردید ولی گفتید اینا سرکار نیان دربین التعطیلی هم که ایراد قانون اساسی گرفتند ورد شد

    • احمدی
      4

      وقتی به کارکنان بانک ها از پول مردم وام میدن البته هدیه نه وام، اونم هر سال انوم میلیاردی بدون ضامن و ..... تبعیض ناروا نیست !

  • 😑
    5

    وقتی تعطیلیه برای هر ارگانی بایستی باشه چه خصوصی چه دولتی به هر حال همه نیاز دارن به تعطیلی 😔

  • ناشناس
    15

    کاشکی به جای شنبه دوشنبه یا سه شنبه تعطیل میکردی تا میشه هر هفته چهار روز مسافرت کرد

  • شیدالله یونسی
    1

    با توجه با اینکه تعطیلی اداراتی که قبلا اعلام شد کلآ شیفتی هستند به جز بانک‌ها این عدالت نیست هر چند هنوز قطعی نشده

  • ناشناس
    4

    بانک ها را هم تعطیل کنید و یا بگید روزشنبه که تعطیل هست ازساعت ۱۰تا ساعت یک کار بانک ها باشه

  • ناشناس
    4

    قبلاً یکبار طرح کاهش تعطیلی به مجلس دادند یک روز هم اضافه کردند ابلاغ شده دولت می ترسم این دفعه مجلس برعکس تعطیلی جمعه روهم برداره وبعد ابلاغ کنه بعید نیست ازمجالس ما

  • ناشناس
    9

    پیشرفت در مملکت با کار و تلاش امکان پذیر خواهد بو د نه با تعطیلی بیشتروقی افرادی ناآگاه میخواهند جلو پیشرفت را بگیرند کاریش نمیشه کر د مخصوصا یک بام کدوها کردن کشور عده ای تعطیل شوند وعده ای باید کار کنند بیچاره کارگران

  • جواد
    13

    این موضوع برای خوش آمد صهیونیست ها
    و آمریکا که طرفدار یهودیان است انجام شده!
    وگرنه ایران وآمریکا روزوشب مخالف هم هستند!
    درآمریکا مردم خوابیده اند و درایران وقت کارآست! و برعکس
    بعد نمایندگان خنگ وبیسواد مگر ایران ازطرف دوستداران شما( آمریکا وانگلیس واروپا وآلمان تحریم نیست؟
    پس خاک برسرتان!

  • علی
    3

    اگه قراره با اقتصاد جهانی همگام باشیم بانکها هم شنبه ها باید تعطیل باشند چون در صورت عدم تعطیلی این یه بی عدالتی در مورد کارمندان بانکه و کارمندان بانک باید جور بقیه کارمندان رو بکشن و شرکت های خصوصی و بورس هم مجبورن شنبه ها فعال باشن

  • بانکی
    1

    سوال ۱-آیا روز شنبه تعطیل رسمی است؟ یعنی در تقویم با رنگ قرمز چاپ خواهد شد؟ در این صورت بانکی و غیر بانکی ندارد تعطیل رسمی تعطیل رسم است.
    ۲-مشاغلی که خدماتی هستند مانند بیمارستان ها ،این مشاغل جمعه و عاشور و تاسوعا ندارد ،فعالیت آنها شیفتی است ،یعنی کارمندی که جمعه سر کار می رود در عوض شنبه سر کار نمی رود.
    کار بانکها مثل بیمارستان نیست که شیفتی باشد.
    ۳-بلاخره باید تصمیم بگیرد که شنبه تعطیل رسمی است یا خیر ، دیگر جایی برای بحث مشاغل خدماتی و غیر خدماتی نمی ماند و بحث اضافی است.

  • مددکار اجتماعی در سردشت
    4

    راهکار این است تبدیل به تقویم رسمی شود وادارات مث بیارستانهانها و بهزیستی وبانک ها مث جمعه ها با شیفت کاری خودشان خلا خدمات جیران میکنند

  • ناشناس
    0

    اینهم از همان جنس تصمیمات تغییر ساعت هست که با بوق کرنا اجرا شد ولی همه دیدند با برگشت قانون تغییر ساعت اتفاق خاصی نیفتاد اینها همه شعارها و تصمیمات غیر کارشناسی است اگر تعمدی در آن نباشد از قدیم در طول تاریخ پنجشنبه ها با فرهنگ ایرانی اسلامی عجین شده خیلی از میهمانی ها و مراسمات مذهبی از قبیل زیارت اهل قبور دعای کمیل بدلیل تعطیلی جمعه و امکان استراحت روز بعد پنجشنبه ها انجام میشود

  • یه مادر
    1

    اگه برای کل کشور باشه آره ولی یه عده سر کار باشن یه عده در گردش مسخره هستش
    حتما کارمندا دولتی تعطیلات وبقیه و کارگرا سر کار

  • شاپور ساسان
    0

    هرجا رو تعطیل میکنید بکنید ولی سویس بهداشتی های عمومی را تعطیل نکنید ما عادت داریم شنبه ها تر بزنیم به هفتمون

  • وحید
    1

    پنجشنبه باید تعطیل کنن نه شنبه. پنجشنبه از قدیم نیمه تعطیل بوده. الانم میشه سه روز تو هفته تعطیلی که به ضرر کشور هست.

  • m_m
    1

    یک مصیبت دیگر به مشکلات عدیده اضافه شد با این وضعیت نا معلوم فکر کنم پنج شنبه تمام وقت میشه شنبه هم برای اکثر ارگانها تعطیل نخواهد شد خصوصا کارگر بیچاره که هفته ای ۴۴ است کاری داشت میشه ۴۸ ساعت...یعنی یک قانون را مجلس عرضه نداشت سفت و محکم وضع کنه فقط یک سناریو بود برای برده کشی از جماعت کارگر

  • حبیب
    1

    ارگان های نظامی همیشه از این قاعده مستثنی بوده اند اونا که نه آدمند و نه شهروند.

  • ناشناس
    0

    اگر قراره شورای نگهبان ایراد بگیره تهران هم مثل سایر استان ها ۶ روز در هفته کار کنن

  • علی
    0

    دلیل تعطیلی شنبه ها چیست؟تعامل تجاری بیشتر با غرب؟ در غرب شنبه ویکشنبه تعطیله.
    اگر قرار باشه شنبه بانک‌ها تعطیل نباشند دلیل تعطیلی بقیه ادارات را نمی فهمم. مدارس وبقیه ادارات دولتی چه ربطی به تعامل تجاری دارد؟ مشکل اصلی بانکها،گمرکات وپتروشیمی و شرکت‌های تجاری (عمدتا"خصوصی) است.آنها را در روزهای پنجشنبه وجمعه باز نگه دارند مشکل آنها حل می‌شود. خواهشا"تعطیلی جمعه وپنجشنبه را از مردم مسلمان ایران نگیرید.

  • محمدهادی
    0

    اقدام مجمع تشخیص مصلحت در رد مصوبه مجلس مبنی بر تعطیلی شنبه ها مداخله در کار قانون گذاری و شورای نگهبان است و خلاف قانون محسوب می شود. زیرا هنوز شورای نگهبان مصوبه مجلس را رد نکرده است.

  • فریبرز
    0

    جمعه تعطیل مذهبی است شنبه تعطیل اداری است. از انجا که تعطیلی شنبه ها بر اساس بررسی های دقیق متخصصان سازمان اداری و استخدامی کشور، اعضای هیات دولت، مراجع عظام تقلید، رئیس جمهور محترم و کمیسیون اجتماعی مجلس، تایید شده و با 136 رای موافق با اکثریت قاطع در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده است مخالفت با مصوبه نمایندگان ملت باعث 1- بی اعتبار شدن مجلس و کاهش مشارکت در انتخابات آینده می شود 2-از آنجا که کارمندان مستقر در تهران بجای شنبه ها پنجشنبه ها تعطیل هستند موجب تبعیض و بی عدالتی نسبت به کارمندان شهرستانی و نارضایتی از حذف 53 روز از تعطیلات آنها می گردد 3- افزایش انزوای اقتصادی و کاهش تعاملات بین المللی کشور را موجب می گردد 4-باعث هزینه تراشی برای دولت شده و مانع کاهش یک ششم از هزینه های آب، برق، تلفن، اینترنت، بنزین و گاز ادارات دولتی و حذف هزینه نهار کارکنان مستقر در تهران می شود 5- فرصت تعاملات بیشتر اعضای خانواده و تحکیم بنیاد خانواده را کاهش می دهد6- باعت توهین و ناراحتی هموطنان کلیمی و یهودیان کل جهان می شود. 7- به رژیم صهیونیستی بهانه می بخشد که ایران نه بخاطر مساله فلسطین بلکه اساسا با یهودیت و دین پیامبر اولوالعزم حضرت موسی کلیم الله (ع) ضدیت دارد 8-تعصب دینی و یهودستیزی، اسلام ستیزی را در کل جهان افزایش می دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها