سه روز جستجوی نسبتا موفقیت‌آمیز اما تلخ/ مروری بر همه اتفاقات سقوط هواپیمای آسمان

سومین روز عملیات جستجو در حالی رو به پایان است که لاشه هواپیما و پیکر 45 نفر از هم میهنانمان پیدا شده است و معلوم نیست عملیات کشف بقیه اجساد و انتقال آنها چه مدت طول بکشد.

سه روز جستجوی نسبتا موفقیت‌آمیز اما تلخ/ مروری بر همه اتفاقات سقوط هواپیمای آسمان

به گزارش خبر فوری ، پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان از نوع ای تی آر ۷۲ با ۶۰ مسافر و ۶ خدمه ساعت ۸ صبح یکشنبه 29 بهمن ماه تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد اما پس از ۵۵ دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل خارج شد و در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم در جنوب استان اصفهان سقوط کرد.

این هواپیما در گذشته نیز برای چندین بار با مشکلات جدی مواجه بوده است. ( اینجا بخوانید )

از همان ساعات اولیه جست‌ و جو برای یافتن محل دقیق سقوط هواپیما و جانباختگان این حادثه آغاز شد اما به دلیل مه آلود بودن هوا اورژانس هوایی قادر به فرود نشد و نیروهای جستجو و امداد با خودرو و همچنین اکیپهای کامل امداد کوهستان و کوهنوردان به محل اعزام شدند.

مسئول تیم اعزامی هلال‌احمر به منطقه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، از اعزام پهپاد به این منطقه خبر داد.

بر اساس گزارشات، مخابرات کهگیلویه و بویراحمد از ردیابی موبایل یکی از مسافران پرواز تهران یاسوج در منطقه "مله برفی" خبر می دهد. این موبایل روشن بود.

بیشتر بخوانید: هواپیمای پرواز تهران-یاسوج در سمیرم سقوط کرد/ جزئیات این اتفاق مرگبار

دو شنبه 30 بهمن ماه روز دوم جستجو برای یافتن لاشه هواپیمای آسمان از ساعت 6 صبح در حالی آغاز شد که تیم های امدادی تنها 5 ساعت زمان برای استفاده از بالگرد به دلیل شرایط بد جوی داشتند. (اینجا بخوانید)

سازمان هواپیمایی و مسئولان سه نقطه جدید را معرفی کرده بودند و احتمال می دادند لاشه در یکی از این نقاط باشد به همین خاطر با تقسیم گروهها این سه نقطه همزمان مورد جستجو قرار گرفت.

از صبح روز دوم نمونه گیری از خانواده های مسافران سانحه هوایی پرواز تهران - یاسوج با همکاری تیم اعزامی از پرشکی قانونی استان فارس آغاز شد.( اینجا بخوانید)

روز دوشنبه همچنین خبری مبنی بر تماس یکی از سرنشینان این هواپیما با دوستانش در آخرین لحظات پرواز منتشر شد که محمد جواد آذری جهرمی در خصوص اخباری که در مورد وجود گوشی روشن یکی از مسافرین طرح شد، توضیح داد. ( اینجا بخوانید)

عصر روز دوشنبه بارش برف و وزش باد شدید باعث شد تا عملیات جستجو با هلی‌کوپتر متوقف شود و تنها جستجوهای زمینی در ارتفاعات دنا ادامه یابد.

بنا بر اعلام معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، در این روز دست‌کم ۱۵۰۰ قطعه عکس با استفاده از پهپادها تهیه شد اما به دلیل مه غلیظ و شرایط جوی منطقه، عکس‌ها از وضوح کافی برخوردار نبودند.

تا اینکه فرماندار سمیرم در میان مردم تجمع‌کننده در مقابل بخشداری دناکوه از پیدا شدن قطعاتی از هواپیمای تهران - یاسوج خبر داد. بالگرد تجسس، بقایای هواپیما و تعدادی از اجساد مسافران را در اطراف آن مشاهده کردند.

بیشتر بخوانید: قطعاتی از هواپیمای تهران - یاسوج پیدا شد

پس از 3 روز جستجو صبح روز سوم در سمت چپ یکی از قله‌های دنا و 30 متر پایین‌تر از قله پازن‌پیر لاشه‌های هواپیمای ATR72 مشاهده شد. سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بالگردهای نیروی هوافضایی سپاه صبح امروز لاشه هواپیمای آسمان را ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند.

محل بقایای هواپیمای آسمان در فاصله حدود ۱۸ کیلومتری جنوب روستای نقل واقع شده که جست‌وجوها در اطراف آن متمرکز شده بود. نمای ماهواره‌ای محل بقایای هواپیمای آسمان و فاصله با منطقه مورد جستجو را اینجا ببینید.


خلبان بالگردی که لاشه را پیدا کرد گفت: اگر هواپیما کمی بالاتر بود قله را رد می‌کرد. قطعات هواپیما بسیار ریز شده بود و احتمال زنده بودن مسافران وجود ندارد.( اینجا بخوانید)

تکاوران نیروی زمینی ارتش در عملیات هلی برد در نزدیکی محل سقوط هواپیما پیاده شده و جستجو را برای یافتن اجساد آغاز کردند.

تا اینکه رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر اظهار کرد: تیم‌هایی از هلال احمر و ارتش در محل سقوط هواپیما حضور دارند و به اجساد رسیده‌اند. آخرین هلیکوپتر هم در حال ارسال اقلام مورد نیاز ازجمله کیسه جسد و بسکت‌هایی برای انتقال اجساد هستند. توضیحات مرتضی سلیمی را اینجا ببینید.

این درحالی است که منطقه شرایط بسیار خطرناکی دارد. امکان حضور بالگردها در منطقه به دلیل امکان ایجاد بهمن بسیار خطرناک است. تیم‌های عملیاتی پیکرها و اجساد سرنشینان را از لاشه هواپیما خارج کرده و در کاورها برای انتقال قرار دادند.

مسئول عملیات هواپیمای سقوط کرده تهران - یاسوج با بیان اینکه نیروهای عملیات امداد و نجات با از خودگذشتگی در حال انجام عملیات هستند،گفت: قسمت جزئی و کوچکی از هواپیما مشهود است و بخش اعظمی از لاشه هواپیما در قعر برف فرو رفته است. توضیحات وی درخصوص اینکه چرا خروج پیکر مسافران هواپیمای آسمان دشوار است را اینجا ببینید.

به همین دلیل معاون هلال احمر استان اصفهان گفت: به هیچ وجه امشب انتقال اجساد صورت نمی‌گیرد و اصلاٌ امکان انتقال پیکرها در امشب نیست، عملیات انتقال پیکرها بسیار پیچیده خواهد بود.

بازماندگان برای دیدار با پیکر عزیزانشان چاره ای جز صبوری ندارند، چرا که به گفته جانشین سپاه اصفهان وضعیت جوی منطقه شرایط را برای انتقال اجساد طولانی مدت می‌کند و احتمالا این مسئله تا اوایل هفته دیگر به درازا کشیده خواهد شد. توضیحات بیشتر را اینجا بخوانید.

طبق آخرین اخبار روز سوم تجسس رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفته است: تاکنون ۴۵ جسد سانحه سقوط هواپیمای "تهران-یاسوج " کشف شده که 15 پیکر قابل شناسایی است.

به گفته وی اجساد فردا در صورت مساعد بودن هوا با بالگرد و در غیر اینصورت به صورت زمینی منتقل می‌شوند.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها