ساخت لوله جداری از نوع درز جوش دار سایز ۲۰ اینچ برای اولین بار در شرکت لوله سازی اهواز

در جریان بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، قرارداد ساخت لوله جداری از نوع درز جوش دار سایز ۲۰ اینچ به صورت بومی سازی شده، با حضور وزیر نفت، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و همچنین مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران رسما منعقد شد.

ساخت لوله جداری از نوع درز جوش دار سایز ۲۰ اینچ برای اولین بار در شرکت لوله سازی اهواز

لوله های کیسینگ به دلیل قیمت و کثرت از جمله موارد هزینه بر در صنعت نفت و بخصوص شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب محسوب می شود.

لذا باتوجه به رویکرد مجموعه مدیریی شرکت مناطق نفت خیز جنوب، بومی سازی این محصول ” (لوله های کیسینگ) به عنوان یکی از اولویت های کاری شرکت لوله سازی اهواز قرار گرفت.

شرکت لوله سازی اهواز که همواره یکی از سهامداران آن صندوق بازنشستگی نفت محسوب می شود، در حوزه صنعت نفت و تولید انواع لوله های نفتی، سابقه ۵۰ ساله دارد.

لوله های جداری از نوع درز جوش دار ( Casing) در چاه های نفت و گاز پر کار برد بوده و به عنوان یکی از کالاهای خارجی از خارج کشور تامین می شود.

این نوع لوله بصورت لوله های بدون درز با هزینه های ارزی بالا وارد کشور می شود.

این درحالی است که به منظور کاهش وابستگی صنعت نفت از خارج کشور، ساخت لوله های درز دار با روش جوش HFW در دستور کار مطالعه علمی و فنی و استاندارد سازی محصول تولیدی در کمیته های مشترک شرکت لوله سازی اهواز و شرکت مناطق نفتخیز جنوب در دست بررسی و پیگیری بوده است.

در این راستا ترکیب شیمیایی مواد خام بصورت اصولی و علمی تغییر عمده یافت و بر اساس استاندارد جهانی API5CT، فرآیند مذکور منجر به صدور اسپک مواد خام خاص در شرکت لوله سازی اهواز شد. استاندارد API5CT، مورد استفاده در ساخت لوله های جداره چاه است.

در مسیر تولید لوله “لوله جداری از نوع درز جوش دار سایز ۲۰ اینچ” (لوله های کیسینگ)، غلتک های مورد استفاده در ساخت این نوع لوله باز طراحی، بومی سازی و برای نخستین بار در کشور و استان خوزستان با بالاترین کیفیت ساخته شدند.

در همین راستا نیز تنظیمات تولید متناسب سازی شد و عملیات حرارتی جهت رسیدن به خواص مکانیکی فراتر از استاندارد طراحی و اعمال شد. خلاقیت و ابداع صورت گرفته در فرآیند بازرسی اوج کار این کمیته ها بود بطوریکه تست collapse که حتی در خارج از کشور نیز انجام نمی شود؛ طراحی و انجام شد.

در نهایت، قرارداد تولید این محصول بومی سازی شده، در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت در تهران، با حضور وزیر نفت، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و همچنین مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران رسما منعقد شد.

ساخت این نوع محصول دستاورد دیگری از شرکت لوله سازی اهواز به عنوان یکی از تولیدکنندگان و تامین کنندگان کالا در صنعت نفت است که دانش فنی آن امروز بدون کوچکترین وابستگی به خارج کشور در اختیار مهندسان جوان کشورمان قرار دارد.

ارزش این قرارداد تولیدی‌منعقد شده بین شرکت لوله سازی اهواز با شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، بیش از ۳ میلیون یورو است که تحت عنوان “قرار داد ساخت بار اول” مورد توجه قرار گرفته و می توان از آن به عنوان دستاوردی فنی، علمی و مهندسی در حوزه توانمندسازی هرچه بیشتر صنعت نفت یاد کرد.

این محصول بومی سازی شده، علاوه بر اینکه در زنجیره ارزش تولید محصولات حوزه صنعت نفت شرکت لوله سازی اهواز، برگ زرین دیگری است، قطعا زمینه صادرات دانش فنی این محصول با محوریت منطقه خاورمیانه را درپی خواهد داشت.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها