مهدیس دارای بیشترین معابر خاکی در سطح شهر اهواز/ طرح جامع شهر اهواز تغییر می کند

معاون عمرانی و فنی شهرداری اهواز و دو تن از اعضای کمیسیون عمران، شهرسازی معماری شورای شهر به همراه مدیر منطقه هشت شهرداری از محلات مختلف کوی مهدیس بازدید کرده و در گفتگو با شهروندان، در جریان مشکلات این منطقه قرار گرفتند.

مهدیس دارای بیشترین معابر خاکی در سطح شهر اهواز/ طرح جامع شهر اهواز تغییر می کند

به گزارش  خبرنگار پایگاه خبری پدیده جنوب ،در این بازدید معاون عمرانی و فنی شهرداری اهواز در خصوص  ایستگاه آتش نشانی کوی مهدیس اظهار کرد: حدود هشت سال قبل سازه ایستگاه اتش نشانی احداث شد اما متاسفانه در این مدت نگه داری نشد و آسیب جدی دیده است. برای حل مشکل یک مشاور در زمینه مقاوم سازی استخدام کردیم که به نظر وی این سازه باید تخریب و از نو احداث شود. در حال حاضر نیز یک مشاور مقاوم سازی دیگر استخدام کرده ایم که در حال بررسی است تا در صورت امکان سازه را نگه داری و تکمیل کنیم.

پرویز حسینی در پاسخ به این سوال که چه کسی مسوول نگه داری از این سازه طی سالیان گذشته بوده است، گفت: این سوال چیزی نیست که من بتوانم بگویم و نمی توانم پاسخ دهم.

وجود بیشترین معابر خاکی در منطقه مهدیس 

او در خصوص معابر خاکی مهدیس بیان کرد: کوی مهدیس از نظر میزان وجود معابر خاکی اولین و کم برخوردار ترین منطقه در اهواز است که سالها به حال خود رها شده و اقدامی در این خصوص صورت نگرفته بود. امسال بودجه ای در حدود ۱۳۰ میلیارد تومان برای معابر خاکی مهدیس پیش بینی شد که در حال حاصر حدود ۶۰ میلیارد تومان آن به مناقصه رفته و  ۲۷ مهر ماه بازگشایی پاکات انجام می شود.

حسینی افزود: برنامه ما برای کوی مهدیس فقط به آسفالت خیابان محدود نمی شود بلکه شامل جدول سازی، پیاده رو سازی و جمع آوری آب های سطحی است. در همین راستا طراحی دو منطقه دیگر نیز تمام و برآورد قیمت انجام شده و به مناقصه گذاشته می شوند.

معاون خدمات عمرانی و فنی شهرداری اهواز تصریح کرد: علاوه بر این یک پیمانکار اختصاصی در منطقه حضور دارد که آسفالت های موجود را بهسازی و نوسازی می کند که ۱۶۰ هراز متر مربع آسفالت را در دستور کار دارد.

حسینی با بیان اینکه نمی توانیم بگویم میزان معابر خاکی را به صفر می رسانیم، تاکید کرد: امیداورم تا پایان سال بتوانیم تعهد ۱۳۰ میلیارد را انجام دهیم و تا حد امکان بتوانیم معابر خاکی اصلی دارای اولویت را به معابر آسفالت تبدیل کنیم.

طرح جامع شهری اهواز تغییر می کند 

او در خصوص اجرای طرح جامه شهری و راه های اصلی منطقه مهدیس اظهار کرد: در طرح جامع ترافیکی که مطالعات آن در حال انجام است در حال حاضر برای مهدیس برنامه ای نداریم ولی مشاور پروژه در حال بازنگری طرح جامع شهری اهواز است. چرا که از سال ۸۶ طرح جامع بود و  در حال حاضر پانزده سال از آن گذشته است. از آنجا که شهر موجود زنده ای است و تغییر و تحول شدید دارد؛ در حال حاضر مشاور با نیاز های فعلی، این طرح را بازنگری می کند.

معاون عمرانی و فنی شهرداری اهواز تصریح کرد: در این راستا به هر نتیجه ای برسیم در اولویت می گذاریم و قطعا طرح جامع شهری اهواز بنا به شرایط امروز، تغییر می کند.

نوع واگذاری منازل در مهدیس اشتباه بود 

در ادامه این بازدید نائب رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز در خصوص زیرساخت های مورد نیاز ور منطقه مهدیس اظهار کرد: این منطقه با مساحتی در حدود ۱۲۰۰ هکتار، منطقه وسیعی است که متاسفانه نوع واگذاری منازل در آن به صورت صحیح انجام نشده است. در وهله اول نباید منازل بدون نیازها و زیرساخت های اولیه مثل جاده، درمانگاه و مدرسه احداث شده و به مردم واگذار شوند.

سیاوش محمودی تصریح کرد: در حقیقت نوع واگذاری منازل در محدوده مهدیس اشتباه بود. مجموعه راه و شهر سازی در بحث واگذاری زمین به تعاونی ها، باید انجام این تعهدات را به عهده تعاونی قرار می داد یا اینکه زمین هایی با کاربری درمانی یا آموزشی را به بخش خصوصی واگذار کند تا ساخته شوند. ساخت درمانگاه یا مدرسه در حیطه شهرداری نیست و جاهایی که لازم است دولت باید ورود کند.

رئیس سابق شورای شهر اهواز ادامه داد: در سال گذشته در برخی محلات مهدیس کار زیرسازی، جدول گذاری، پیاده روسازی و کارهای اولیه برخی پارک های شروع شده اما انصافا اگر بخواهیم یک برآورد کلی کنیم که به چه میزان بودجه نیاز داریم تا مهدیس را به نقطه مطلوبی برسانیم، رقم بسیار بالایی خواهد بود.

محمودی تصریح کرد: تنها برای ایجاد سه نقطه فضای سبز در مهدیس،  ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه مورد نیاز است که رقم بسار بالایی است.

لزوم توجه شرکت فولاد خوزستان به مسئولیت های اجتماعی

این عضو شورای شهر اهواز با اشاره مسئولیت های اجتماعی شرکت های صنعتی موجود در اهواز، بیان کرد: نزدیکترین کارخانه به منطقه مهدیس که آلودگی آن در زندگی مردم تاثیر می گذارد؛ کارخانه فولاد خوزستان است. شرکت فولاد می تواند در بحث فضای سبز در محدوده های اطراف خود اقدام کند. این شرکت از سال ۱۴۰۰ عوارض آلایندگی به شهرداری پرداخت نکرده است. بالاخره شهرداری برای ارایه خدمات به شهروندان به بودجه نیاز دارد و یکی از درآمد های شهرداری همین حق آلایندگی صنایع است.

انتظار می رود شرکت فولاد در بحث مسئولیت های اجتماعی در زمین های دارای کاربری فضای سبز در مناطق افراد خود توجه کند.

حجم نخاله های ساختمانی در مهدیس زیاد است 

در ادامه عضو دیگر شورای شهر اهواز در خصوص وجود نخاله های ساختمانی در منطقه مهدیس اظهار کرد: حجم زمین هایی که در محدوده مهدیس بلاتکلیف رها شده اند؛ بسیار زیاد است و یکی از مسایل و مشکلات زیست محیطی و بهداشتی که در اینجا وجود دارد بحث ریختن نخاله های ساختمانی در این محل است.

عادل شیشه گری تصریح کرد: البته این نخاله ها به طور مرتب جمع آوری شده و از ریختن مجدد آن جلوگیری می شود ولی حجم زیادی است و مشکلات زیادی را به وجود آورده  است.

او در خصوص ایجاد فضای سبز در این منطقه تشریح کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ چند نقطه را برای فضای سبز در منطقه مهدیس هدف گذاری کرده ایم و زیرسازی و ایجاد فضای سبز در منطقه هشت آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال حداقل دو پروژه فضای سبز در این منطقه به بهره‌برداری برسد.

همچنین امیدواریم تا پایان سال پروژه های جدیدی نیز شروع کنیم.

مخبر کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز تصریح کرد: برای تامین آب خام مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز، از انشعابات خط لوله خیابان امام شرقی اسفاده می کنیم و فضای سبز ورودی مهدیس از سمت شرکت فولاد را آبیاری خواهیم کرد.

3

2

1

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها