سنبل آبی تهدید جدی برای تالاب‌های گیلان

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر انزلی گفت: مهاجم سنبل آبی تهدید جدی برای بوم‌سازگان‌های آبی استان به ویژه تالاب‌های گیلان است.

سنبل آبی تهدید جدی برای تالاب‌های گیلان

فرشید فلاح در خصوص میزان درصد اشغال شده تالاب انزلی توسط سنبل آبی گفت: در فصل زمستان نمی‌توان آمار دقیقی در این خصوص دارد و بقایای این گیاه همچنان در تالاب باقی مانده است و هم اکنون درحال جمع‌آوری هستیم تا در فصل بهار بتوانیم مقدار زیادتری را جمع آوری کنیم.

وی با بیان اینکه برداشت سنبل آبی از تالاب بین‌المللی انزلی به صورت دستی و مکانیکی در حال انجام است، افزود: پاک‌سازی از گیاه مهاجم سنبل آبی از شنبه‌بازار روگا آغاز شده و تاپاکسازی کامل ادامه خواهد داشت.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی ادامه داد: پاکسازی تالاب انزلی از گیاه مهاجم سنبل آبی در ادامه بصورت با دستگاه شناور دروگر سنبل آبی انجام خواهد شد.

وی با اعلام اینکه گیاه مهاجم سنبل آبی تهدید جدی برای بوم‌سازگان‌های آبی استان به ویژه تالاب‌های گیلان است، افزود: جمع‌آوری این گیاه مهاجم در بهبود شرایط زیستی تالاب انزلی موثر خواهد بود.

فلاح با بیان اینکه این گیاه اولین بار در سال ۱۳۹۴ در تالاب بین‌المللی انزلی مشاهده شده است، خاطرنشان کرد: سنبل آبی به علت رشد سریع در محیط ‌های آبی و تهدیدهایی که می‌تواند بر اکوسیستم‌های آبی تحمیل کند، یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های گیاهی مهاجم در دنیا است و از تهدیدهای جدی برای تنوع‌زیستی تالاب‌های دنیا به جزء برخی از تالاب‌های آمریکای جنوبی که بومی آن است، به شمار می‌آید.

وی گفت: از شنبه بازار تا پل واحدی سنبل آبی را با دستگاه جمع می‌کنیم و پس از آن چون دستگاه از پل نمی‌تواند عبور کند جمع‌آوری این گیاه به صورت دستی خواهد بود و تا آخر این هفته کار در مرحله اول به اتمام می‌رسد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی تصریح کرد: سنبل آبی در همه فصول مزاحمت زیست محیطی برای این اکوسیستم دارد و از فصل بهار که شروع به رشد و نو می‌کند باعث بسته شدن رودخانه‌ها و کانال می‌شود و حیات آبزیان را به خطر می‌اندازد و در نهایت نیم متر عمق آب را کم می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر رسوبات آلی تالاب انزلی به دلیل حضور سنبل آبی افزایش یافته است و به دلیل تکثیر زیادی که دارد، مرتبا می‌تواند این رسوبات را افزایش ‌دهد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها