کومور، جزیره ای زیبا در اقیانوس هند

کومور کشوری زیبا، مستقل و کوچک است که در اقیانوس هند و در نوک شمالی ماداگاسکار در شرق موزامبیک واقع شده است. مکان دقیق این کشور در سواحل شرقی قاره آفریقا بوده و مساحت آن بالغ بر ۲۲۳۶ کیلومتر مربع می باشد.

کومور، جزیره ای زیبا در اقیانوس هند

در حقیقت نام کومور از واژه عربی قمر به معنای ماه برگرفته شده است. این کشور در اتحادیه عرب عضویت دارد و دارای چهار جزیره است که یکی از این جزیره ها به وسیله کشور فرانسه اداره می گردد.

 

معرفی کومور

اگر بخواهید بدانید که کومور کجاست باید خاطر نشان کنم که، از جزایر فعال آتشفشانی ایجاد شده است و هم اکنون نیز کوه کارتالا که بلندترین نقطه این کشور با ۲۳۶۰ متر ارتفاع است، آتشفشانی فعال به حساب می آید. ساکنان اولین این کشور از جزایر پولی نزی بوده اند. قرن ها پیش، کشور کومور به تصرف مسلمانان درآمد و پس از آن برای اولین بار دین اسلام به وسیله مردمان کشورهای حاشیه خلیج پارس مانند تجار شیرازی به ساکنان این جزیره معرفی شد. 

فرانسه این کشور را در سال 1843 تحت مستعمره خود درآورد و در واقع در سال 1912 به صورت رسمی مستعمره فرانسه شد. مجلس نمایندگان کومور در سال 1975 استقلال این کشور را اعلام کرد و این کشور که از سازمان وحدت آفریقا پس از یک کودتا خارج شده بود، مجددا به عضویت آن درآمد.

 کشور کومور در سال 1394 به طور رسمی به قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران اقدام کرد. شهر مورونی به عنوان بزرگترین شهر و همچنین پایتخت این کشور می باشد. معنای نام مورونی، در قلب آتش است که در حقیقت به دلیل وجود کوه آتشفشانی کارتالا، در نزدیک شهر مورونی این نام را بر آن قرار دادند.

 

جاذبه های گردشگری کومور

به علت وجود طبیعت زیبا و زیرساخت های گردشگری مناسب در کشور کومور، هر ساله گردشگران زیادی از نقاط مختلف جهان به خصوص از کشورهای حاشیه خلیج پارس جذب این کشور می شوند. برخی از جاذبه های گردشگری این کشور عبارتند از:

ثقفثقفثف

 

  • منطقه و کوه Ntingui

Ntingui  از مکان های دیدنی و جاذبه های توریستی کشور کومور بوده و یک کوه و نیز یک جنگل می باشد. کوهنوردان عقیده که کوه Ntingui   برای صعود سخت و دشوار است زیرا ارتفاع آن بلند بوده و مدت زمان زیادی طول می کشد تا با پیاده روی به قله برسند. در واقع این کوه مرتفع ترین و بلندترین کوه در این کشور بوده و در بالای ارتفاع آن می توانید با وضوح چهار جزیره کومور را مشاهده کنید.

 

 

  • قصر Ujumbe

کاخ Ujumbe  در گذشته خانه پادشاهانی بوده که در روزگاران قدیم، بر کشور کومور حکومت می کردند. مردم محلی نام این کاخ را محل سلطنت سلطان گذاشته اند زیرا این کاخ قرون ها پیش محل سکونت سلطنتی بوده است. این قصر اکنون در حال تبدیل شدن به خرابه ای می باشد که دولت برای بازگردانی و شکوفایی این قلعه پروژه ای را در دست اقدام دارد. سازمان جهانی آثار تاریخی، این کاخ را در لیست جهانی آثار تاریخی ثبت نموده است.

 

 

  • مرکز ملی مستندات و تحقیقات علمی

مرکز ملی مدارک، اسناد و تحقیقات علمی و یا همان CNDRS  در کشور کومور موزه ای است که هدف آن قدردانی و شناسایی میراث فرهنگی و طبیعی این کشور و مردم آن است. این مرکز که در سال 1979 تأسیس شد، از مکان‌ های دیدنی کومور می باشد.

 

 

  • پارک دریایی موحلی   Moheli

 پارک دریایی موحلی  Moheli  از مراکز توریستی کومور است و در جزیره Moheli  قرار گرفته است. این جزیره کوچکترین جزیره کومور است که در آن پارک دریایی قرار دارد.

 

 

  • مسجد Nouvelle Mosquee de Vendredi

 

دئوئدو

Mosquee de Vendredi  از زیباترین مساجد کشور کومور می باشد. به علت اینکه این کشور توسط رهبران و سلاطین مسلمان اداره شده است، در همه جزایر آن، مسجد وجود دارد. طراحی معماری این مسجد، از ساختارهای کومور در قرن ۱۹ الهام گرفته شده و از مکان هایی می باشد که افراد مسلمان و غیر مسلمان از آن دیدن می کنند.

 

 

  • آتشفشانی کارتالا کوه Karthala

محبوب ترین مقصد توریستی کومور، کوه آتشفشانی Karthala  است که بلندترین کوه آتشفشان این کشور نیز می باشد. آخرین فوران های شناخته شده این کوه در سال های 2005 و 2006 بوده است. با وجود این که فوران ها بزرگ نبوده اند، ولی ساکنان مجبور به تخلیه این مکان به دلیل گاز سمی آن شدند.

 

راهنمای سفر به کومور

فغذدرذدگپپ

کشور کومور به دلیل داشتن ۴ جزیره و همچنین جنگل های بارانی چشم گیر، سواحل شنی سفید، آتشفشان فعال، میوه های غول پیکر و مسیرهای پیاده روی برای گردشگری بسیار جذاب و ماجراجویانه است. 

برای ورود به کومور، اتباع ایرانی نیازی به اخذ ویزا ندارند و صدور ویزای آن ها در مرز ورودی خواهد بود. البته اکنون از ایران به کومور پرواز مستقیمی وجود ندارد و بهترین مسیر های پروازی از ایران به کومور، با دو توقف ابوظبی و نایروبی انجام می گردد. 

 

کومور و اتحادیه عرب

اتحادیه عرب نام یک مجموعه از کشورهای جنوب غربی آسیا و شمال غربی و شمال آفریقا می باشد که در سال ۱۹۴۵ و با حضور کشورهای عربستان، سوریه، عراق، مصر، اردن و یمن تاسیس شد. در حال حاضر ۲۲ کشور در اتحادیه عرب عضویت دارند که کشور کومور نیز جزو همین ۲۲ کشور می باشد. 

از لحاظ ساختاری، اتحادیه عرب از اتحادیه اروپا الگوبرداری کرده است و همواره در تلاش است که خود را با ساختار تشکیل شده هماهنگ کند. مرکز اتحادیه عرب شهر قاهره بوده و ساختار اداری متشکل از سه شورا  دارد:

  • شورای اتحادیه
  • شورای دفاع
  • شورای اقتصاد

 

شباهت های گردشگری کومور به عمان

اگر شما در گذشته موفق شده باشید که به عمان سفر کنید و پس از آن جهت گردشگری به کشور زیبای کومور بروید، در زمان بازدید از این کشور، دیدن برخی مناظر و ویژگی ها، شما را به یاد سفر به عمان خواهد انداخت. این ویژگی ها عبارتند از:

  1. در هر دو کشور، طبیعت به اوج زیبایی خود رسیده است و دارای قله های مرتفع، جلگه های غنی، کوه های مرتفع، دشت های گسترده و رودخانه های بسیار می باشند.
  2. در کشورهای کومور و عمان، اولین چیزی که باعث جذب بازدید کنندگان می شود، سخاوت و دوستی و مهمان نوازی شهروندان این کشور است که لبخند هرگز از چهره ‌های آنان پاک نخواهد شد.
  3. فرهنگ کشور عمان و کومور از غنی ‌ترین فرهنگ‌ ها در میان کشورهای حاشیه خلیج پارس و مناطق عرب نشین می باشد.
  4. مردم این دو کشور مراسم ملی و مذهبی، لباس‌های سنتی و بیشتر هنجارهای اجتماعی را احترام و رعایت می کنند و نسل جوان تمدن و فرهنگ را از پدران خود به ارث برده و حفظ می کنند.
  5. ماهیت آرام کشورهای کومور و عمان به بازدیدکنندگان این احساس را می دهد که در آرامش و صلح تفریح کنند. فضای صلح ‌آمیز و آرامش شب های این دو کشور می‌تواند تعطیلات بی ‌نظیری را برای گردشگران به ارمغان آورد. 
  6. آب و هوای بی نظیر و پاکیزه از دیگر شباهت های این دو کشور است که باعث می شود فرهنگ مردم این کشورها، جهت حفظ پاکیزگی ارتقا یابد. 

 

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها